Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "keperluan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keperluan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat tiada keperluan untuk tergolong kepada parti politik.
  2. Kebanyakkan makanan dan keperluan lain diimport dari tanah besar Australia.
  3. Justeru, pasukan Infantri Para telah ditubuhkan bagi memenuhi keperluan ini.
  4. Ekologi rumpai laut didominasikan oleh dua keperluan persekitaran yang tertentu.
  5. Memahami perbezaan ini adalah keperluan untuk memahami hukum pertama termodinamik.
  6. Cahaya matahari, udara dan juga air merupakan keperluan asas bagi setiap tumbuhan.
  7. Oleh yang demikian, maka keperluan untuk mewujudkan undang-undang syariah amat diperlukan.
  8. Buat masa kini, keperluan sistem untuk pemasangan Windows Vista boleh dikatakan agak berat.
  9. Kejuruteraan ialah salah satu aplikasi sains untuk memenuhi keperluan dan kehendak manusia.
  10. Ini adalah kemunculan air laut dan keperluan cahaya yang mencukupi untuk tujuan fotosintesis.
  11. Oleh itu, pengabaian keperluan pendidikan selepas sekolah rendah tidak melanggar undang-undang.
  12. Untuk memenuhi keperluan penduduk yang bertambah, penyediaan kemudahan asas terus dipertingkatkan.
  13. Maka, keperluan pelbagai tenaga kerja akan diperolehi dari suku kaum yang sudahpun dipratententukan.
  14. Salah satu daripada sekatan ini ialah keperluan untuk berkahwin dengan seorang dalam puak yang sama.
  15. Harga barangan keperluan lain seperti gula (RM6 per kg), tepung (RM4 per kg) dan minyak masak (RM8 per kg).
  16. Pasukan tentera laut dunia menyedari keperluan untuk senjata menyangga dan memajukan pembinasa bot torpedo.
  17. Menurut laman Pandu Uji Internet Explorer 9, keperluan sistem bagi IE9 ialah Windows Vista SP2 atau Windows 7.
  18. Peranannya adalah untuk menyediakan keperluan perumahan dan pembangunan teknikal, serta pemyediaan kemudahan ATM.
  19. Akibat kepantangan inses ialah eksogami, iaitu keperluan untuk berkahwin dengan orang daripada kelompok yang lain.
  20. Ekonomi sara diri ialah kegiatan ekonomi yang bertujuan atau sekadar mampu untuk menampung keperluan harian keluarga.
  21. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengenakan tekanan yang tinggi bagi mengatasi rintangan yang dikenakan oleh tubuh.
  22. Hizbullah yang dipimpin leh Sayyid Hassan Nasrallah menguasai segenap pemikiran dan keperluan masyarakat Syiah khususnya.
  23. Berbeza dengan bangsa India yang merokok untuk keperluan pemujaan, orang Eropah merokok hanya untuk kesenangan semata-mata.
  24. orang Greek dan orang Chaldea kerap mengekalkan rekod simpanan masa sebagai bahagian keperluan dari pemerhatian astronomi mereka.
  25. Ini disebabkan sebahagiannya oleh tradisi budaya Germanik yang merupakan keperluan agama Kristian serta mandat undang-undang Rom.
  26. Gaya Art Deco pada Bangunan Chrysler, dengan bumbung yang tirus dan berpuncak keluli, mencerminkan keperluan pengezonan tersebut.
  27. Kelajuan metabolisme iatau kadar metabolik, mempengaruhi keperluan makanan sesuatu organisma dan cara perolehan makanan tersebut.
  28. Beta blocker adalah dadah yang merendahkan kadar degupan jantung dan tekanan darah dan mengurangkan keperluan jantung untuk oksigen.
  29. Perusahaan dikawal ketat dengan pelbagai kuota dan keperluan bagi menganjak ekonomi ke arah pengeluaran berasaskan keperluan perang.
  30. Apabila ini berlaku, golongan Saudara Baru akan merasa tersisih dan menganggap bahawa segala keperluan dan kebajikannya mula terabai.
  31. Mahkamah menyatakan dalam kes Nicaragua bahawa tiada keperluan percanggahan dengan tindakan oleh Majlis Keselamatan dan pengadilan ICJ.
