Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "teknologi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teknologi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia merupakan kombinasi beberapa teknologi seperti:
  2. Sistem ini telah digantikan dengan teknologi kabel.
  3. Walau bagaimanapun, teknologi telah memintas kapal tempur.
  4. Kedua-dua sistem ini memerlukan teknologi perejangan yang berasingan.
  5. Payung teknologi maklumat adalah amat besar, dan meliputi banyak bidang.
  6. Pada sepanjang tempoh perluasan itu, teknologi dan tanaman baharu disepadukan.
  7. Kereta api maglev atau monorel merupakan teknologi baru dalam bidang kereta api.
  8. Kedua-dua pengkaji ini memperoleh sebuah paten bagi teknologi ini pada tahun 1968.
  9. Pada dekad 1960-an, Britain mengepalai dalam kajian dan pembangunan teknologi maglev.
  10. Perkembangan teknologi juga membolehkan penggunaan cermin dan plastik sebagai salutan.
  11. Mula dibina pada 16 April 1995, Putrajaya akan menggunakan aplikasi teknologi maklumat .
  12. Seperti ikthiar teknologi yang lain, lahirnya istilah-istilah teknikal berkenaan penyiaran.
  13. Koridor Raya Multimedia ialah sebuah rancangan kerajaan ke arah kecanggihan teknologi maklumat.
  14. Ini terbukti sebagai kejayaan teknologi paling cemerlang sejak pengenalan kereta berenjin tengah.
  15. Ilmu dan teknologi bermula di universiti dan berakhir di pasaran menjadi produk yang menjana pekerjaan.
  16. Akibat kemajuan teknologi pada 1990-an, kos bertanding dalam Formula Satu turut meningkat secara mendadak.
  17. Rekaan Nipkow tidak dapat dipraktikkan sehingga kemajuan dalam teknologi tiub penguat dicapai pada tahun 1907.
  18. Bioinformasi merupakan bidang yang mengaplikasikan teknologi komputer dalam pengurusan maklumat-maklumat biologi.
  19. Merupakan tempat dimana teknologi maklumat digunakan, ia mempengaruhi pengurusan dan pemprosesan maklumat tersebut.
  20. Perang Dingin juga membawa kepada penemuan dan penggunaan teknologi baru dan penggunaan senjata yang semakin canggih.
  21. Mereka menggunakan teknologi lapik getah sintatik di setiap bangunan dan jamnbatan dan dapat meminimakan kesan gegaran.
  22. Ia diterajui Berjaya Corporation Berhad dengan Hitachi Ltd dari Jepun sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  23. Nama Sixaxis juga merujuk kepada teknologi pengesanan gerakan yang digunakan dalam alat pengawal ini serta DualShock 3.
  24. Peralihan yang luar biasa dalam amalan pertanian berlaku pada abad yang lalu sebagai tindak balas kepada teknologi baharu.
  25. Pengguna teknologi maklumat: Pengguna sistem yang tidak mentadbir sistem tersebut seperti kerani, jururuwang, pengurus, dsb
  26. Walau bagaimanapun, Empayar Uthmaniyyah gagal bersaing dalam bidang teknologi dengan musuhnya di Eropah, terutamanya Rusia.
  27. Industri teknologi tinggi memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi dan mewujudkan peluang pekerjaan dalam negeri.
  28. Zaman Soviet menyaksikan pencapaian teknologi terhebat pada abad ke-20, seperti penerbangan angkasa manusia pertama di dunia.
  29. Pentadbir teknologi maklumat: Juruteknik komputer, pengurus teknologi maklumat, juru analisa sistem , pengaturcara program , dsb
  30. Ia menyaksikan KL PRT Sdn Bhd membatalkan perjanjian pakatan dengan Hitachi Ltd sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  31. Disebabkan semua kereta api maglev seolah-olah terbang, penstabilan anggul, oleng dan rewang amat penting dalam teknologi magnet.
  32. Industri pembuatan, teknologi maklumat dan teknologi tinggi membentuk sebahagian besar dan berkembang pantas dalam ekonomi negara.
  33. Sebagai contoh, Internet merangkumi tapak web, blog, podcasts, dan pelbagai teknologi lain yang dibina di atas jaringan agihan umum.
  34. Antara teknologi yang dipertimbangkan ialah sejenis motor linear yang terdiri daripada gegelung perejangan dan dipasang pada landasan.
