Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "pelaksanaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pelaksanaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kejuruteraan lebih mementingkan pelaksanaan jawapan bagi sesuatu masalah.
  2. Tindakan melengahkan juga dijalankan agar pelaksanaan skim penafian yang sempurna dapat dilaksanakan.
  3. Pada tahun 2004, pelaksanaan pertama sistem ini secara komersil berjaya disiapkan di Republik Rakyat China.
  4. Pada tahun 2010, beliau menyelia pelaksanaan pembaharuan penjagaan kesihatan dan sistem kewangan secara besar-besaran.
  5. Kehidupan seorang Hindu merangkumi pelaksanaan suatu siri tugasan agama atau Dharma yang ditetapkan oleh kitab-kitab suci.
  6. Tahun-tahun selepas perang menyaksikan pelaksanaan dasar Negara Kebajikan yang merangkumi perkhidmatan kesihatan awam yang menyeluruh.
  7. Selaras dengan pelaksanaan sistem modular STPM mulai tahun 2012, MEC akan melaksanakan sistem taksiran baru bagi setiap mata pelajaran STPM.
  8. Ketua rumah adalah penjaga utama adat sala orang Iban untuk memastikan kelancaran pelaksanaan adat dan dendanya demi ketenteraman dan keamanan.
  9. Kejatuhan Melaka pada 1511, Portugis dan kemudiannya Belanda telah menjajah Melaka, Walaubagaimanapun kedudukan dan pelaksanaan undang-undang Islam tidak terjejas.
  10. Polisi penindasan telah susut selepas kematian Stalin dan pelaksanaan Beria ini, dan Abkhaz telah diberikan peranan yang lebih besar dalam pentadbiran republik itu.
  11. Sayangnya untuk Sepanyol, baik pertempuran brutal atau pelaksanaan reformasi dalam Pakatan Zanjxn mampu memadamkan keinginan untuk kemerdekaan di beberapa revolusi.
  12. Sementara pelaksanaan strategi ini secara brutal berkesan melambatkan penyebaran pemberontakan, itu kesan tidak diinginkan pengadukan kemarahan di Amerika Syarikat.
  13. Pengunduran Afrika Selatan dari Komanwel pada tahun 1961 dan pelaksanaan dasar perkaumannya yang melampau telah mencetuskan kemarahan kaum kulit hitam di benua Afrika.
  14. Kaedah pelaksanaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia buat pertama kalinya memperkenalkan kaedah pengumpulan data yang pelbagai iaitu:
  15. Teras asas konsep ini ialah penolakan kepada sebarang bentuk tindakan afirmatif dan pelaksanaan prinsip meritokrasi sepenuhnya di dalam dasar-dasar negara terutamanya dasar sosioekonomi.
  16. Disebabkan takwim tersebut merupakan kalendar qamari dan ia mengandungi 11 hari kurang berbanding kalendar Gregory, maka hari pelaksanaan haji mengikut tarikh Gregory sering berubah dari tahun ke tahun.
  17. Selepas pelancaran Altair 8800, William Henry Gates III, menghubungi para pencipta mikrokomputer baru, iaitu Micro Instrumentation and Telemetry Systems (MITS), untuk menunjuk cara pelaksanaanbahasa pengaturcaraan BASIC untuk sistem mereka.
  18. Segala maklumat yang diperolehi dapat membantu dalam perancangan, penggubalan dan pelaksanaan polisi oleh Kerajaan Malaysia dan digunakan oleh para penyelidik dan individu lain untuk tujuan pembangunan negara demi kemaslihatan rakyat dan penduk Malaysia pada masa hadapan.
  19. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentangpelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  20. Di dalam konteks Malaysia ketiadaan tindakan afirmatif dan pelaksanaan meritokrasi yang tidak mengambil kira realiti ketidakseimbangan sosioekonomi antara kaum akan hanya menghasilkan ketidakadilan serta ketidaksaksamaan yang akhirnya akan mengakibatkan diskriminasi minoriti ke atas majoriti.
  21. Soalan undian adalah dalam bahasa Inggeris seperti ini, "What is your view on the proposed Bersih 2.0 rally in July 9?" yang bermaksud "Apakah pandangan anda berkenaan pelaksanaan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini?" Keputusan yang dapat diambil sehingga 21 Jun lalu menunjukkan 99% pengundi yang terdiri dari 1,312,917 pengundi mengatakan himpunan patut diteruskan.
  22. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaanperhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  23. Mereka telah membuat pengisytiharan berasingan: "Kami menolak setiap upaya untuk menghubungkan keganasan dengan perjuangan bangsa Palestin dalam pelaksanaan hak-hak mereka untuk menubuhkan negara merdeka dengan Al-Quds Al-Shrif sebagai ibu negaranya." Bahkan, pada awal pertemuan, negara-negara OIC menandatangani pernyataan memuji Palestin dan "diberkati Intifadhah." Kata keganasan dihadkan untuk menggambarkan Israel, yang mereka dikutuk kerana "keganasan negara" dalam perang dengan rakyat Palestin.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...