Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "apa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "apa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dan apa yang disebut mawaddah, yaitu kemurnian cinta.
  2. Orang Islam tidak cuba menggambarkan Allah dalam apa cara sekalipun.
  3. Walaubagaimanapun, keluarga pesakit tidak mempeduli apa yang berlaku.
  4. Hasil apa yang dijumpainya, bagaimanapun tidak diterima secara meluas.
  5. Katak amat cekap menukarkan apa yang mereka makan menjadi jisim badan.
  6. Selalunya apa yang kita lihat adalah kelihatan seperti bunga yang besar.
  7. Plastid ini berbeza dengan apa yang terdapat pada alga bukannya fotosintesis.
  8. Menekankan apa yang dianggap sebagai kegagalan-kegagalan Truman, Republikan Dwight D.
  9. Islam menolak penjelmaan Tuhan di dalam rupa bentuk manusia atau sesuatu apa jua pun.
  10. Bagi mereka, asalkan si pesakit sembuh, mereka akan melakukan apa jua yang diperlukan.
  11. Sesungguhnya dalam tetapan aksiomatik, rigor tidak menambah apa pun kepada idea bukti.
  12. Srivijaya merupakan monarki Buddha, berpusat di apa yang kini adalah bandar Palembang.
  13. Mangsa-mangsa kerapkalinya berasa malu apabila mereka ingin mewajahkan apa yang terjadi.
  14. Tiada kesepakatan sebenar tentang bidang apa yang menjadi sebahagian dari fizik matematik.
  15. Ketua orang asli itu bersetuju dan berjanji akan patuh dengan apa yang telah diperintahkan.
  16. Selain mencuba-cuba pelbagai bahan, kambing agak teliti dengan apa yang sebenarnya dimakannya.
  17. Ia sukarnya terkejut yakni persepsi dari apa yang menjadikan geometri berkembang sepanjang zaman.
  18. Orang atasan berhak mengambil wang dari orang bawahan sendiri meskipun atas alasan apa sekali pun.
  19. Kadang-kadang kita tidak sedar apa yang sedang digunakan atau dimakan, turut mengandungi bahan herba.
  20. Warga Bosnia secara amnya dikenali sebagai Bosnians dalam bahasa Inggeris tidak kira apa bangsa mereka.
  21. Tibanya Gabenor bersama Iago, Cassio, dan lain-lain, maka Emilia mula menjelaskan apa yang sedang berlaku.
  22. Dengan memberi makan, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.
  23. Tetapi dari segi sains sosial, fungsi agama mempunyai dimensi yang lain seperti apa yang dihuraikan di bawah:
  24. Vitamin juga bagus untuk anda yang tidak suka minum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi.
  25. Sejarah politik Funan kurang diketahui selain dari apa yang terdapat dalam rekod Cina mengenai hubungan mereka.
  26. Ini juga merupakan susunan mengenai apa yang diketahui mengenai geografi dunia dalam Empayar Rom pada masa itu.
  27. Pada dekad 1990-an, termuncul apa yang sering diperikan sebagai "klik Shanghai" yang bersifat sayap tengah-kanan.
  28. Tetapi apa yang berlaku dua kali akan pasti berlaku pada kali yang ketiga." Satu pepatah dari buku The Alchemist.
  29. Di akhir mesyuaratnya Sidang Pleno telah menghasilkan apa yang dikenali sebagai Blue Book setebal 100 muka surat.
  30. IAU masih belum membuat cadangan dalam resolusi draf ini mengenai apa yang membezakan planet dengan kerdil coklat.
  31. Antara bunyinya "bagi orang-orang Endau, masa hadapan bandar ini tidak akan maju seperti apa yang telah saya buat".
  32. Untuk bertempur sehingga tiada apa yang tinggal kecuali menyerah, ditakrifkan sebagai Ken ore, Ya mo tsuki, harafiah.
  33. Berlainan dengan apa yang dilaporkan media, cadangan ini tidak semestinya menjadikan Sistem Suria mempunyai 12 planet.
  34. Sebaliknya, detritivor sekadar memakan apa yang sedia ada tanpa memberikan kesan langsung kepada organisme "penderma".
  35. Dalam ketiadaan barisan pembangkang yang penuh bermakna, CPC hampir sentiasa berjaya melulskan apa yang dikehendakinya.
  36. Bagaimanapun, apa yang digelarkan Taoisme di Malaysia dan banyak tempat yang lain bukannya ajaran Laozi yang sebenarnya.
