Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "amaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "amaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Berikut adalah penerangan mengenai warna amaran itu:
  2. Selepas banyak kali amaran diberikan tetapi penduduk kawasan setinggan enggan pindah.
  3. China dan yang lain, sementara itu, memberikan amaran supaya tidak mempolitikkan Sukan Olimpik.
  4. Negeri Johor dan Negeri Sembilan tidak juga terjadi apa-apa kerana telah diberi amaran oleh PKM.
  5. Jabatan Meteorologi Malaysia telah menetapkan paras amaran dengan warna kuning, jingga dan merah.
  6. Namun, oleh sebab tidak mendapat amaran awal yang mencukupi, rancangan-rancangn tersebut terpaksa dibatalkan.
  7. Ini berdasarkan surah Al-Kafirun yang menyebutkan amaran Allah bermaksud " Bagimu agamamu dan bagi ku agamaku"
  8. Meskipun begitu, India mengeluarkan amaran tsunami untuk kawasan Kepulauan Andaman yang terletak di Teluk Bengal.
  9. Tentera British tidak menjangkakan Trolak akan tewas dengan begitu pantas dan tiada amaran diterima bahawa tentera Jepun akan tiba.
  10. RSD juga bertanggungjawab menguruskan semua aspek perlaksanaan peperangan elektronik dan sistem amaran awal untuk Tentera Darat Malaysia.
  11. Ketidaksedapan ini diperlihatkan dengan warna-warna amaran merah, jingga, hitam atau putih, dalam tabiat yang dikenali sebagai aposematisme.
  12. Brooke-Popham perlu memberikan pertimbangan sama ada wajar Thailand diserang tanpa amaran sebelum pihak Jepun melakukan pendaratan di Thailand.
  13. Pagi ini satu gempa bumi berukuran 7.8 Richter telah menggemparkan penduduk di rantau Asia Tenggara apabila amaran tsunami dikeluarkan oleh pihak berkuasa.
  14. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika askar melayu menembak orang cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang cina.
  15. Menurut Tony Snow, Setiausaha Akhbar Rumah Putih, Presiden Bush telah menyedari komplot itu sejak 6 Ogos dan meluluskan kenaikan peringkat amaran pada 9 Ogos.
  16. Peringkat amaran terorisme bagi semua penerbangan dalam negeri atau penerbangan antarabangsa bukan British di Amerika Syarikat dinaikkan ke peringkat "tinggi" (jingga).
  17. TUDM juga mempunyai perancangan untuk mendapatkan 4 buah pesawat sistem amaran dan kawalan udara (AWACS) tetapi tiada keputusan yang dibuat berkenaan dengan pembelian ini.
  18. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  19. Antaranya perolehan kumpulan kedua frigat TLDM, skuadron kedua pesawat tempur pelbagai fungsi TUDM, pesawat amaran awal dan rondaan maritim dan juga helikopter utiliti tambahan.
  20. Selain itu, pesawat Su-30MK boleh melaksanakan ECCM dan tugas amaran awal, seperti bertindak sebagai arahan dan kawalan ke atas sekumpulan aset tempur udara yang melaksanakan misi bersama.
  21. Menurut rancangan asal, Muhammad Indera dimaklumkan bahawa serangan itu hanya sebagai amaran sahaja, bagaimanapun serangan yang turut disertai Komisar Goh Peng Tun itu bertukar menjadi tragedi buruk.
  22. Ketua negara akan sering memegang mesyuarat dengan ketua kerajaan dan kabinet, sebagai cara mengekalkan polisi kerajaan dan sebagai suatu cara menasihat, men dan memberi menteri amaran pada tindakan mereka.
  23. Pada 19 Oktober, Anwar Ibrahim mengumumkan kementeriannya tidak akan berganjak daripada keputusan awalnya dan memberi amaran keras bahawa tindakan keras akan diambil ke atas guru besar yang merestui mogok kelas.
  24. Dalam banyak cara yang berlainan, tumbuhan-tumbuhan boleh bertindak dengan sedikit sama dengan burung kenari sebagai sistem amaran awal untuk menyedarkan kita terhadap perubahan yang penting dalam alam sekitar kita.
  25. Bersama-sama dengan Bank of International Settlements, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan G24 di bawah kepimpinan beliau telah diakui sebagai organisasi antarabangsa yang memberi amaranakan berlaku krisis 2007-2009.
  26. Kulit katak 'berbeza dari segi warna dari samaran yang baik perang berbalam, kelabu dan hijau sehingga pada corak yang jelas merah terang atau kuning dan hitam untuk mengiklan ketoksikan dan memberiamaran kepada pemangsa.
  27. Edi Prihantoro, seorang pegawai dari Kementerian Penyelidikan dan Teknologi yang menyelia sistem amaran tsunami di Indonesia menyatakan bahawa kawasan selatan Jawa tidak mempunyai sistem yang memberi amaran akan kedatangan tsunami.
  28. Pentadbiran Dadah dan Makanan Amerika telah menarik balik bayam segar dibalut dari dijual dan memberi amaran tidak memakan bayam dan membasuh bayam tidak mencukupi bagi membersihkannya, kerana bakteria itu adalah sistemik - bererti ia bukan sahaja di luar bayam tetapi telah diserap melalui akar dan kini berada di dalam bayam.
  29. Menteri Sains dan Teknologi Indonesia, Kusmayanto Kadiman, menngesahkan bahawa Indonesia telah menerima surat siaran rasmi dari Pusat Amaran Tsunami di Hawaii dan Agensi Kajicuaca Jepun dua puluh minit sebelim tsunami pertama berlaku, tetapi mereka sedang terlalu sibuk memerhatikan kejutan lanjuran gempa bumi hingga tidak mengeluarkan amaran tsunami.
  30. Menteri Luar Thailand Kantathi Suphamongkhon menyatakan rasa bimbang pada hari Rabu berkenaan ujian peluru jarak jauh Korea Utara, dan memberikan amaran bahawa tindakan ini akan menyebabkan ketidakpercayaan serantau dan mengancam keamanan dunia, dan dia bercadang akan mengungkitkan perkara ini dengan rakan sejawatnya dari Amerika Syarikat awal minggu depan.
  31. Kedua bahagian perutusan akhir telah dinyah-enkripsi oleh AMerika Syarikat lama sebelum Kedutaan Jepun berjaya melakukannya, dan ia nyah-enkripsi bahagian kedua yang menyebabkan Jeneral George Marshall untuk menghantar amaran terkenalnya ke Hawai pada pagi — yang sebenarnya dihantar oleh, penunggang basikal perutusan Jepun kelahiran Amerika muda, kepada Jeneral Walter Short di Pearl Harbor beberapa jam selepas serangan berakhir.
  32. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...