Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "reformasi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "reformasi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat pada satu masa iaitu antara tahun 1839 dan 1876, reformasi dilaksanakan.
  2. Korea kini bebas untuk melakukan reformasi politik tanpa campurtangan pihak Mongol.
  3. Sebaliknya, Shanghai tidak dibenarkan memulakan reformasi ekonomi sehingga tahun 1991.
  4. Disebabkan ini, ia telah dipilih untuk dijadikan sebuah kawasan reformasi ekonomi uji kaji.
  5. Namun demikian, usaha beliau untuk mengadakan reformasi politik dan ekonomi tidak mencapai matlamatnya.
  6. Beliau telah melancarkan beberapa siri tunjuk perasaan untuk mendesak diadakan reformasi pada sistem politik Malaysia.
  7. Sata bertanding Pilihan raya presiden September 2006 dengan memperjuangkan nasib golongan miskin dan reformasi ekonomi.
  8. Dengan reformasi Meiji pada akhir abad ke 19, samurai dihapuskan sebagai kelas berbeza dan digantikan dengan tentera kebangsaan menyerupai negara barat.
  9. Pada tahun 1989, Gerakan "Jan Andolan" memaksa rajanya untuk menerima reformasi perlembagaan dan mengasaskan sebuah parlimen berbilang parti pada Mei 1991.
  10. Hal ini jelas menunjukkan bahawa reformasi dan perubahan tidak cukup untuk membuat perbezaan dan tidak cukup untuk menghalang pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah.
  11. Sayangnya untuk Sepanyol, baik pertempuran brutal atau pelaksanaan reformasi dalam Pakatan Zanjxn mampu memadamkan keinginan untuk kemerdekaan di beberapa revolusi.
  12. Perikatan 13 kanton di Switzerland juga berpecah belah kepada agama tradisi iaitu memihak gereja dan golongan reformasi menyokong bentuk agama fahaman baru iaitu Protestan.
  13. Saidina Umar banyak melakukan reformasi terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran baru di kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang berkebolehan.
  14. Beliau meninggalkan reformasi Amanullah Khan memihak kepada pendekatan yang lebih beransur-ansur untuk pemodenan tetapi telah dibunuh pada tahun 1933 oleh Abdul Khaliq, sebuah Hazara pelajar sekolah.
  15. Pada 1991, kerajaan telah melaksanakan reformasi kewangan yang radikal dengan menambatkan peso kepada Dolar Amerika Syarikat dan menghadkan pertumbuhan kewangan ke rizab kewangan secara undang-undang.
  16. Selama masa transisi awal, pemerintah Albania memandang ikatan yang lebih dekat dengan Barat agar memperbaiki keadaan ekonomi dan memperkenalkan reformasi demokrasi dasar, termasuk sistem multipartai.
  17. Dalam negeri, Castro menyelia perlaksanaan reformasi tanah, mengikuti dengan pengkolektifan pertanian, pemiliknegaraan industri-industri Cuba yang utama, dan penyediaan kemudahan kesihatan dan pendidikan yang percuma.
  18. Usaha kerajaan selama sedekad yang dibantu oleh Bank Dunia dan IMF untuk melaksanakan langkah-langkah reformasi ekonomi, menggalakkan pelaburan asing, dan menyebabkan hasil negara sepadan dengan perbelanjaan, telah berhenti.
  19. Banyak reformasi yang dilakukan oleh pemerintah dihalang oleh golongan-golongan konservatif di dalam Turki Uthmaniyyah sendiri sama ada oleh golongan keagamaan atau oleh golongan Janissari yang pada masa ini telah menjadi rasuah.
  20. "Gencatan senjata" ini membawa ke masa baru kestabilan politik di Albania, yang dianggap dapat membuat kemajuan berarti yang mungkin dalam reformasi demokrasi dan ekonomi, kekuasaan inisiatif hukum, dan perkembangan hubungan Albania dengan negara tetangganya serta AS.
  21. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...