Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "pelabuhan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pelabuhan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pemandangan sebahagian pelabuhan Piraeus.
  2. Pulau Pinang ialah sebuah pelabuhan bebas sehingga 1969.
  3. Bandar raya dan pelabuhan Rotterdam mula berkembang ke tebing selatan.
  4. Seattle adalah bandar pelabuhan dan terbesar di barat laut Amerika Syarikat.
  5. Jalan raya telah dibina, pelabuhan dibersihkan dan lapangan terbang dibaiki.
  6. Kedudukan Sandakan di Teluk Sandakan menjadikannya sebuah pelabuhan yang baik.
  7. Tujuannya ialah untuk mengangkut bijih timah dari lombong ke pelabuhan tersebut.
  8. Di bawah pemerintahan British, New York berkembang sebagai pelabuhan perdagangan.
  9. Sebagai pelabuhan utama perikanan di Pantai Timur, kegiatan perikanan amat penting.
  10. Sandakan masih merupakan pelabuhan kedua terpenting di Sabah, selepas Kota Kinabalu.
  11. Keretapi baharu telah digunakan bagi mengangkut barang-barang ke pelabuhan Jesselton.
  12. Kapal Star Cruises berlabuh di pelabuhan Awana Porto Malai di sebelah barat pulau ini.
  13. Penggunaan kontena bagi pengangkutan barang melihat pelabuhan Liverpool kian ditinggalkan.
  14. Kangar suatu ketika dahulu merupakan sebuah pelabuhan darat di mana perahu dan tongkang berlabuh.
  15. Pada peringkat awal, Sungai Mas merupakan pelabuhan utama tetapi kemudian dipindah ke Lembah Bujang.
  16. Pukul 21:40 pada tanggal 15 Februari USS Maine tenggelam di pelabuhan selepas menderita letupan besar.
  17. Bermula sebagai sebuah pelabuhan perdagangan, Hong Kong menjadi tanah jajahan United Kingdom pada 1842.
  18. Adalah mungkin bahawa pernah wujudnya sebuah pelabuhan perikanan dan perdagangan di muara Sungai Fleet.
  19. Pada setengah pertama abad ke-20, pusat graviti pelabuhan Rotterdam beralih ke barat menuju ke Laut Utara.
  20. Singapura mengambil kesempatan dari kedudukannya itu untuk menjadi pelabuhan enteport terpenting di dunia.
  21. Penjajah mula menggunakan Nairobi sebagai pelabuhan pertama.Kerajaan kolonial membina beberapa hotel besar.
  22. Pembukaan Terusan Suez pada tahun 1869 mengubah Bombay menjadi sebuah pelabuhan laut terbesar di Laut Arab.
  23. Labuan mempunyai pelabuhan yang dalam dan besar, yang merupakan punca asal namanya pelabuhan atau "Labuhan".
  24. Rusia ingin mencari pelabuhan air suam di Lautan Pasifik, untuk tentera laut mereka selain perdagangan maritim.
  25. Pulau Labuan telah diisytiharkan sebagai pusat kewangan luar pantai pada 1990 dan pelabuhan bebas cukai sejak 1956.
  26. Sejak perpindahan ini Palembang hanya menjadi bandar pelabuhan sederhana yang tidak bererti lagi bagi para peniaga asing.
  27. Pada tahun tersebut, Rotterdam ialah pelabuhan yang ketujuh terbesar di dunia dari segi bilangan kontena yang dikendalikan.
  28. Bandar raya ini juga menjadi sebuah pelabuhan laut yang utama untuk provinsi-provinsi Jiangsu dan Zhejiang yang berhampiran.
  29. Pada tahun 1939, pihak British menduduki pelabuhan Aden dan menjadikannya sebagai sebuah tanah jajahan pada bulan September.
  30. Di sini tidak terdapat pengangkutan awam air diantara bandar pelabuhan di Tasik Kivu tetapi perkhidmatan berbayar disediakan.
  31. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 adalah merupakan penempatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil.
  32. Satu projek pembinaan utama pada tahun 2001 memanjangkan tambangan yang digunakan oleh kapal-kapal pesiaran di pelabuhan utama.
  33. London menjadi pelabuhan utama di Laut Utara, dan dipenuhi dengan para penghijrah yang tiba dari merata England dan luar negara.