  32. Cawangan Sistem Komputer Logistik berfungsi untuk menyelaras keperluan pengkomputeran dibidang logistik untuk ketiga-tiga Perkhidmatan.
  33. Laman web ini dimiliki oleh Swansea Gaslight Syarikat pada tahun 1912, tetapi telah dianggap berlebihan untuk keperluan di Syarikat Gas.
  34. Kebanyakan undi dalam Dewan Rakyat dianggap sebagai undi keyakinan, menjana suasana perpaduan partisan lahir daripada keperluan strategik.
  35. Bagaimanapun, penghasilan pedang berterusan kembali, meskipun ini disebabkan oleh keperluan budaya dan bukannya disebabkan oleh peperangan.
  36. Selepas rang undang-undang itu diluluskan atau tempoh keperluan itu tamat, ia akan dihadapkan ke Yang diPertuan Agong bagi persetujuan DiRaja.
  37. Ini menyebabkan banyak bantahan, dan Menteri Pengajian Tinggi ketika itu, Dr Shafie Salleh, mengecualikan pelajar UEC daripada keperluan tersebut.
  38. Simson kecewa dengan reaksi pegawai-pegawai berkuasa British berkenaan keperluan membuat persiapan pertahanan di Tanah Melayu dan juga di Singapura.
  39. Dalam erti kata lain, pariti kuasa beli ialah jumlah bakul barang keperluan yang boleh dibeli di dalam negara berkenaan dengan wang yang dihasilkannya.
  40. Bahagian Logistik Pertahanan ini telah ditubuhkan untuk memenuhi keperluan Logistik Tiga Khidmat di dalam aspek-aspek Operasi, Latihan dan Pentadbiran.
  41. Salah satu sumber kekeliruan yang terbesar mengenai kerelatifan am berasal daripada keperluan untuk membezakan pemecutan-pemecutan koordinat dan fizikal.
  42. Hal ini kerana ulama yang berkemampuan dari kalangan sahabat Nabi, tabiin dan tabi’ Al-Tabiin yang mempunyai cukup syarat dan keperluan berijtihad adalah ramai.
  43. Akhbar internet Malaysiakini bermula apabila timbul keperluan untuk melaporkan pemecatan dan penangkapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998.
  44. Pembangunan teknologi misalnya menyebabkan keperluan kemahiran baru dalam banyak industri, menyebabkan mereka yang tidak mengemaskini kemahiran mereka kehilangan pekerjaan.
  45. Dengan berbekalkan semangat keperwiraan, latihan yang intensif serta perancangan yang menyeluruh, skuad ini telah berkembang dengan pesat bagi memenuhi keperluan semasa negara.
  46. Aktiviti-aktiviti jurutera dalam industri adalah menjalankan operasi pengeluaran bahan-bahan keperluan pengguna, mengurus sistem pengurusan dan menyediakan perkhidmatan korporat.
  47. Beliau dan "generasi kedua" ahli-ahli politik Melayu memperlihatkan keperluan untuk mengendalikan ketidaksamaan ekonomi dan sosial yang telah membangkitkan antagonisme perkauman.
  48. Harimau ialah haiwan yang biasanya gemar bersendiri dan berkelakuan kewilayahan, dan sering memerlukan kawasan habitat yang amat luas untuk menampung keperluan memburu mangsanya.
  49. Tugas pelayan untuk menyediakan perkhidmatan kepada ramai pengguna alih rangkaian untuk keperluan yang berbeza seperti sambungan rangkaian yang cepat dan tinggi I / O throughput.
  50. Begitu juga, kaedah-kaedah pengiraan adalah cukup tepat untuk memenuhi keperluan ahli astronomi, ahli astrologi dan ahli pelayaran pada masa itu sehingga zaman penjelajahan yang pesat.
  51. Satu lagi pengaruh seni Islam dalam bangunan ini ialah keratan rentas kedua-dua menara yang berbentuk Rub el Hizb, ditambah dengan bahagian bundar untuk memenuhi keperluan ruang pejabat.
  52. Segala kelebihan pengeluaran akan dijual, hasil jualan tersebut akan digunakan untuk membeli barangan keperluan yang lain yang juga menjadi asas keperluan seperti pakaian dan sebagainya.