  35. Organisasi yang mengawal teknologi ini, seperti stesyen telivisen atau syarikat pencetak, turut dikenali sebagai media massa.Templat:Qn
  36. Bioinformasi menggunakan algoritma, data, informasi sistem, teknologi web, kecerdasan buatan, statistik, penggunaan model dan stimulasi.
  37. Apple kini terlibat dalam penciptaan konsep teknologi baru , serta ciri-ciri untuk Mac OS X "Leopard", sistem pengendaliannya yang baru.
  38. Merupakan pengguna teknologi maklumat yang boleh dipecahkan kepada pengguna yang mengguna dan pengguna yang mentadbir maklumat tersebut.
  39. Kesederhanaan teknologi ini berpotensi menjadikannya lebih murah berbanding sistem yang menggunapakai teknologi EMS dan EDS yang lainnya.
  40. Media massa merujuk kepada pelbagai teknologi media yang bertujuan bagi mencapai sejumlah besar pengguna media melalui perhubungan pukal.
  41. Pengajian mengenai peranti semikonduktor dan juga teknologi yang berkaitan dengannya adalah termasuk di dalam bidang fizik keadaan pepejal.
  42. , dan penggunaan teknologi zaman perindustrian untuk membolehkan pembunuhan beramai-ramai orang awam yang tidak diperlukan di kem penghapusan.
  43. Lain-lain bertengkar bahawa DRM adalah tidak berkesan dalam menghalang salinan haram kerana tiada teknologi DRM technology tahan dengan bodoh.
  44. Zaman Neolitik merupakan zaman perkembangan teknologi daripada batu kepada tembikar, mula bercucuk tanam, dan mula memelihara binatang ternakan.
  45. Teknologi biologi merujuk kepada teknologi berasaskan biologi, terutama apabila ia digunakan dalam bidang pertanian, sains makanan dan perubatan.
  46. Jepun dilengkapi sistem pertahanan yang cukup dilengkapi dengan kecanggihan teknologi seperti AEGIS serta sebuah armada kapal pembinasa yang besar.
  47. Selain daripada itu terdapat juga tafsiran di mana komponen utama teknologi maklumat ialah komputer, rangkaian komunikasi dan tahu-guna( know-how ).
  48. Mikrob juga digunakan oleh ahli bioteknologi, baik dalam penyediaan makanan dan minuman mahupun dalam teknologi moden berasaskan kejuruteraan genetik.
  49. Kemajuan teknologi seperti pengenalan kereta kebal di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan.
  50. Abdullah juga mengemukakan Islam Hadhari, satu tafsiran Islam yang mengatakan bahawa perkembangan ekonomi dan teknologi adalah secocok dengan ajaran Islam.
  51. Bangalore, juga dikenali sebagai BengalÅ«ru, dijadikan ibu negeri dan berada di tampuk peneraju pembangunan ekonomi dan teknologi pesat yang dialami India.
  52. Perkhidmatan ini telah berfungsi selama hampir sebelas tahun, namun begitu masalah pada sistem elektroniknya menyebabkan teknologi ini tidak dapat diteruskan.
  53. Akhbar bercetak pertama diterbitkan pada 1605, dan masih bertahan hingga kini meskipun mendapat saingan dari teknologi seperti radio, televisyen dan internet.
  54. Di peringkat terawal pembangunannya, televisyen menggunakan gabungan teknologi optik, mekanik dan elektronik untuk merakam, memancarkan dan memaparkan imej visual.
  55. Pada zaman perang pelayar web terawal, Internet Explorer jauh mengatasi Netscape apabila mengejar kemajuan teknologi untuk menyokong ciri-ciri progresif ketika itu.
  56. Semenjak itu, teknik pengimbasan dalam apa jua caranya digunakan dalam hampir setiap teknologi pemancaran imej yang digunakan sehingga hari ini, termasuk televisyen.
  57. Sebuah Plan Tindakan Kebangsaan, Malaysia telah berjaya membangunkan keupayaan dan kebolehannya dalam bidang sains dan teknologi melalui pelbagai program dan aktiviti.
  58. Sun Microsystems ialah sebuah syarikat pengeluar komputer, perkakasan komputer, perisian, dan khidmat-khidmat teknologi maklumat, yang ditubuhkan pada 24 Februari 1982.
  59. Hampagas menjadi perkakasan pengilangan berguna pada abad ke-20 dengan pengenalan mentol lampu pijar dan tiub hampagas, dan barisan teknologi hampagas luas sejak ia ada.
  60. Namun begitu, alat pengawal ini mempunyai ciri-ciri tambahan seperti penggunaan teknologi Bluetooth untuk kawalan tanpa wayar serta mempunyai teknologi pengesanan gerakan.