  37. Sejarah barat tidak mencatatkan apa yang berlaku di Togo sebelum orang-orang Portugis tiba di sana pada lewat abad ke-15.
  38. Beliau juga menambah ahli-ahli parti untuk mengasaskan apa yang dikatanya "Ketahanan Nasional" melalui kestabilan politik.
  39. Akibatnya, bagaimanapun, Soviet kini terlibat secara langsung dalam apa yang telah menjadi perang domestik di Afghanistan.
  40. Dengan itu, Aristotle meletakkan asas bagi apa yang akhirnya berkembang kepada kaedah saintifik beberapa abad kemudiannya.
  41. Najib dilihat terus mempamerkan sikap bahawa beliau akan terus memegang kuasa yang ada padanya tidak kira apa yang berlaku.
  42. Untuk memastikan ketepatan dan kesenangan pengumpulan data, penemuramah bertanya apa yang mereka lakukan dalam satu minggu.
  43. Balasan-balasan yang dialami rapatnya dengan apa jua renjutan emosi yang dialami oleh penghidap-penghidap yang bukan mangsa rogol.
  44. Pemilik toyol juga perlu memenuhi apa sahaja permintaan toyol peliharaannya, sekiranya gagal, toyol tersebut akan bertindak ganas.
  45. Akhbar-akhbar British menamatkan penggunaan istilah ini menjelang dekad 1930-an, hakikat apa yang dikatakan usaha-usaha Vojislav M.
  46. Jika pagar kambing dihamparkan, dilanggar, ataupun diatasi dengan apa jua cara, maka kambing sudah hampir tentu akan melarikan diri.
  47. Pada pertengahan abad ke lapan belas, kebanyakan pemuda Jepun tidak pernah melihat senjata api, apa lagi melihat senjataapi digunakan.
  48. Pihak komunis hendak menjadikan contoh dari serangan itu tentang apa yang akan terjadi kepada mereka yang menentang perjuangan Komunis.
  49. Ini adalah kuantiti di mana tidak boleh ditakrifkan melalui kuantiti lain kerana terdapat tiada lebih asas dari apa yang kininya diketahui.
  50. Oleh sebab itu, Malaysia bercadang meneruskan projek penggantian melalui apa yang telah digelarkan sebagai "jambatan separuh yang bengkok".
  51. Bagi sesetengah saintis, istilah "pemangsa" bererti mana-mana haiwan atau benda hidup yang memakan apa sahaja, tidak semestinya haiwan lain.
  52. Mereka ini yang mempunyai pengetahuan mengenai bentuk, pati sebenar sesuatu, manakala apa yang terdapat di dunia ini hanyalah salinan cacat.
  53. Anggota awal kepada apa yang dikenali sekarang sebagai samurai dilengkapi senjata oleh pemerintah dan perlu memahirkan diri dalam seni bela diri.
  54. Pulau kota Singapura kepunyaan British tewas dalam apa yang disifatkan oleh Churchill sebagai kekalahan British yang paling memalukan sepanjang zaman.
  55. Dia menyerang sebahagian besar daripada idea-idea moral yang popular pada waktu itu kerana dia tidak percaya kepada apa yang dikatakan betul atau salah.
  56. Teori evolusi ini merupakan asas kepada ilmu biologi moden; dalam erti kata lain, tiada apa dalam ilmu biologi yang membawa erti tanpa pemahaman evolusi.
  57. Dalam apa hal sekalipun, perkataan China telah memasuki pelbagai bahasa diseberangan lautan sebelum memasuki kepulauan Nusantara dan memasuki tanah Melayu.
  58. Penukaran ini dibuat selaras dengan apa yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, iaitu: "Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu".
  59. Ini dijelaskan dalam ayat al-Qur'an seperti "Katakan: 'Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami.
  60. Semua menteri, sama ada lebih tua dan di Kabinet, atau menteri muda, harus menyokong polisi kerajaan secara awam tidak terkira apa sahaja tempahan peribadi.
  61. Kebanyakan daripada Elements menyatakan keputusan-keputusan dalam apa yang kini disebut sebagai teori nombor, yang boleh dibuktikan menerusi kaedah geometri.
  62. Walau bagaimanapun, perlu diingati bahawa sains merupakan suatu proses yang berterusan, apa yang benar hari ini mungkin kurang tepat dalam masa 100 tahun lagi.
  63. Sebagai Perdana Menteri yang kemudian, Lord Melbourne berkata: "Tidaklah penting apa yang kita berkata, tuan-tuan, asalkan kita semua berkata perkara yang sama."