  53. Sesebuah komputer yang melepasi keperluan Vista Premium Ready dapat menikmati ciri-ciri hebat Windows Vista dengan lancar tanpa terasa berat serta dapat menikmati antaramuka Windows Aero.
  54. Khususnya, kaedah Haber-Bosch untuk mensintesis ammonium nitrat mengurangkan keperluan amalan tradisional yang membabitkan kitar semula nutrien menerusi penggiliran tanaman dan baja haiwan.
  55. Sistem laluan kereta api bawah tanah Beijing telah diperbaiki dan diperbesar sehingga dapat memuatkan dua kali lebih pengguna untuk menampung keperluan pelancong dan penonton Sukan Olimpik.
  56. Bagaimanapun, kedua-dua pihak Inggeris dan Sepanyol bersetuju tentang keperluan untuk memperoleh keizinan Paus supaya dapat mencegah segala kesangsian terhadap kesahan perkahwinan mereka itu.
  57. Keluaran asal Internet Explorer 7 memerlukan komputer meluluskan semakan pengesahan Windows Genuine Advantage sebelum dipasang, tetapi pada 5 Oktober 2007, Microsoft menanggalkankeperluan ini.
  58. Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.
  59. Bagi perempuan yang lebih miskin, khususnya mereka daripada kelas buruh, tugas-tugas rumah tangga merupakan impian mereka kerana keperluan ekonomi memaksakan mereka mencari pekerjaan di luar rumah.
  60. Pertanyaan klasik sampai ketika ini belum dijawab oleh umat manusia adalah pertanyaan tentang dari mana datangnya keperluan manusia sehingga muncul apa yang disebut pertukaran dalam bentuk perdagangan?
  61. Apabila petani mampu menghasilkan makanan yang melebihi keperluan keluarga masing-masing, orang lain di dalam masyarakat mereka dibebaskan untuk mengabdikan hidup mereka dalam projek bukan pemerolehan makanan.
  62. 1 hingga 4 secara takrifan mempunyai persamaan, yang mana boleh juga diambil sebagai bahagian pendasaran logik atau sebagai satu keperluan hubungan kesetaraan, seperti "pertembungan," definisi yang sangat teliti.
  63. Pusat beli-belah yang banyak di Johor Bahru memenuhi keperluan pelancong Singapura yang melawat bandar raya ini untuk membeli-belah atau berhibur, mengambil kesempatan terhadap mata wang Singapura yang lebih kukuh.
  64. Dari saat, unit lebih besar seperti minit, jam dan hari ditakrifkan, meskipun mereka adalah unit "bukan-SI" kerana unit-unit tersebut tidak menggunakan sistem perpuluhan, dan juga kerana keperluan untuk satu lompatan saat.
  65. Geometri awal adalah koleksi dari empirikal yang dijumpai yang mengambil berat jarak, sudut, luas, dan isipadu, yang telah berkembang untuk menemukan sesetengah keperluan praktikal dalam tinjauan, pembinaan, astronomi, dan berbagai kraf.
  66. Baru-baru ini, negara ini turut ingin mengukuhkan hubungan khususnya dengan Republik Rakyat China dengan menandatangani Perjanjian Persahabatan serta membina Talian paip minyak Trans-Siberia yang bertujuan memenuhi keperluan tenaga China.
  67. Tanpa wang, sistem ekonomi menjadi tidak cekap kerana sistem barter memerlukan keperluan serentak antara mereka yang mahu menukar barang, dan persetujuan bahawa pertukaran barangan ini mestilah sama nilai sebelum pertukaran barter berlaku.
  68. Hak dan keistimewaan masyarakat tempatan telah diiktiraf oleh Kerajaan British dengan perlantikan Ketua Anak Negeri sebagai mewakili penduduk tempatan di Tawau untuk menyatakan keperluan dan permasalahan rakyat kepada pihak Kerajaan British.
  69. Tim Projek bertanggungjawab kepada Jawatankuasa Panglima-Panglima di dalam semua perkara ketenteraan dan keperluan bantuan operasi dan Jawatankuasa Pemandu Petroleum ATM di dalam semua Sistem Bantuan Petroleum sehingga ke tahap akhir operasi depot.