  61. Pembangunan teknologi misalnya menyebabkan keperluan kemahiran baru dalam banyak industri, menyebabkan mereka yang tidak mengemaskini kemahiran mereka kehilangan pekerjaan.
  62. Menjelang akhir 1920-an, diusahakan pula sistem televisyen yang menggunakan teknologi optik dan elektronik sahaja yang menjadi asas kepada semua sistem televisyen masa kini.
  63. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  64. Pada lawatan itu, sebuah "Panel Penasihat Antarabangsa" yang terdiri daripada 30 orang ahli teknologi maklumat telah ditubuhkan untuk bertukar pendapat terhadap kejayaan MSC.
  65. Angkasa luar dan medium interstelar merupakan hampagas berkualiti tinggi secara semulajadi, kualiti hampagas lebih baik boleh dicipta secara buatan dengan teknologi masa kini.
  66. Ia juga sepatutnya memulakan siaran secara rasmi pada bulan Jun 2006 tetapi ditunda ke kemudian hari atas sebab kekurangan teknologi televisyen definasi tinggi pada waktu itu.
  67. Pada 1970-an, Jerman dan Jepun pula memulakan kajian mereka dan selepas beberapa kegagalan, kedua-dua negara ini berjaya membangunkan teknologi yang matang pada dekad 1990-an.
  68. Seperti namanya Blu-ray mendapat namanya dari teknologi baru membaca cakera laser, berbeza dari DVD menggunakan pancaran laser berwarna merah, Blu-Ray sebaliknya berwarna biru.
  69. Teknologi Maklumat atau IT dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Information and Communication Technology) atau ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data.
  70. Beliau kemudiannya mengarahkan pembantunya yang merupakan seorang ahli teknologi atau jurutera untuk memperbaiki alat tersebut dengan membuang harmonik daripada hasil bunyinya.
  71. Ia adalah sebahagian daripada cabang sains dan teknologi yang melibatkan litar elektrik serta komponen elektrikal aktif seperti tiub vakum, transistor, diod dan litar bersepadu.
  72. Apabila siap, sistem ini yang menggunakan teknologi Switzerland akan menjadi daya tarikan pelancong terbaru kerana Melaka menjadi negeri pertama di Asia Tenggara menggunakannya.
  73. Contohnya, soalan epistemologi yang ditanyakan pada zaman dulu-dulu seperti "apakah kebenaran?, apakah ilmu pengetahuan?" sebenarnya telah memajukan sains dan teknologi manusia.
  74. Negara ini mempunyai ekonomi yang maju dari segi teknologi dan perindustrian, dan mendapat tempat ke-23 antara 177 buah negara dalam Indeks Pembangunan Manusia PBB pada tahun 2005.
  75. Pada hari ini, istilah teknologi maklumat telah diperluas untuk merangkumi banyak aspek pengkomputan dan teknologi, dengan istilah ini lebih dapat dikenal, berbanding dengan dahulu.
  76. Lawatan Dr Mahathir ke Amerika Syarikat pada Januari 1997 untuk mempromosi MSC kepada syarikat-syarikat di sana telah berjaya menarik minat banyak syarikat gergasi teknologi maklumat.
  77. Kuasa nuklear adalah merupakan sebarang teknologi nuklear yang direka bagi menghasilkan tenaga yang boleh digunakan daripada nukleus-nukleus atom melalui tindak balas nuklear terkawal.
  78. Tumpuan perusahaan adalah terhadap sektor pembuatan, elektronik, pemprosesan bahan mentah, produk pengguna, industri teknologi tinggi dan industri berorientasikan perkhidmatan pelanggan.
  79. Akibat rungutan sesetengah pihak bahawa teknologi makin banyak menentukan keputusan perlumbaan berbanding kemahiran pemandu, FIA melarang kebanyakan bantuan baru tersebut bagi musim 1994.
  80. Dengan ledakan teknologi perhubungan digital pada akhir kurun ke-21 dan awal kurun ke-21, persoalan mengenai media apa yang patut dikelaskan sebagai "media massa" menjadi semakin menonjol.
  81. Ia menghalang bekalan teknologi dan bahan-bahan yang berhubung dengan nuklear dan membekukan aset individu-individu penting dan syarikat-syarikat yang berhubungan dengan program pengkayaan.
  82. Perikatan Teknologi dan Perkhidmatan Maklumat Dunia ialah sebuah konsortium yang terdiri dari melebihi 60 buah persatuan industri teknologi maklumat (IT) daripada ekonomi-ekonomi di seluruh dunia.
