Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "pelancongan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pelancongan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat beberapa tarikan pelancongan di Endau.
  2. Beberapa objek pelancongan yang terdapat di Sydney ialah:
  3. Destinasi pelancongan yang menarik di Yogyakarta termasuk:
  4. Tempat pelancongan yang menarik minat orang ramai adalah London.
  5. Terdapat dua buah gua menarik sebagai destinasi pelancongan iaitu:
  6. Bangkok juga merupakan destinasi pelancongan yang popular di dunia.
  7. Sektor industri, pembuatan, dan pelancongan diberikan perhatian khusus.
  8. Ekonomi Dominika sangat bergantung kepada sektor pelancongan dan pertanian.
  9. Namun kebelakangan ini, industri pelancongan telah berkembang pesat di sini.
  10. Industri pelancongan juga dijalankan secara kecil-kecilan dan ia kian berkembang.
  11. Sektor pelancongan dan pembuatan adalah sektor utama dalam menjana ekonomi negeri.
  12. Aktiviti perdagangan dan perindustrian, selain pelancongan dijangka semakin rancak.
  13. Ekonomi pulau terkenal melalu dua teras iaitu pelancongan dan perkhidmatan kewangan.
  14. Industri pelancongan merupakan salah satu sumber pendapatan yang penting di Thailand.
  15. Terdapatnya banyak bangunan-bangunan yang tinggi serta tempat pelancongan yang menarik:
  16. Johor Bahru merupakan sebuah pusat perindustrian, perdagangan, dan pelancongan yang utama.
  17. Sejak peperangan itu, kegiatan ekonomi seperti perikanan dan pelancongan berkembang pesat.
  18. Ini dilengkapkan dengan wujudnya beberapa agensi pelancongan yang terdapat di sekitar Mersing.
  19. Punca pendapatan mata wang utama Kemboja adalah industri pembuatan pakaian, pelancongan dan pertanian.
  20. Sedangkan di sekitar daerah Pelabuhan Darling Harbour dan pusat perniagaan dan pelancongan dilayani oleh monorel.
  21. Bilangan pengunjung ke Vietnam untuk tujuan pelancongan dan percutian naik mendadak sepanjang sepulu tahun dahulu.
  22. Kota Palembang sendiri sampai ketika ini menjadi pusat pelancongan air terindah yang berjuluk "Venice of the East".
  23. Negara ini sedang melaburkan modal kepada kawasan pantai yang sudahun popular kerana pantai dan pelancongan botnya.
  24. Pelan itu akan melihat suntikan pelaburan ke dalam sektor-sektor utama seperti pertanian, pelancongan dan industri.
  25. Industri pelancongan di Colombia berkembang pada 1940-an dan telah mengekalkan pertumbuhan yang kukuh sejak dari itu.
  26. Aktiviti ekonomi seperti perikanan komersial, perkapalan, dan pelancongan antara aktiviti yang rancak diusahakan disitu.
  27. Seremban juga menjadi penghubung ke Kuala Klawang dan Kuala Pilah ke timur dan bandar pelancongan Port Dickson di barat.
  28. Terdapat pelbagai tarikan pelancongan di London termasuklah, jam besar Big Ben, Rumah Parlimen, London Eye dan Zoo London
  29. Papan tanda yang didirikan oleh kementerian pelancongan meletakkan tarikh yang salah 1941 dan ejaan Australia yang salah.
  30. Dinasti Safawi kemudiannya menjadi salah sebuah kuasa dunia yang utama dan mula mempromosikan industri pelancongan di Iran.
  31. Menggunakan The Beatles dan "Merseybeat" sebagai tarikan, pelancongan kini menjadi sumber ekonomi yang signifikan bagi Liverpool.
  32. Melalui pelancongan dan pemuliharaan ekologi taman negara dan sistem gua, Sarawak telah menjadi tarikan pelancong pada peta dunia.
  33. Presiden mendedahkan bahawa Palembang dapat dijadikan bandar pelancongan air seperti Bangkok di Thailand dan Phnom Penh di Kemboja.
  34. Assam semakin menjadi destinasi popular untuk pelancongan hidupan liar dan terutama sekali, Kaziranga dan Manas merupakan Tapak Warisan Dunia.
  35. Pada 2007, Ahmad Zahid bersama pasukan motosikal besar berkonvoi ke seluruh Malaysia termasuk Indonesia untuk mempromosikan pelancongan Malaysia.
  36. Industri pelancongan penting kerana ia menjadi sumber pendapatan kebanyakan penduduk dan perniagaan tempatan seperti pemandu teksi dan penjaja jalanan.
  37. Sydney juga terkenal sebagai tujuan pelancongan terutama Sydney Opera House dan Sydney Harbour Bridge yang sudah menjadi ikon Sydney di mata penduduk dunia.
