Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "hampagas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hampagas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Plato merasakan idea hampagas tidak boleh diterima.
  2. Kualiti hampagas merujuk kepada berapa hampir ia menyamai hampagas sempurna.
  3. Enjin wap Newcomen menggunakan hampagas dan bukannya tekanan bagi memancu piston.
  4. Barometer Berti menghasilkan hampagas di atas tiang air, tetapi dia tidak mampu menjelaskannya.
  5. Dalam sejarah, terdapat banyak pertikaian mengenai samaada sesuatu seperti hampagas boleh wujud.
  6. Ahli falsafah Yunani terkemudian percaya hampagas boleh wujud di luar kosmos, tetapi tidak dalamnya.
  7. Darah berbuih "Embolisme" pantas mampu menjadi lebih merbahaya berbanding dedahan hampagas itu sendiri.
  8. Pada tahun 1891 rencana oleh William Crookes mencatatkan: "gas occluded [bebas] dalam hampagas angkasa ".
  9. Sama juga, Aristotle menganggap penciptaan hampagas adalah mustahil — tiada tidak boleh menjadi sesuatu.
  10. Ciri-ciri eletrik hampagas memungkinkan mikroskop elektron dan tiub hampagas, termasuk tiub pancaran katod.
  11. Pada abad ke-19, hampagas digunakan sebagai geseran bagi ujikaji landasan atmosfera Isambard Kingdom Brunel.
  12. Pandangan yang biasa dipegang adalah alam semulajadi bencikan hampagas yang dikenali sebagai ("horror vacui").
  13. Sesetengah mikroorganisma extremophile, seperti Tardigrade, mampu hidup dalam hampagas bagi tempoh beberapa hari.
  14. Robert Boyle merupakan orang pertama menunjukkan pada tahun 1660 bahawa hampagas mampu membawa membunuh haiwan kecil.
  15. Wira Alexandria yang pertama mencabar kepercayaan ini pada abad pertama AD, tetapi cubaannya bagi mencipta hampagas buatan gagal.
  16. Inersia kimia yang terhasil oleh hampagas juga berguna bagi pengimpalan sinar elektron, pengimpalan dingin, pembungkusan hampagas dan pengoreng hampagas.
  17. Brek hampagas pernah digunakan secara meluas bagi kereta api di UK tetapi kini, ia telah digantikan dengan brek udara kereta api kecuali di laluan warisan.
  18. Rekaan pam air telah meningkat sehinggakan pada satu tahap ia menghasilkan hampagas yang boleh diukur, tetapi perkara ini tidak difahami dengan serta merta.
  19. Pembangunan kini bagi penerbangan angkasa manusia telah menimbulkan minat dalam kesan hampagas pada kesihatan manusia, dan bagi bentuk kehidupan secara umum.
  20. Evangelista Torricelli menghasilkan hampagas dalam makmal pertama pada tahun 1643, dan teknik ujikaji lain dibangunkan hasil teorinya berkenaan tekanan atmosfera.
  21. Bagi kegunaan harian, hampagas merujuk kepada isipadu ruang yang pada asasnya kosong dari jisim, sehinggakan tekanan gasnya lebih rendah berbanding tekanan atmosfera.
  22. Semasa Zaman Pertengahan Eropah, Gereja Khatolik mengambil sudut pandangan bahawa hampagas adalah bercanggah dengan aturan semulajadi dan menganggapnya sebagai heretik.
  23. Hampagas menjadi perkakasan pengilangan berguna pada abad ke-20 dengan pengenalan mentol lampu pijar dan tiub hampagas, dan barisan teknologi hampagas luas sejak ia ada.
  24. Ujikaji minda Medivial mengenai pandangan hampagas menimbang samaada hampagas wujud, jikapun hanya seketika, antara dua kepingan rata apabila ia dipisahkan degan pantas.
  25. Hampagas amat tinggi digunakan dalam kajian substrate atomik, kerana hanya hampagas sangat baik mengekalkan permukaan bersih skala atomik bagi tempoh masa yang agak lama.
  26. Dia memutuskan bahawa isipadu air boleh mengembang bagi mengisi ruang yang ada, dan dia mencadangkan bahawa konsep hampagas sempurna sebagai tidak teratur ("incoherent").
  27. Angkasa luar dan medium interstelar merupakan hampagas berkualiti tinggi secara semulajadi, kualiti hampagas lebih baik boleh dicipta secara buatan dengan teknologi masa kini.
  28. Sungguhpun begitu, tentangan terhadap pendapat bahawa hampagas wujud dalam alam semulajadi berterusan sehingga Revolusi Saintifik, dengan ilmuan seperti Paolo Casati mengambil belah pihak anti-vacuist.
  29. Walaupun dengan mengenepikan kerumitan keadaan hampagas, pandangan klasik mengenai hampagas sempurna dengan tekanan gas menyamai sifar hanyalah konsep falsafah dan tidak pernah ditunjukkan dalam amalan.
  30. Manusia dan haiwan yang terdedah kepada hampagas akan pengsan selepas beberapa ketika dan mati akibat Hypoxia dalam tempoh beberapa minit, tetapi symptom tidak sejelas sebagaimana digambarkan dalam media dan budaya popular.
  31. Ahli fizik seringkali berbincang keputusan ideal ujikaji yang akan terhasil dalam hampagas sempurna, di mana mereka mengelar "hampagas" atau "ruang bebas", den menggunakan istilah separahampagas bagi merujuk kepada hampagas sebenar.
  32. Jangkaan ini dihentikan semasa Pengutukan Paris ("Paris condemnations") 1277 oeh Bishop Etienne Tempier, yang memutuskan tidak terdapat had pada kuasa Tuhan, yang mendorong kepada kesimpulan bahawa Tuhan mampu mencipta hampagas jika Tuhan ingin melakukannya.
  33. Pam enam silinder blok tunggal oleh Taqi al-Din, dicipta pada 1551, juga mencipta separa hampagas, yang erbentuk "ketika pemberat timah hitam ("lead") naik ke atas, ia menarik piston bersamanya, menghasilkan hampagas yang mearik air melalui injap satu hala edalam silinder piston."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...