Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "awam"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "awam" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lebih daripada 200 orang awam terbunuh.
  2. Kuasa perbelanjaan awam dilihat banyak bertambah.
  3. Pendidikan awam peringkat rendah telah dijadikan percuma.
  4. Selepas perampasan, orang awam Hanover menentang rejim Prussia.
  5. Dia bekerja sebagai pengeluar pakaian dan akauntan awam di Sydney.
  6. Pengangkutan awam di Melbourne disediakan oleh tren, trem, dan bas.
  7. Pasaran saham awam Teheran pula dikenali sebagai Bursa Saham Teheran.
  8. Lebih daripada 2 juta orang awam dan askar terbunuh dalam peperangan.
  9. Di Saipan, Okinawa, orang-orang awam melibatkan diri dalam bunuh diri.
  10. Pada tahun 1987, kerajaan awam telah menggantikan pemerintahan tentera.
  11. Perbelanjaan awam adalah pada tahap 3.8% dalam KDNK dalam tahun 2002-2005.
  12. Ujian awam pada peringkat sekolah rendah dinamakan Ujian Penilaian Sekolah Rendah.
  13. Hizbullah juga mempunyai pasukan tentera dan kegiatan awam yang berkesan di Lubnan.
  14. Pemegang dari posisi pembuat-faedah masa penuh dalam khidmat awam tidak juga layak.
  15. Sistem Universiti awam dtadbir oleh lembaga pendidikan tinggi yang dikawal kerajaan.
  16. Mosaic, sebuah pelayar web komersil awam yang berhubungan dengan pelayar Mosaic NCSA.
  17. Di samping ini, beberapa bank dan syarikat awam milik republik juga telah diswastakan.
  18. Sebelum itu, Everton bermain di Stanley Park, sebuah taman kegunaan awam yang terbuka.
  19. Dalam peperangan ini puluhan ribu nyawa, baik penduduk awam mahupun askar Iran, terkorban.
  20. Sekitar 30% tengara buruh daripada sektor awam dan 45% firma industri besar terletak Teheran.
  21. Matrikulasi dikenalkan selepas kuota kemasukan universiti awam yang berdasarkan kaum dimansuhkan.
  22. Pada akhir tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi menilai prestasi murid-murid.
  23. Beberapa tempat awam yang menyediakan perkhidmatan Internet termasuk Perpustakaan, dan Internet Cafe.
  24. Ia merupakan kepentingan kesihatan awam di kawasan endemik, terutama di Thailand dan utara Australia.
  25. 1 Ogos dijadikan cuti umum yang mana bank dan pejabat pos serta juga pejabat pentadbiran awam ditutup.
  26. Banyak subsidi diberi oleh kerajaan untuk menanggung pendidikan di universiti-universiti awam tempatan.
  27. Perjalanan perkhidmatan awam cukup bermutu dan bebas, yang dipantau secara tidak langsung dari Beijing.
  28. Perang Dunia Kedua lebih banyak mengorbankan orang awam berbanding peperangan lain sebelumnya dalam sejarah.
  29. STPM adalah salah satu daripada dua sistem prauniversiti yang utama untuk kemasukan universiti awam Malaysia.
  30. Di Indonesia, orang Jawa biasanya ditemukan dalam semua bidang, khususnya dalam perkhidmatan awam dan tentera.
  31. Istilah rapid transit digunakan untuk pengangkutan awam seperti kereta api komuter, metro, dan kereta api ringan.
  32. Di kepulauan ini disediakan juga telefon awam di Pulau Panjang dan Pulau Selma serta rangkaian telefon bimbit GSM.
  33. Pada tahap awal ini, Muslim awam cenderung berkumpul sekeliling orang berilmu dan mendapatkan ilmu daripada mereka.
  34. Pengambilalihan ini merupakan sebahagian rancangan besar kerajaan untuk mengingkatkan mutu pengangkutan awam negara.
  35. Sistem mahkamah syariah berasingan dari mahkamah awam untuk menerima kes-kes yang melibatkan umat Islam di Malaysia.
  36. Jabatan Hal Ehwal Negeri kerajaan berkomunikasi dasar kerajaan dan rancangan kepada owang awam melalui pejabat daerah.
