Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "memikirkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memikirkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Baer telah memikirkan idea permainan video untuk pengguna pada tahun 1951.
  2. Berfalsafah secara mudah dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam.
  3. Beberapa merasa lebih intuitif untuk memikirkan pekali Gini sebagai setengah dari relatif perbezaan bererti.
  4. Dalam kes ini, seperti tiga puluh tahun sebelum itu di Australia, para pekerja hanya memikirkan demonstrasi sekali.
  5. Sebagai contoh, seseorang samurai yang memasuki rumah seseorang perlu memikirkan cara meletakkan pedang bersarungnya semasa melutut.
  6. Pada tahun 1961, seorang pengkaji di Makmal Kebangsaan Brookhaven bernama James Powell, telah memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah lalulintas dengan pengangkutan yang diapungkan oleh magnet.
  7. Ada pihak yang memikirkan "Pada era kemerdekaan Malaysia, Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri pertamanya memperkenalkan istilah "Bahasa Malaysia" sebagai nama untuk bahasa kebangsaan Malaysia.
  8. Penarikan balik kebanyakan tentera Amerika Syarikat dari Korea Selatan pada bulan Jun telah melemahkan rejim Selatan dan menyebabkan Kim Il-sung untuk memikirkansemula pelan pencerobohan terhadap Selatan.
  9. Ia sungguh menyedihkan hatinya sehingga beliau kerapkali ke Gua Hira, sebuah gua bukit dekat Makkah, yang kemudian dikenali sebgai Jabal al-Nour untuk memikirkan cara untuk mengatasi gejala yang dihadapi masyarakatnya.
  10. Apabila berjumpa orang ramai, mereka biasanya mengelak bertemu mata dan ketika bertugas sebagai bidan, mereka boleh dilihat mengecap bibir mereka, seolah-olah memikirkan makan darah wanita lahir apabila tiba waktu malam.
  11. Oleh kerana stadium-stadium telah dibaikpulih dan penonton perlawanan serta keuntungan meningkat, pasukan-pasukan teratas kembali memikirkan untuk meinggalkan Liga Bola sepak untuk mengaut peningkatan masuk duit dipam ke dalam sukan itu.
  12. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  13. Komandar armada , Laksamana Sir Tom Philips, mengibarkan benderanya di Prince of Wales, mengetahui bahawa pasukan British tidak dapat menjamin perlindungan udara bagi pasukannya, tetapi memilih untuk terus juga kerana dia memikirkan bahawa pasukan Jepun tidak dapat beroperasi sebegitu jauh dari daratan, dan dia turut merasakan bahawa kapalnya agak kebal dari kerosakan maut melalui serangan udara, kerana sehingga itu, tiada kapal utama di laut telah ditenggelamkan melalui serangan udara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...