Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "dilindungi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dilindungi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lintasan sebegini selalunya dilindungi pagar keselamatan.
  2. Di Malaysia, paten dilindungi selama 20 tahun dari tarikh pemfailan.
  3. Sebaliknya, mereka menumpukan pada mentakbir dan yakin bahawa mereka mampu dilindungi oleh tentera mereka.
  4. Badan berbentuk aliran, bahagian kepala dilindungi tempurung tebal dan besar untuk pertahankan dan serangan.
  5. Menjelang tahun 1583, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam ke semua arah.
  6. Sebaliknya, kawasan pedalaman atau kawasan yang dilindungi banjaran gunung adalah secara relatifnya bebas dari pengaruh ini.
  7. Mereka juga dilindungi dengan lebih baik dengan perisai badan gangsa, dan lebih bersemangat, berjuang bagi mempertahankan tanah air mereka.
  8. Otak terletak di kepala, dilindungi oleh tengkorak dan hampir dengan perkakasan deria bagi penglihatan, pendengaran, keseimbangan, rasa dan bau.
  9. Kebiasaannya, zarah-zarah ini membawa asid nukleik samaada DNA atau RNA yang dilindungi dengan lapisan pelindung daripada protin atau protin-lipid.
  10. Hampir kesemua paten Edison merupakan utiliti yang dilindungi selama 17 tahun dan merangkumi ciptaan atau proses yang bersifat elektrik, mekanik, atau kimia.
  11. Kritikan terhadap negara CDHR menyatakan dengan mentah-mentah bahawa ini adalah "manipulasi dan hiprokrasi", "direka untuk mencairkan, jika tidak sekali menghilangkan, hak asasi dan politikdilindungi oleh undang-undang antarabangsa" dan percubaan untuk "mengelakkan prinsip-prinsip [kebebasan dan kesetaraan]".
  12. Versi terakhir Lesen Awam Am GNU versi 3, yang dikeluarkan oleh Yayasan Perisian Bebas, melarangkan menggunakan DRM untuk menyekat pengedaran semula dan pengubahsuaian bebas kerjadilindungi oleh lesen, dan termasukkan fasal menyatakan bahawa peruntukan lesen yang mentafsirkan sebagai tiada sokongan kepada kegunaan DRM.
  13. Telur kupu-kupu dilindungi oleh kulit berabung keras yang dipanggil korion ditutupi dengan salutan lilin yang melindungi telur daripada terjemur sebelum larva sempat berkembang sepenuhnya., Setiap telur mengandungi liang-liang berbentuk corong yang halus di satu hujungnya, iaitu mikropil yang bertujuan membolehkan kemasukan sperma untuk mensenyawakan telur.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...