  37. Selepas tiga dekad bergolak akibat pemerintahan tentera silih-berganti, akhirnya kerajaan awam telah berkuasa pada 1993.
  38. Kejatuhan yang utama ini mempunyai akibat-akibat yang meluas dan kekal dalam ingatan awam selama berdekad-dekad kemudian.
  39. Taib berkhidmat dalam pelbagai perbadanan awam dan sukarela serta mewakili kerajaan dalam pelbagai persidangan antarabangsa.
  40. Bagaimanapun, ia digunakan sebagai lambang awam untuk kegunaan di laut sejak zaman Peter Yang Agung sehingga Revolusi Rusia.
  41. Di sini tidak terdapat pengangkutan awam air diantara bandar pelabuhan di Tasik Kivu tetapi perkhidmatan berbayar disediakan.
  42. Bagaimanapun, ia tidak sepopular lambang awam berwarna putih-biru-merah, yang mana diterima pakai pada 1883 untuk kegunaan darat.
  43. Selepas pertempuran, beberapa tentera AS diheret melalui jalan-jalan di Mogadishu oleh ramai orang awam tempatan dan pasukan SNA.
  44. Ia mengantikan bendera hitam-oren-putih, yang mana menjadi bendera awam sejak 1858, dan juga bendera putih-biru-merah yang kosong.
  45. Berdekatan dengan taman permainan kanak-kanak serta perpusatakaan awam kawasan ini adalah satu kawasan yang amat popular di Jelebu.
  46. Pada masa pemerintahan Goryeo, undang-undang telah disusun, sistem perkhidmatan awam diperkenalkan, dan agama Buddha mekar di Korea.
  47. Tahun-tahun selepas perang menyaksikan pelaksanaan dasar Negara Kebajikan yang merangkumi perkhidmatan kesihatan awam yang menyeluruh.
  48. Pertubuhan awam Aliran mendakwa terdapat "kekangan besar terhadap kebebasan berpolitik" bagi ahli-ahli politik pembangkang di Malaysia.
  49. Walaupun sibuk dengan kerjaya perniagaan, beliau masih menggiatkan diri dalam perkhidmatan awam dan memegang berbagai jawatan termasuk:
  50. Selain menaik taraf jalan-jalan raya utama dan rangkaian jalan bandar, sebuah terminal pengangkutan awam berharga RM5 juta telah dibina.
  51. Negara ini menikmati mutu pendidikan awam yang tinggi, tenaga kerja yang ramai, serta tarafnya sebagai sebuah negara yang amat terglobal.
  52. Pada 5 Mac 2008, keluaran beta awam pertama dikeluarkan kepada pengguna awam, diikuti keluaran beta awam kedua (Beta 2) pada 27 Ogos 2008.
  53. Perundangan tidak dibenarkan mengadakan undian percaya menentang Kabinet dan orang awam dilarang memfailkan koman pada rang undang-undang.
  54. Bagaimanapun,kebanyakan universiti awam di dunia mempunyai tahap autonomi yang banyak dari segi pengendalian kewangan, kajian dan pedagogi.
  55. Walaupun STPM biasanya diduduki bagi mereka yang ingin belajar di universiti awam di Malaysia, STPM turut diakui di peringkat antarabangsa.
  56. Ini disebabkan sebahagiannya pengeboman udara secara besar-besaran terhadap penduduk awam pada skala yang tidak pernah dilakukan sebelumnya.
  57. China disifatkan berpotensi menjadi kuasa terbesar oleh sesetengah ahli akademik, serta para penganalisa ketenteraan, dasar awam dan ekonomi.
  58. Penyeludup Jepun — sering kali menyamar sebagai penduduk awam Singapura — melintasi Selat Johor menggunakan bot tiub tidak lama kemudian.
  59. , dan penggunaan teknologi zaman perindustrian untuk membolehkan pembunuhan beramai-ramai orang awam yang tidak diperlukan di kem penghapusan.
  60. Projek ini dianggap loji kuasa nuklear pertama orang awam yang dibina di Timur Tengah dan kedua selepas Pusat Penyelidikan Nuklear Negev, Israel.
