Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "namun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "namun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ladang haiwan juga popular, namun tidak mampu mengaut keuntungan.
  2. Kebanyakan pelacur adalah perempuan, namun ada juga pelacur lelaki.
  3. Label ubat mungkin berbeza namun maklumat yang didapati adalah seperti di bawah:
  4. Awalnya carian hamba ini berasal dari Arab, namun kemudian juga datang dari Zanzibar.
  5. Lain spesies lain saiz telurnya, namun semua telur kupu-kupu berbentuk sfera mahupun ovat.
  6. Ada mitos yang popular bahawa yu kebal terhadap penyakit dan barah; namun hal ini tidak benar.
  7. Sesungguhnya Menteri Besar patuh kepada titah tersebut, namun Sultan tidak mengambil jawatannya.
  8. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk.
  9. Kematian bayi amat tinggi di awal abad ke-20, namun kini turun menjadi 24 dari 1000 bayi belaka.
  10. Punca jambatan itu runtuh masih belum dapat dipastikan, namun bukan disebabkan aktiviti pengganas.
  11. Kebanyakan mereka tinggal di sebelah pantai barat Sabah, namun terdapat juga di kawasan pedalaman.
  12. Pada amnya pentadbiran berjalan dengan aman, namun begitu terdapat juga beberapa penentangan kecil.
  13. Sungguhpun wasiat Nobel berjaya menubuhkan hadiah-hadiah ini, namun rancangan beliau belum selesai.
  14. Ia penting untuk kehidupan manusia dan haiwan dalam kuantiti kecil, namun berbahaya jika berlebihan.
  15. Kerajaan Thai telah melaksanakan beberapa usaha untuk membanteras penjualan ini namun tidak berjaya.
  16. Kenderaan berlandasan yang menggunakan jalan raya dinamakan trem, namun perbezaannya tidaklah ketara.
  17. Seremban juga menjadi terminal untuk aliran Seremban-Port Dickson namun kurang digunakan sekarang ini.
  18. Harry Catterick bersara namun penggantinya gagal memenangi sebarang kejuaraan untuk baki tahun 1970an.
  19. Meskipun ketidaksamaan pendapatan di India tidaklah besar sangat namun dewasa ini jurangnya makin luas.
  20. Sepanyol adalah bahasa rasmi El Salvador, namun ramai penduduk tempatan yang menuturkan bahasa Inggeris.
  21. Sungguhpun begitu pendek tempoh pemangkuannya, namun pengaruh Dorgon dalam dinasti Qing memang mendalam.
  22. Objek ini namun begitu mungkin mengekalkan sesetengah geometri, seperti pada kes dari ikatan hiperbolik.
  23. Pada asalnya terletak di pusat bandar Alor Setar namun dipindah agar kesesakan lalu lintas dapat diatasi.
  24. Malangnya, buku asal beliau telah hilang, namun terjemahan dalam bahasa Latin oleh Michael Scot masih ada.
  25. Walaupun Aberdeen adalah antara kelab utama Scotland, namun mereka gagal memenangi gelaran liga sejak 1955.
  26. Walaupun bahagian ini dipanggil Main Stand, namun The Kop menjadi tumpuan penyokong-penyokong yang fanatik.
  27. IE3 dibangunkan tanpa kod sumber Spyglass, namun masih menghargai "teknologi" Spyglass dalam dokumentasinya.
  28. Walaupun namanya seruppa dengan NCSA Mosaic, namun Spyglass Mosaic berjimat-jimat menggunakan kod sumber NCSA.
  29. Sempadan barat Romania kembali seperti semula, namun Bukovina Utara dan Bessarabia tetap diduduki oleh Soviet.
  30. Pelbagai gaya seni mempertahankan diri ala-haiwan liar ditonjolkan, namun polis sedang menyiasat acara tersebut.
  31. Pemandu van tersebut sempat membawanya ke hospital namun beliau telah disahkan meninggal dunia setibanya di situ.
  32. Ada juga yang berlaku di stratosfera dan empengaruhi cuaca di troposfera, namun mekanismanya masih belum difahami.
  33. Walaupun lagu ini menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak namun ia dimainkan juga di majlis-majlis sebagai lagu hiburan.
