Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "sebenar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sebenar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ketuhanan ialah sifat sebenar diri manusia.
  2. Nama sebenar empayar ini adalah Ouagadouogu.
  3. Dalam biologi semua tumbuhan sebenar adalah daripada alam Tumbuhan.
  4. Kitab Perjanjian Baru tidak mencatat tarikh sebenar kelahiran Jesus.
  5. Beliau menjelaskan bahawa "semangat dokumen sebenar telah dicairkan".
  6. Nama sebenar Tamar Jalis ialah Ahmad Mahmud atau Ahmad @Mohd.Radzi Mahmud.
  7. Kebanyakkannya perlu di dekod untuk mengetahui makna sebenar yang tersirat.
  8. Kemungkinannya pengkaji langit pertama yang sebenar adalah orang-orang Cina.
  9. Jika kadar lani sebenar lebih, ini menandakan x terlebih nilai berbanding $.
  10. Jika kadar lani sebenar kurang, ini menandakan $ terlebih nilai berbanding x.
  11. Umur embrio pula mengukur umur sebenar embrio atau janin sejak masa persenyawaan.
  12. Bagaimanapun, turutan sebenar dalam sejarah pembangunan ilmu ini adalah sebaliknya.
  13. Bagaimanapun, perang sebenar tidak pernah berlaku semasa penaklukkan Lembah Kathmandu.
  14. Walaupun hal ini adalah biasa, tempoh sebenar kehamilan bergantung pada pelbagai faktor.
  15. Definisi untuk diarea sebenar ialah peningkatan berat najis melebihi 200 gm dalam 24 jam.
  16. Tiada kesepakatan sebenar tentang bidang apa yang menjadi sebahagian dari fizik matematik.
  17. Kehadiran pelbagai teori ini menjadikan ia sukar untuk menentukan asal sebenar nama negeri ini.
  18. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled.
  19. Apalagi, bilangan minggu umur gestasi adalah dua minggu lebih daripada umur sebenar embrio/janin.
  20. Pihak polis Jepun, dan media memanggil mereka 'bōryokudan', adalah sebenar "kumpulan penjenayah".
  21. Namun begitu, ketua kerajaan sebenar ialah Perdana Menteriyang melaksanakan kebanyakan kuasa eksekutif.
  22. Walaupun prinsip Steno adalah mudah, mengaplikasikan hukum tersebut pada batu sebenar adalah amat kompleks.
  23. Kecuali aktiviti seksual seseorang wanita itu dihadkan, tarikh sebenar persenyawaan adalah tidak diketahui.
  24. Bagaimanapun, tidak terdapat definisi sebenar yang diterima secara universal untuk istilah "matematik diskret".
  25. Fosil-fosil harimau sebenar terawal yang dikenal pasti dijumpai di Jawa, berusia antara 1.6 hingga 1.8 juta tahun.
  26. Pemangsa sebenar ini tidak semestinya memakan seluruh bangkai mangsanya, khususnya yang tidak boleh menghadam tulang.
  27. Kesatuan yang sebenar ditubuhkan pada 1957 melalui Perjanjian Rom dan kesatuan ini dinamakan Komuniti Ekonomi Eropah.
  28. Muslim menganggap al-Qur'an sebagai kata sebenar Allah; ia adalah pusat teks keagamaan Islam yang diturunkan dalam bahasa Arab.
  29. Sehinggalah abad ke-19, para penulis kitab Kristian selalu berhujah bahawa 25 Disember merupakan tarikh sebenar kelahiran Jesus.
  30. Peristiwa berdarah yang berlaku pada 13 Mei 1969 telah mendedahkan manifestasi sebenar perasaan tiga etnik yang terbesar di Malaysia.
  31. Sultan Ali adalah pewaris sebenar Kesultanan Johor tetapi kelemahan beliau telah menyebabkan pemerintahan Johor dikuasai oleh Temenggung.
  32. Yang penting lagi adalah bahawa universiti-universiti India ini memberi contoh sebenar terulung universiti berasrama (khususnya Nalanda).
  33. Sesiapa yang bangun dari "Ketiduran Kejahilan" secara langsung yang mengenali alam semula jadi nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.