  61. Keterangan orang pertama mengatakan tentera Jepun menjangkiti orang awam melalui pengagihan makanan yang dicemari, seperti apam dan sayur-sayuran.
  62. Ia mempunyai kemudahan seperti tandas awam dan surau, perhentian ini memberi sepenuh keselesaan kepada penduduk sementara menunggu masa ketibaan bas.
  63. Akta Banci telah mewajibkan orang awam menjawab semua soalan banci dan akta ini menjamin bahawa maklumat individu adalah sulit dan tidak akan dihebahkan.
  64. Tentera Burma telah berjaya menguasai pemerintahan semenjak Jeneral Ne Win memimpin rampasan kuasa pada 1962 dan menumpaskan kerajaan awam pimpinan U Nu.
  65. Menurut kepada Steve Jobs, Apple menentang muzik DRM selepas surat awam memanggilkan label muzik untuk menghentikan pemerluan DRM di atas kedai iTunesnya.
  66. Semua menteri, sama ada lebih tua dan di Kabinet, atau menteri muda, harus menyokong polisi kerajaan secara awam tidak terkira apa sahaja tempahan peribadi.
  67. Depot senjata di seluruh negeri dibongkar dan isinya dirampas sehingga pada tahun tahun itu banyak teredar senjata api tentera di kalangan warga awam Albania.
  68. Kejadian tuntutan mahkamah awam dan skandal seks menyebabkan Clinton dicabar pada tahun 1998, tetapi beliau berjaya mengharunginya dan mengekalkan jawatannya.
  69. Parti-parti pembangkang serta pertubuhan awam telah lama mendakwa dengan mengatakan BN telah memanipulasikan keputusan pilihan raya supaya berpihak kepadanya.
  70. Kemudahan perpustakaan awam di Tawau disediakan oleh Perpustakaan Awam Negeri Sabah Cawangan Tawau yang merupakan antara perpustakaan terbesar di negeri Sabah.
  71. Tanpa kehadiran kapal terbang British, pihak Jepun turut menguasai langit, menjadikan tentera darat Komonwelth dan penduduk awam terdedah kepada serangan udara.
  72. Pasukan tentera udara British dan Amerika segera mengebom kedudukan Jerman di Vienna dan mengakibatkan kerosakan banyak harta benda awam serta bangunan-bangunan.
  73. Contohnya, tempat untuk bidang perubatan adalah terhad dan adalah mustahil untuk universiti awam menerima semua pelajar-pelajar yang mendapat semua A dalam STPM.
  74. Langkah terpenting yang akan diusahakan oleh Kerajaan Venetiaan adalah meneruskan usaha-usaha ke arah keamanan yang telah dirintis oleh kerajaan awam sebelumnya.
  75. Jen Percival yang menafikan permintaan Simson, dengan alasan pembinaan kubu seperti yang dicadangkan adalah tidak baik untuk moral orang awam dan anggota tentera.
  76. Terdapat juga tempat awam yang menyediakan pusat perkhidmatan berinternet, seperti Internet Kiosk, Terminal Capaian Awam (Public Access Terminal), dan Telefon web.
  77. Sir James Brooke dilahirkan di di Secrore, berhampiran Benares, anak magistrate dalam perkhidmatan awam Bengal, India dan merupakan Raja Putih Sarawak yang pertama.
  78. Kerja awam yang memberi faedah kepada keseluruh penduduk seperti projek pengairan dan saliran, menggantikan pembinaan piramid yang tidak mempunyai kegunaan pratikal.
  79. Tentera Laut AS, membuat awam pada tarikh 28 Mac, menyimpulkan bahawa majalah serbuk kapal itu dihidupkan ketika sebuah letupan luaran berangkat di bawah perut kapal.
  80. Pertelingkahan di antara pegawai awam dan tentera juga meningkat kerana pegawai tentera berada di pangkat yang bawah dari mereka dan tidak diberi gaji yang secukupnya.
  81. Selalunya, panglima tertinggi sebuah negara tidak perlu atau pernah menjadi pegawai bertauliah ataupun seorang veteran; mengikuti prinsip orang awam menguasai tentera.
