Saturday 26 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "perhimpunan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perhimpunan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kumpulan yang tidak akan menyertai perhimpunan Bersih:
  2. Setiap daripada perhimpunan legislatif 13 negeri memilih 2 Senator.
  3. Matlamat perhimpunan ini ialah untuk menuntut pilihan raya yang adil.
  4. Ketika perhimpunan ini diadakan, semua peserta memakai baju berwarna kuning.
  5. Mohamad Sabu dipercayai terlibat dalam perhimpunan Bersih pada 10 November 2007.
  6. Kenneth Kaunda, presiden Zambia memainkan peranan yang penting dalam perhimpunan ini.
  7. 1278 laporan polis telah dibuat di seluruh negara bagi membantah perhimpunan Bersih 2.0.
  8. Peserta perhimpunan lain kemudian melindungi anggota polis terbabit daripada tindakan balas.
  9. Bersih 3.0 akan bekerjasama dengan pihak polis PDRM bagi memastikan perhimpunan aman berjalan lancar.
  10. Pada hari Ahad 20 Januari 1963 yakni ketika suatu perhimpunan berlangsung, Menteri Luar Indonesia, Dr.
  11. Ahli-ahli perhimpunan ini dipetik daripada ahli-ahli parlimen atau majlis perundangan negara-ngara ahli.
  12. Ia menyatakan bahawa kebangkitan akan diikuti oleh perhimpunan manusia, dan pengadilan mereka oleh Allah.
  13. Di Malaysia, terdapat perhimpunan di Kota Kinabalu; Kuching; Kuantan; Ipoh; Bandar Melaka dan Johor Bahru.
  14. Polis Malaysia juga dikritik kerana bertindak dengan kekerasan berlebihan terhadap peserta perhimpunan aman.
  15. Nasib baiklah perhimpunan panas yang bermula jam 2.00 petang ini disirami hujan lebat kira-kira 5.00 petang.
  16. Berikutan itu, perhimpunan raksasa telah dibatalkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Menteri Dalam Negeri.
  17. Majoriti orang Cina yang banyak terlibat dengan perniagaan diingatkan supaya tidak menyertai perhimpunan ini .
  18. DBKL meletakkan perintang untuk menghalang peserta daripada menyertai perhimpunan duduk bantah oleh Bersih itu.
  19. Beberapa kumpulan dan parti politik dilihat berjanji untuk menghantar wakil dalam perhimpunan anjuran Bersih ini:
  20. Hishammuddin menyatakan bahawa kerajaan tidak memandang perhimpunan Bersih 3.0 sebagai ancaman kepada keselamatan.
  21. Sebenarnya, Abdullah sering menggunakan nama panggilan itu untuk merujuk kepada diri sendiri dalam perhimpunan awam.
  22. Dato Zaman Khan selaku Pengarah Keselamatan Dalam Negeri tidak senang dengan perhimpunan yang dirancang oleh UMNO itu.
  23. Menjelang perhimpunan itu, didakwa bahawa pengerusi dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya merupakan ahli UMNO.
  24. Satu penggal di DUN adalah lima tahun, melainkan perhimpunan dibubarkan awal oleh ketua negeri atas nasihat Ketua Menteri.
  25. Ini bagaimanapun jauh lebih sedikit berbanding 1,667 orang yang ditahan dalam perhimpunan Bersih 2.0 pada tahun sebelumnya.
  26. Bantuan perubatan dan pasukan keselamatan daripada 'Unit Amal PAS' akan bertugas sepanjang masa perhimpunan 'Duduk Bantah'.
  27. Bersih 3.0 menghantar laporan setiap minggu kepada Majlis Hak Asasi di Geneva, Switzerland sehingga perhimpunan itu berlangsung.
  28. Perkasa yang dipimpin Datuk Ibrahim Ali mengadakan perhimpunan awal di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.
  29. Bagaimanapun dalam Perhimpunan Agung UMNO 2008 pada Mac 2009, Dr Mahathir menghadiri hari terakhir perhimpunan itu sebagai jemputan.
  30. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah meminta untuk Bersih untuk menunda perhimpunan selama seminggu, Bersih menolak cadangan tersebut.
