Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "berkuasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkuasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Parti Buruh berkuasa di setiap negeri dan wilayah.
  2. Dan mereka lebih berkuasa berbanding sebelum pendudukan Jepun.
  3. Pihak berkuasa tempatan di Kulai ialah Majlis Perbandaran Kulai.
  4. Majlis Keselamatan UN merupakan alat yang paling berkuasa dalam PBB.
  5. Melaka dibahagikan kepada 3 buah daerah dan 4 pihak berkuasa tempatan.
  6. Baginda berkuasa dan mempunyai pengikut-pengikut yang ramai di Hulu Perak.
  7. Bani Umayyah yang berkuasa dari Damsyik di abad ke-7 menguasai Provinsi Iraq.
  8. Majlis berkuasa membatalkan calon-calon yang adalah dianggap tidak boleh diterima.
  9. Pihak berkuasa meletakkan kampung kejiranan dalam keadaan berjaga-jaga dan bersedia.
  10. Negeri Johor dibahagikan kepada 10 daerah di bawah 14 pihak berkuasa tempatan, iaitu:
  11. Di bawah Perlembagaan Kenya semasa, pihak berkuasa kerajaan tempatan tidak diiktiraf.
  12. Antara negeri-negeri perwaris Phrygia yang paling berkuasa ialah Lydia, Karia dan Lycia.
  13. Daerah Larut, Matang dan Selama ditadbir dan diurus oleh 2 pihak berkuasa tempatan iaitu:
  14. Pihak berkuasa tempatan di kawasan luar bandar yang dikenali sebagai majlis-majlis daerah.
  15. Dalam sejarah, raja British dipegang dan secara lanjut melatihkan pihak berkuasa eksekutif.
  16. Rampasan kuasa yang kedua berlaku pada 1981, dan kerajaan berdemokrasi mula berkuasa pada 1993.
  17. Selepas merampas kuasa, Chun Doo-hwan bercadang untuk bangkit untuk berkuasa dengan beberapa langkas.
  18. Pada tahun 2005, Arroyo dipilih sebagai wanita ke-4 yang paling berkuasa di dunia oleh Majalah Forbes.
  19. Perang ini menandai bangkitnya kekuatan Aisa menandingi kekuatan Barat yang berkuasa di China ketika itu.
  20. Walau bagaimanapun, pihak sultan pada realitinya hanya berkuasa dalam hal ehwal agama Islam dan adat resam.
  21. Syaratnya Kristian Frederik melepaskan takhta Norway dan Parlimen Norway berkuasa meminda perlembagaan baru.
  22. Thaksin dan keluarganya mengisytiharkan aset bernilai hanya 15.1 bilion baht ketika mula berkuasa pada 2001.
  23. Meskipun autonomi nominal, ia tertakluk kepada peraturan langsung kukuh daripada pihak berkuasa Soviet pusat.
  24. Tugas mengawal kadar inflasi yang rendah dijalankan oleh pihak berkuasa kewangan yang membuat polisi kewangan.
  25. Pada Februari 1985, New Zealand menolak kapal berkuasa nuklear atau bersenjata nuklear singgah ke pelabuhannya.
  26. Presiden ke-2 adalah Omar Bongo Ondimba yang sudah berkuasa sejak tahun 1967 hingga kematiannya pada tahun 2009.
  27. Fateh Khan, pemimpin suku Barakzai, telah memasang 21 daripada saudara-saudaranya yang berkuasa di seluruh empayar.
  28. Sebuah Mahkamah Perlembagaan 11 ahli berkuasa untuk mencabar perundangan atas dasar berlawanan dengan perlembagaan.
  29. Dengan keputusan rasmi pihak berkuasa Rusia penduduk Abkhazia dan Samurzakano terpaksa belajar dan berdoa di Rusia.
  30. Pada intisari, ketua negara, sebagai pihak berkuasa eksekutif yang teoretikal, "pemerintah tetapi tidak memerintah".
  31. Sebaliknya, terdapat juga orang-orang yang mempunyai upacara agama yang tidak diiktirafkan oleh pihak berkuasa sivil.
  32. Kerajaan Cromwell tidak bertahan lama dan selepas lebih kurang 9 tahun berkuasa beliau meninggal dunia akibat malaria.
  33. Kebanyakan pihak berkuasa serta penduduk Panama menganggap Panama sebagai negara yang paling selatan di Amerika Utara.
  34. Dinasti Pallava bangkit untuk berkuasa semasa pemerintahan Mahendravarman I dan Narasimhavarman I (630 – 668 Masihi).
