Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "meminta"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "meminta" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Akhirnya, pengetua sekolah itu terpaksa meminta maaf.
  2. Mereka berjaya dan pada 29 Januari 1967 kerajaan Portugis meminta maaf.
  3. Perasaan tidak puas hati mendorong Raja Abdullah meminta bantuan Inggeris.
  4. Apabila Percival meminta pembinaan perkubuan, keadaan sudah terlalu lambat.
  5. Sultan Brunei berjaya melepaskan diri dan baginda meminta pertolongan dari British.
  6. Raja Abdullah meminta pertolongan Inggeris untuk menyelesaikan dua masalah tersebut.
  7. Sekatan jalan raya dan meminta Ibrahim Libya menyerah diri merupakan tindakan terbaik.
  8. Pada Januari 1942, KMM meminta kemerdekaan Tanah Melayu dengan rasminya daripada Jepun.
  9. Bose memerikan cahaya sebagai gas foton dan meminta bantuan Einstein untuk menerbitkannya.
  10. Sultan mula bimbang dengan keselamatan negeri dan meminta Sir Andrew Clarke untuk membantu.
  11. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi Raja.
  12. Jibril mengulangi tiga kali meminta Muhammad untuk membaca tetapi jawapan baginda tetap sama.
  13. Hanya saja Ali bin Abi Thalib meminta penundaan untuk menunaikan permintaan qishash tersebut.
  14. Baginda meminta Negus Raja Habsyah, untuk membenarkan orang-orang Islam berhijrah ke negaranya.
  15. Pada 19 Ogos 1945, Ibrahim Yaakob meminta kapal terbang tentera Jepun untuk membawanya ke Jakarta.
  16. Kemudian, Guru berlutut menghadap kelima-lima pengikut itu lalu meminta mereka menginisiasi beliau.
  17. Satu utusan telah mengadap Sultan Johor untuk meminta supaya seorang raja dilantik di Negeri Sembilan.
  18. McKinley telah meminta agar Kongres tepat 50 juta dolar untuk pertahanan, dan suara bulat Kongres wajib.
  19. Anderson meminta bantuan artileri dan berjaya memusnahkan sekurang-kurangnya 10 buah kereta kebal Jepun.
  20. Kementerian Pengajian Tinggi akan meminta universiti supaya memberi penekanan terhadap sains dan teknologi.
  21. Lebah akan mengingati lokasi sumber makanan tadi dan akan meminta bantuan rakan-rakan yang berada di sarang.
  22. Naismith meminta pegawai penyelenggara bangunan sekolah tersebut untuk menyediakan dua kotak besar sebagai gol.
  23. Ini menyebabkan Daeng Loklok atau Bendahara Husain meminta bantuan Raja-Raja Bugis untuk menumpaskan Raja Kechil.
  24. Dengan rasa marah dan luluh hatinya Othello berikrar untuk membunuh isterinya serta meminta Iago untuk membunuh Cassio.
  25. Pada 7 Ogos, 2007, banjir yang paling teruk dalam 40 tahun menyebabkan kerajaan Korea Utara meminta bantuan antarabangsa.
  26. Roderigo marah dengan khabar itu kerana mencintai Desdemona, malah pernah meminta restu bapa Desdemona untuk mengahwininya.
  27. NGO seperti Palang Merah, meminta orang ramai untuk mengumpul dana kerana mereka bimbang malapetaka kemanusiaan akan berlaku.
  28. Selepas itu, Iago meminta Othello untuk tampil dan menyaksikan reaksi Cassio apabila disoal oleh Iago tentang sapu tangan itu.
  29. Gerakan pro-Syria telah mengadakan pelbagai protes dan demonstrasi sejak Disember 2006 meminta kerajaan Siniora meletak jawatan.
  30. Permohonan agar meminta perkenan Sultan datang dari Majlis Agama Islam Johor yang bertindak atas arahan Majlis Fatwa Kebangsaan.
