Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "hadapan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hadapan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jambatan runtuh di hadapan Jambatan 10th Avenue Bridge.
  2. Memiliki apendaj di hadapan mulut untuk menjejaki mulut.
  3. Di hadapan bangunan indah ini beberapa peristiwa sejarah berlaku.
  4. Berikut adalah senarai tenaga kerja hadapan tabir Al Jazeera English.
  5. Perlawanan itu dimainkan di Parc des Princes di hadapan 500 penyokong.
  6. Perangkaan baru ini diumumkan di hadapan Dewan Rakyat pada 15 Mac 2007.
  7. Sel menyerupai prolate spheroid, bulat di hadapan dan runcing di belakang.
  8. Didier Drogba dibuang padang kerana menampar Nemanja Vidić di hadapan pengadil.
  9. Bangunan Sultan Abdul Samad ini terletak di hadapan Dataran Merdeka dan Kelab Diraja Selangor.
  10. Berikutan perlumbaan itu, di Monza, Schumacher memenangi perlumbaan tersebut di hadapan tifosi.
  11. Sekiranya Paramecium melanggar halangan ia mengundur, belok sedikit dan bergerak ke hadapan lagi.
  12. Semasa peredaran bulanannya mengelilingi Bumi, Bulan kadang-kala mesti melintas di hadapan Matahari.
  13. Kanada merupakan barisan hadapan utama dalam Perang 1812 antara Amerika Syarikat dan Empayar British.
  14. Terdapat empat alur, pada bahagian hadapan dan belakang, yang berfungsi melalui seluruh lilitan tayar.
  15. Paramecium juga boleh bergerak ke belakang apabila silia mengepuk ke hadapan pada sudut dengan serentak.
  16. Antara bunyinya "bagi orang-orang Endau, masa hadapan bandar ini tidak akan maju seperti apa yang telah saya buat".
  17. Bagaimanapun, sebaik sahaja kubu kecil dimusnahkan, pasukan ini dapat bergerak ke hadapan dan membolosi kedudukan Dogra.
  18. Othello bergegas untuk menyengsarakan Desdemona, dengan menderanya di hadapan para bangsawan Venezia yang datang berkunjung.
  19. Pemahaman yang baik terhadap tumbuh-tumbuhan adalah penting untuk masa hadapan manusia kerana tumbuh-tumbuhan membenarkan kita:
  20. Sebaik sahaja rombongan pengantin sampai, perarakan dihentikan sementara, lalu tarian Limbai dipersembahkan di hadapan pengantin.
  21. Batalion Highland Light Infantry dihantar ke Perancis dalam tahun 1914 dan ditempatkan di barisan hadapan pada permulaan tahun 1915.
  22. Pada hari yang sama, Arroyo mengangkat sumpah sebagai Presiden Filipina ke-14 di hadapan Hilario Davide Jr, Hakim Besar Mahkamah Agung.
  23. Setiap pergerakan akan diikuti oleh dengan penembusan yang dalam ke barisan hadapan musuh, sekali lagi dengan daya geraknya yang tinggi.
  24. Beliau memperoleh topi pertama dalam permainan itu, kerjasama Antonio Cassano dan Amauri dalam barisan serangan hadapan pasukan kebangsaan.
  25. Muka hadapan syiling ini bergambar Bangunan Parlimen Malaysia serta lambang bintang dan bulan persekutuan yang berasal daripada bendera Malaysia.
  26. Artikel 31 daripada statut berkenaan satu prosidur dimana hakim-hakim ad hoc menduduki kes-kes yang biasa menimbulkan perbalaman di hadapan Mahkamah.
  27. Pada 1887, beliau membina model terawal motor aruhan tanpa berus dan melakukan demonstrasinya di hadapan American Institute of Electrical Engineers .
  28. Fakta ini amat penting kerana pertumbuhan yang pesat ini tidak akan diulangi lagi pada masa hadapan mengikut arah aliran pertumbuhan penduduk semasa.
  29. Walaupun berbeza-beza diameternya, namun hampir semua syiling ini ditempa dengan reka bentuk yang hampir sejajar di muka hadapan dan belakangnya sekali.