  35. Dadah perubatan memerlukan kebenaran daripada pihak berkuasa mengawal penggunaan dadah seperti FDA di Amerika Syarikat.
  36. Selepas tiga dekad bergolak akibat pemerintahan tentera silih-berganti, akhirnya kerajaan awam telah berkuasa pada 1993.
  37. Mark Gonzalez yang hendak dibawa masuk tidak kesampaian kerana tidak diberikan permit kerja oleh pihak berkuasa British.
  38. Semua permohonan mereka diluluskan kerana menurut pihak berkuasa mereka ini memang telah lama menetap di kawasan tersebut..
  39. Terutama sekali, individu-individu berbangsa Melayu yang telah bertugas sebagai anggota polis di bawah pihak berkuasa Jepun.
  40. Raja di Gunung dan Maharaja menggambarkan kebesaran raja yang mempunyai kuasa sakit, berkuasa multak, dan bersifat ketuhanan.
  41. Walau bagaimanapun, di bawah perlembagaan lama, tadbir urus tempatan di Kenya telah diamalkan melalui pihak berkuasa tempatan.
  42. Akhirnya, Microsoft Office menjadi suit pejabat paling berkuasa yang bahagian pasarannya jauh meninggalkan pesaing-pesaingnya.
  43. Di dalam perbadanan saham pula, lembaga dipilih oleh pemegang saham dan merupakan pihak berkuasa tertinggi dalam pengurusannya.
  44. Selain itu, lebih daripada 150 buah kapal berkuasa nuklear juga telah dibina, dan beberapa buah roket radioisotop telah dikeluarkan.
  45. Yang di-Pertuan Besar hanya berkuasa mengikut budi bicaranya di Seri Menanti, Inas, Terachi, Ulu Muar, Gunung Pasir dan Jempol sahaja.
  46. Namun Culamanivarmadeva, raja yang berkuasa ketika itu, dapat menguasai keadaan dan memukul balik pasukan Jawa untuk kembali ke Medang.
  47. Hamas merupakan satu pertubuhan Islam Palestin yang ketika ini (sejak pilihanraya Januari 2006) parti berkuasa Pihak Berkuasa Palestin.
  48. Ketika ini penduduk kampung Durian Chondong disebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini.
  49. Buat masa ini, FBI mempunyai bidangkuasa yang amat luas iaitu berkuasa menyiasat lebih 200 kategori jenayah persekutuan di Amerika Syarikat.
  50. Maka dari itu sangat alami kalau Palestin menjadi pusat bagi kerakusan banyak orang yang ingin berkuasa dan mengeksploitasi keistimewaannya.
  51. Bagaimanapun, pada Disember 2003, PM Nano menekankan lagi kepemimpinannya dari Parti Sosialis yang sedang berkuasa dan melantik kabinet baru.
  52. Tedo Sakhokia menuntut daripada pihak berkuasa Rusia untuk memperkenalkan bahasa Abkhazia dan Georgia dalam perkhidmatan gereja dan pendidikan.
  53. Faktor-faktor dalaman itu terutama makin tertariknya kaum elit untuk mengawal kawasan yang mereka miliki tanpa penglibatan pihak berkuasa Sepanyol.
  54. Tokoh nonpartisan, secara nominal bersekutu dengan Parti Demokrat, ia diangkat sebagai calon yang dipersetujui parti yang berkuasa dan pembangkang.
  55. Kegiatan lembaga ditentukan oleh kuasa, kewajipan, dan tanggungjawab yang ditugasinya atau diberikannya oleh pihak berkuasa di luar bidang kuasanya.
  56. Simson kecewa dengan reaksi pegawai-pegawai berkuasa British berkenaan keperluan membuat persiapan pertahanan di Tanah Melayu dan juga di Singapura.
  57. Kerajaan negeri tidak berkuasa dalam kurikulum dan aspek lain pendidikan sekolah rendah dan sekolah menengah, sebaliknya ditentukan oleh kementerian.
  58. Walaubagaimanapun, tayangan video berkenaan dikatakan telah disunting oleh pihak berkuasa untuk menampakkan kumpulan yang diserang sebagai pengganas.
  59. rampasan kuasa pada tahun 1997 meletakkan kuasa mutlak kepada Perdana Menteri Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang masih berkuasa setakat tahun 2015.
  60. Perkahwinan ialah hubungan terikat antara dua orang yang diiktirafkan oleh pihak berkuasa sivil dan/atau diikat oleh kepercayaan agama peserta-peserta.
