Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengikuti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengikuti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pihak FBI akan mengikuti nilai-nilai bersama seperti dibawah:
  2. Penganut Kristian atau Nasrani mengikuti ajaran Jesus Christ.
  3. Pembahagian etnik lebih kurang mengikuti pengkhususan pekerjaan.
  4. Malah, seorang Hindu juga perlu mengikuti Dharma untuk mencari nikmat duniawi dan kekayaan.
  5. Hantu puaka dipercayai sering mengikuti fenomena alam dan mendatangkan kerosakan kepada harta benda.,
  6. Bintang yang mengikuti corak ini dikatakan sebagai utama urutan, dan Matahari berada tepat di tengah-tengahnya.
  7. Umat Islam di Malaysia, Singapura, Brunei, Filipina, Thailand dan Indonesia kebanyakannya mengikuti mazhab Syafie.
  8. Parlimen Malaysia mengikuti sistem pelbagai parti dan ahli-ahlinya dipilih menerusi sistem pemenang undi terbanyak.
  9. Apabila Perang Dunia I meletus dalam tahun 1914, Simson mengikuti Pasukan Ekspedisi British di Perancis dan [Belgium]].
  10. Bahasa Malaysia merupakan bahasa kebangsaan negara Malaysia yang mengikuti piawaian ditetapkan Dewan Bahasa dan Pustaka.
  11. Mereka, mengikuti menerajui banyak lagi Wales Selatan-dua pihak, menyertai bahagian kedua Liga Selatan untuk musim berikut.
  12. Langsuir dipercayai mampu menyerupai seorang perempuan yang cantik dan mengoda lelaki agar mengikuti mereka ketempat sunyi.
  13. Kebiasaannya, subjek-subjek dalam bidang ini ditawarkan kepada para pelajar yang mengikuti pendidikan teknikal dan vokasional.
  14. Ini berbeza dengan astrologi, pseudosains yang cuba untuk meramal takdir seseorang dengan mengikuti pergerakan planet dan bintang.
  15. Rumah panjang dibina mengikuti peraturan-peraturan tertentu supaya ia digunakan sebagai tempat kediaman dan juga tempat beribadat.
  16. Ketika hayatnya, beliau dapat mengikuti pelbagai perkembangan ilmu pengetahuan, baik di bidang ilmu dan politik mahupun ilmu agama.
  17. Selain itu, para pelajar boleh memohon kebenaran untuk mengikuti program matrikulasi yang mengambil masa selama satu atau dua tahun.
  18. New Zealand sudah secara tradisinya bekerja rapat dengan Australia, yang mana polisi luarnya mengikuti arah aliran sejarah yang sama.
  19. Pelajar yang menduduki PMR semestinya telah mengikuti 6 tahun sekolah rendah di bawah sistem KBSR dan 3 tahun pengajian di bawah KBSM.
  20. Malah sesiapa yang mampu membaca dan memahami isi kandungan Sri Guru Granth Sahib dan mengikuti kod amalan Sikh boleh menganut agama ini.
  21. Tempoh bergolak mengikuti kemerdekaan, dan ada beberapa rampasan kuasa dan pergantian rejim sebelum kuasa diambil alih oleh Mathieu Kxrxkou.
  22. 2 juta penduduk tanah besar China juga telah mengikuti beliau ke Taiwan, lantas menjadikan jumlah penduduk pulau kecil itu bertambah ke 8 juta.
  23. Hubungan antara harimau individu agak kompleks, kerana nampaknya harimau tidak mengikuti apa-apa "ketetapan" berkenaan hak kewilayahan dan pencerobohan wilayah.
  24. Sejak dari masa kanak-kanak sehingga kedewasaan, masyarakat Yogyakarta sering menyaksikan dan mengikuti berbagai-bagai acara kesenian dan kebudayaan di kota ini.
  25. Selalunya, panglima tertinggi sebuah negara tidak perlu atau pernah menjadi pegawai bertauliah ataupun seorang veteran; mengikuti prinsip orang awam menguasai tentera.
  26. Masjid ini pernah menjadi kunjungan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak untuk mengikuti Majlis Berbuka Puasa bersama rakyat Tawau pada tahun 2006.
  27. Era yang berlangsung antara Paleozoik dan Senozoik ini sering pula disebut Zaman Kehidupan Pertengahan atau Zaman Dinosaur, mengikuti nama fauna yang dominan pada masa itu.
  28. Pada tahun 1912, selepas penurunan standard yang lama berlaku, empayar China akhirnya roboh dan Republik China, satu negara mengikuti definasi moden sesuatu negara, muncul.
  29. Pada tahun 1950-an dan 1960-an, Presiden Sukarno mengikuti gerakan berkecuali pada awalnya dan kemudian dengan blok sosialis, misalnya Republik Rakyat China dan Yugoslavia.
  30. Dipilih ke Dewan Rakyat ahli Kanada biasanya dianggap mengikuti disiplin tegar parti dan mengundi menentang garis parti boleh membawa kesan serius kepada penyingkiran dari parti.