  30. Pada bahagian sisi, bermula di hadapan dan berterusan separuh jalan, adalah liang oral, yang mengumpulkan makanan sehingga ia di sapu masuk ke mulut sel.
  31. Kedudukan pertahanan 11 Divisyen terlalu lemah – garisan pertahanan hadapan pasukan ini merentasi kawasan sejauh 7 batu, dengan hanya menggunakan 2 briged.
  32. Astrobiologi merupakan kajian asal-usul, evolusi, pengagihan dan masa hadapan kehidupan dalam alam semesta, iaitu kehidupan di luar bumi dan kehidupan di Bumi.
  33. Perlawanan kompetitif yang pertama diadakan beberapa hari kemudian di Anfield menyaksikan Liverpool menewaskan Higher Walton 8-1 di hadapan 200 orang penonton.
  34. Setiap calon Kabinet tampil ke hadapan sebuah atau lebih jawatankuasa parlimen dalam perbicaraan terbuka dan hendaklah menerima perestuan rasmi daripada Presiden.
  35. Mazhab syafie dan lain-lain berpedapat bahawa suara perempuan bukan aurat, sebab perempuan boleh berjual beli dan memberi keterangan sebagai saksi di hadapan hakim.
  36. Di Korea dan Vietnam, sokongan udara dekat ternyata penting bagi menyelamatkan nyawa tentera Amerika Syarikat dan turut memberikan penciptaan pengawal udara hadapan .
  37. Ketua Audit Negara hendaklah mengemukakan laporan-laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong yang hendaklah menyebabkan laporan itu dibentangkan di hadapan Dewan Rakyat.
  38. Terdapat sekitar 70,000 tentera barisan hadapan dalam 38 batalion infantri — 17 India, 13 British, 6 Australia, 2 Tanah Melayu/Singapura — dan 3 batalion mesingan.
  39. Di sinilah, di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad, bendera Union Jack diturunkan dan bendera Federasi Malaya dinaikan buat pertama kali pada tengah malam 31 Ogos 1957.
  40. Benetton memperkenalkan sistem ampaian aktif dan kawalan cengkaman mereka sendiri pada awal musim ini, dan merupakan pasukan hadapan yang terakhir untuk berbuat demikian..
  41. Misalnya, berenang secara bersaingan di hadapan ribuan penonton akan dikira sebagai sukan tetapi berenang bersendirian di kolam atau laut dilihat sebagai aktiviti rekreasi.
  42. Walau bagaimanapun di Spa-Francorchamps, Schumacher memenangi perlumbaan keduanya untuk Ferrari dengan menamatkan perlumbaan di hadapan pemandu Williams, Jacques Villeneuve.
  43. Di Burma, pasukan Chindit memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
  44. Schumacher mendapat tempat ketiga dalam kejuaraan pemandu pada tahun 1996 dan membantu Ferrari untuk tempat kedua dalam kejuaraan pengeluar, di hadapan pasukan lamanya, Benetton.
  45. Pada 1 Jun 2012, beliau mengangkat sumpah menyambung khidmat jawatan tersebut bagi penggal ketiga di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara.
  46. Keputusan terbaiknya ialah kelima pada perlumbaan kedua, Grand Prix Itali, di mana beliau menamatkan perlumbaan di hadapan rakan sepasukan dan Juara Dunia sebanyak tiga kali, Nelson Piquet.
  47. Ini berlaku, sebagai contoh, selepas kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, dengan tindakan Nicaragua membawa isu keengganan AS untuk mengikuti keputusan Mahkamah ke hadapan Majlis Keselamatan.
  48. Muka hadapan tiada lima garis melintang, sebaliknya diberi ciri keselamatan gambar terpendam di bahagan atas, di mana teraan nilai "50 SEN" kelihatan apabila syiling itu disengetkan sedikit.
  49. Pada 11 Februari 2013, Paus Benedict mengumumkan peletakan jawatannya dalam ucapan dalam bahasa Latin di hadapan para kardinal atas alasan "jiwa dan badan yang kian lemah" akibat lanjut usia.
  50. Sebarang pegawai bertauliah boleh meminta CARS tetapi ia paling baik dikendalikan oleh pegawai khas seperti pegawai artileri, pemerhati hadapan atau lebih baik lagi pegawai perhubungan udara.