  34. Pada zaman kuno, pelabuhan Piraeus adalah sebuah kota yang berasingan, tetapi kini telah diserap ke dalam Athens yang lebih besar.
  35. Setelah penyerangan pada 8 Februari terhadap Port Arthur, pasukan Jepun berusaha mencegah pasukan Rusia menggunakan pelabuhan itu.
  36. Pelabuhannya adalah pelabuhan pengangkutan kargo yang terbesar di Norway dan adalah juga pintu masuk utama bagi penumpang-penumpang.
  37. Pada awal pagi 28 Oktober 1914, Emden muncul di persisiran jalan George Town dan menyerang pelabuhan dan kapal yang berlabuh di sana.
  38. Vladivostok adalah satu-satunya pelabuhan yang beroperasi semasa musim panas, tetapi Pelabuhan Arthur akan beroperasi sepanjang tahun.
  39. Makau berkembang sebagai pelabuhan perdagangan antara Portugis dan China dan cuba dikuasai Belanda secara berkali-kali pada abad ke 17.
  40. Selain itu, ahli atronomi terkenal Greek, Ptolemy ada mencatatkan kewujudan dua buah pelabuhan di Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu.
  41. Mogadishu terletak di pantai Benadir, rantau Lautan Hindi.Bandar ini telah berkhidmat sebagai pelabuhan yang penting selama berabad-abad.
  42. Pulau Pinang ketika itu sudah menjadi bandar pelabuhan yang sibuk di Utara Tanah Melayu sejak pembukaannya oleh Inggeris pada tahun 1786.
  43. Pada sekitar akhir era Qianlong, Shiliupu (十六铺) (kini di dalam Daerah Huangpu) menjadi sebuah pelabuhan yang terbesar di Asia Timur.
  44. Algeria dikuasai Empayar Uthmaniyyah oleh Khair ad-Din dan abangnya Aruj yang menjadikan pesisir pantainya pelabuhan untuk kapal-kapal perang.
  45. Sebuah pelabuhan bebas telah ditubuhkan disitu sebagai entreport terpenting di wilayah Asia timur, lebih-lebih lagi bagi perdagangan Inggeris-China.
  46. Pada tahun 1583, Gilbert mencuba kali kedua dan kali ini ke pulau Newfoundland di mana dia secara rasmi menuntut pelabuhan St John's sebagai hak British.
  47. Pertumbuhan yang paling pesat dari segi kegiatan pelabuhan serta pertumbuhan penduduk berlaku selepas penyiapan jalan air Nieuwe Waterweg pada tahun 1872.
  48. Sejak dari tahun 2004, pelabuhan-pelabuhan Asia seperti Singapura dan Shanghai telah mengambil alih kedudukannya sebagai pelabuhan yang tersibuk di dunia.
  49. Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan India memulakan perdagangan mereka melalui pelabuhan di Selat Melaka.
  50. Pelabuhan Shanghai juga merupakan salah satu pelabuhan yang paling sibuk di dunia, dan pernah menjadi pelabuhan kargo yang terbesar di dunia pada tahun 2005.
  51. Rusia mahukan Manchuria kerana politik air panas mereka untuk mencari pelabuhan yang boleh digunakan sepanjang tahun dan terbebas dari ais membeku pada musim sejuk.
  52. Walau bagaimanapun, mereka menyambung kembali berdagang di bandar-bandar pelabuhan bebas di Semenanjung Somalia, yang mana bebas dari ancaman Rom atau perisik-perisik.
  53. Lokasinya di muara Sungai Hudson, yang mengalir ke dalam pelabuhan semula jadi dan terus ke Lautan Atlantik, telah menjulang nama New York ini sebagai kota perdagangan.
  54. Bandar Songkhla adalah pelabuhan dan pusat perikanan yang penting di Thailand, dan membekalkan banyak tangkapannya kepada pembeli di Semenanjung Malaysia dan Singapura.
  55. Sebelum merdeka pada tahun 1965, Singapura sudah menjadi pelabuhan yang bersemangat dengan KDNK per kapita sebanyak $511, iaitu ketiga tertinggi di Asia Timur ketika itu.
  56. Kapten Francis Light mengiystiharkan Georgetown sebagai pelabuhan bebas dalam usahanya untuk bersaing dengan pelabuhan-pelabuhan yang dibangunkan di koloni-koloni Belanda.
