Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keganasan kian bertambah buruk di Timur Tengah.
  2. Industri kimia kian berkembang maju di Malaysia.
  3. Namun begitu, populasi spesis katak tertentu kian merosot.
  4. Stephane Henchoz kian digugurkan daripada kesebelasan utama.
  5. Industri pelancongan juga dijalankan secara kecil-kecilan dan ia kian berkembang.
  6. Sewaktu dekad berlangsung, pandangan dunia Amerika Syarikat kian membimbangkan dengan:
  7. Penggunaan kontena bagi pengangkutan barang melihat pelabuhan Liverpool kian ditinggalkan.
  8. Inflasi dan pengangguran kian meningkat selama beberapa tahun lalu, dan dijangka terus meningkat lagi.
  9. Banyak bandar baru dibina untuk pembangunan penduduk yang kian bertambah dan bandar yang pesat membangun.
  10. Pendapatan per kapita negara ini kian meningkat tetapi masih rendah berbanding negara-negara Asia Tenggara yang lain.
  11. Di sinilah baginda sering berfikir dengan mendalam, memohon kepada Allah supaya memusnahkan kedurjanaan yang kian berleluasa.
  12. Sedangkan Amerika Syarikat mengalami kemelesetan, ekonomi Jepun kian naik sehingga mencapai kedudukan yang nombor satu di pentas dunia.
  13. Dalam zaman sekarang, HindÄ« dalam erti sedemikian kian kurang diterima; sebaliknya maksudnya hanya merupakan bahasa yang membawa nama ini.
  14. Ekonomi Perancis menggabungkan keusahawanan swasta berleluasa dengan campur tangan kerajaan yang banyak (namun kian merosot) (lihat dirigisme).
  15. Namun begitu, menjelang abad ke-20 fungsi “Pelabuhan Pohon Kangar” ini kian berkurangan di mana corak pengangkutan dan lalu-lintas kian berubah.
  16. Keadaan kian tidak terkawal, dan kekecohan membawa padah kepada pembesar Melayu, kaum Cina dan juga kepada pentadbir British di Negeri-Negeri Selat.
  17. Sewaktu ekonominya merosot, penggunaan drug rekreasi kian bertambah dan ramai orang mulai berasa takut akan kultus-kultus seperti "Children of God".
  18. Meskipun menang di Perang Dunia I, Perancis dengan teruknya kehilangan nyawa manusia dan harta benda, menjadikannya kian lemah dalam dekad-dekad seterusnya.
  19. Suasana metropolitan di bandar Kuantan kian jelas dengan pembukaan pusat membeli-belah yang besar dan premis-premis bercitarasa dan kelas tinggi sejak akhir-akhir ini.
  20. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  21. Pada 11 Februari 2013, Paus Benedict mengumumkan peletakan jawatannya dalam ucapan dalam bahasa Latin di hadapan para kardinal atas alasan "jiwa dan badan yang kian lemah" akibat lanjut usia.
  22. Selepas beliau mencapai kemasyhuran sedunia, kebencian bersemangat kebangsaan kian bertambah dan bagi kali yang pertama, Einstein menjadi sasaran kepada kempen terancang untuk menyebabkan teori-teorinya diragui.
  23. Reformation memberi impak yang kuat terhadap struktur politik Eropah kerana keadaan ini tidak sahaja mengancam kedudukan agama dalam politik, tetapi juga institusi-institusi feudalisme yang wujud sejak kian lama.
  24. Hakikat sebenarnya, Bandar Kangar turut menyimpan pelbagai khazanah warisan seni bina yang kian dilupakan oleh sebab ketiadaan penyimpanan bahan-bahan artifak sejarah yang sempurna di negeri ini pada suatu ketika dahulu.
  25. Pertanian intensif telah dikaitkan dengan kemerosotan mutu tanah di India dan Asia, dan terdapat rasa bimbang yang semakin meningkat tentang kesan buruk baja dan racun perosak pada alam sekitar, khususnya kerana jumlah penduduk serta permintaan makanan kian bertambah.
  26. Dalam tahun 1940, dengan ancaman perang dengan Empayar Jepun kian di ambang, pasukan ini dibesarkan menjadi Tentera Udara Sukarelawan Malaya ) dan menerbangkan pesawat-pesawat yang kebanyakannya terdiri dari pesawat-pesawat awam seperti Tiger Moth, Leopard Moth dan Dragon Rapide.
  27. Akan tetapi beberapa komentasi kini mengatakan bahawa kita kian kehilangan keadaan ini dalam sistem antarabangsa dan merujuk kepada perubahan sifat ekonomi, budaya, politik dan teknologi seperdi fenomena globalisasi dan kewujudan entiti-entiti supranasional seperti Kesatuan Eropah.
  28. Apabila pegangan pajak jangka panjang Great Britain dan Portugal kian menghampiri kelupusan, warga tempatan jajahan tersebut agak keberatan untuk menggugurkan undang-undang barat, maka para pegawai China bersetuju untuk mengekalkan kebanyakan undang-undang tempatan yang sedia ada, agar kuasa-kuasa asing tersebut melepaskan kawalan masing-masing tanpa was-was.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...