Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "diletakkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diletakkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Telur kupu-kupu sentiasa diletakkan di atas tumbuhan.
  2. Di Miri diletakkan pasukan 2 pegawai, dan 98 pangkat lain:
  3. Pada 1907, ia diletakkan di bawah kerajaan Negeri-negeri Selat.
  4. Tugas peyelusupan diletakkan di bawah bahu Mejar Benny Moerdani.
  5. Pada abad ke-19, batasnya diletakkan pada fosil pertama metazoa.
  6. Korda diletakkan bersama jaring supaya bola dapat jatuh ke tanah.
  7. Di Kuching diletakkan satu pasukan 1 pegawai, dan 52 pangkat lain:
  8. Biasanya kubah akan diletakkan di tempat tertinggi di atas bangunan.
  9. Perlembagaan terkini telah diletakkan pada tempatnya pada Mei 18, 1995.
  10. bateri meriam yang kecil sedikit diletakkan di Kota Canning dan Kota Siloso.
  11. Terdapat juga acak yang merupakan darah sembelihan yang diletakkan dalam bekas.
  12. Jemaah-jemaah yang diasaskan di Jepun diletakkan dibawah asuhan Torrxs dan Fernandes.
  13. Selepas itu baris rumah kedai tersebut dirobohkan dan mayat tahan diletakkan di atasnya.
  14. Ia diletakkan di atas rangka bangunan petak dengan menggunakan singgah kubah (pendentive).
  15. Satu batalion juga diletakkan secara terasing tanpa diberikan atau memberikan bantuan sesama.
  16. Oleh itu, biasanya disekeliling rumah wanita bersalin, diletakkan daun mengkuang yang berduri.
  17. Sel-sel ini diletakkan pada slaid kaca dan diperiksa untuk sebarang keadaan luar biasa di makmal.
  18. Sejak kemerdekaan, sebuah Garnisun United diletakkan di Belize atas pemerintahan Kerajaan Belize.
  19. Pada tahun 1890, Labuan telah diletakkan di bawah pentadbiran Syarikat Berpiagam Borneo Utara British.
  20. E. Percival) tetapi mulai 16 April 1941 Divisyen ini diletakkan di bawah penguasaan III Kor India (Lt.
  21. Seterusnya,pemerintahan Negeri Pahang telah diletakkan di bawah Kesultanan Johor yang berpusat di Johor.
  22. Di bawah kesultanan tersebut, pemerintahan Negeri Pahang diletakkan di bawah pemerintahan seorang Bendahara.
  23. Beliau merupakan tokoh terkenal di Tanah Melayu, pelbagai tempat bersejarah diletakkan bersempena nama beliau.
  24. Shah Alam pada mulanya diletakkan di bawah pentadbiran Shah Alam Town Board, sebuah agensi di bawah naungan PKNS.
  25. Ia dipertahankan oleh meriam berat jenis BL 15 inch Mk I naval gun yang diletakkan di Johor, Changi dan Buona Vista.
  26. Sebagai contoh, tiga puluh dua akan ditulis sebagai satu titik di atas dua titik, yang diletakkan di atas dua baris.
  27. Jepun mengiktiraf baginda sebagai Sultan Kedah tetapi pentadbirannya diletakkan di bawah Gabernor dan Tentera Jepun.
  28. Telur diletakkan di atas tanah atau di sarang biasanya disimpan dalam julat suhu yang sesuai sambil embrio berkembang.
  29. Selepas pemisahan Empayar Rom, Mesir diletakkan di bawah Empayar Rom Timur, iaitu Empayar Byzantine yang beragama Kristian.
  30. NORAD diletakkan pada taraf kewaspadaan tinggi dalam dua minggu kebelakangan ini dan Agensi Pertahanan Peluru Berpandu A.S.
  31. Bahan-bahan tadi diletakkan di satu tempat, sama ada di hujung kampung, di pinggir hutan, dihanyutkan di sungai ataupun di laut.
  32. Pada 2001 hingga 2007, dan pada tahun 2009 dan 2010, Norway diletakkan pada ranking indeks pembangunan manusia tertinggi di dunia.
  33. Untuk tempoh 15 September 1940 hingga 15 April 1941, 11 Divisyen India diletakkan di bawah perintah Markas Gerakan Tanah Melayu (Lt.
  34. Keanggotaan pasukan tentera Malaysia hanya sedikit yang dikerah dan diletakkan dibahagian pos kawalan sempadan dan kawalan unit komando.
  35. Asas Empayar British diletakkan pada masa sebelum pembentukan Great Britain, ketika England dan Scotland merupakan negara yang berasingan.
  36. Di Jepun yang selalu menghadapi masalah gempa bumi, getah diletakkan di bawah bangunan agar gegaran dapat dikurangkan dan tidak mudah runtuh.