  64. Dialah Pelindung kami'…" Bagi Muslim, segala di dunia yang berlaku, baik atau jahat, telah ditentukan dan tiada apa yang boleh berlaku kecuali atas izin Allah.
  65. Seperti teks matematik purba lain, ia mengandungi apa yang kita kenali sebagai "permasalahan perkataan" atau "cerita permasalahan", yang digunakan sebagai hiburan.
  66. Semenjak itu, teknik pengimbasan dalam apa jua caranya digunakan dalam hampir setiap teknologi pemancaran imej yang digunakan sehingga hari ini, termasuk televisyen.
  67. Gambaran tertentu seperti gambar dan filem mungkin mendorong seseorang mengaitkan struktur tertentu atau kawasan sebagai berhantu kerana apa yang dilihatnya dalam filem.
  68. Pada bulan April 1887, Tesla memulakan kajian mengenai tentang apa yang dikenali kini sebagai sinar-X dengan menggunakan tiub vakum terminal tunggal rekaan beliau sendiri.
  69. Seperti termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, orang Malayu semestinya berugama Islam, tidak kira apa warisan etniknya; jika tidak mereka bukan Melayu dari segi undang-undang.
  70. Republik Guatemala yang baru ini merangkumi kawasan Soconusco, kebanyakan Belize, serta apa yang kini merupakan negara-negara El Salvador, Honduras, Nicaragua, dan Costa Rica.
  71. Dengan harapan bahawa Britain akan melindungi apa yang kekal Kedah dari Siam, Sultan menyerahkan Pulau Pinang dan kemudian Seberang Perai kepada Inggeris pada akhir abad ke-18.
  72. Kesemua alam semesta yang dapat dilihat diisi dengan sejumlah besar proton, apa yang dikenali sebagai radiasi latar kosmik, dan kemungkinannya sejumlah besar neutrino yang sama.
  73. Sejenis labah-labah yang kelihatannya pengecualian adalah apa yang dikenali sebagai labah-labah pembunuh, yang sefalotoraks kelihatan hampir terbahagi kepada dua unit yang bebas.
  74. Daripada memberi tumpuan kepada apa yang dimakan, sistem ini mengelaskan pemangsa mengikut cara pemakanannya, dan sifat interaksi antara spesies pemangsa dan mangsa secara amnya.
  75. Dengan itu wujud apa yang dikatakan sebagai mazhab dao (bahasa Cina: daojia 道家) iaitu taoisme dari segi falsafah dan agama dao(Bahasa Cina: Daojiao 道教) iaitu dari segi agama.
  76. Walaupun filogeni yang tepat masih tidak dapat dipastikan untuk kumpulan-kumpulan ini, Arkea, Eukariot, dan Bakteria merupakan kelas asas dalam apa yang digelarkan sistem tiga domain.
  77. Sememangnya, matematik diskret kurang diterangkan oleh apa yang terkandung dalamnya, berbanding oleh apa yang di luarnya; dan sentiasa berubah-ubah dalam kuantiti dan tanggapan berkaitan.
  78. Dengan ledakan teknologi perhubungan digital pada akhir kurun ke-21 dan awal kurun ke-21, persoalan mengenai media apa yang patut dikelaskan sebagai "media massa" menjadi semakin menonjol.
  79. Karya mereka yang luar biasa yang disempurnakan dua kurun sebelum rekaan kalkulus di Eropah, menyediakan apa yang kini dianggap sebagai contoh pertama bagi siri kuasa (selain siri geometri).
  80. Nenek moyang terawal orang-orang Kyrgyz dipercayai berketurunan campuran orang-orang Mongolia dan Kipchak, mungkin menetap sehingga abad ke-10 di apa yang kini merupakan kawasan Tuva di Rusia.
  81. Bagaimanapun, di bawah tekanan sekutu-sekutu Nazi, Jepun memindahkan semua pelarian Yahudi ke dalam apa yang kemudian dikenali sebagai "kawasan perumahan sesak Shanghai" pada akhir tahun 1941.
  82. Pemangsa sebenar ialah pemangsa yang membunuh lalu memakan organisme yang lain, sementara jenis pemangsa yang lain pula semuanya mengancam mangsa walau apa cara pun, lama-kelamaan matilah mangsa.
  83. Pengetahuan kita tentang Prakambrium adalah terlalu sedikit, meskipun ia merupakan tujuh perlapan daripada sejarah Bumi, dengan apa yang diketahui hanya ditemui pada empat atau lima dekad yang lalu.
