Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "keseluruhannya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keseluruhannya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rantau tersebut secara keseluruhannya dipanggil Ariana.
  2. Ekonomi Taiwan sebelum abad ke-20 hampir keseluruhannya berbentuk pertanian.
  3. Kuasa menteri-menteri itu bergantung pada keseluruhannya kepada murah hati peribadi Raja-raja.
  4. Abad ke-17, Dinasti Manchu mula menakluk Mongolia pada tahun 1636 dan keseluruhannya pada 1691.
  5. Enam provinsi yang lain serta comarca indxgena Ngxbe-Buglx terletak pada keseluruhannya di Amerika Utara.
  6. Dua daerah yang lain di Provinsi Atyrau terletak pada keseluruhannya di Eropah, dengan tiga daerah terletak pada keseluruhannya di Asia.
  7. Dua daripada 29 kawasan penguasaan Gabenor Mesir terletak pada keseluruhannya di Semenanjung Sinai Asia, dengan dua lagi bersifat rentas benua:
  8. Istilah "Dunia Melayu" pula digunakan sebagai gelaran kepada keempat-empat kawasan tersebut pada keseluruhannya iaitu bersinonim dengan Nusantara.
  9. Sebaliknya, 19 buah daerah di Provinsi Istanbul terletak pada keseluruhannya di Eropah, dengan 12 yang lain terletak pada keseluruhannnya di Asia.
  10. Tiga buah provinsi Turki terletak pada keseluruhannya di Eropah, manakala Provinsi xanakkale dan Provinsi Istanbul merupakan provinsi rentas benua.
  11. Di bahagian barat, lima daerah serta ibu kota provinsi di Oral terletak pada keseluruhannya di Asia, dengan daerah Akzhaikskiy bersifat rentas benua.
  12. Kaitan antara urutan nukleotida dan urutan asid amino protein ditentukan oleh hukum selular mudah terjemahan, dikenali keseluruhannya sebagai kod genetik.
  13. Dalam bahasa Korea, negara itu dalam keseluruhannya dikenali sebagai Chosŏn oleh Korea Utara dan Han-guk (Hangul: 한국, Hanja: 韓國) oleh Korea Selatan.
  14. Pemikiran Voltaire dan Rousseau telah mencetuskan era Renaissance di Perancis sehingga merobah wajah Eropah keseluruhannya sebagaimana yang ada pada hari ini.
  15. Antara 12 daerah di Provinsi xanakkale, tiga buah daerah terletak pada keseluruhannya di Eropah, dengan sembilan yang lain terletak pada keseluruhannya di Asia.
  16. Jika penawaran wang tidak dikawal, maka ekonomi pada keseluruhannya mempunyai kadar kecairan yang tinggi dan ia akan meningkatkan jumlah permintaan dalam negara.
  17. Kepimpinan UMNO Baru hampir terdiri pada keseluruhannya daripada ahli-ahli Pasukan A yang kemudian memulakan pemindahan aset UMNO "lama" ke UMNO baru dalam bulan-bulan yang berikut.
  18. Jawa hampir keseluruhannya berasal dari gunung berapi, dan mengandungi tidak kurang dari tiga puluh lapan gunung yang berbentuk kon menunjukkan mereka merupakan gunung berapi yang pernah aktif.
  19. Iklim di Argentina secara keseluruhannya adalah sederhana dengan iklim-iklim bertentangan yang meliputi iklim subtropika di utara sehinggalah tandus atau gersang (sub-Antartika) jauh di selatan.
  20. Lebuhraya pintasan Muar, (2 lorong dua hala) sepanjang 14 km termasuk Jambatan Kedua Muar dengan rekabentuk menarik yang keseluruhannya disiapkan pada 2005 adalah mercu tanda terbaru bandar ini.
  21. Selepas Singhasari mengusir Srivijaya dari Jawa secara keseluruhannya pada tahun 1290, kekuasaan Singhasari mula menjadi perhatian Kubilai Khan di China dan dia mengirim duta untuk mengutip ufti.
  22. Disebabkan protis pada keseluruhannya adalah parafili, sistem-sistem ini membahagikan atau membatalkan alam dan sebagai gantinya, mengolahkan kumpulan-kumpulan protis sebagai baka eukariot yang berasingan.
  23. Masa yang bergelar zaman 'trek sempit' ini menyaksikan kereta mempunyai tayar belaakng yang lebih kecil, trek perlumbaan yang lebih sempit keseluruhannya dan pengenalan tayar 'beralur' bagi emngurangkan cengkaman mekanikal.
  24. Distrito Federal adalah berlainan daripada negeri-negeri lain kerana ia adalah satu bahagian politik yang khas di Mexico milik kerajaan persekutuan secara keseluruhannya dan bukan untuk satu kerajaan tempatan tertentu, dan oleh itu, lebih terhad kuasa setempatnya.
  25. Bahasa Rojak boleh dikesan seawal zaman Kesultanan Melayu Melaka apabila satu entrepot antarabangsa didirikan oleh Parameswara pada tahun 1402 di Melaka dan pelabuhan ini menarik ramai pedagang yang secara keseluruhannya bertutur lebih 80 bahasa dari pelbagai bangsa dan budaya.
  26. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...