  57. Bagaimanapun, lagi sebuah tafsiran, khususnya dalam bahasa Mandarin, juga mencadangkan pengertian "pergi ke laut", yang selaras dengan status pelabuhan laut bandar raya ini.
  58. Pada pertengahan 1930-an, eksport kayu balak Sandakan mencapai angka rekod 180,000 meter padu, menjadikannya pelabuhan pengeksport kayu balak tropika yang terbesar di dunia.
  59. Singapura juga bertuah dengan salah sebuah pelabuhan tersibuk di dunia dan pusat perdagangan tukaran asing keempat terbesar di dunia, di belakang London, New York dan Tokyo.
  60. Pada tahun 1986 Amerika Syarikat telah mengumumkan bahawa ia telah memansuhkan perjanjian keselamatan dengan New Zealand sehingga kebenaran menggunakan pelabuhan tersebut dikembalikan.
  61. Walaubagaimananpun, pelabuhan tersebut telah gagal menempakan kejayaan jangka panjang, berikutan serangan berterusan pihak lanun dan British telah meninggalkan pulau tersebut pada 1805.
  62. Bandar ini mempunyai pelabuhan yang terbesar di Eropah serta juga pelabuhan yang paling sibuk di dunia pada tahun 1962, tetapi kehilangan status tersebut kepada Shanghai pada tahun 2004.
  63. Rotterdam mempunyai pelabuhan yang terbesar di Eropah, dengan Sungai Meuse dan Sungai Rhine membekalkan jalan masuk ke daerah pedalaman sehingga Basel, Switzerland dan masuk ke Perancis.
  64. Merangkumi kawasan seluas 105 kilometer persegi, pelabuhan Rotterdam kini terbentang melebihi 40 kilometer jaraknya, dan terdiri daripada kawasan pelabuhan bersejarah pusat bandar, termasuk:
  65. Sesetengah sejarahwan percaya bahawa Jepun tetap akan kalah, tanpa mengira samaada depoh minyak dan kedai mesin dimusnahkan atau sekiranya kapal induk berada di pelabuhan dan ditenggelamkan.
  66. Semenanjung Melayu menyambut pedagang dan penghuni dari India dan China seawal-awal abad pertama Masihi, di mana mereka membuka pelabuhan dan bandar di kawasan itu pada abad ke-2 dan ke-3 M.
  67. Pendapatan tidak hanya datang dari dagangan bijih timah tetapi juga dari kutipan cukai yang banyak yang tidak disukai para pedagang dan kolonial British di pelabuhan terdekat iaitu di Melaka.
  68. Ia mungkin berasal dari kata Melayu untuk kucing, atau dari Cochin, sebuah pelabuhan perdagangan India di Pantai Malabar dan istilah utama di China dan British India bagi perdagangan pelabuhan.
  69. Sebahagian penganalisis berpendapat bahawa penggantian tambak kepada jambatan akan mewujudkan sebuah sistem pelabuhan yang menyeluruh untuk mengaitkan Pelabuhan Johor dan Pelabuhan Tanjung Pelepas.
  70. Sejak dari masa Dinasti Song (960-1279), Shanghai beransur-ansur berkembang menjadi sebuah pelabuhan laut yang sibuk dan yang membesar dengan lebih cepat daripada bidang kuasa politik yang asalnya.
  71. Pada akhir kurun ke-19, Liverpool megah dengan gelaran "Pelabuhan Kedua Empayar British" kerana mengendalikan jumlah kargo paling banyak; hanya pelabuhan London sahaja yang mengendalikan lebih banyak.
  72. Gempa bumi tersebut berpusat pada kedalaman 30 kilometer di bawah dasar laut di satu kawasan di tengah laut yang terletak kira-kira 290 kilometer ke timur laut Bitung iaitu pelabuhan utama di utara Sulawesi.
  73. Ruang makan di tingkat paling atas ini adalah sangat menarik kerana anda boleh melihat panorama seluruh bandar Tawau serta keindahan laut yang membiru dengan pelbagai kapal yang berulang alik dipelabuhan Tawau.
  74. Terkenal untuk latar langitnya yang hebat dan pelabuhan semula jadi yang dalam, identitinya sebagai sebuah pusat kosmopolitan di mana Timur bertemu Barat dicerminkan dalam masakan, pawagam, muzik dan tradisinya.