  37. Apabila Itali berjaya merampas Negeri-Negeri Kepausan daripada Perancis, barulah ibu negara Itali yang bersatu sepenuhnya diletakkan di kota Rom.
  38. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan.
  39. Force Z diletakkan di bawah pemerintahan Laksamana Sir Thomas "Tom" Spencer Vaughan Phillips, seorang pegawai ternama Tentera Laut Diraja British.
  40. Ketiga-tiga bahasa ini adalah sebahagian dari bahasa barat-Italo, yang diletakkan di dalam sub kumpulan bahasa di dalam rumpun bahasa Indo-Eropah.
  41. Dia diletakkan dalam kesebelasan utama dalam liga buat pertama kali tiga hari kemudian dimana mereka seri 2–2 di Anfield menentang Manchester City.
  42. geometri telah diletakkan di dalam bentuk aksiom oleh Euclid membentuk Geometri Euclid, yang hasilnya menetapkan piawai untuk beberapa abad berikutnya.
  43. Jenazah Xavier akhirnya disemayamkan di gereja Basilika Bom Jxsus di Goa dan diletakkan di dalam sebuah keranda kaca bersalur perak pada 2 Disember 1637.
  44. Terdapat petua yang menyatakan sekiranya sejenis permainan, diletakkan hampir dengan wang yang disimpan, toyol akan asyik bermain sehinggakan terlupa mengambil wang.
  45. TLD juga merupakan elemen penting untuk sumbangan United Kingdom kepada NATO, dengan beberapa jumlah asetnya diletakkan kepada tugasan-tugasan NATO pada bila-bila masa.
  46. Pada 15 Julai 1946, Borneo Utara diletakkan di bawah Tanah Jajahan Mahkota British kerana SBUB tidak mampu membina semula kemusnahan Borneo Utara selepas Perang Dunia Kedua.
  47. Terdapat juga pokok herba yang tidak dimakan secara langsung, tetapi digunakan sebagai bahan untuk menghasilkan minyak atau dipuput sebelum diletakkan di bahagian yang sakit.
  48. Di Zaman Pertengahan semasa pemerintahan kerajaan Rom, singgah kubah telah dicipta bagi membolehkan struktur kubah yang bulat diletakkan di atas bangunan berbentuk segi empat.
  49. Pada 16 April 1984, Labuan yang dahulunya sebahagian daripada pentadbiran Sabah pula dibawa masuk kedalam Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Labuan.
  50. Kod ISSN dilantik oleh sebuah rangkaian ISSN National Centres, biasanya diletakkan di perpustakaan kebangsaan dan dikordinasikan oleh ISSN International Centre berasaskan di Paris.
  51. Kebanyakan masalah ini berjaya diselesaikan, namun sistem bagasi terus menghadapi masalah demi masalah dan kini ia diletakkan sebagai tender untuk mencari pengurusan baru pada 2007.
  52. Peningkatan pengiklanan di abad 20-an, Logo penaja sudah mula diletakkan diatas baju, dan baju replika dibuat khas untuk peminat, menjana sejumlah pendapatan buat pasukan atau kelab.
  53. Mikroskop yang digunakan Leeuwenhoek ketika itu berbentuk kanta pembesar tunggal berbentuk bikonveks dengan spesimen yang diletakkan di antara sudut apertura kecil pada penahan logam.
  54. Media luaran merupakan satu bentuk media massa yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas.
  55. Perkhidmatan UniFi IPTV, HyppTV juga boleh didapati di Melaka dan kebanyakan negeri lain, tetapi kotak kabel gentian optik diperlukan untuk diletakkan berhampiran dengan tapak pemasangan.
  56. Pasukan Australia diletakkan pada kedudukan tengah dan bergerak maju ke utara dari Segamat ke Gemas di mana mereka bertembung dengan pasukan tentera Jepun yang sedang mara pada 14 Januari 1942.
  57. Tuanku Mizan sebenarnya telah diletakkan sebagai orang keempat dalam Kitaran Sembilan Raja-Raja Melayu yang ke-2 yang secara lazimnya pemilihan Yang di-Pertuan Agong adalah mengikut hukum kitaran ini.
  58. Saiz Ceres yang lebih besar dan kebulatannya menyebabkan ia dikemukakan untuk layak menjadi planet kembali, namun pada 2006 ia diletakkan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa dalam kategori baru planet kerdil.
  59. Jika sebuah objek yang lebih ringan berbanding bola boling itu diletakkan dekat 'lekuk' tersebut, umpamanya bola pingpong, objek itu akan memecut menujui bola boling dengan cara yang ditentukan oleh 'lekuk' itu.
  60. Walaupun mereka berada di kedudukan kelima dalam Liga Perdana Inggeris 2004-05, Liverpool telah diberi pengecualian khas oleh UEFA selaku penyandang juara, di mana mereka telah diletakkan di pusingan kelayakan pertama.