  82. Pemecatan beberapa hakim itu diberikan justifikasi bahawa mereka telah menyalahgunakan wang awam untuk belanja peribadi — umpamanya, pembelian perabot mewah dari Itali.
  83. Pada 13 Mac 1986, syarikat ini menjual saham kepada umum melalui tawaran awam awal, dengan harga tawaran awal $21.00 sebelum menamatkan hari pertama berdagang pada $28.00.
  84. Kaedah ini lebih laju dan senyap berbanding sistem-sistem pengangkutan awam beroda yang lain dan berupaya mencapai kelajuan yang setanding dengan turboprop dan pesawat jet.
  85. Penswastaan syarikat-syarikat milikan awam serta pembukaan sektor-sektor tertentu kepada penyertaan swasta dan asing masih berterusan meskipun menghadapi perdebatan politik.
  86. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  87. Upacara juga disaksikan oleh orang awam dan pelancong.Ejaan nama Alor Setar telah ditukar kepada Alor Star sempena Perisytiharan Bandar Raya Alor Star pada 21 Disember 2003.
  88. Walaupun Maharani Michiko telah menjadi orang awam sebelum ini juga, dia berasal daripada suatu keluarga yang kaya; bapanya merupakan presiden suatu syarikat pemprosesan gandum.
  89. Pada tahun 1936, Sukan Olimpik di Berlin disiarkan kepada stesen televisyen di Berlin dan Leipzig di mana orang awam boleh menyaksikan acara-acara temasya sukan secara langsung.
  90. Berjuta-juta penunjuk perasaan di bawah pimpinan Mahatma Gandhi dan menunjukkan komitmen kepada ahimsa atau tiada keganasan, terlibat dalam kempen keingkaran awam beramai-ramai.
  91. Pada 14 April 2007, tiket orang awam dijual menerusi Jawatankuasa Penganjuran Beijing menggunakan tiket domestik dan setiap negara NOC berhubung menerusi jualan tiket luar negara.
  92. Di mana penggunaan adalah perbelanjaan isi rumah tangga; pelaburan kasar oleh sektor industri; perbelanjaan awam oleh kerajaan; dan eksport dan import melibatkan sektor luar negeri.
  93. Idea yang utama adalah untuk mendapatkan kerjasama di kedua-dua sektor awam dan swasta, bagi memperkukuhkan lagi kebolehan dan kemampuan negara dalam bidang penyelidikan dan teknologi.
  94. Mulai tahun 1782, bandaraya Mumbai dibentuk semula dengan projek-projek kejuruteraan awam besar-besaran yang bertujuan menggabungkan ketujuh-tujuh pulau menjadi sebuah daratan tercantum.
  95. Bila kad pengenalan itu dikeluarkan oleh kerajaan, ia menegaskan satu identiti awam yang unik untuk sesorang, dengan itu menetapkan identiti seseorang itu dalam hubungannya dengan kerajaan.
  96. Berdasarkan rekod awam yang ada, Putrajaya Holdings juga telah mengeluarkan bon yang bernilai RM4.5 bilion bagi pembangunan Putrajaya yang kini merupakan mercu tanda bagi kejayaan Malaysia.
  97. Walau bagaimanapun, bunuh diri adalah agak biasa dalam peperangan pada sepanjang sejarah, dengan askar-askar dan orang-orang awam membunuh diri untuk mengelakkan penangkapan dan pengabdian.
  98. Beliau memulakan kerjaya sebagai Pegawai Perhubungan Politik di beberapa bahagian dalam negeri sebelum meninggalkan perkhidmatan awam pada tahun 1974 dan menyertai Perbadanan Kemajuan Jengka.
  99. Operasi Georgia bermula jam 8 malam selepas Presiden Georgia Mikhail Saakashvili memutuskan gencatan senjata dengan Ossetia Selatan.Menurut Amnesty Antarabangsa, "Lebih 100 rumah awamdiserang".
  100. Dipengaruhi beberapa pergerakan revolusi di Eropah yang berjaya menubuhkan sebuah Republik di Perancis, para intelektual dan orang-orang awam memulakan Revolusi-revolusi 1848 di negeri-negeri Jerman.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...