  34. Bahasa ini dipanggil dengan pelbagai nama, namun nama yang paling popular ialah "Bahasa Melayu" dan "Bahasa Malaysia".
  35. Walaupun tidak begitu menonjol pada masa kini, namun fosil graptolit yang penting mungkin tergolong dalam kelompok ini.
  36. Meskipun Filipina tidak turut serta dalam kempen tersebut, namun mereka memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia.
  37. Orang Rom merupakan orang Indo-Eropah, sama seperti orang Greek, namun tidak mempunyai budaya puisi seperti orang Greek.
  38. Sungguhpun temasya dibiayai oleh pihak swasta, namun tempat-tempat acara dan Taman Olimpik banyak dibiayai oleh dana awam.
  39. Syarikat itu diberi tujuh hari mulai hari itu bagi membayar balik jumlah keseluruhannya, namun masih gagal berbuat demikian.
  40. Walaupun hasil kajian beliau diiktiraf, namun persoalan sama ada udang gergasi ini adalah haiwan atropod masih diperkatakan.
  41. Pendaratan ini ditentang Briged Australia Ke-22; namun tentera Jepun berjaya menyusup kawasan pertahanan keliling Australia.
  42. Pekali bagi sebutan terakhir tidak ditulis, namun ia dianggap mempunyai pekali 1, kerana jika didarab 1, nilainya tetap sama.
  43. Sebagai prinsip, pendapat nasihat Mahkamah bersifat nasihat dalam cirinya, namun mereka berpengaruh dan dihormati secara meluas.
  44. Beliau telah berjaya membunuh ramai tentera musuh namun ditikam sehingga mati kerana enggan menyerah kalah kepada tentera Jepun.
  45. Asetnya sebanyak $4.2 bilion di UK kemudian dikatakan dibekukan kerajaan UK, namun ini tidak disahkan atau dinafikan kerajaan UK.
  46. Pemain BD-ROM terawal diedar pada pertengahan Jun 2006, namun pemain HD DVD sudah ada di pasaran sejak beberapa bulan sebelumnya.
  47. Seruling boleh mempunyai beberapa tiub, namun seruling yang mempunyai hanya satu tiub merupakan jenis yang paling kerap dijumpai.
  48. Oleh sebab ISO 639-2 juga merangkumi kumpulan bahasa tetapi Bahagian 3 tidak, namun ISO 639-3 bukannya superset kepada ISO 639-2.
  49. Al-Qur'an dilaporkan telah ditulis oleh sahabat Nabi semasa baginda masih hidup, namun cara utama penyampaian ialah melalui lisan.
  50. Secara praktis, sistem sesatu lazimnya hanya berguna untuk nombor kecil, namun memainkan peranan penting dalam sains komputer teori.
  51. Walaupun usaha tidak mendatangkan buah namun jelas keberanian dan pengorbanan pada tanahair tetap bersemarak di kalbu setiap pejuang.
  52. Agama Hindu seringkali dianggap sebagai agama yang beraliran politeisme kerana memuja banyak Dewa, namun tidaklah sepenuhnya demikian.
  53. Istilah semasa mengikut dasar kerajaan ialah Bahasa Malaysia, namun perundangan masih memanggil bahasa rasmi dengan nama Bahasa Melayu.
  54. KDNK telah berkembang secara sedang namun stabil selepas menandatangani Perjanjian Perdamaian pada tahun 1992 dalam bidang makroekonomi.
  55. Amaran juga telah dikeluarkan untuk Pulau Krismas, namun laporan polis mengatakan bahawa tiada kerosakan yang dialamai di pulau tersebut.
  56. Senarai-senarai di atas mewakili pemahaman kita akan kelompok ini pada masa kini, namun terdapat sedikit perbezaan dari sumber ke sumber.
  57. Perbezaan ini sering dikesan hanya pada peringkat molekul, namun mereka boleh menyebabkan perubahan fisiologi atau kitaran hidup bakteria.