  51. Isteri Guru, Mata Sundri, kemudian tampil ke hadapan lalu meletakkan beberapa hablur gula ke dalam air suci atau amrit sebagai peringatan bahawa kekuatan mesti diimbangi dengan kebaikan resmi.
  52. Apabila Pattani dikalahkan Siam pada 1785, meriam "Sri Pattani" dibawa ke Bangkok dan sekarang dipamerkan di hadapan bangunan Kementerian Pertahanan di Bangkok dan diberi nama Siam, "Phya Pattani".
  53. Moscow sekali lagi berjaya dipertahankan, dan pada akhir tahun 1942 tentera Soviet berjaya menembusi baris hadapan pihak Pusat di selatan, dan mengepong Tentera ke-6 Jerman dalam Pertempuran Stalingrad .
  54. Bagaimanapun, dengan pertempuran kereta kebal melawan kereta kebal merupakan matlamat utama, ia menjadi jelas bahasa kereta kebal masa hadapan perlu dilengkapi dengan perisai berat dan membawa meriam besar.
  55. Di samping itu, alihan , pusuan (pergerakan ke hadapan atau ke belakang), goyangan (pergerakan sisi) dan juga lambungan (pergerakan ke atas dan ke bawah) boleh mendatangkan masalah pada sesetengah teknologi.
  56. Ia perlu diperhatikan bahawa pesawat tentera juga boleh menujukan sasaran darat yang berada jauh dalam kawasan musuh; serangan sedemikian jauh dibelakang barisan hadapan musuh dikenali sebagai penyekatan udara.
  57. Walaupun usianya sebagai rejimen dalam Tentera Darat Malaysia adalah lebih muda daripada Rejimen Askar Melayu Diraja, Rejimen Renjer Diraja bersama memikul beban sebagai pasukan barisanhadapan pertahanan negara.
  58. Gegelung ini sebenarnya ialah sejenis motor linear: Arus ulang-alik yang mengalir melalui gegelung itu menghasilkan medan magnet yang sentiasa berubah-ubah yang bergerak ke hadapan sepanjang landasan dan merangsang gelungan seterusnya.
  59. Brabantio tiba lalu menuduh Othello menggoda Desdemona dengan ilmu hitam, tetapi Othello berjaya membela diri di hadapan sebuah dewan yang dihadiri oleh Adipati Venezia, sanak-saudara Brabantio iaitu Lodovico dan Gratiano, dan beraneka ragam senator.
  60. Untuk negara terus berada di hadapan keluk kejayaan semua rakyat Malaysia perlu terus membina di atas persamaan yang ada dan pada masa yang sama berlapang dada menerima perbezaan yang wujud di antara satu sama lain tanpa bersikap menghakimi atau menilai.
  61. Pada musim bunga, Wehrmacht berjaya memulihkan baris hadapan dan melakukan serangan balas dalam Pertempuran Kedua Kharkov , tetapi serangan mereka pada Pertempuran Kursk (Julai 1943) gagal mengakibatkan pihak Jerman tidak lagi mempunyai sumber untuk bertahan.
  62. Yang lain mencadangkan bahawa perubahan nama melalui proses yang lama untuk memulihkan negeri Manchu di hadapan mata bangsa Han zaman Ming yang banyak dipengaruhi sistem pendidikan Neo-Konfusianisme maka melihat bekas dinasit Jin Jurchen sebagai penceroboh asing.
  63. Namun terdapat kumpulan berbaju merah telah membuat persembahan ala-silat di hadapan Pusat membeli-Belah Sogo, dengan mengadakan pertunjukan seni mempertahankan diri dengan bantuan beberapa bongkah batu, kayu-kayan dan dianggarkan lebih kurang 200 orang berhimpun.
  64. Pengisytiharan itu disambut dengan laungan "MERDEKA" sebanyak 7 kali sebagai Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang pertama di hadapan 20 ribu rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan Raja-rajanya serta perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel dan negara-negara asing lainnya.
  65. Angka ini adalah keempat tertinggi bagi apa-apa liga sukan di luar negara , di belakang keuntungan tahunan tiga sukan paling popular di Amerika Utara iaitu (Liga Bola Kebangsaan, Liga Besbol Major dan Pertubuhan Bola Keranjang Kebangsaan), tetapi di hadapan Liga Hoki Kebangsaan.
