Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "penyertaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penyertaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kejohanan ini menarik penyertaan jaguh besar seperti Tiger Woods.
  2. Ia dipilih daripada 210,000 penyertaan yang melibatkan seluruh dunia.
  3. Permainan ini menjadi terkenal, dengan penyertaan memuncak sekitar awal tahun 80-an.
  4. Terdapat 71 penyertaan negara, wilayah, dan kawasan Komanwel pada Sukan Komanwel 2006.
  5. Ethnografi merupakan kaedah dasar, inductive, yang banyak bergantung pada penyertaan -pemantauan.
  6. Hizbullah diperkuatkan dengan penyertaan ribuan Pasukan Pengawal Revolusi Iran dan kewangan Iran.
  7. Ia menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura bagi membentuk Malaysia.
  8. Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa tambahan sebagai sebahagian terma-terma penyertaan Malaysia, seperti kawalan imigrasi.
  9. Sebagai protes kepada penyertaan Malaysia menjadi anggota PBB, Indonesia telah menarik diri daripada keanggotaan PBB pada Januari 1965.
  10. Keengganan Malaysia mengiktiraf Israel menjadi isu berikutan penyertaan Malaysia dalam angkatan pengamanan PBB berikutan krisis Israel-Lubnan 2006.
  11. Isu terbesar kini ialah pembesaran kesatuan, hubungan dengan Amerika Syarikat dan penyertaan Euro di negara anggota yang masih belum menerima mata wang EU ini.
  12. Walau bagaimanapun, ayahnya membantah pelayaran itu dan menganggapnya sebagai membazir masa, tetapi dipujuk oleh Josiah Wedgwood II untuk mempersetujui penyertaan anaknya.
  13. Penswastaan syarikat-syarikat milikan awam serta pembukaan sektor-sektor tertentu kepada penyertaan swasta dan asing masih berterusan meskipun menghadapi perdebatan politik.
  14. Yang di-Pertuan Agong dipilih dari kalangan sembilan Raja Melayu untuk sepenggal lima tahun; tanpa penyertaan empat negeri lain yang hanya dipimpin oleh Yang di-Pertua Negeri.
  15. Mesyuarat pertama NAM diadakan di Belgrade pada September 1961 dan menyaksikan penyertaan 25 ahli dengan sebelas ahli datang dari Asia dan Afrika, bersama sama Yugoslavia, Cuba dan Cyprus.
  16. Kumpulan itu mengarahkan kepada "Media Besar, pengilang-pengilang tidak dapat membantu, dan pengedar DRM" dan untuk membawa kesedaran awam kepada isu tersebut dan menaikkan penyertaandalam inisiatif.
  17. Sepanjang kebanyakan sejarah selepas merdeka, India berpegang teguh pada pendekatan sosialisme separa dengan kawalan ketat terhadap penyertaan sektor swasta, perdagangan asing, dan pelaburan langsung asing.
  18. Catatan Tunku dalam bukunya ‘‘Political Awakening’’ penyertaan Ghafar dan ramai bekas aktivis kiri dalam UMNO cukup kritikal kerana ramai pemimpin kanan UMNO keluar UMNO dan menyertai parti IMP tajaan Onn.
  19. Rancangan Malayan Union mengekalkan Singapura sebagai suatu tanah jajahan yang berasingan disebabkan ketakutan bahawa penentangan orang Melayu terhadap penyertaan Singapura akan menjejaskan penerimaan rancangan tersebut.
  20. Oleh itu, Malaysia terpaksa menanggung imbangan politik etnik yang rumit, dengan sistem kerajaan yang cuba menggabungkan pembangunan ekonomi keseluruhan dengan dasar politik dan ekonomi yang memupuk penyertaan sama-rata semua kaum.
  21. Rekod baru Sukan Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi apabila 88 negara mengesahkan penyertaan untuk bertanding, mengalahkan rekod sebelumnya hanya 82 kontinjen berkelayakan untuk bertanding di Sukan Olimpik Musim Sejuk di Vancouver, Kanada.
  22. Pada bulan Oktober, Jabatan Keadilan memfailkan usul di Mahkamah Agung Persekutuan, bahawa Microsoft telah menyalahi perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1994, sambil meminta mahkamah agar menghalang penyertaan Internet Explorer dalam Windows.
  23. Namun begitu tujuan utama British mengecualikan penyertaan Singapura kedalam Malayan Union adalah disebabkan oleh kepentingan ekonominya di Singapura, kedudukan strategik Singapura sebagai pelabuhan utama dan pelbagai lagi faktor yang berteraskan kepada kegiatan ekonomi mendorong pihak British untuk mengekalkan Singapura sebagai kononnya Tanah jajahan London.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...