  58. Walaupun Deepavali dikenali ramai sebagai "perayaan cahaya", namun erti esoteriknya yang terpenting ialah "kesedaran akan cahaya dalaman".
  59. Sungguhpun Singapura berpisah daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965, namun jalur-jalur dan bintang pecah 14 terus dikekalkan hingga sekarang.
  60. Banjir kali ini lebih serius dari banjir pertama sehingga terdapat khabar angin darurat telah diisytiharkan di Johor, namun ia tidak benar.
  61. Keperluan untuk mendapatkan Imam diklasifikasikan sebagai suatu kepentingan yang diperlukan, namun tidak semestinya merupakan suatu kewajipan.
  62. Harga yang dicadangkan ialah AS$3800; namun belum ada lagi piawaian untuk video prarakam dan tiadanya filem yang dikeluarkan untuk pemain ini.
  63. Tanah jajahan ini telah membawa kekayaan dan kuasa politik kepada Sepanyol, namun Zaman Kegemilangan ini semakin merosot menjelang abad ke-20.
  64. Asal-susl bahasa Tamil tidaklah berapa jelas, namun bahasa ini berkembang dan mekar di India sebagai bahasa berdikari yang kaya dengan sastera.
  65. Sejarawan moden berbeza pendapat tentang kedudukan sebenar "Ho-Lo-Tan", namun kajian lanjut menunjukkan ia terletak di Semenanjung Tanah Melayu.
  66. Lambang "$" diganti dengan "RM" sekitar tahun 1993, namun di peringkat antarabangsa, "MYR" (MY sebagai kod negara Malaysia) lebih diterima umum.
  67. Penduduk Sydney sekarang kebanyakan adalah dari England dan Ireland namun kebelakangan ini banyak pendatang dari Lubnan, Greece, Itali dan Asia.
  68. Aberdeen mempertahankan gelaran liga pada 1984-85, namun sekadar menduduki posisi keempat pada 1985-86 meskipun memenangi kedua-dua trofi domestik.
  69. Mihai Viteazul mencuba untuk menyatukan ketiga-tiga kerajaan kecil, namun kesempatan penyatuan hancur kerana pembunuhan Mihai oleh tentara Austria.
  70. Walaupun Amerika sentiasa dipanggil "Dunia Baru", namun Australasia boleh juga disifatkan sebagai "Dunia Baru" bergantung pada lingkungan perbualan.
  71. Walaupun beratus-ratus bahasa yang dituturkan di Indonesia, namun bahasa Indonesia selaku bahasa rasmi republik ini merupakan bahasa perantaraannya.
  72. Walaupun beliau mendakwa pemecatannya adalah tidak sah, namun tribunal industri tidak menerimanya dan Ferguson tidak diberikan peluang untuk merayu.
  73. Walaupun istilah opiat digunakan untuk semua dadah opium, namun istilah ini hanya tepat untuk alkaloid opium semula jadi dan alkaloid separa sintetik.
  74. Beliau berbakat dalam hasil kerja tangan di rumah dan berkebolehan menghafal sajak-sajak epik bahasa Serbia namun beliau tidak pernah belajar membaca.
  75. Siam namun telah menawan Kedah pada tahun 1811, dan ia kekal di bawah kawalan Siam sehingga dipindahkan kepada British oleh Perjanjian Anglo-Siam 1909.
  76. Contohnya, meskipun sering mengelakkan diri dari satu sama lain, namun pernah dirakamkan juga harimau jantan mahupun betina berkongsi habuan buruannya.
  77. Walaupun berbeza-beza diameternya, namun hampir semua syiling ini ditempa dengan reka bentuk yang hampir sejajar di muka hadapan dan belakangnya sekali.
  78. Pada mulanya perjanjian ANZUS telah disepakati di kalangan kerajaan New Sealand, Australia dan Amerika Syarikat, namun kini ini bukan lagi kes tersebut.
  79. Pada bulan Disember 2009, Mark Hughes yang telah dilantik tidak lama sebelum perubahan dalam pemilikan, namun pada asalnya disimpan oleh pengarah baru -.