  34. Apabila orang Eropah mula memahami keluasan sebenar benua ini, idea tentang Afrika mula berkembang bersama dengan ilmu pengetahuan mereka.
  35. Terusan yang sebenar berukuran lebih kurang 6.5 kilometer dari hujung-hujung barat empangannya ke Maeslantkering (“Sekatan Maeslant”).
  36. Mereka ini yang mempunyai pengetahuan mengenai bentuk, pati sebenar sesuatu, manakala apa yang terdapat di dunia ini hanyalah salinan cacat.
  37. Jika kadar lani sebenar ialah $1.80/x maka ini menandakan paun terlebih 20% nilainya, atau begitu juga dolar Amerika terkurang 16.7% nilainya.
  38. Sejarawan moden berbeza pendapat tentang kedudukan sebenar "Ho-Lo-Tan", namun kajian lanjut menunjukkan ia terletak di Semenanjung Tanah Melayu.
  39. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  40. Kita andaikan [bahawa] satu nama sebenar akan keluar dengan cepat, [tetapi] proses terhenti seketika," Mike Brown berkata semasa di dalam temuramah,
  41. Serupa juga, adanya perbezaan-perbezaan yang lebih halus antara konsep pensenyawaan dengan keadaan hamil yang sebenar yang bermula dengan implantasi.
  42. Bagaimanapun, seperti mana beberapa pindaan telah dibuat setiap kali, beliau menganggarkan bilangan sebenar pindaan individu adalah pada sekitar 650.
  43. Oleh itu, sukar untuk menentukan keadaan sebenar sesuatu gunung berapi itu, samada sesebuah gunung berapi itu berada dalam tempoh pendam atau telah mati.
  44. Punca sebenar sindrom Rengsa Usus masih belum diketahui tetapi faktor utama yang sering kali dikaitkan dengannya ialah interaksi di antara otak dengan usus.
  45. Walaupun tarikh sebenar penubuhan kelab itu tidak diketahui, terdapat bukti bahawa ia telah ditubuhkan pada musim luruh tahun 1899 sisa-sisa dari Boscombe St.
  46. Jumlah penduduk dalam lingkungan sebenar bandaraya Alor Setar pada tahun 2000 dianggarkan berjumlah 354,433 ribu, dan meningkat menjadi 366,787 ribu pada 2010.
  47. Mereka juga menunjukkan bahawa aksara tradisional bukannya aksara tradisional yang sebenar kerana tulisan China telah mengalami banyak perubahan dengan berlalunya masa.
  48. Keadaan ini menyukarkan Suruhanjaya sempadan untuk mencari aliran sungai yang sebenar dan tambahan pula sungai di situ mengalir di bawah muka bumi menerusi timbunan batu kapur.
  49. Idea pentingnya adalah pengetahuan diterima melalui deria selalunya mengelirukan dan tercemar, dan pengetahuan sebenar didapati oleh mereka yang berfikir jauh dari urusan dunia.
  50. Walaupun hampir menyerupai penghampiran Babylon, analisis berangka zaman moden tidak mencari jawapan yang sebenar, kerana jawapan sebenar adalah mustahil diperolehi dalam praktik.
  51. Pada 8 November 2013, ahli sains melaporkan penemuan sesuatu yang mungkin merupakan tanda hidupan sebenar terawal di Bumi - fosil tikaran mikrob dianggarkan berumur 3.48 bilion tahun.
  52. Immanuel Kant menyatakan bahawa terdapat hanya satu, geometri, mutlak, yang dikenali menjadi a priori yang sebenar oleh fakulti minda dalaman: Geometri Euclid adalah sintetik a priori.
  53. Oleh itu, inflasi juga mencerminkan penurunan dalam kuasa beli wang berkenaan iaitu satu kehilangan nilai sebenar dalam medium pertukaran dalaman dan unit akaun dalam sesebuah ekonomi.
  54. Jarak yang penting dari sempadan selatan negara dengan Amiriah Arab Bersatu, dan Oman, adalah tidak ditaksirkan atau ditanda, jadi saiz sebenar dari negara tersebut masih tidak diketahui.
  55. Pemangsa sebenar ialah pemangsa yang membunuh lalu memakan organisme yang lain, sementara jenis pemangsa yang lain pula semuanya mengancam mangsa walau apa cara pun, lama-kelamaan matilah mangsa.
