Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "dwidewan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dwidewan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Parlimen Malaysia yang dwidewan terdiri daripada Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
  2. Parlimen Komanwel dwidewan terdiri daripada Ratu, Senat, dan Dewan Rakyat (terdiri daripada 150 wakil rakyat).
  3. Parlimen Belize yang dwidewan iaitu ialah Majlis Kebangsaan, yang terdiri daripada DPR dan senat pemerintahan.
  4. India mengendali bentuk kerajaan persekutuan dan sebuah parlimen dwidewan yang beroperasi berasaskan sistem parlimen gaya Westminster.
  5. Perlembagaan 1997 mewujudkan satu perundangan dwidewan yang terdiri daripada Dewan Rakyat 500 kerusi dan Senat ( วุฒิสภา, Wuthisapha) 200 kerusi.
  6. Perundangan India berbentuk Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Dewan Pertuanan yang bergelar Rajya Sabha dan Dewan Rakyat yang bergelar Lok Sabha (Dewan Rakyat).
  7. Ia menggunakan sistem Parlimen dwidewan iaitu terbahagi kepada dua dewan yang utama: Dewan Senat atau Senado dengan 72 kerusi dan Kamar Perwakilan atau Cxmara de Diputados dengan 257 ahli.
  8. Kuasa perundangan dikongsi oleh eksekutif dan Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Perhimpunan Negara dan Senat ( ព្រឹទ្ធសភានៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា, Protsaphea).
  9. Majlis Musyawarah Rakyat adalah lembaga dwidewan yang terdiri daripada 560 anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) iaitu wakil rakyat yang dipilih melalui parti politik, ditambah 132 anggota Dewan Perwakilan Daerah (DPD) iaitu wakil provinsi yang dipilih melalui pemilihan wilayah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...