Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "dipelihara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dipelihara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau dipelihara oleh ibunya dengan hidup sederhana.
  2. Hantu bukit tidak dipelihara dan terdapat secara bebas.
  3. Hantu kubur tidak dipelihara dan terdapat secara bebas.
  4. Sejenis makhluk halusyang dipelihara bagitujuan tertentu.
  5. Hantu bungkus tidak dipelihara dan terdapat secara bebas.
  6. Bajang yang dipelihara itu akan diberi makan telur dan juga susu.
  7. Tarian ini sangat dipelihara oleh masyarakat Bajau di Selatan Filipina.
  8. Hantu polong adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  9. Hantu bajang adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  10. Hantu pelesit adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  11. Hantu polong dikatakan akan dipelihara oleh lelaki untuk menyakiti musuh.
  12. Pari-pari dikatakan tidak dipelihara oleh manusia dan dikatakan hidup bebas.
  13. Hantu Raya yang dipelihara itu akan perlu diberi makan sebagaimana yang dipersetujui.
  14. Hantu kopek boleh dikelaskan dalam kumpulan makhluk halus yang tidak dipelihara / liar.
  15. Hantu Raya biasanya dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja-kerja berat.
  16. Bajang biasanya dipelihara bagi tujuan membinasa musuh atau orang yang dibenci pemiliknya.
  17. Lima pulau yang berhadapan dengan bandar dipelihara sebagai Taman Negara Tunku Abdul Rahman.
  18. Hantu puaka adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  19. Hantu keramat adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  20. Jembalang tanah adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  21. Tetapi jembalang tanah boleh dipelihara apabila sejenis mentera dibacakan dan dihidangkan makanan.
  22. Jerangkung bisanya dipelihara dengan tujuan membantu pemiliknya melindung diri atau bagi memusnahkan musuh.
  23. Keadaan sedemikian mungkin mendorong timbulnya tuduhan harimau itu dipelihara seseorang dalam kampung tersebut.
  24. Hantu Pelesit dikatakan akan dipelihara oleh wanita bagi tujuan membinasa musuh atau orang yang dibenci pemiliknya.
  25. Toyol biasanya dipelihara dengan tujuan membantu pemiliknya mendapatkan duit dengan mencuri daripada jiran-tetangga.
  26. Di samping pembangunan yang pesat ini, bangunan-bangunan lama dan bersejarah turut dipelihara sebagai mercu tanda Bandar Kangar.
  27. Bajang merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan memudaratkan musuh.
  28. Saka turut merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan memeliharakan diri.
  29. Contoh ini dipelihara dalam tradisi yang dikenali sebagai hadith ("laporan"), iaitu rekod kata, perbuatan, dan perwatakan peribadi baginda.
  30. Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri.
  31. Kononnya, toyol akan dipelihara dalam sebuah botol kecil dan pemiliknya akan memberikannya makan darahnya sendiri setiap hari/setiap bulan mengambang.
  32. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja dan juga bagi memudaratkan musuh.
  33. Ia dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.
  34. Hantu Polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang, biasanya lelaki, bertujuan untuk tujuan memudaratkan musuh.
  35. Karya sastera di India dipelihara sama ada pada manuskrip daun palma atau melalui penyampaian oral, mengakibatkan pentarikhan karya-karya tersebut mustahil.
  36. Jerangkung merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan menginiaya orang lain.
  37. Pelesit merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara oleh seseorang, biasanya wanita bagi tujuan memudaratkan musuh.
  38. Seorang kerabat diraja Johor, beliau dipelihara oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar sejak kecil, dan mendapat pendidikan Melayu sebelum melanjutkan pelajarannya di England.
  39. Permaisuri Sheba telah mengamanahkan payung merah sebagai pengiktirafan kerajaan berdaulat agar dipelihara kerukunan pelbagai suku kaum di sana dengan tertubuhnya kerajaan purba Luwuk.
  40. Menurut tradisi keluarga atasan Mekah, baginda telah dipelihara oleh seorang ibu angkat yang bernama Halimahtus Sa'adiah حلمة السعديه di kampung halamannya di pergunungan selama beberapa tahun.
  41. Penulisan Jawi seharian dipelihara di kawasan-kawasan yang diduduki masyarakat Melayu yang lebih konservatif, misalnya Sulu di Filipina, Pattani di Thailand, Kelantan di Malaysia dan beberapa kawasan petempatan Melayu di Indonesia.
  42. kacang hijau yang diletakkan kedalam kantung juga dikatakan boleh melalaikan toyol.Selain itu, ikan puyu yang dipelihara di dalam akuarium mampu dapat melalaikan toyol dan toyol akan tidak akan berhasrat mengambil wang dari mangsanya.
  43. Semenjak tulisan Rumi semakin bertapak di dunia Melayu, tulisan Jawi kini dipelihara terutamanya untuk wacana keagamaan dan kebudayaan Melayu di negeri-negeri Terengganu, Kelantan, Kedah, Perlis dan Johor di Malaysia, Patani di Thailand, dan juga Sulu dan Marawi di Filipina.
  44. Kaum Kadazandusun yang menetap disekitar wilayah Kundasang dan Ranau di Sabah telah menyifatkan diri mereka sebagai penjaga dan pelindung Gunung Kinabalu untuk sekian lama, mereka mempercayai tanah sekitar, hutan, air dan Gunung Kinabalu itu sendiri merupakan tanah suci yang perlu dipelihara sentiasa, mereka juga mempercayai bahawa roh-roh nenek moyang mereka yang telah mati kini berada dan berehat-rehat di Gunung Kinabalu dan sekitarnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...