  56. Ketua negara sesebuah negara (monarki atau republik) biasanya memegang posisi commander-in-chief atas nama sahaja, meskipun kuasa eksekutif yang sebenar dipegang oleh ketua kerajaan yang berasingan.
  57. Namun begitu, tujuan sebenar evolusi adalah menjelaskan dan membantu kefahaman, kerana inilah penjelasan baik terulung bagi sebab setiap hidupan memperoleh rupa bentuk dan ciri-ciri yang kita kenali.
  58. Inflasi yang rendah atau sederhana disumbang oleh turun naik permintaan sebenar barangan dan perkhidmatan, atau perubahan dalam bekalan seperti semasa kekurangan, dan juga pertumbuhan dalam bekalan wang.
  59. Persamaan pembezaan yang digunakan bagi menyelesaikan masalah nyata atau sebenar tidak semestinya dapat diselesaikan secara langsung, yakni persamaan-persamaan ini tidak mempunyai penyelesaian bentuk tertutup.
  60. Pihak kerajaan negara China mengklasifikasikan bahasa Kantonis sebagai dialek/loghat dan bukan sebagai bahasa sebenar dalam usahanya menggalakkan pengunaan bahasa Mandarin sebagai bahasa kebangsaan negara itu.
  61. Bagaimanapun, jumlah penduduknya yang sebenar dipercayai adalah jauh lebih tinggi, kerana ketika banci, sesetengah penduduk Athens balik ke tempat asal mereka dan berdaftar sebagai warganegara tempatan di sana.
  62. Walaupun pergantungan fizikal bersifat sejagat kepada pengguna opioid, ketagihan sebenar jarang berlaku biarpun opioid digunakan pada kadar yang tinggi dalam tempoh masa yang lama, untuk merawat penyakit kronik.
  63. Muedzul pula mengatakan bahawa beliau merupakan Sultan Sulu yang sebenar kerana bapanya Sultan Ampun Mohammad Mahakuttah Kiram (1974-1986) telah diiktiraf sebagai Sultan oleh bekas Presiden Filipina Ferdinand Marcos.
  64. Walau bagaimanapun, Malaysia menganggap pertikaian ini sebagai "bukan isu", kerana sudah sememangnya tidak ada keinginan dari rakyat sebenar Sabah untuk menjadi sebahagian daripada wilayah Filipina atau Kesultanan Sulu.
  65. Namun, Bendahara Ali telah menyatakan bahawa ia tidak ada hubungannya dengan kejadian di Singapura, kerana ia merupakan tanah kekuasaan Temenggung dan menyatakan bahawa kesetiaannya terletak pada Sultan Johor sebenar di Lingga.
  66. Kadangkala istilah matematik gunaan diguna untuk membezakan antara matematik gunaan tradisional yang dibangunkan bersama fizik dan banyak bidang matematik yang lain yang boleh diaplikasi ke dalam masalah dunia sebenar hari ini.
  67. Asal usul Raja Jayanasa dan kedudukan sebenar Minanga Tamwan masih diperdebatkan ahli sejarah, ada yang berpendapat armada yang dipimpin Jayanasa ini berasal dari luar Sumatera, berkemungkinan besar dari Semenanjung Tanah Melayu.
  68. Sejak tahun 1644 Dinasti Qing berkembang ke China sebenar (kawasan yang diduduki bangsa Cina) dan wilayah sekelilingnya, lalu menubuhkan Empayar Qing Agung (Cina Ringkas: 大清国; Cina Tradisional: 大清國; pinyin: dxqÄ«nggux).
  69. Untuk mendapatkan rasa sebenar sagol/senagol, biasanya tidak menggunakan minyak makan tetapi menggunakan minyak hati ikan yang disagol itu, iaitu sama ada minyak hati ikan pari, atau minyak hati ikan yu atau minyak hati ikan buntal.
  70. Sejarah Mesir purba sebenar bermula dengan Mesir sebagai negara bersatu, yang berlaku pada satu ketika sekitar 3000 SM, meskipun bukti arkeologi menunjukkan bahawa masyarakat Mesir maju mungkin telah wujud untuk tempoh yang lebih lama.