  31. Kerajaan Malaysia pula meminta Indonesia segera mendakwa mana-mana syarikat perladangan yang melakukan pembakaran terbuka di sana.
  32. Mohamed Akib yang tidak berpuashati dengan Raja Abdullah telah meminta Raja Mahadi memimpin kumpulan untuk menentang Raja Abdullah.
  33. Pada 8 Jun, 2006, FIFA meminta supaya semua liga-liga utama Eropah, agar mengurangkan kepada 18 pasukan bermula dari musim 2007/08.
  34. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah meminta untuk Bersih untuk menunda perhimpunan selama seminggu, Bersih menolak cadangan tersebut.
  35. Bagaimanapun, jumlah tersebut dibiayai sepenuhnya oleh Malaysia tanpa meminta bantuan asing, dan ramai pihak yang mencemburui fakta ini.
  36. Sewaktu Perang Dunia II, meskipun Sukarno bekerjasama dengan penguasa Jepun, beliau sering meminta kemerdekaan Indonesia daripada mereka.
  37. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka.
  38. Sebagai suatu contoh, Perdana Menteri dan Kabinet secara umum harus meminta keizinan ketua negara apabila menjalankan fungsi-fungsi eksekutif.
  39. Anda pun akan berasa hairan bahawa setelah pemandu beca mengajak anda mengelilingi kota sepanjang hari, mereka hanya meminta bayaran yang sedikit.
  40. Walaupun beliau mengalahkan kakak iparnya, Joanna dan mengambil alih takhta kakak iparnya itu, kakak iparnya kemudian meminta bantuan dari Charles IV.
  41. Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955.
  42. Hussein meminta Ghafar terus kekal dalam Kabinet tetapi Ghafar tetap dengan pendirian menolak tawaran itu kerana ingin bergiat dalam perniagaan dan ekonomi.
  43. Sebagai reputasi Balotelli sebagai pemain bola sepak berkembang ibu bapa biologi, keluarga kandungnya Barwuah, meminta dia kembali ke pangkuan mereka semula.
  44. Tidak puas hati dengan perlantikan Raja Kecil, bekas Bendahara Abdul Jalil meminta Daeng Parani ketua orang Bugis untuk menolongnya mendapatkan semula takhta.
  45. Kemelut ini telah mengakibatkan kira-kira 7000 orang Bushnegro melarikan diri ke Cayenne (Guyana Perancis) dan meminta suaka politik kepada kerajaan tempatan.
  46. Dinasti Ming mencatat Parameswara sebagai pendiri Melaka mengunjungi maharaja Yongle di Nanjing pada tahun 1405 dan meminta pengakuan atas wilayah kedaulatannya.
  47. Beliau kemudian meminta perpindahan ke Kuala Lumpur di mana beliau menjadi Timbalan Pendakwa Raya dan selepas itu, dilantik sebagai Yang Dipertua Mahkamah Sesyen.
  48. Kebanyakan pesakit meminta antibiotik tetapi sebenarnya antibiotik tidak mampu melawan virus, penyalahgunaannya akan menyebabkan ketahanan antibiotik dalam bakteria.
  49. Hakikatnya Xavier yang meminta supaya pasitan dimulakan di Goa tetapi beliau tidak mengambil bahagian didalamnya kerana ia hanya bermula lapan tahun selepas beliau wafat.
  50. Pada masa ini, Xavier telah mengutuskan surat kepada Raja John III yang menceritakan kehampaannya terhadap golongan elit di Goa dan meminta supaya Pasitan dimulakan di Goa.
  51. Menurut lagenda, nama ini diperolehi daripada peristiwa perselisihan di antara kerajaan Minangkabau dengan seorang putera dari Jawa yang meminta pengakuan kekuasaan di Melayu.
  52. Keupayaan Melaka telah menyebabkan sebilangan negeri yang dulunya berada di bawah kekuasaan kuasa Siam dan Jawa telah meminta naungan dan perlindungan daripada kekuasaan Melaka.