  84. Mesir Silam, dari akhir Kerajaan Pertengahan seterusnya, dalam penyediaan mummification, otak biasanya dibuang, kerana ia dipercayai bahawa jantung adalah apa yang dianggap sebagai terletakknya minda.
  85. Kebanyakan tatacara sistem sistem Westminster berasal dengan konvensyen, amalan dan duluan Parlimen United Kingdom, yang adalah sebahagian dari apa yang diketahui sebagai Perlembangaan United Kingdom.
  86. Pertanyaan klasik sampai ketika ini belum dijawab oleh umat manusia adalah pertanyaan tentang dari mana datangnya keperluan manusia sehingga muncul apa yang disebut pertukaran dalam bentuk perdagangan?
  87. Geomorfologi Athens mengakibatkan apa yang dipanggil fenomena penyongsangan suhu yang bertanggungjawab sebahagiannya untuk masalah-masalah pencemaran udara yang dihadapi oleh bandar raya baru-baru ini.
  88. Boleh jadi sesuatu penjelasan itu menarik, tetapi jika ia tidak sama dengan apa yang dikatakan oleh pakar sains lain, kajian seterusnya perlu dilakukan lagi untuk mendapatkan penjelasan yang lebih baik.
  89. Semua sel, baik prokariot mahupun eukariot, dilitupi oleh membran untuk mengasingkan isi dalamnya daripada persekitaran luarnya, mengawal apa yang keluar masuk sel itu, serta memelihara potensi elektrik sel.
  90. Suatu suatu masa dahulu, ia biasanya diagak sebagai terletak di apa yang sekarang ini dikenali sebagai persisiran Somalia, Punt sekarang ini dipercayai sebagai terletak samaada di selatan Sudan atau Eritrea.
  91. Fakta yang menakjubkan bahawa matematik "paling tulen" juga sering mempunyai kegunaan praktikal adalah apa yang dipanggil Eugene Wigner sebagai "Keberkesanan Matematik yang tidak munasabah dalam sains tabii".
  92. Kepada teguran ini, Neil Bohr, seorang ahli fizik kuantum, menempelak: "Jangan ajar Tuhan apa yang Dia perlu bikin!" Oleh sebab peristiwa ini, Einstein telah digelarkan sebagai ahli fizik klasik yang terakhir.
  93. Sejak dari dekad 1920-an sehingga akhir 1930-an, Shanghai merupakan apa yang dipanggil 'Bandaraya Dosa' kerana gengster-gengster semasa itu amat berkuasa dan menjalankan kasino-kasino dan rumah-rumah pelacuran.
  94. Semasa abad ke-17, orang-orang Belanda mencartakan garis-garis pinggir laut barat dan utara bagi apa yang dipanggil oleh mereka sebagai Holland Baru, tetapi mereka tidak mencuba mengasaskan sebarang penempatan.
  95. Tidak kira apa sebab sebenarnya beliau berbuat demikian, perikatan yang janggal dan dikatakan sinis antara Wu dan bekas musuh ketatnya dilakukan dengan tujuan membalas dendam atas kemangkatan Maharaja Chongzhen.
  96. Orang-orang Mesir Purba sebaliknya terbukti amat mahir mengukur kedudukan bintang yang kelihatan, dan mereka menyusun Piramid Agung mereka yang terkenal menurut apa yang ketika itu adalah Bintang Utara di langit.
  97. Yoshiwara dibina di dalam bandar Edo, terletak berhampiran dengan apa yang dikenali pada hari ini sebagai Nihonbashi, berdekatan dengan permulaan Tokaido yang sibuk itu yang mengarah ke barat Kyoto di barat Jepun.
  98. Namun, para pegawai Malaysia kemudian berpendapat bahawa apa yang Dr Mahathir telah cuba katakan, bahawa di sebalik penganiyaan terhadap masyarakat Yahudi, mereka telah bertahan - dengan menggunakan otak bukan otot.
  99. Dalam menegakkan orde, Sukarno mencanangkan apa yang disebut Demokrasi Terpimpin, di mana beliau secara bertahap mendapatkan semakin banyak kekuasaan eksekutif sementara tetap mempertahankan sebuah parlimen multi parti.
  100. Agar benih ini dapat tumbuh dan membesar, dijumpai bahawa lingkaran tumbuhan perumah mesti dirosakkan dengan apa cara sekalipun bagi membolehkan tiub-tiub rafflesia itu dapat memasukkan benihnya ke dalam tumbuhan perumah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...