Sunday 22 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "mengheret"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengheret" dalam bahasa Melayu
  1. Serangan Pearl Harbor mengheret AS ke kancah Perang Dunia Kedua.
  2. ini mengheret baginda sultan untuk membantah secara terbuka terhadap cara yang digunakan oleh MacMichael untuk memperoleh tandatangan baginda-baginda untuk perjanjian baru itu.
  3. Ketika rampasan kuasa tentera Thailand 1991 dan tunjuk perasaan anti kerajaan , Surayud dilihat mengheret penunjuk perasaan di lobi berdarah Hotel Royal.Pada 1994 beliau dilantik sebagai Pemerintah Regimen Tentera Kedua.
  4. Memandangkan Britain masih mengawal hal ehwal luar negara Kanada di bawah Akta Pergabungan, pengisytiharan perangnya pada tahun 1914 secara langsung mengheret Kanada ke dalam Perang Dunia Pertama.Para sukarelawan yang dihantar ke Barisan Barat kemudiannya menyertai Kor Kanada.
  5. Sepanjang sejarahnya syarikat ini dijadikan sasaran kritikan atas pelbagai sebab, termasuk amalan perniagaan memonopoli—kedua-dua Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan Suruhanjaya Eropah merupakan antara pihak yang mengheret Microsoft ke mahkamah atas pencabulan antiamanah dan pembungkusan perisian.
  6. Acara ringkas membuang roh hantu pembaziran yang dipanggil "Antu Rua" oleh kaum Iban akan dilakukan dengan mengheret sebuah penampi oleh dua orang budak atau lelaki supaya setiap keluarga boleh membuang sesuatu barang yang tidak berguna lagi untuk roh itu supaya ia tidak mengganggu perjalanan perayaan pesta gawai seterusnya selepas barang-barang itu dipersembahkan untuknya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...