  53. Sebelum ini Malaysia meminta Indonesia menerima hakikat bahawa Pulau Sipadan di perairan Laut Sulawesi adalah milik Malaysia setelah diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa.
  54. Pada usia tiga dia telah diangkat oleh Francesco dan Silvia Balotelli selepas ibu bapanya meminta perkhidmatan sosial bagi membantu kehidupan Mario kerana keadaan kesempitan hidup.
  55. Bersih dalam itu telah menemui pihak polis dalam meminta pihak polis menjaga keselamatan para peserta, juga meminta supaya tidak bertindak menembak gas pemedih mata kearah peserta.
  56. Sebelum kekal dengan rekaan sekarang, beberapa pindaan dibuat termasuk mengikut cadangan Sultan Kedah yang meminta warna putih bulan sabit ditukar kuning bagi mewakili warna Diraja.
  57. Kedua-dua Francis dan Charles meminta sokongan daripada Henry; Francis dengan upacara yang hebat dan mengagumkan di Medan Kain Emas, dan Charles dengan cara yang lebih serius di Kent.
  58. Masalah kesihatan Mario dan keadaan hidup yang sempit menyebabkan keluarga Barwuah memutuskan untuk meminta bantuan perkhidmatan sosial yang disyorkan agar Mario dijaga oleh orang lain.
  59. Selepas merasakan kesan kenaikan harga ini , pengguna yang juga bekerja (dianggap sebagai buruh) akan meminta kenaikan gaji yang baru dan lebih tinggi bagi menampung peningkatan harga ini.
  60. Jika partinya kehilangan undi percaya, Perdana Menteri boleh meletakkan jawatan , tetapi lebih kerap dengan meminta Gabenor Jeneral untuk membubarkan parlimen dan pencetus pilihan raya umum.
  61. Setelah diberitahu mengenai kehadiran pasukan penjajah beberapa batu di utara landasan pesawat mereka, pegawai kanan tentera udara di Kota Bharu meminta kebenaran untuk melancarkan serangan.
  62. Sebarang pegawai bertauliah boleh meminta CARS tetapi ia paling baik dikendalikan oleh pegawai khas seperti pegawai artileri, pemerhati hadapan atau lebih baik lagi pegawai perhubungan udara.
  63. Pada 26 September 1872, Chung Keng Quee menghantar petisyen yang ditandatanganinya serta 44 orang lagi ketua orang Cina, meminta campurtangan Inggeris selepas diserang 12,000 orang-orang Chung San.
  64. Baginda menyifatkan "demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan meskipun niat asalnya baik.," dan meminta pihak Bersih supaya menyelesaikan perbalahan dengan kerajaan secara aman.
  65. Ini disebabkan kerajaan menawarkan pengampunan dengan syarat Parti Komunis Malaya dibubarkan, tetapi Chin Peng pula meminta Parti Komunis Malaya dibenarkan untuk bergerak sebagai sebuah parti politik.
  66. Menurut Lucy Bird dalam bukunya "The Golden Chersonese and The Way Thither" (diterbitkan pada tahun 1892 oleh G.P Putnam dan Anak-anak), Raja Abdullah meminta pertolongan rakannya di Singapura, Tan Kim Ching.
  67. Pihak pemerintah enggan memberi permit kebenaran berhimpun kepada Bersih yang mahu mengadakan demonstrasi di Padang Merdeka dekat Kuching, tetapi meminta Bersih mencari tempat alternatif lain untuk berhimpun.
  68. Selepas menunjuk cara ciptaan telegraf, Edison belum pasti sama ada rancangan asalnya iaitu menjualnya pada harga sekitar $4,000 hingga $5,000 adalah bijak, maka beliau meminta Western Union untuk membida harganya.
  69. Padang Old Trafford telah di bom pada Perang Dunia Kedua, menyebabkan kelab ini meminta ikhsan dari jiran terdekat mereka Manchester City, yang mana membenarkan mereka untuk menggunakan padang di Maine Road untuk seketika.