  80. Kapal ini pada asalnya dibina untuk Iraq sebagai korvet kelas Assad, namun ia tidak diserahkan atas sekatan antarabangsa ke atasnya selepas Perang Teluk.
  81. Oleh itu, kodeina seolah-olah tidak berkesan ke atas penggunanya, namun kesan sampingan seperti analgesia, sedasi, dan kemurungan pernafasan masih terasa.
  82. Sungguhpun mengalami sentimen anti-Jerman selepas Perang Dunia II, namun bahasa Jerman masih dituturkan secara meluas di kalangan ahli-ahli komuniti sains.
  83. Idea Descartes tentang koordinat adalah penting bagi geometri algebra, namun ia telah mengalami siri transformasi yang mengagumkan bermula pada abad ke-19.
  84. Bagi rakyat umun, meskipun variasi bahasa Mandarin sudah meluas ditutur di China ketika itu, namun tiada wujudnya satu piawaian bagi sebutan bahasa Mandarin.
  85. Setelah kekalahan terakhir Napoleon pada tahun 1815 sewaktu Perang Waterloo, pemerintahan beraja Perancis dipulihkan, namun dengan batasan perlembagaan baru.
  86. Dengan merantau tidak hanya harta kekayaan dan ilmu pengetahuan yang didapati, namun juga prestij dan kehormatan individu di tengah-tengah persekitaran adat.
  87. Walaupun negara masih secara rasminya komited kepada sosialisme sebagai fahaman penentuannya, namun kepentingan fahaman ini banyak berkurangan sejak 1990-an.
  88. Cahaya matahari akan memanaskan permukaan planet tersebut, namun disebabkan atmosferanya tumpat, tenaga haba tidak dapat dipancarkan semula ke angkasa lepas.
  89. Ciri-ciri kapal- kapal dalam kelas ini mirip dengan sebuah kapal korvet namun ia dikonfigurasi sebagai kapal ronda luar pantai, OPV (Offshore Patrol Vessel).
  90. Hal ini tidak dapat dipastikan kebenarannya namun jika benarlah maksud kata-kata itu, bermakna Endau tidak diberi perhatian dalam usaha-usaha pembangunannya.
  91. Ini sering digunakan untuk menegaskan bahawa China ialah ekonomi kedua terbesar di dunia, namun kalkulasi sebegini hanya sah di bawah teori pariti kuasa beli.
  92. Perkhidmatan ini telah berfungsi selama hampir sebelas tahun, namun begitu masalah pada sistem elektroniknya menyebabkan teknologi ini tidak dapat diteruskan.
  93. Cabang eksekutif dan perundangan tertumpu pada peringkat kebangsaan, namun terdapat juga kementerian eksekutif yang juga melaksanakan fungsi kerajaan tempatan.
  94. Sehingga Perang Dunia Kedua, Romania kembali menyatakan berkecuali, namun pada 28 Jun 1940, Romania menerima pendudukan Soviet di Bessarabia dan Bukovina Utara.
  95. Selepas itu, baginda memilih Kota Buruk untuk dijadikan kawasan pentadbirannya, namun gagal kerana kubu pertahanan yang cuba baginda dirikan runtuh serta-merta.
  96. Kawasan pantai pula mengalami musim sejuk yang ringan dan musim panas yang hangat dan kering pada amnya, namun di lembah pamah juga agak panas pada musim panas.
  97. Kepompong ini lazimnya tidak mampu bergerak, namun sesetengah spesies boleh menggoncangkan segmen-segmen abdomennya atau membuat bunyi untuk menakutkan pemangsa.
  98. Kebanyakan garam digunakan sebagai garam makan, dan berfungsi sebagai penyedap makanan namun sejak akhir-akhir ini garam juga digunakan dalam industri perubatan.
  99. Walaupun pada 2003, bilangan pekerja pertanian tidak sebegitu banyak, namun kerana kesedaran terhadap pentingnya pertanian, jumlahnya naik dengan pesat pada 2008.
  100. Pendapatan minyak bumi, yang menjadi penting sejak tahun 1970-an, namun hanya sebahagian yang digunakan untuk pemodenan negara dan mendiversifikasi ekonomi Gabon.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...