  31. Bahasa Indonesia juga berasal daripada bahasa Melayu dan dikenali sebagai Bahasa Indonesia oleh orang tempatan karena penamaan bahasa Indonesia mengikuti "Sumpah Pemuda tahun 1928".
  32. Hajar telah mengikuti suaminya dan berkata, "Oh, Ibrahim, ke manakah kamu hendak pergi, meninggalkan kami di lembah yang tiada orang ini dan tiada peneman dan tiada apa-apa disini?".
  33. Suatu pengecualian definisi ini ditemukan di Kalendar Ireland di mana mereka masih mengikuti putaran Celtic, di mana musim gugur dihitung dari bulan-bulan Ogos, September, dan Oktober.
  34. Selain itu, acak juga digunakan dalam perubatan traditional apabila acak disediakan dan kemudiannya, jin yang mengganggu dipujuk agar mengikuti acak yang kemudiannya dihanyutkan kesungai.
  35. Ini berlaku, sebagai contoh, selepas kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, dengan tindakan Nicaragua membawa isu keengganan AS untuk mengikuti keputusan Mahkamah ke hadapan Majlis Keselamatan.
  36. Mengikut buku yangditulis oleh Bendict Sandin, perlanggaran adat-adat ini akan dihukum mengikuti sistem tunggu dengan nilainya yang dipanggil mungkul iaitu satu mungkul sama dengan satu dollar.
  37. Tidak diketahui bagaimana kawasan Rwanda Hari ini mula-mula didiami tetapi dijangkakan bahawa manusia berpindah ke kawasan itu mengikuti Zaman Ais Terakhir, pada Zaman Neolitik, 10,000 tahun dahulu.
  38. Kekecewaan ini pernah disuarakan oleh bekas Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Ilyas Din, berikutan kesukaran mendapatkan anggota yang menepati kriteria bagi mengikuti kursus latihan kapal selam.
  39. Namun beberapa gereja dan negara (Mesir (Egypt), Habsyah (Etiophia), Rusia dan sebagainya) menyambutnya pada 7 Januari disebabkan mengikuti kalender yang berlainan (kalender Julius berbanding kalender Gregory).
  40. Beliau juga telah mengikuti jejak langkah bapanya yang sentiasa mencuba untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat Melayu yang agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain terutamanya dari segi ekonomi.
  41. Dalam negeri, Castro menyelia perlaksanaan reformasi tanah, mengikuti dengan pengkolektifan pertanian, pemiliknegaraan industri-industri Cuba yang utama, dan penyediaan kemudahan kesihatan dan pendidikan yang percuma.
  42. Baru-baru ini, bidang lain yang disebut kekacauan relativistik telah muncul untuk menerangkan sistem yang mengikuti hukum kerelatifan am. Gerakan bintang N sebagai tindak balas terhadap gravitinya adalah secara amnya, kacau.
  43. Tambahan pula, peruntukan bagi tren dan trem yang meluas yang dibekalkan pada tahun-tahun pembangunan terdahulu merangsangkan pembangunan ketumpatan rendah ini untuk berlaku dalam baris-baris radial mengikuti koridor-koridor pengangkutan.
  44. Pada 1 Februari 2001, Putrajaya yang dibangun untuk menjadi pusat pentadbiran yang baru telah mengikuti Kuala Lumpur dan Labuan dengan menjadi yang ketiga menyertai Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Putrajaya.
  45. Benediktus XVI juga mengikuti Majlis Vatikan II dan secara konsisten terus menerus mempertahankan hasil Majlis tersebut termasuk Nostra Aetate, dokumen yang menekankan pada rasa saling menghormati dengan agama lain dan pernyataan hak kebebasan beragama.
  46. Terdapat peruntukan RM1 juta pada tahun (2006) menerusi tabung bantuan pendidikan Pembangunan Insan Kemahiran Teknikal, bagi tujuan melatih belia-belia India yang gagal dalam pelajaran untukmengikuti kursus jangka pendek di Kolej Industri dan Pendidikan Negeri Selangor (INPENS).
  47. Penganut agama Sikh dikehendaki mengikuti pengajaran sepuluh orang guru Sikh, bersama dengan kitab suci yang bernama Guru Granth Sahib, penggubalan penulisan enam daripada sepuluh guru Sikh tersebut dan mengandungi karya-karya yang ditulis oleh orang dari pelbagai latar belakang socio-ekonomik dan agama.
  48. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  49. Setelah Order Teuton mengalami kemunduran mengikuti kekalahannya dalam Pertempuran Grunwald pada tahun 1410, dan kekalahan Order Livonia dalam Pertempuran Pabaiskas pada tarikh 1 September 1435, perjanjian Gabungan Livonia ditandatangani pada tarikh 4 Disember 1435.Kadipaten Agung Moscow dan Ketsaran Rusia mengupayakan serbuan pada tahun 1481 dan 1558, meskipun gagal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...