  61. Sultannya sekarang ialah Qaboos bin Said Al Said yang menggulingkan ayahandanya sendiri, Said bin Taimur, yang berkuasa pada 1932 hingga 23 Julai 1970.
  62. Perbadanan Labuan yang diketuai oleh seorang Pengerusi adalah pihak berkuasa tempatan yang bertanggungjawab terhadap pembangunan dan pentadbiran Labuan.
  63. Akibatnya, kerajaan Perancis telah menyokong suatu rampasan kuasa terhadap pemerintahannya dan pada 1979 Dacko telah kembali berkuasa di negara tersebut.
  64. Selepas suatu siri peperangan dengan Yunani pada abad ke-6 SM, Carthage bangkit untuk berkuasa dan akhirnya menjadi peradaban yang utama di Mediterranean.
  65. Tanpa dokumen pengenalan, pendatang tersebut mungkin mempunyai lebih masa untuk menyiapkan kesnya sementara pihak berkuasa cuba mengenal pasti identitinya.
  66. Yakuza adalah kumpulan yang sangat menyimpan rahsia.Mereka sangat berkuasa di media Jepun dan beroperasi di peringkat antarabangsa dengan 80.900 tahun 2009.
  67. Pembesar-pembesar tempatan telah dilantik oleh sultan Brunei untuk mentadbir Sarawak.Mereka berkuasa mentadbir Sarawak tanpa campur tangan Kesultanan Brunei.
  68. Menurut kepercayaan Kadazan, semangat padi merupakan Kinoingan yang dikenali sebagai Bambaazon, disembah sebagai pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan.
  69. Di antara tahun 1934 dan 1945, ketika Parti Demokratik Sosial telah diharamkan, datuk bandar dilantik oleh fasis Austria dan kemudian oleh pihak berkuasa Nazi.
  70. Tiada sempadan rasmi yang menentukan kawasan Lembah Klang tetapi ia sering dianggap terdiri daripada kawasan-kawasan berikut dan pihak berkuasa tempatan iaitu:
  71. Sebagai mengenang jasa mereka, pihak berkuasa tempatan bersetuju menamakan kawasan tersebut sebagai Melwood, iaitu gabungan nama kedua orang pengajar berkenaan.
  72. Terutamanya, pihak berkuasa tanah besar sudah mengasaskan GB 18030 sebagai piawaian pengekodan rasmi untuk kegunaan dalam semua penerbitan perisian tanah besar.
  73. Empayar Mali bangkit untuk berkuasa di kawasan ini selepas Pertempuran Kirina pada tahun 1235, dan menjadi makmur sehingga dilemahkan oleh masalah-masalah dalaman.
  74. Sebaik sahaja pemberontakan berakhir pada 1930an, Parti Institusi Revolusi mengambil alih pucuk pemerintahan dan berkuasa selama 70 tahun hinggalah akhir abad ke-20.
  75. Konsep pemancaran imej bergerak televisyen yang berkuasa elektrik mula-mulanya dilakarkan sebagai "telefonoskop" pada tahun 1878, sejurus selepas terciptanya telefon.
  76. Sejak kemerdekaan lagi, Presiden Robert Mugabe dan partinya Zimbabwe African National Union – Patriotic Front atau lebih dikenali ZANU-PF telah berkuasa di Zimbabwe.
  77. Maharaja Kammu kemudiannya memperkenalkan gelaran Seiitaishogun atau shogun dan mulai bergantung kepada puak daerah ( regional clans ) yang berkuasa bagi menjajah Emishi.
  78. Polisi kewangan dan fiskal kerajaan yang berkuasa yang bersifat ekspansioner, bermula pada September 1998, menimbulkan perkembangan KDNK 6.4% pada 1999 dan 10.5% pada 2000.
  79. Sebagai tindak balas, pihak berkuasa dimulakan kes jenayah terhadap Tedo Sakhokia dan pemimpin daripada "pihak Georgia" yang aktif di Abkhazia, yang diketuai oleh Sakhokia.
  80. Pada tahun 1969, Abdullah berpindah ke Majlis Gerakan Negara, sebuah badan yang berkuasa eksekutif untuk mentadbir negara yang ditubuhkan selepas rusuhan kaum pada Mei 1969.
  81. Pada 1 Februari 2001 Tun Dr Mahathir mengisytiharkan Putrajaya sebagai Wilayah Persekutuan dengan upacara penyerahan Putrajaya bandar daripada pihak berkuasa negeri Selangor.
