Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "hutang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hutang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia berusaha menyelesaikan hutang dengan menetapkan dasar yang memiskinkan rakyat dan membuat lesu ekonomi Romania.
  2. UK menutup tirai perangnya dengan mengalami kematian dua juta setengah orang dan hutang negara yang menggelembung.
  3. Pada 23 Disember, 2001, presiden sementara Adolfo Rodriguez Saa telah mengisytiharkan suatu moratorium hutang di Argentina.
  4. Penjualan konsol ini membolehkan Atari keluar dari beban hutang tetapi gagal untuk mendapatkan pasaran yang lebih dari Nintendo.
  5. Rumah akan dicuci dan segala hutang-piutang dikutip atau dibayar agar mereka tidak sentiasa dikelilingi hutang sepanjang tahun yang baru.
  6. Untuk membayar hutang mereka dan mengumpul harta, mereka sering mengenakan cukai yang berat dan ramai petani terpaksa meninggalkan tanah mereka.
  7. Malangnya, sejak akhir 1980-an negara ini telah menimbun hutang luaran yang tinggi, inflasi sehingga 200% sebulan, dan pengeluaran yang merudum.
  8. Membilang adalah penting dalam tamadun-tamadun dahulu untuk merekodkan data ekonomi seperti hutang dan modal, dan juga dalam pengiraan asas yang lain.
  9. Penarafan kredit hutang kedaulatan Hungary ialah BBB+ pada Julai 2006, menjadikan Hungary satu-satunya negara EU yang tidak menikmati skor A selain Poland.
  10. Kerana sebelum ini hutang yang diambil Glazers untuk pembelian kelab telah terbahagi kepada kelab dan keluarga, tetapi kini ia akan hanya terdiri daripada kelab.
  11. Bahagian utara negara ini yang beriklim tropika mempunyai tumbuh-tumbuhan yang terdiri daripada hutan hujan, hutang jarang, padang rumput, paya bakau, serta gurun.
  12. Isu-isu terkini yang membimbangkan sesetengah ahli ekonomi adalah defisit akaun semasa yang tinggi serta tahap-tahap hutang asing bersih yang dipinjam oleh sektor swasta.
  13. Gadis-gadis itu kerap kali mempunyai kontrak dengan rumah pelacuran untuk 5 atau 10 tahun sahaja, tetapi hutang yang besar selalu mengikat mereka di rumah pelacuran seumur hidup mereka.
  14. Di tahun berikut, ketika rupiah menguat terhadap dolar, praktisi ini telah bekerja baik untuk perusahaan tersebut -- level efektifitas hutang mereka dan biaya finansial telah berkurang pada ketika harga mata wang lokal meningkat.
  15. Ekonomi Kenya banyak bergantung kepada pelancongan, pendidikan yang lebih tinggi dan telekomunikasi, kemarau pertanian, terutamanya ladang teh.Ekonomi Kenya meningkat 7% pada tahun 2007 danhutang luar negeri berjaya dikurangkan.
  16. Disebabkan hutang luar negeri Romania meningkat dengan mendadak antara tahun 1977 hingga 1981, pengaruh organisasi kewangan antarabangsa seperti IMF dan Bank Dunia meningkat, yang tidak sesuai dengan dasar autarki Nicolae CeauÅŸescu.
  17. Pada 3 Mei 2007, KL Monorail diisukan notis kegagalan membayar hutang oleh Bank Pembangunan Malaysia yang hendak menerima bayaran semula jumlah pinjaman pokok keseluruhan bernilai RM609,616,423.73 serta faedah dimodalkan sebanyak RM296,428,910.88, menjadikan jumlahnya RM906,045,334.61.
  18. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...