  70. Sekiranya anda ingin membeli belah barang keperluan rumah dalam suasana santai dan tenang tanpa kesibukan terlalu ramai orang dan tanpa kesukaran untuk meletak kereta, anda boleh mengunjungi Pasaraya Besar Giant yang terletak 3 km dari bandar Tawau.
  71. Turut dilaksanakan bagi melengkapkan keperluan Kompleks ini ialah pembinaan jalan masuk bertingkat Jalan Duta ke Pintu 1 Istana Negara dan naiktaraf Jalan Changkat Semantan ke Pintu 2 Istana Negara yang diuruskan oleh Cawangan Jalan, Ibu Pejabat JKR.
  72. Sebuah komponen elektronik dalam apa jua keadaan fizikalnya di dalam satu sistem elektronik adalah digunakan untuk memberi kesan kepada elektron atau medan yang berada disekelilingnya secara konsisten berdasarkan keperluan fungsi sistem elektronik berkenaan.
  73. Ia adalah dikatakan bahawa dia menerima arahan dengan Tuhan berkaitan bilangan solat, yang bermula pada lima puluh sehari, tetapi ketika dia bertemu Nabi Musa, yang meminta baginda untuk mengurangkan bilangannya kerana keperluan itu adalah susah untuk orang Muhammad.
  74. Sejak kurun ke-18 dan seterusnya, ia diiktiraf sebagai salah satu kategori dalam aktiviti matematik, kadang-kadang digambarkan sebagai matematik spekulatif, dan berbeza dengan trend memenuhikeperluan aplikasi dalam navigasi, astronomi, fizik, kejuruteraan dan sebagainya.
  75. Pada akhir abad ke-19, pihak British telah memberikan galakan terhadap kemasukan imigran Cina ke Tanah Melayu kerana pihak British memerlukan tenaga buruh yang ramai supaya dapat membantu mengeluarkan bijih timah yang banyak untuk keperluan Revolusi Perindustrian di Britain.
  76. Bangunan Pasar Mega yang dikenali sebagai Pasar Tanjung ini adalah pusat penjualan untuk segala macam keperluan untuk masyarakat Tawau dari jualan sayur-sayuran, buah-buahan hinggalah jualan aneka keropok, ikan masin, rempah ratus dan bermacam lagi, semuanya boleh didapati di sini.
  77. Pada tahun 1656, disebabkan keperluan terhadap ruang kerana perkembangan bandar itu, kerajaan mengambil keputusan untuk menempatkan semula Yoshiwara, dan perancangan-perancangan dibuat untuk memindahkan daerah tersebut ke lokasinya sekarang di utara Asakusa di pinggir bandar tersebut.
  78. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawah peraturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  79. Persamaan pembezaan biasa muncul dalam pergerakan objek langit ; pengoptimuman berlaku dalam pengurusan portfolio; algebra linear berangka adalah penting untuk analisis data; persamaan pembezaan stokastik dan rantai Markov adalah keperluan utama dalam merangsang sel untuk perubatan dan biologi.
  80. Di Amerika Syarikat, "Laporan Jenayah Seragam" menggunakan istilah "rogol paksaan" hanya untuk meliputkan perogolan seorang wanita oleh seorang lelaki; walaubagaimanapun, badan kehakiman masing-masing boleh mentakrifkan "rogol" mereka untuk merangkumi serangan seksual keatas, ataupun oleh, mana-mana satu jantina, berikut keperluan mereka.
  81. Beliau menambah: "Kami sedang berbuat apa-apa saja yang mungkin unutk menggagalkan sebarang kegiatan terorisme lanjut... Ini bermaksud gangguan besar di semua lapangan terbang UK." Kenyataan-kenyataan ini menyusul komen-komen pada hari yang lalu yang dibuat oleh Reid mengenai keperluan untuk mengambil berat tentang ancaman-ancaman terorisme terhadap UK.
  82. Sistem-sistem yang dibentuk ini adalah dengan melibatkan dalam susun atur aktiviti-aktiviti pekerja, menjaga prosedur keselamatan industri dan pekerja,menerangkan tentang kaedah kerja yang lebih konsisten, menyediakan prosedur ramalan, pengurusan dalam belanjawan atau kos bahan mentah, kos pengeluaran, kos masukan (INPUT), dan kos bahan keperluan pekerja, penyediaan skim insentif, MRP dan sebagainya.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...