  75. Semasa era Qianlong dalam Dinasti Qing, Shanghai berkembang untuk menjadi sebuah pelabuhan wilayah yang penting bagi sungai-sungai Yangtze dan Huangpu, meskipun perdagangan di luar negeri masih dilarang ketika itu.
  76. Pada pagi 7 Disember 1941, kapal terbang angkatan tersebut mengebom kesemua pengkalan tentera Amerika Syarikat di kepulauan Hawai, dan kebanyakan kapal yang berlabuh di pelabuhan Pearl, termasuk "Barisan Kapal Tempur".
  77. Pelabuhan Rotterdam bertumbuh dengan perlahan-lahannya menjadi sebuah pelabuhan yang penting, serta menjadi pusat untuk salah satu daripada enam dewan Vereenigde Oostindische Compagnie, atau Syarikat Hindia Timur Belanda.
  78. Dengan Hong Kong diambil oleh British dan dijadikan Jajahan Mahkota, status Makau sebagai pusat perdagangan serantau beransur-ansur luput kerana kapal-kapal lebih menyukai pelabuhan Victoria di Hong Kong yang lebih dalam.
  79. Australia juga mempunyai beberapa wilayah kecil; kerajaan persekutuan mentadbirkan Wilayah Teluk Jervis, sebuah kawasan yang berasingan di New South Wales, sebagai pangkalan tentera laut dan bandar pelabuhan untuk ibu negara.
  80. Pengembara China, ‘Chao Ju Kua’ dalam catatan yang ditulisnya pada tahun 1225, ada menyebu ‘Teng-Ya-Nong‘ atau Kuala Terengganu sebagai sebuah pelabuhan perdagangan yang penting di persisiran pantai timur Tanah Melayu.
  81. Ini memandangkan tiadanya pelabuhan utama di Johor serta kebergantungan kebanyakan pedagang-pedagang Inggeris di Tanah Melayu ketika itu kepada kemudahan pelabuhan tukar barang Singapura untuk mengeksport hasil perdagangan mereka.
  82. Patani adalah sebuah kerajaan yang termaju di Semenanjung Tanah Melayu dan sebuah pelabuhan yang penting sejak kurun ke-8 Masihi kerana Teluk Langkasuka sangat sesuai dijadikan tempat kapal-kapal dagang berlabuh dan berlindung daripada ribut tengkujuh.
  83. Bagaimanapun, selepas Empayar Melaka menakluk bandar ini, pengaruhnya sebagai pelabuhan terutama di kawasan Asia Tenggara merosot kerana kebanyakan pedagang lebih gemar berhenti di Melaka, yang merupakan pusat perdagangan antara China, India dan Asia Tenggara.
  84. Raffles mengambil kesempatan dalam keadaan ini untuk menyokong Tengku Hussein menjadi sultan dan sebagai ganti, satu perjanjian dimeterai pada 6 Februari 1819 yang mana Tengku Hussein menyewa Singapura kepada pihak British untuk pembukaan pelabuhan di Singapura.
  85. Pada kesempatan itu, Jepun gagal menyerang Rusia dengan menggunakan meriam-meriam darat dari pelabuhan, dan armada Rusia menolak untuk meninggalkan pelabuhan itu dan pergi ke laut terbuka, khususnya selepas kematian Admiral Stepan Osipovich Makarov pada 13 April.
  86. Kegiatan-kegiatan utama pelabuhan Rotterdam ialah industri petrokimia dan pengendalian pemunggahan kargo am. Pelabuhan ini berfungsi sebagai titik pemunggahan yang penting untuk bahan-bahan pukal dan barangan-barangan yang lain antara benua Eropah dan luar negeri.
  87. Pada 1897–98, rakyat Amerika bertambah marah akan laporan tentang kekejaman Sepanyol, dan selepas penenggelaman misteri kapal perang Maine di pelabuhan Havana, menjadikan kerajaan yang diketuai oleh Presiden William McKinley, seorang anggota Republican, berperang.
  88. Tulisan Jawi digunakan secara meluas di negeri-negeri kesultanan Melaka, Johor, Brunei, Sulu, Patani, Ache dan Ternate seawal abad ke-15, untuk tujuan surat-menyurat diraja, titah-perintah, puisi dan juga kaedah perhubungan utama sesama saudagar di pelabuhan Melaka.
  89. Satu-satunya pertemuan kedua armada ini ialah semasa Pertempuran Jutland yang terbantut: satu kemenangan taktikal bagi pihak Jerman namun merupakan satu kemenangan strategik bagi Britain (High Seas Fleet kerana armada Jerman kekal di pelabuhan sepanjang perang tersebut).