  82. Negeri Pulau Pinang mempunyai Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan sendiri, akan tetapi kuasanya terhad apabila dibandingkan dengan pihak berkuasa kerajaan pusat.
  83. Di United Kingdom, pemerintah beraja secara teori memegang pihak berkuasa eksekutif, meskipun Perdana Menteri United Kingdom dan Kabinet secara berkesan mengenakan kuasa eksekutif.
  84. Dalam keseluruhan 91 kapal perang yang aktif 2 merupakan kapal pengangkut pesawat, 3 kapal amfibi, 25 kapal armada pengiring dan 13 kapal selam berkuasa nuklear (9 SSNs dan 4SSBNs).
  85. Dalam pilihan raya umum November 1999, Barisan Nasional telah kembai berkuasa dengan tiga perempat daripada keseluruhan kerusi parlimen, tetapi kerusi UMNO telah jatuh dari 94 ke 72.
  86. Kemudian pada April 2008, Kibaki mengumumkan kabinet baru yang merupakan campuran antara parti berkuasa dan oposisi di mana pemimpin oposisi Raila Odinga menjadi Perdana Menteri Kenya.
  87. Pada tahun 1959, Brunei mengisytiharkan kerajaan baru yang berkuasa memerintah kecuali dalam isu hubungan luar, keamanan dan pertahanan dimana isu-isu ini menjadi tanggungjawab British.
  88. Keputusan awal dengan kereta kebal adalah rendah, dengan kereta kebal terbukti tidak boleh diharap, berkuasa rendah, perisai lemah dan tidak berupaya bergerak dalam mukabumi medan perang.
  89. Dalam kebanyakan negara Amerika, paderi atau pihak berkuasa agama menjalani upacara perkahwinan, dan dalam kes tersebut, pihak berkuasa agama bertindak serentak sebagai ejen untuk negara.
  90. Selepas Jepun menyerah kalah, Parti Komunis Malaya telah mengambil kesempatan untuk berkuasa menerusi gerila-gerila MPAJA dan melalui beberapa pertubuhan seperti Min Yuen, MRL dan sebagainya.
  91. Menurut Ahmad Zahid, kilang bersepadu di Windhoek lengkap dengan mesin-mesin berkuasa tinggi keluaran mula beroperasi pada 2001 dengan pelaburan sebanyak RM760 juta.(Utusan Malaysia - 25 Jun 2006)
  92. Walaupun ketiga-tiga ini sering berbetulan dengan kemerdekaan, ketiga-ketiga ini harus tidak dikelirukan dengan pemberontakan yang biasanya merujuk kepada penggulingan pihak berkuasa secara ganas.
  93. Negara-negara ini secara lazimnya mengamalkan pemerintahan kuku besi dan tidak stabil, dengan para pemerintahnya berkuasa mutlak terhadap rakyat mereka sehingga pemerintah lain menggantikan mereka.
  94. Walaupun maharaja masih merupakan pemerintah, puak-puak berkuasa disekeliling Kyoto mengambil kedudukan sebagai menteri dan sanak-saudara mereka membeli kedudukan sebagai hakim bagi mengumpul cukai.
  95. Oleh kerana mandat dan kekuasaan berperlembagaan yang berpotensi besar, sesetengah pihak berkuasa mempercayai perlembangaan Ireland adalah mirip dengan sistem separuh presiden seperti ia ke Westminster.
  96. Komputer jenis ini boleh didapati di pasaran dengan harga yang pelbagai—bergantung kepada kehendak pengguna, tetapi amat rendah jika dibandingkan dengan komputer berkuasa tinggi seperti superkomputer.
  97. Pesawat ini adalah satu pengembangan pesawat latihan jenis Canadair Tutor, dan diberikan enjin yang lebih berkuasa dan dilengkapkan dengan stesen persenjataan di sayap yang boleh memuatkan bom dan roket.
  98. Banyak aspek budaya kebangsaan Kyrgyz dikekalkan meskipun terdapat penindasan kegiatan berfaham kebangsaan di bawah Stalin dan oleh itu, ketegangan-ketegangan dengan pihak berkuasa se-Kesatuan amat biasa.
  99. Dalam melaksanakan tugas-tugas dalam operasi dan membantu pihak berkuasa awam semasa aman, pasukan infantri baisa telah disusun semula dari segi keanggotaan dan material kepada Batalion Infantri Standard.
  100. Pada abad ke-19, pihak berkuasa bandaraya mewajibkan semua bangunan yang melebihi enam tingkat terpasang menara air untuk mengelakkan tekanan air berlebihan di paras rendah yang boleh memecah paip air bandar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...