Friday 20 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "akal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "akal" dalam bahasa Melayu
  1. Mereka ini akan bertindak di luar pemikiran akal yang waras.
  2. Sebaliknya, ia digalakkan untuk menjawabnya dengan hanya menggunakan akal sendiri.
  3. Program Erlangen Felix Klein mengisytiharkan bahawa, dalam akal yang amat tepat, menentukan apakah geometri adalah.
  4. Otak merupakan pusat akal dan minda, yang merangkumi komponen seperti kognition, perception, attention, ingatan dan emosi.
  5. Sesetengah orang memperdebatkan bahawa akal manusia menyusun pengetahuan dunia dalam sistem-sistem tersebut secara automatik.
  6. Kebanyakan pemikiran yang betul dari segi logik akal terbukti salah jika dilihat dari sudut realiti alam dan kehidupan sebenarnya.
  7. Walaubagaimanapun, adalah masuk akal untuk menganggap , yang sistem normal untuk angka Maya adalah menggunakan sistem asas 20 yang tulen.
  8. Logik berasal dari perkataan Yunani iaitu "Logos"yang memberi maksud pengucapan ,pernyataan (statement), pemikiran (thought) dan pemikiran akal (reason) iaitu sebab.
  9. Pemikiran fiqah mazhab ini diawali oleh Imam Syafie, yang hidup di zaman pertentangan antara aliran ahli hadis dan ahl al-ra'y (cenderung berpegang pada akal fikiran atau ijtihad).
  10. Ibnul Qayim setelah menerangkan arti ayat di atas, mengatakan: "Hukum yang telah ditetapkan oleh al-Quran ini sudah selaras dengan fitrah manusia dan sesuai dengan akal yang sehat.
  11. Geometri kini, pada bahagian besar, penyelidikan struktur pada berganda yang mempunyai makna geometri, pada akal dari prinsip kovariansi yang berada pada akar dari teori kerelatifan am dalam fizik teoretikal.
  12. Sukan fizikal menggunakan sifat sifat seperti kekuatan, stamina, kelajuan, dan beberapa kemahiran lain manakala sukan-sukan lain contohnya iaitu sukan akal menggunakan kemahiran berfikir seperti pemikiran strategik dalam catur.
  13. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  14. Logik tentang sesuatu perkara dari segi akal manusia semata-mata juga disebut logik metametik manakala logik berdasarkan realiti alam sebenarnya juga disebut logik natural atau logik alam.Logik sangat berguna dalam pembetangan hujahan iaitu apabila seseorang hendak mencari kesimpulan atau deduktif dan untuk mempertahankan hujah tentang sesuatu idea,cadangan dan pandangan;malah ia juga digunakan apabila hendak mencari sebab dan akibat tentang sesuatu perkara dengan perkara lain dan satu peristiwa dengan peristiwa yang lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...