  70. Pada 27 Julai, dia telah didesak untuk meminta maaf kepada anggota bomba negeri yang telah berjaya mengawal kebakaran hutan pada musim panas, kerana mempersoalkan kebolehan dan skill mereka; Burns juga dibidas dengan hebat.
  71. Di Dunia Komanwel seperti Kanada, New Zealand atau Australia, Perdana Menteri diwajibkan untuk meminta keizinan dari Gabenor-Jendral apabila melaksanakan keputusan eksekutif, dalam suatu cara yang mirip dengan amalan British.
  72. Beliau kemudiaanya meminta senjata daripada Turki, Sudan, dan negara-negara Islam dan/atau Arab yang lain, dan melantik menteri-menteri dan penasihat kepada pentadbir keoada para pentadbir kawasan dan sektor berlainan di Somalia.
  73. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, pada tahun 2008 membayangkan kerajaan Malaysia akan meminta maaf kepada Tun Salleh Abas yang dipecat serta mengembalikan semula hak-hak beliau seperti pencen dan sebagainya.
  74. Peniaga di Pulau Pinang sekali lagi melihat pelaburan mereka hancur lebur akibat perbalahan dan sekali lagi meminta gabenor Negeri-Negeri Selat mengambil tindakan memulihkan keamanan di Perak agar perniagaan mereka tidak kerugian.
  75. Tetapi oleh kerana perjanjian 1826 menetapkan supaya Perak ditadbir mengikut adat dan resam Kesultanan Perak, pihak British tidak dapat campur tangan melainkan meminta supaya keamanan dipulihkan agar bekalan bijih timah tidak terganggu.
  76. Tarikh 1 Mei digunakan kerana pada tahun 1884, Persekutuan Persatuan Pekerja dan Buruh, yang diinspirasikan oleh kejayaan Parti Labour 1872 di Kanada, meminta lapan-jam waktu berkerja di Amerika Syarikat, dikuatkuasakan pada 1 Mei, 1886.
  77. Kemakeza cuba menyelesaikan masalah kemerosotoan undang-undang di negara itu, tetapi keadaan huru-hara, pengugutan meluas dan sebuah pasukan polis yang tidak berkesan mengakibatkan kerajaan Solomon untuk meminta bantuan dari luar negara.
  78. Rencana meminta satu kumpulan dari Santo Domingo dipimpin oleh Mxximo Gxmez, satu kumpulan dari Costa Rica yang dipimpin oleh Antonio Maceo, dan lain dari Amerika Syarikat mendarat di tempat yang berbeza di pulau itu dan merangsang adat revolusi.
  79. Hasil daripada perbualan diantara Francis Xavier dengan Anjiro, Xavier sedar bahawa masyarakat Jepun mempunyai budaya yang agak maju dan beliau meminta supaya Anjiro membantunya sebagai pengantara dan penterjemah beliau untuk pelayannya di Jepun.
  80. Pada bulan Oktober, Jabatan Keadilan memfailkan usul di Mahkamah Agung Persekutuan, bahawa Microsoft telah menyalahi perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1994, sambil meminta mahkamah agar menghalang penyertaan Internet Explorer dalam Windows.
  81. Jeneral Percival dalam perjumpaan pada 6 Disember 1941 dengan Gabenor Sir Shenton Thomas dan Brooke-Popham meminta Operasi Matador dilancarkan, tetapi Brooke-Popham berpendirian bahawa masih terlalu awal untuk melancarkan serangan sangkal ke atas Thailand.
  82. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  83. Mereka yang bersahabat dengan jin ini perlu mematuhi beberapa syarat seperti ada yang meminta persembahan makanan, ada yang perlu dibakar kemian setiap waktu tertentu, dan ada yang mengenakan apa-apa syarat kecuali mereka ini mengerjakan amalan Islam dengan taat.