  38. Mersing juga sangat terkenal dengan keindahan pulau-pulau pelancongan yang berada di sekitar perairannya di Laut China Selatan dan pantai-pantai peranginan yang cantik.
  39. Visi pembangunan sektor pelancongan ialah menjadikan sektor pelancongan sebagai penyumbang utama kepada pembangunan Daerah Manjung yang mempunyai penduduk seramai 191 ribu orang.
  40. Selain pelancongan kasual, Perancis menarik ramai jemaah-jemaah keagamaan ke Lourdes, sebuah bandar di dxpartement Hautes-Pyrxnxes, yang merumahkan beberapa juta pelancong setiap tahun.
  41. Keindahan semula jadi hutan-hutan tropika, pantai dan lanskap Sri Lanka, dan juga warisan kebudayaannya yang kaya, menjadikannya sebagai sebuah destinasi pelancongan dunia yang terkenal.
  42. Dengan menerima 82 juta pelancong asing setiap tahun., Perancis merupakan tempat destinasi pelancongan teratas di dunia, mengatasi Sepanyol dan Amerika Syarikat (49.4 juta pada tahun 2005).
  43. Ekonomi yang kecil, pada dasarnya syarikat swasta, terutama berasaskan pertanian, industri berdasarkan pertanian, dan cenderamata, dengan pelancongan dan pembinaan yang memperlihatkan kpentingan tinggi.
  44. Destinasi pelancongan utama adalah Bogotx, Cartagena, Eje cafetero, Santa Marta, Medellxn, Cali, Barranquilla, San Andrxs Island among others, setiap satu mempersembahkan tarikan pelancong yang berlainan.
  45. Setelah diiktiraf sebagai bandaraya pada Mei 2005 lalu, bandar Miri semakin pesat membangun dan kini lebih dikenali sebagai bandaraya peranginan kerana ia mempunyai tempat-tempat pelanconganyang menarik.
  46. Tasik Cini adalah masyhur bagi bunga teratainya yang berkembangan, dan baru-baru ini telah menjadi kontroversi kerana salah pengurusan pemajuan pelancongan yang menyebabkan kematian pokok-pokok dan pencemaran air.
  47. Sektor ekonomi paling utamanya masih pertanian di samping pertumbuhan sihat dalam industri tekstil, pembinaan, pakaian dan pelancongan yang menjurus kepada peningkatan pelaburan asing serta perdagangan antarabangsa.
  48. London ialah sebuah bandaraya global peneraju yang cemerlang dalam bidang seni, perdagangan, pendidikan, hiburan, fesyen, kewangan, kesihatan, media, khidmat profesional, penyelidikan dan pembangunan, pelancongan dan pengangkutan.
  49. Faktor penyumbang kepada pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan adalah kemudahan rangkaian lebuh raya yang baik bagi menghubungkan bandar-bandar utama di barat Semenanjung Malaysia dan menjadikan Malaysia sebuah pusat pelaburan dan pelancongan utama di rantau Asia Tenggara.
  50. Pantai, laut, pulau, hasil laut, tempat bersejarah, hutan bakau, hutan bukit dan kemudahan-kemudahan rekreasi adalah merupakan produk-produk pelancongan yang menjadi daya tarikan utama pelancong-pelancong tempatan mahupun luar negeri untuk datang ke Daerah Manjung yang indah ini.
  51. Jalan-jalan raya di Yogyakarta kini sudah lebih rapi dan bersih, berbanding dengan tahun-tahun terdahulu kerana komitmen pemerintah daerah Yogyakarta untuk menjadikan Yogyakarta sebagai sebuah kota pelancongan (terbukti dengan ditempatkannya sebuah TV raksasa di salah satu jalan raya Yogyakarta serta juga papan stesen kereta api).
  52. Ia menarik perhatian bukan sahaja penganut Hindu Malaysia, tetapi juga penganut Hindu di seluruh dunia seperti India,Australia,Singapura,Thailand dan Eropah.Selain itu, ia menjadi tarikan pelancong yang utama di Malaysia.Walaupun Thaipusam menyumbangkan dalam peningkatan pelancongan Malaysia ia hanya diikstiyarkan sebagai cuti umum di negeri Pulau Pinang,Perak,Selangor, Kuala Lumpur,Johor dan Negeri Sembilan.
  53. Bandar-bandar utama negara adalah:Bogotx;, Medellxn (salah satu pusat industri utama di Colombia dan Amerika Selatan),Santiago de Cali; (pusat ekonomi ketiga utama di Colombia), Barranquilla: (pelabuhan utama negara), Cartagena (pelabuhan kedua negara Colombia dan adalah bandar raya pelancongan terbanyak Colombia,Cxcuta; (It is the principal Frontier city of Colombia dan "Zona Franca"" merupakan Colombia yang lebih aktif, di Amerika Selatan dan Amerika Latin).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...