  83. Sifat-sifat di atas menjadikan pengiraan dengan eksponen menjadi lebih mudah, dan penggunaan logaritma sangat penting, terutama sebelum kewujudan kalkulator sebagai hasil perkembangan teknologimoden.
  84. Contoh-contohnya termasuk pemulihan Apple Computer selepas hampir-hampir menjadi bankrap serta kejayaan cemerlang dalam pelbagai bidang teknologi yang merangkumi internet, cakera padat dan realiti maya.
  85. Dalam kurun ke 18, China mendapat kemajuan teknologi yang lebih daripada para musuhnya di kawasan Asia Tengah, iaitu bangsa-bangsa yang mereka cuba untuk menjajah selama beberapa kurun kebelakangan itu.
  86. Sebelum dekad 1950-an, bidang ini dipanggil sebagai teknologi radio kerana penggunaannya menggunakan prinsip rekabentuk dan teori pancaran gelombang radio, penerimaan gelombang radio dan juga tiub vakum.
  87. Kajian dalam matematik diskret berkembang pesat selepas pertengahan kurun ke-20, hasil pembangunan teknologi komputer yang mampu beroperasi dalam langkah diskret dan menympan data dalam bit yang diskret.
  88. Pengurusan hak digital ialah istilah penaung yang merujukkan kepada teknologi kawalan kemudahan digunakan oleh penerbit-penerbit dan pemegang hak cipta untuk mengehadkan kegunaan media dan bahan digital.
  89. Microsoft Corporation ialah sebuah perbadanan teknologi komputer perbadanan multinasional yang membangunkan, mengilang, melesenka, dan menyokong beraneka keluaran perisian untuk kegunaan peralatan komputer.
  90. Perkembangan teknologi utama yang pertama, pengenalan semula kereta berenjin tengah oleh Cooper's , yang berevolusi daripada rekaan Formula Tiga yang berjaya daripada syarikat tersebut, berlaku pada 1950-an.
  91. Pedang di zaman ini menjadi senjata paling personal, paling berprestij, dan paling mematikan untuk pertempuran jarak dekat, tetapi ditolak dalam penggunaannya oleh tentera kerana penggantian teknologipeperangan.
  92. Dalam usaha untuk mencerminkan penekanan kerajaan terhadap sains dan teknologi dan inovasi, Kementerian ini telah dirombak dan dikenali sebagai Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar (MOSTE) pada tahun 1976.
  93. Hari ini Filipina menikmati pertumbuhan ekonomi yang sederhana disebabkan peyumbangan tenaga kerja yang banyak di luar negara, pertambahan pelaburan ke atas industri teknologi maklumat, dan tenaga kerja yang murah.
  94. Memanfaatkan Sains, Teknologi dan Inovasi dan modal insan untuk nilai tambah sektor pertanian dan industri serta membangunkan ekonomi baru, terutama melalui teknologi maklumat dan komunikasi (ICT serta bioteknologi."
  95. Selepas Zaman Neolitik,teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam.Zaman Logam di Malaysia bermula kira-kira 4000 tahun dahulu.Pada zaman ini manusia telah mencipta alat gangsa dan besi.
  96. Cabang utama dari pengurusan adalah pengurusan kewangan, pengurusan pemasaran, pengurusan sumber manusia, pengurusan strategik, pengurusan operasi, pengurusan produk, pengurusan teknologimaklumat, dan perniagaan pintar.
  97. Pada zaman sains dan teknologi ini, perjalanan ke Alor Setar, Pulau Pinang dan Padang Besar ataupun Haadyai dari Arau adalah mengambil masa lebih kurang 1 jam melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-180km/j ini.
  98. Telegraf kuadrupleks ini menjadi kejayaan kewangan besar yang pertama buat Edison, maka Menlo Park menjadi institusi pertama yang didirikan dengan tujuan khusus menghasilkan inovasi dan peningkatan teknologi yang berterusan.
  99. Misi MOSTI adalah untuk mewujudkan sebuah persekitaran yang berdaya saing untuk kemajuan dalam bidang sains dan teknologi dengan maksud menjana pengetahuan kemewahan dan meningkatkan kualiti hidup melalui pembangunan lestari.
  100. Namun begitu, kebanyakan pemerhati sukan ini merasa bahawa larangan terhadap bantuan pemandu setakat larangan atas nama semata-mata kerana FIA tidak mempunyai teknologi atau kaedah menghapuskan ciri-ciri ini dari pertandingan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...