  31. Walaupun polis mendirikan sekatan jalan raya, sehingga 300,000 orang menyertai perhimpunan Bersih di sekitar pusat bandar Kuala Lumpur.
  32. Pada tahun 2007, perayaan ini menarik lebih daripada 1.5 juta penganut, menjadikannya salah satu perhimpunan terbesar dalam sejarah dunia.
  33. Maka kebanyakan diantara komuniti yang menjalankan perniagaan di sekitar Pusat Bandar Kuala Lumpur menentang penganjuran perhimpunan jalanan.
  34. Anwar Ibrahim selaku Menteri Pendidikan ketika itu mahu melancarkan perhimpunan raksasa di Kuala Lumpur bagi menyambut ulang tahun UMNO ke-41.
  35. Datuk Ibrahim Ali menyatakan bahawa setiap negeri akan menghantar 20 buah bas ke Kuala Lumpur untuk menyertai perhimpunan membantah BERSIH 2.0 ini.
  36. Selepas Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin mengeluarkan titah, penganjur perhimpunan menerima tawaran kerajaan untuk berhimpun di stadium.
  37. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyatakan bahawa kerajaan telah terlebih tindak balas terhadap perhimpunan Bersih pada tahun 2011.
  38. Perhimpunan Bersih 2012 atau Bersih 3.0 ialah suatu perhimpunan tunjuk perasaan yang dianjurkan pada 28 April 2012 di pusat bandar Kuala Lumpur, Malaysia.
  39. Kelainan perhimpunan bersih kali ini adalah ia bakal dilaksanakan sehari sebelum tanggal sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang diadakan pada 31 Ogos 2015.
  40. Stephen". Kenegaraan Croatia dikekalkan melalui sebilangan institusi, khususnya Sabor yang merupakan perhimpunan golongan bangsawan Croatia, dan ban atau wazurai.
  41. Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim menyifatkan perhimpunan Bersih sebagai "kotor" kerana tidak menghormati undang-undang negara.
  42. Kerajaan telah mengerah sebegitu ramai anggota polis untuk menyekat perhimpunan di samping menahan pemimpin penunjuk perasaan untuk menghentikan perhimpunan haram.
  43. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang , kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  44. Seterusnya, terdapat seorang pengarah eksekutif yang dilantik untuk memudahkan perhubungan dan bertindak sebagai penyelia di setiap sidang kemuncak atau perhimpunan lain.
  45. BERSIH berpendapat bahawa adalah tidak adil bagi pihak polis tidak mengeluarkan permit untuk mengadakan perhimpunan ini kerana ia hanyalah menyuarakan suara rakyat di sini.
  46. Di dalam sesebuah pertubuhan yang mempunyai anggota pengundi, misalnya sebuah persatuan profesional, lembaganya bertindak bagi pihak perhimpunan agung pertubuhan dan dikuasainya.
  47. Dalam hal berbangkit yang lain, UMNO menyarankan untuk operator perniagaan dan pemandu teksi menyaman Bersih atas sebarang kerugian yang terjadi akibat penganjuran perhimpunan tersebut.
  48. Pihak polis memberitahu pada awalnya perhimpunan boleh diteruskan tetapi dengan beberapa syarat, misalnya dilarang mengganggu perniagaan dan menggalakkan orang ramai menjatuhkan kerajaan.
  49. Polis Malaysia menerima arahan Mahkamah Majistret Kuala Lumpur untuk melarang sebarang kemasukan oleh Bersih ke dalam Dataran Merdeka dan sebarang perhimpunan di situ boleh dianggap sebagai haram.
  50. Mesyuarat ketiga diadakan di Lusaka ialah antara perhimpunan yang paling penting dalam sejarah NAM kerana pada tahun ini pergerakan ini menubuhkan organisasi untuk membantu hubungan ekonomi dan politik.
  51. Polis Sabah telah mengeluarkan kenyataan bahawa Perhimpunan di Tanjung Lipat tidak akan diteruskan, dengan sebab Dewan Bandaraya Kota Kinabalu tidak memberi kebenaran untuk Bersih mengadakan perhimpunan aman.
  52. Bersih menganjurkan perhimpunan ini di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur , Malaysia dengan sasaran 10,000 orang bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara di Jalan Tuanku Syed Putra.