  84. Pengaku takhta Ming yang terakhir, Putera Gui, meminta perlindungan di Burma, sebuah negeri lindungan Dinasti Ming, tetapi kemudian diserahkan kepada pasukan ekspedisi Qing yang diperintah oleh Wu, lalu dibawa ke wilayah Yunnan untuk dihukum mati pada tahun 1662.
  85. Ia adalah dikatakan bahawa dia menerima arahan dengan Tuhan berkaitan bilangan solat, yang bermula pada lima puluh sehari, tetapi ketika dia bertemu Nabi Musa, yang meminta baginda untuk mengurangkan bilangannya kerana keperluan itu adalah susah untuk orang Muhammad.
  86. Pilihan raya bagi setiap tempat duduk untuk biasa adalah dicetuskan selama (kecuali dalam hal peperangan atau pemberontakan) lima tahun selepas pilihan raya umum lepas; Bagaimanapun, Perdana Menteri boleh meminta Gabenor Jeneral untuk memanggil pilihan raya pada bila-bila.
  87. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar telah meminta untuk pihak Bersih menggunakan Stadium Nasional Bukit Jalil berbanding Dataran Merdeka Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Mhd Amin Nordin Abdul Aziz menolak permohonan Bersih untuk mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka.
  88. Sebelum mati, Raja Narakasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.
  89. Undang-undang biasanya menghadkan kuasa meminta pengenalan diri , meskipun apa yang terjadi ialah banyak pihak lain sama ada petugas kerajaan atau persendirian turut meminta pengenalan diri, contohnya jurujual mungkin meminta pengenalan diri jika seseorang pelanggan ingin membayar menggunakan kad kredit ataupun cek.
  90. Pada 1983 , Dr Mahathir Mohamad meminta beliau membantu menyelesaikan krisis UMNO dengan Istana pada 1983 iaitu apabila Perdana Menteri ingin meminda Article 66 yang menyebut bahawa setiap Rang Undang-Undang yang diluluskan Parlimen akan berkuat kuasa selepas 15 hari setelah dipersembahkan kepada Yang diPertuan Agong.
  91. Jeneral Arthur Percival dalam perjumpaan pada 6 Disember 1941 dengan Gabenor Sir Shenton Thomas dan panglima tertinggi Markas Timur Jauh Ketua Marsyal Udara Robert Brooke-Popham memintaOps Matador dilancarkan, tetapi Brooke-Popham berpendirian bahawa masih terlalu awal untuk melancarkan serangan sangkal ke atas Thailand.
  92. Banyak dalam perniagaan dan agama masyarakat, yang sampai sekarang menentang perang, beralih sisi, meninggalkan McKinley dan Speaker Reed hampir sendirian dalam perlawanan mereka terhadap perang Pada 11 April., McKinley berakhir perlawanan dan meminta Kongres untuk kuasa untuk menghantar Amerika tentera ke Cuba untuk menamatkan perang saudara di sana, tahu bahawa Kongres akan memaksa perang.
  93. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  94. Sebilangan Tradisi popular di sesetengah tempat di dunia meraikan Easter adalah dengan mendekorasi kulit telur yang sepenuh masak(pada kebiasaannya dekorasi dibuat dengan menggunakan taktik dyeing tetapi kadangkala turut menggunakan taktik semburan lukisan).Orang dewasa akan menyorokkan telur yang sudah didekorasi lalu meminta untuk kanak-kanak mencarinya,aktiviti ini digelar sebagai “Pencarian Telur Easter”.Tradisi mendekorasi warna telur turut mendapat sambutan perayaan masyarakat Parsi disesetengah tempat didunia, Misalnya perayaan Sambutan Tahun Baharu Parsi yang digelar Norouz sebelum Musim Bunga Ekuinoks,melalui perayaan ini setiap daripada ahli keluarga akan mendekorasi kulit telur sepenuh masak dan seterusnya menghimpunkan kesemua telur-telur itu dalam mangkuk.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...