  71. Jika keputusannya meragukan, wanita akan dipanggil semula bagi menjalani ujian colposcopy untuk mengetahui punca sebenar masalah yang dihadapi, khususnya mengesan kehadiran sel luar biasa yang dipanggil cervical intraepilhelial neoplasia.
  72. Dalam suatu rancangan terbitannya, Inside Iraq, Al Jazeera juga mengetengahkan isu-isu berkaitan kemanusian dan hak kehidupan sebenar rakyat Iraq selain mengadakan debat antara pemimpin pro Amerika dan para pengkritik dalam isu Iraq dan timur tengah.
  73. Filem-filem tersebut berasaskan dari lagenda Melayu amat menghiburkan masa kini sebagaimana ketika ia dikeluarkan, meskipun kini ia mungkin dianggap tidak lagi menakutkan dan amat melucukan berbanding keadaan sebenar ketika filem tersebut dihasilkan.
  74. Di dalam NATO dan Kesatuan Eropah, istilah Chief of Defence lazimnya digunakan sebagai satu sebutan generik bagi jawatan tertinggi yang disandang oleh seorang pegawai profesional tentera yang aktif bertugas, tanpa mengira gelaran sebenar atau kuasanya.
  75. Filem-filem dalam kumpulan ini berasaskan legenda Melayu amat menghiburkan masa kini sebagaimana ketika ia dikeluarkan, meskipun kini ia mungkin dianggap tidak lagi menakutkan dan amat melucukan berbanding keadaan sebenar ketika filem tersebut dihasilkan.
  76. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus membersihkan dan melatih minda sendiri dengan mengikut "Lapan Jalan Tepat", atau "Jalan Tengah" supaya memahami kenyataan yang sebenar lalu mencapai kebebasan dari segala kesusahan, iaitu nirodha atau nirvāna.
  77. Serangga sebenar (iaitu, spesies yang dikelaskan dalam Kelas Serangga (Insecta)) dibezakan dengan semua arthropoda lain melalui sebahagiannya melalui ciri-ciri mempunyai ectognathous, bahagian mulut yang terdedah dan mempunyai sebelas (11) segment badan (abdominal).
  78. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih.
  79. Dengan tiadanya undang-undang dan kemudahan infrastruktur, dan kuasa diamalkan secara ikut suka sendirinya, sesetengah ahli teori politik dan sejarahwan tidak menggangap negara-negara awal ini sebagai negara yang tulen dalam erti sebenar negara; kadang-kala mereka dirujuk sebagai proto-negara.
  80. Hari sebenar 1 Mei di U.K., walau bagaimanapun,secara umumnya digambarkan dengan perarakan-perarakan umum dan demonstrasi yang dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan anarki, meskipun dalam tahun-tahun kebelakangannya ia juga melibatkan kumpulan-kumpulan komunis, secara khususnya mereka daripada cawangan Trostsky.
  81. Kejayaan sebenar Edison serupa dengan sahabatnya Henry Ford, iaitu keupayaannya memaksimumkan keuntungan dengan mengasaskan sistem pengeluaran besar-besaran dan hak harta intelek, tetapi pada masa yang sama melunturkan pencapaian usaha-usaha yang kurang lumayan dari pencipta lain yang menumpu kepada penciptaan teknologi yang lebih tahan lama dan cekap.
  82. Kesan negatif inflasi termasuk pengurangan nilai sebenar wang dan item-item monetari lain dari masa ke semasa, ketidakpastian terhadap inflasi pada masa hadapan boleh mengurangkan pelaburan dan simpanan, dan inflasi yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan barangan apabila pengguna mula menyorokkan barangan kerana bimbang harga akan naik pada masa akan datang.
  83. Pada hari yang sama, Presiden George Bush berkata ketika ketibaannya di Wisconsin: "Penangkapan-penangkapan terkini yang warganegara-warganegara kita kini dapat tahu merupakan suatu peringatansebenar bahawa negara kita adalah dalam peperangan dengan orang-orang Fasis Islam yang akan menggunakan apa jua cara untuk memusnahkan mereka daripada kita yang mencintai kebebasan supaya dapat mencederakan negara kita."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...