  53. Namun akhirnya, Kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Kuching Selatan membenarkan perhimpunan BERSIH 4.0 diadakan di padang Song Kheng Hai dengan syarat penganjur mesti memastikan ia berlangsung secara aman.
  54. Perhimpunan Bersih 2015 atau Perhimpunan Bersih 4 adalah siri perhimpunan awam yang telah diadakan pada 29 hingga 30 Ogos di beberapa bandaraya utama seluruh Malaysia, iaitu Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching.
  55. Bersih tetap mahukan perhimpunan di adakan di Padang Merdeka tetapi Kerajaan Negeri sarawak enggan memberi kebenaran, Namun begitu Kerajaan Negeri mencadangkan mereka memilih Padang Rekreasi Song Kheng Hai atau Stadium Padang Jubilee..
  56. Diantara kumpulan penentang perhimpunan yang terdiri dari komuniti peniaga adalah Dewan Perdagangan dan Industri India Selangor dan Kuala Lumpur, Dewan Perdagangan dan Industri India Bersatu Malaysia, dan Persatuan Pemilik Teksi Eksekutif.
  57. Kaedah perhimpunan rakyat menerusi BERSIH 2012 ini pada mulanya dicadangkan oleh penganjur untuk diadakan secara aman yakni para peserta diminta 'duduk bantah' di lokasi perhimpunan iaitu di Dataran Merdeka bermula jam 2 petang hingga 4 petang.
  58. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa signal yang belum dikenal pasti diberikan oleh pihak Polis Sabah, Bersih Sabah dan dijangka tidak akan memberikan pengumuman tentang tempat perhimpunanBersih yang akan diadakan berikutan kegusaran akan diambil tindakan oleh pihak berwajib.
  59. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar telah meminta untuk pihak Bersih menggunakan Stadium Nasional Bukit Jalil berbanding Dataran Merdeka Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Mhd Amin Nordin Abdul Aziz menolak permohonan Bersih untuk mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka.
  60. Diri yang pertanian dengan padi bukit sebagai tanaman utama, ditambah dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan tropika yang termasuk maniok, keladi, tebu, tembakau, dll Memburu babi terutama liar, memancing, dan perhimpunan sumber hutan adalah faktor-faktor lain yang penting dalam ekonomi mereka.
  61. Setakat itu, tidak satu pun tuntutan Bersih yang ditunaikan, apatah lagi dengan tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia bakal menyeru pilihan raya umum tanpa sebarang pembaharuan dalam sistem pilihan raya, Bersih mengumumkan perhimpunan ketiga untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada 28 April 2012.
  62. Menurut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mengatakan perhimpunan aman seperti Bersih ini tidak boleh dicabar oleh undang-undang, dan pihak polis seharusnya menyediakan bukti dan sebab-sebab yang dapat meyakinkan tentang mengapa Bersih mesti ditegah daripada diadakan walhal Perlembagaan Malaysia jelas membenarkan perhimpunan aman diadakan.
  63. Menurut laporan Pasukan Petugas, Puerto Rico ialah wilayah teratur tidak diperbadankan yang dimiliki oleh Amerika Syarikat, tertakluk kepada kuasa-kuasa perhimpunan pleno Kongres Amerika Syarikat dan dengan hak untuk mengasaskan sebuah perlembagaan untuk pentadbiran kerajaan dalam negeri serta perkara-perkara yang benar-benar bersifat tempatan.
  64. Pelajar tingkatan 6 pada kebiasaannya berlainan dengan pelajar di tingkatan yang lebih rendah, seperti memakai uniform yang berbeza dengan pelajar lain, diberi jawatan yang tinggi dalam aktiviti kokurikulum dalam persatuan dan terdapat juga pelajar di sekolah tertentu menghadiri perhimpunan dan mempunyai tempoh rehat yang berlainan dengan sekolah lain.
  65. Ahli Parlimen Bebas YB Zulkifli Noordin telah menyoalkan kerelevanan diadakan perhimpunan, beliau mendakwa aktivis perhimpunan yang mahu membuat protes bagi mewujudkan demokrasi sebenarya "demokrasi" tersebut sudah hidup, beliau menyifatkan keputusan pilihan raya 2008 yang menyebabkan pembangkang berjaya menawan negeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan adalah bukti di mana pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah telus.
  66. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  67. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...