  61. Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Abdullah
  62. Satu imej red devil pernah digunakan sebagai logo AC Milan dengan bintang Golden Star for Sport Excellence diletakkan bersebelahannya; bintang tersebut dianugerahkan kepada kelab tersebut setelah mereka memenangi 10 kejuaraan liga.
  63. Bermula dari tarikh itu hingga kini pentadbiran Kuala Lumpur dipindahkan dari Negeri Selangor dan diletakkan terus di bawah Kerajaan Pusat serta diurus oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur selaku PBT tunggal yang mentadbir bandaraya itu.
  64. kacang hijau yang diletakkan kedalam kantung juga dikatakan boleh melalaikan toyol.Selain itu, ikan puyu yang dipelihara di dalam akuarium mampu dapat melalaikan toyol dan toyol akan tidak akan berhasrat mengambil wang dari mangsanya.
  65. Pada 1 Februari 2001, Putrajaya yang dibangun untuk menjadi pusat pentadbiran yang baru telah mengikuti Kuala Lumpur dan Labuan dengan menjadi yang ketiga menyertai Wilayah Persekutuan dandiletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Putrajaya.
  66. Dalam hasil kerjanya Fasl al-Maqal, beliau menekankan pentingkan berfikir secara analitikal untuk menterjemah Quran dan ini bertentangan dengan pandangan konservatif ulama' Islam di mana penekanan pentafsiran Quran diletakkan kepada sumber seperti hadith.
  67. Melbourne telah dua kali diletakkan di tempat pertama dalam satu kajian oleh The Economist tentang Bandar Raya Paling Sesuai Didiami di Dunia atas dasar sifat-sifat kebudayaan, iklim, kos sara hidup, dan keadaan sosial; sekali pada 2002, dan sekali lagi dalam tahun 2004.
  68. Pada tahun 1945, semasa keadaan menjadi genting bagi tentera Jepun, Tentera Darat Ke-25 diletakkan di bawah perintah Tentera Darat Wilayah Tujuh Jepun, dengan pemindahan markasnya ke Bukittinggi di kawasan tinggi Sumatra sehinggalah Jepun menyerah kalah pada bulan Ogos 1945.
  69. Sebagai hos, pedang panjangnya biasanya diletakkan di bawah wakizashi pada para rendah, melengkung keatas; jika ia melengkung kebawah, atau disimpan di atas wakizashi, ini bererti pemiliknya bersedia untuk menghunusnya dengan cepat - tanda syak wangsangka terhadap sebarang tetamu.
  70. Walaupun banyak daripada keputusan-keputusan oleh Euclid sudah dinyatakan oleh ahli-ahli matematik Yunani sebelumnya, Euclid merupakan orang yang pertama untuk menunjukkan bagaimana usul-usul ini diletakkan secara sempurna membentuk satu deduksi dan sistem logik yang komprehensif.
  71. Meletakkan pedangnya pada kedudukan mudah dihunus menggambarkan rasa syak dan sentiasa bersedia untuk menghunus; dengan itu samaada dia meletakkannya pada sebelah kiri atau sebelah kanan, dan samaada mata bilah diletakkan melengkung kearah atau menjauhi dirinya adalah adab etiquette penting.
  72. Heinrich Hertz, secara kebetulan, mendapati bahawa apabila dua sfera logam yang berlawanan cas dan dipisahkan pada jarak tertentu tidak akan menghasilkan bunga api apabila berada dalam bilik yang gelap tetapi radas yang sama, jika diletakkan di bawah sinaran matahari, akan menghasilkan bunga api.
  73. Jembalang tanah dikatakan akan mengganas sekiranya kawasan mereka diterokai, oleh itu setiap kali sebidang tanah baru dibuka, persembahan makanan yang dikenali sebagai acak akan diletakkandikawasan tersebut bagi mengelakkan jembalang tanah mengamuk dan mendatangkan kemudaratan kepada peneroka tersebut.
  74. Salah satu matlamat Jepun adalah untuk memusnahkan tiga kapal induk Amerika Syarikat yang diletakkan di Pasifik, tetapi tiada ketika serangan berlaku — Enterprise dalam perjalanan pulang, Lexington telah berlayar keluar beberapa hari sebelumnya, dan Saratoga berada di San Diego selepas pengubah-suaian di Limbungan Tentera Laut Puget Sound.
  75. Kebanyakan perkembangan geometri algebra pada kurun ke-20 berlaku di dalam ruang lingkup rangka kerja algebra abstrak, dengan penekanan yang lebih diletakkan pada sifat 'intrinsik' aneka algebra yang tidak bergantung pada sebarang cara khusus pembenaman aneka tersebut dalam satu ruang koordinat ambien; ini menyamai perkembangan dalam topologi dan geometri kompleks.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...