Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "jangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mungkin kerana kata orang tua-tua yang mengatakan bahawa "budak-budak jangan pegang duit banyak banyak".
  2. Aku jawab dengan Rahmat dan Kitam, jangan engkau semuanya sumpah dan tidak ikut apa-apa perintah dia kelak.
  3. Sebagai tindak balas kepada tindakan Sukothai, seorang duta China tiba di istana Ram Khamhaeng pada tahun 1295 untuk menyampaikan perintah maharaja: "Peganglah janji anda dan jangan menyakiti Ma-li-yu-er".
  4. Kebanyakan mereka ialah keturunan pendatang dari Dinasti Qing, Republik China di Taiwan dan Republik China (1912–1949), jangan dikeliru oleh Republik Rakyat China yang tiba di Tanah Melayu sekitar abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-20.
  5. Di India kuno ketika Gurukul masih wujud, syisya-syisya dinasihatkan supaya jangan berkahwin antara satu sama lain disebabkan syisya-syisya dianggap sebagai anak-anak Guru dan oleh itu, dianggap sebagai perkahwinan antara adik beradik (walau terdapat kekecualian seperti anak Arjuna, Abhimanyu, yang berkahwin dengan Uttra, murid tarian Arjuna dalam mahakarya Mahabharata).
  6. Ketika Ibnu Umar r.a. menasihati Husain supaya jangan menempah maut dengan melakukan bara'ah atau pemisahan diri dari kepimpinan Yazid, Husain memilih logik seorang syahid yang percaya bahawa di atas titisan darahnya akan berlaku islah terhadap kehidupan beragama masyarakat yang dinodai pemerintahan yang dilihatnya sebagai bejat dan akan berlaku juga kebangkitan yang lebih hebat - Revolusi Islam Iran, yang menumpaskan Shah si badut dan boneka Israel dan Amerika yang durjana, berpegang kepada pendirian "setiap hari adalah 'Asyura dan setiap tempat adalah Karbala".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...