Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "salinan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "salinan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Windows Vista yang keluar pada Januari 2007 berjaya dijual 300 juta salinan hingga Disember 2008.
  2. Genom Paramecium telah dijujukkan , memberi bukti bagi salinan tiga pertindihan keseluruhan genom.
  3. Lebih sejuta salinan Microsoft Windows 95 berjaya dijual dalam masa empat hari pertama selepas dikeluarkan.
  4. Namun terdapat pendapat yang mendakwa apabila (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.
  5. Penyokong bertengkar pemegang hak cipta perlu menyekat salinan haram kerja mereka untuk memastikan aliran hasil teruskan.
  6. Dalam sesetengah kes, ahli-ahli dewan pernah diberikan salinan pada hari yang sama sesebuah rang undang-undang itu dibentang di parlimen.
  7. Sekitar tahun 1637, Fermat menulis teorem terakhirnya pada birai salinan Arithmetica miliknya, bersebelahan dengan penyelesaian Diophantus:
  8. Mereka ini yang mempunyai pengetahuan mengenai bentuk, pati sebenar sesuatu, manakala apa yang terdapat di dunia ini hanyalah salinan cacat.
  9. Lain-lain bertengkar bahawa DRM adalah tidak berkesan dalam menghalang salinan haram kerana tiada teknologi DRM technology tahan dengan bodoh.
  10. Zigot manusia yang terhasil itu adalah serupa dengan kebanyakan sel somatik kerana ia mengandungi dua salinan genom itu dalam set kromosom diploid.
  11. Mamalia betina disifatkan oleh kepunyaan dua salinan kromosom X berbanding jantan yang mempunyai satu kromosom X dan satu kromosom Y yang lebih kecil.
  12. Ahli-ahli parlimen sering menerima salinan rang undang-undang beberapa hari sebelum dibahaskan dan akhbar-akhbar tempatan jarang menerima salinan tersebut.
  13. Pedang awal hanyalah salinan dari pedang Cina, lurus dan bermata dua, tetapi perperangan yang berlarutan pada tempoh Asuka menggalakkan kemajuan dalam bidang persenjataan.
  14. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  15. Atas permintaan pengeluar peranti terawal, termasuk Toshiba, Pioneer dan Samsung, diterbitkan satu piawaian sementara yang tidak merangkumi beberapa ciri-ciri, seperti salinan terurus.
  16. Ia pertama kali dikonjekturkan oleh Pierre de Fermat pada tahun 1637 dalam nota di birai halaman satu salinan Arithmetica yang buktinya didakwa beliau terlalu besar untuk ditulis di birai tersebut.
  17. Pendapat yang kedua ternyata lebih kuat atas alasan sekiranya Portugis mengambil salinan Sejarah Melayu dan dibawa ke Goa, India, pastinya Sejarah Melayu akan dibawa terus ke Eropah sebagai harta rampasan.
  18. Walaupun teks matematik terawal dalam bahasa Greek yang telah ditemui ditulis selepas zaman keyunanian, banyak teks ini dianggap sebagai salinan karya-karya yang ditulis semasa dan sebelum zaman keyunanian.
  19. Setakat tertentu, DRM bertindih dengan pelindungan salinan, tetapi DRM utamanya digunakan di atas media kreatif, seperti muzik, filem, sastera, dan lain-lain, manakala pelindungan salinan biasanya merujukkan kepada perisian.
  20. Albert Einstein merujuk kepada satu salinan Elemen dan satu kompas magnetik sebagai dua hadiah yang memberi pengaruh besar kepadanya ketika zaman kanak-kanak, dan beliau menganggap Elemen sebagai "buku geometri kecil yang suci".
  21. Oleh itu keseluruhan urutan utama nukleotida bagi setiap untaian menurut kepada yang lain, dan apabila dipisahkan, setiap satu mampu bertindak sebagai acuan kepada mana salinan kepada yang asal yang lengkap dapat disalin dengan sempurna.
  22. Semasa Darwin masih dalam pelayaran, Henslow dengan telitinya memeliharakan reputasi bekas muridnya melalui pemberian kemudahan melihat spesimen fosil serta salinan bercetak karya-karya geologi Darwin kepada naturalis-naturalis yang terpilih.
  23. Versi baru sistem pengendalian Microsoft ini bermegah dengan ciri-ciri baru seperti grafik antara muka pengguna diperkemas dan keupayaan mod terlindung dipertingkat untuk pemproses Intel 386; lebih 100,000 salinan berjaya dijual dalam masa dua minggu.
  24. Tiada keterangan tentang Euclid yang ditemui dalam salinan tertua Elemen yang masih wujud, dan kebanyakannya menyatakan ia "dari edisi "Theon" atau "kuliah Theon", sementara satu teks yang dianggap edisi pertama, disimpan di Vatican, tidak menyatakan siapa penulisnya.
  25. Kawasan pembaikan termasuklah pengendalian salinan fail, penghibernatan, log keluar di mesin-mesin disambung kawasan, penghuraian Javascript di Internet Explorer, pelayaran perkongsian fail rangkaian, pengendalian fail Windows Explorer ZIP, dan Windows Disk Defragmenter.
  26. Menurut pengenalan Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa.
  27. Abraham Lincoln menyimpan satu salinan Elemen di dalam beg pelananya, dan mengkajinya pada lewat malam; kononnya beliau pernah berkata kepada dirinya sendiri, "Anda tidak akan dapat menjadi Peguam jika anda tidak memahami apa yang mendemonstrasikan cara-cara; dan aku tinggalkan situasi di Springfield, pulang ke rumah bapaku, dan kekal di situ sehingga aku mampu memberi sebarang proposisi dalam enam buku Euclid".
  28. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telah menjatuhkan semula." Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkansalinan media digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...