Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "menuduh"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menuduh" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia menuduh Hastomo relah melanggar perjanjian antara mereka.
  2. Beliau menuduh Liverpoolbermain corak yang membosankan, dan bermain cara defensif.
  3. Apabila tibanya Emilia, Othello cuba membela tindakannya dengan menuduh Desdemona berzina.
  4. Cuba turut menuduh Amerika Syarikat sebagai menyebar penyakit manusia dan haiwan di pulau mereka.
  5. Bagaimanapun, Burns berjaya merapatkan perbezaan dengan menuduh dia sebagai seorang liberal yang ekstrim ketika berkempen.
  6. Pemegang saham Everton naik berang, dan menuduh John Houlding hendak mencatut untung daripada kesukaran yang mereka hadapi.
  7. Sebagai contoh, kerajaan Bahrain menuduh Al Jazeera sering berpihak kepada Israel dan menentang negara kecil teluk tersebut.
  8. Pengkritik Al Jazeera menuduh bahawa sensasi terbitan saluran tersebut disengajakan bagi meningkatkan jumlah penonton saluran berkenaan.
  9. Penduduk Penan menuduh syarikat pembalakan itu hanya mementingkan keuntungan dan menjejaskan kualiti hidup penduduk di perkampungan mereka.
  10. Setelah menjumpai sapu tangan itu, Bianca mengherdik dan menuduh Cassio memberinya suatu hadiah terpakai yang diterimanya daripada kekasih lain.
  11. PKMM telah menuduh pegawai-pegawai yang dilantik dalam Persekutuan Tanah Melayu sebagai 'boneka', yang menari mengikut rentak 'Pejabat Jajahan'.
  12. Calon yang bertanding sering menggunakan serangan peribadi.Sata mengalami kemalangan kereta pada 1992.Dia menuduh Mwanawasa menjual Zambia kepada Hong Kong/ China.
  13. Beliau menuduh kerajaan Zambia melaksanakan deportasi.Kerajaan Zambia menafikan ini, manakala kerajaan Malawi memberi penjelasan bahawa tidak menghantar pulang Sata.
  14. Beliau kemudiannya menuduh ibu bapa kandungnya "memburu kemuliaan", menyatakan bahawa mereka hanya mahu dia kembali kerana terkenal dia telah memperoleh kegemilangan.
  15. Bagaimanapun keesokan harinya, Arab Saudi mengumumkan ia menolak kerusi tersebut, menuduh MKPBB mengamalkan "dwistandard" dan kerana gagal menyelesaikan isu penting di Timur Tengah.
  16. Sebenarnya Sata amat meminati dasar Mugabe.Tetapi pembangkang di Zimbabwe, menuduh Sata sebagai 'boneka Barat'.Mwanawasa pula menganggap Zimbabwe sebagai 'Titanic yang akan tenggelam'.
  17. Apabila Cassio mengecam Roderigo sebagai salah seorang pengasarnya, Iago dengan senyap menikam Roderigo untuk menghalangnya daripada mendedahkan komplot, lalu menuduh Bianca kerana berkomplot untuk membunuh Cassio.
  18. Pendapat ini dicabar oleh China dan Korea Utara, yang menuduh Amerika Syarikat melakukan ujian lapangan besar-besaran bagi senjata biologi, termasuk penggunaan serangga penyebar penyakit terhadap mereka semasa Perang Korea (1950-1953).
  19. Brabantio tiba lalu menuduh Othello menggoda Desdemona dengan ilmu hitam, tetapi Othello berjaya membela diri di hadapan sebuah dewan yang dihadiri oleh Adipati Venezia, sanak-saudara Brabantio iaitu Lodovico dan Gratiano, dan beraneka ragam senator.
  20. Menurut Mufti Perak, dia telah menerima sepucuk surat daripada Persatuan Mubaligh Kristian Amerika yang menuduh pihak berkuasa agama Malaysia/Perak kerana kekejaman disebabkan oleh keengganan membenarkan hampir 30,000 orang Melayu Islam memeluk agama Kristian..
  21. Dalam buku itu, dia mengkritik sekolah awam, dan mempersoalkan sama ada kedua-dua ibu bapa dalam keluarga perlu bekerja ataupun tidak, dan menuduh wanita yang memilih untuk bekerja sebagai mementingkan diri sendiri dan membuat sedemikian kerana ia 'memberikan mereka lebih kuasa'.
  22. Matematik eksperimen terus berkembang menjadi satu entiti utama dalam matematik selain pengiraan dan simulasi yang terus berperanan penting dalam kedua-dua sains dan matematik, sekaligus menyanggah pendapat sesetengah pihak yang menuduh matematik tidak menggunakan kaedah saintifik.
  23. Ketua Penerangan PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) "telah menyalahgunakan kuasa," serta mendakwa terdapat "salah guna media yang berleluasa." Ahli Parlimen Parti Tindakan Rakyat (DAP) Teresa Kok menuduh kononnya BN "menyempadankan semula" serta "mengagihkan" kawasan pilihan raya.
  24. Javad Zarif, juga telah menjawab kepada also resolusi itu, “Satu negara dihukum kerana melakukan hak asasi negara berkenaan,” menuduh majlis berkenan bertindak mengikut "perintah rejim merbahaya yang mempunyai kelakuan agresif dan jenayah perang,” merujuk kepada Israel, yang mana Perdana Menteri, Ehud Olmert, mengambil langkah-langkah terhadap penyahsamaran gedung nuklear Israel yang disyaki.
  25. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.
  26. Mahathir memulakan bidasan-bidasan hangat terhadap badan kehakiman, dan memberitahu majalah Time, "Badan kehakiman berkata, ' Walaupun kamu meluluskan undang-undang dengan menimbangkan sesuatu, kami berfikir bahawa fikiran kamu adalah salah, dam kami hendak memberikan tafsiran sendiri.' Kalau kita tidak bersetuju, Mahkamah-mahkamah akan berkata, 'Kami akan mentafsirkan pertentangan pendapat kamu.' Kalau kami [kerajaan dan Parlimen] mengikut, kami akan hilang kuasa perundangan." Mahathir juga mengecam "kambing hitam [hakim]... yang hendak... kebebasan yang keterlaluan," dan menuduh mereka kerana bermuka-muka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...