  90. Kedudukan pulau di permulaan Selat Melaka telah membangkit minat Syarikat Hindia-Timur British untuk menggunakannya sebagai sebuah pelabuhan untuk kapal-kapal perdagangannya dan juga sebagai sebuah pangkalan tentera laut untuk menentang cita-cita orang Perancis di wilayah.
  91. Bahasa Rojak boleh dikesan seawal zaman Kesultanan Melayu Melaka apabila satu entrepot antarabangsa didirikan oleh Parameswara pada tahun 1402 di Melaka dan pelabuhan ini menarik ramai pedagang yang secara keseluruhannya bertutur lebih 80 bahasa dari pelbagai bangsa dan budaya.
  92. Walaupun kehilangan taraf pelabuhan bebas, Zon Perdagangan Bebasnya yang terletak berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di selatan pulau menjadi salah satu daripada pusat-pusat perkilangan elektronik yang terbesar di wilayah Asia dari 1970-an sehingga akhir 1990-an.
  93. Pusat bandar Kota Kinabalu kebanyakannya merupakan kawasan perniagaan dan pentadbiran kerajaan yang termasuk Karamunsing, kawasan pelabuhan (Tanjung Lipat), Signal Hill, Kampung Air, Sinsuran, Segama, Asia City, Gaya Street (Bandar Lama), Bandaran Berjaya, Api-Api, Sutera Harbour dan Sembulan.
  94. Alasan untuk menghalang kapal-kapal India daripada memasuki bandar-bandar pelabuhan Arab yang kaya adalah untuk melindungi dan menyembunyikan sifat-sifat eksploitasi yang wujud di dalam amalan dagangan di kalangan pedagang Somalia dan Arab di dalam perdagangan Laut Merah – Laut Mediterranean.
  95. Selepas Penaklukan Rom ke atas Empayar Nabataean dan kehadiran kapal laut Rom di Aden untuk mencegah lanun, satu perjanjian bersama oleh pedagang-pedagang Arab dan Somalia menghalang kapal-kapal India daripada berdagang di bandar-bandar pelabuhan bebas di Semenanjung Arab disebabkan oleh Rom berhampiran.
  96. Pedagang Hindu dari Surat dan pedagang Afrika Tenggara dari Pate, cuba untuk memintas kedua-dua kepungan Portugis blockade dan campurtangan Oman, telah menggunakan pelabuhan Somalia iaitu Merca dan Barawa kerana pelabuhan-pelabuhan itu untuk mengendalikan perdagangan mereka dengan selamat dan tana gangguan.
  97. Pihak Jepun melihatnya sebagai pelabuhan strategik yang boleh digunakan sebagai tapak pelancaran bagi menyerang kepentingan Pihak Berikat lain di kawasan tersebut, dan bagi mengukuhkan jajahan yang ditawan, dan juga sebagai cara menghapuskan sumber bantuan amal dan kewangan dari Singapura yang menyokong penentang Cina.
  98. Dengan wujudnya pemerintahan British di Tawau, pelbagai kemudahan telah disediakan seperti hospital, sekolah-sekolah, balai polis, rumah-rumah kedai, pelabuhan Tawau serta juga jalan raya dan jalan kampung yang dibina oleh PWD, sebuah jabatan kerajaan yang mana para pekerjanya adalah dari kalangan penduduk tempatan Tawau.
  99. Pada abad ke-19, bandar raya ini dibentuk oleh pengaruh pendatang asing, cadangan pembangunan berwawasan bergelar Rancangan Pesuruhjaya 1811 yang mengembangkan grid jalan-jalan di kota melalui seluruh Manhattan dan pembukaan Terusan Erie pada tahun 1819 yang menghubungkan kota pelabuhan Atlantik ini kepada banyak pasaran pertanian di pedalaman Amerika Utara.
  100. Namun begitu tujuan utama British mengecualikan penyertaan Singapura kedalam Malayan Union adalah disebabkan oleh kepentingan ekonominya di Singapura, kedudukan strategik Singapura sebagaipelabuhan utama dan pelbagai lagi faktor yang berteraskan kepada kegiatan ekonomi mendorong pihak British untuk mengekalkan Singapura sebagai kononnya Tanah jajahan London.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...