Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "ganas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ganas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia pemangsa ganas malah memakan spesies sendiri.
  2. Pada 14 Julai 2006, Tungurahua memulakan letusan yang paling ganas semenjak 1999.
  3. Pertempuran ganas menyusul, dan suatu darurat dan perintah berkurung diperkenalkan.
  4. misalnya adalah dianggap seorang yang tidak ganas dan berjuang untuk hak asasi manusia.
  5. Anomalocaris ataupun Udang Gergasi merupakan salah satu haiwan yang paling ganas pada Zaman Kambria.
  6. Kerbau yang ganas itu mati dan rakyat tempatan berjaya menyelesaikan pergelutan tanah dengan cara yang aman.
  7. Selepas enam minggu pertempuran yang ganas pada awal 1991, angkatan tentera Iraq terpaksa berundur dari Kuwait pada 26 Februari 1991.
  8. Bertindak ganas dengan kehidupan liar di Antartika boleh melanggar undang-undang persekutuan dan juga undang-undang antarabangsa Australia.
  9. Mereka dianggap sebagai budak jahat yang membentuk kumpulan ganas untuk memeras pelanggan di pasar tempatan dengan menjual barangan palsu dan aktiviti haram.
  10. Proses penukaran permerintahan daripada satu dinasti ke dinasti yang lain adalah sesuatu yang ganas dan melibatkan rasa tidak puas hati yang kuat terhadap golongan pemerintah.
  11. Yakuza moden berasal dari zaman Edo : Tekiya, orang-orang terlibat dalam kumpulan ganas haram, barang-barang dicuri atau buruk; Bakuto, orang-orang yang yang terlibat dalam perjudian.
  12. Walaupun kerajaan menang dalam pentempuran ini, ia dianggap sebagai sebagai salah satu perang saudara yang paling ganas dalam sejarah manusia, dan mengorbankan sebanyak 20 juta nyawa.
  13. Perbalahan yang ganas sekali boleh tercetus antara dua ekor harimau jantan apabila seekor harimau betina sedang mengalami estrus, hingga boleh berakhir dengan kematian sebelah pihak, inipun jarang berlaku.
  14. Sementara itu pula, Kolonel Tsuji menulis dalam bukunya bahawa 320 orang askar Jepun terkorban serta 538 orang tercedera dalam pertempuran itu dan menggelarkan Kota Bharu sebagai "salah satu kawasan pertempuran yang paling ganas dalam Kempen Tanah Melayu".
  15. Penindasan pihak pembangkang lebih ganas apabila lebih 20,000 orang dipenjara, kem penahanan dibuka untuk menyimpan banduan politik di kawasan terpencil negara, ejen-ejen kerajaan melakukan penyeksaan secara berleluasa, serta penapisan dikenakan terhadap akhbar.
  16. Sehubungan itu, kerajaan Malaysia mengerahkan Angkatan Tentera Malaysia termasuk Rejimen Askar Melayu Diraja dan Rejimen Askar Wataniah bersiap sedia untuk menangani ancaman ganasIndonesia, Tentera Laut Diraja Malaysia dikerah untuk mempertahankan perairan Malaysia.
  17. Kolonel Masanobu Tsuji menulis dalam bukunya mengenai Kempen Tanah Melayu: "Kubu-kubu kecil musuh yang disediakan dengan teliti bertindak dengan ganas dan sepenuh kekuatan sehinggakan orang-orang kami terbaring di pantai, separuh dalam air, separuh di pantai, tidak dapat mengangkat kepala mereka".
  18. Persaingan kedua ini dicadangkan pada 27 Jun, 2008 tetapi pada 22 Jun, Tsvangirai menarik diri daripada pilihan raya presiden atas alasan ketidakadilan yang berterusan dan enggan menyertai proses pilihan raya yang ganas dan tidak mengikut undang-undang, sekali gus memberikan kemenangan kepada Mugabe.
  19. Konflik-konflik ganas yang wujud selepasnya menggabungkan agama dan politik dan memperlihatkan pihak yang menyokong kuasa Paus melawan pihak yang menyokong institusi sekular dan hak kedaulatan mereka membuat keputusan-keputusan dalam negeri, terutama apabila keputusan itu melibatkan agama, di kedua-dua belah mazhab Katolik dan Protestant.
  20. Antaranya ialah letupan Penerbangan Air India 182 pada tahun 1985, pembunuhan beramai-ramai yang paling dahsyat dalam sejarah Kanada; pembunuhan beramai-ramai xcole Polytechnique pada tahun 1989, iaitu peristiwa tembak-menembak yang menyasarkan golongan siswi; dan Krisis Okapada tahun 1990, konfrontasi ganas yang terawal antara kerajaan dan puak Pribumi.Kanada juga mengambil bahagian dalam angkatan campuran pimpinan AS dalam Perang Teluk pada tahun 1990, serta menggiatkan diri dalam misi-misi pengamanan pada akhir 1990-an.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...