  66. Walalupun terwujudnya harapan yang optimis selepas kejatuhan komunisme, tindak balas daripada kesan Perang Sejuk baru bermula dan mencetuskan penerusan terorisme di negara-negara Dunia Ketiga yang pada suatu masa merupakan barisan hadapan politik asing Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet.
  67. Walaupun Tentera Laut Diraja British menjadi faktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan.
  68. Pasukan ini merancang untuk menangguhkan penemuan mereka sehingga pemerhatian selanjutnya yang membenarkan pengiraan orbit Eris yang lebih tepat, tetapi telah membawa pengumuman mereka kehadapan setelah satu lagi TNO yang mereka kesan, Templat:Dp, telah diumumkan oleh sebuah pasukan yang lain di Sepanyol.
  69. Kawasan-kawasan ini telah lama didiami dan dikuasai oleh ketua-ketua suku dimana pada tahun 1738 Sultan Sulaiman telah melawat Kuala Endau dan disambut oleh 9 ketua suku biduanda dan diberi anugerah serta tanda peringatan berupa syiling emas tertulis "Sultan Sulaiman Shah" di hadapan dan dibelakang "Khalifat al Mukminin" .
  70. Terdapat juga tanglung yang digubah berbentuk bintang yang disebut sebagai Parol, yang secara kebiasaannya digantung di hadapan rumah-rumah terutamanya ketika meraikan perayaan Hari Krismas atau hari-hari keagamaan besar yang lain, kebanyakan penduduk gemar menjadikan Parol sebagai salah satu hiasan di hadapan rumah mereka.
  71. Perubahan-perubahan lain pula termasuk diameter, warna syiling 20 dan 50 daripada perak kepada kuning, dan reka bentuk baru pada muka hadapan yang lain nilai lain motifnya, empat belas titik yang melambangkan tiga belas negeri dan kolektif Wilayah Persekutuan, dan lima garis melintang yang melambangkan lima prinsip Rukunegara.
  72. Dalam kes-kes yang jarang, "u" ditulis dengan tanda diaeresis apabila ditulis di antara "g" dan satu huruf vokal hadapan ("e" atau "i"), untuk menandakan bahawa huruf "u" itu mesti disebut, dan bukannya bisu seperti biasa (cth., cigxexa, "stork", disebut /θ̟iˈɰweɲa/; jika ditulis sebagai ciguexa, maka sebutannya /θ̟iˈɰeɲa/).
  73. Undang-undang ini mewajibkan pengisytiharan perkahwinan di hadapan seorang kerani kerajaan daripada pentadbiran sivil (kedua-dua pasangan berikrar tentang kesudian untuk berkahwin) sebagai prosedur untuk mengesahkan perkahwinan dari segi undang-undang dan oleh itu, mengurangkan perkahwinan yang dirasmikan oleh paderi menjadi hanya sebuah upacara peribadi.
  74. Kesan negatif inflasi termasuk pengurangan nilai sebenar wang dan item-item monetari lain dari masa ke semasa, ketidakpastian terhadap inflasi pada masa hadapan boleh mengurangkan pelaburan dan simpanan, dan inflasi yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan barangan apabila pengguna mula menyorokkan barangan kerana bimbang harga akan naik pada masa akan datang.
  75. Satu naskhah mana-mana laporan itu yang berhubungan dengan akaun bagi sesuatu Negeri, atau berhubungan dengan akaun-akaun bagi mana-mana pihak berkuasa awam yang menjalankan kuasa yang diberikan oleh undang-undang Negeri, hendaklah dikemukakan kepada Raja atau Yang di-Pertua Negeri bagi Negeri itu yang hendaklah menyebabkan laporan itu dibentangkan di hadapan Dewan Undangan.
  76. Dalam ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada malam 17 April 2008 anjuran Majlis Peguam Malaysia di hadapan lebih kurang 600 orang, mengumumkan pembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh Abas dan lima orang lagi hakim yang terlibat secara langsung dalam kes 20 tahun lalu iaitu: Datuk George Seah, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdul Kader, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan Tan Sri Hamzah Mohamed Salleh.
  77. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...