Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengeluarkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengeluarkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kedua pihak mengeluarkan pernyataan perang pada 10 Februari.
  2. Pada tahun 1987, Microsoft mengeluarkan versi pertama OS/2 kepada OEM.
  3. Seruling mengeluarkan bunyi apabila aliran udara merentasi sebuah lubang.
  4. Badan ini mengeluarkan dokumen yang dikenali sebagai RFC (Request for Comments).
  5. Pokok betina akan mengeluarkan putik yang boleh menghasilkan ratusan biji benih.
  6. Pada 15 Mei, Gunung Merapi meletup mengeluarkan gas panas, debu dan serpihan batu.
  7. Saraf yang terlalu aktif boleh menyebabkan usus mengeluarkan najis terlalu cepat .
  8. Akan tetapi cara meniup seruling hendaklah betul bagi mengeluarkan bunyi yang baik.
  9. KNAAPO mengeluarkan Su-30MKK dan Su-30MK2, yang mana direka dan dijual kepada China.
  10. IRKUT Corporation pula mengeluarkan pesawat jarak jauh, pelbagai fungsi siri Su-30MK.
  11. Pada awal April 2012, Jawatankuasa Pilihan Khas mengeluarkan laporan dapatan pembaharuan pilihan raya.
  12. Keadaan ini menyebabkan pisifera tidak mengeluarkan tandan, sebaliknya banyak mengeluarkan bunga jantan.
  13. Faraj wanita akan berdenyut-denyut, lembapan meningkat dan mengeluarkan cecair putih dan licin beralkali.
  14. Pada jarak waktu yang tertentu, ovari akan mengeluarkan ovum yang sampai ke uterus melalui salur falopia.
  15. Pada tahun 1983, Nintendo telah mengeluarkan konsol permainan video Family Computer atau Famicom di Jepun.
  16. RCA dan Atari kemudiannya mengeluarkan katrij khusus untuk konsol mereka iaitu RCA Studio II dan Atari 2600
  17. Selama ia tinggal di sana, ia mengeluarkan ijtihad-ijtihadnya, yang biasa disebut dengan istilah Qaul Qadim.
  18. Setelah dipersetujui, kerajaan telah mengeluarkan tawaran RM1,000 kepada pengubah untuk mencipta seni katanya.
  19. Ia kemudian mengeluarkan ijtihad-ijtihad baru yang berbeda, atau yang biasa disebut dengan istilah Qaul Jadid.
  20. The Star kemudian mengeluarkan kenyataan pada hari berikutnya yang menyatakan bahawa terdapat gangguan penggodam.
  21. Meskipun begitu, India mengeluarkan amaran tsunami untuk kawasan Kepulauan Andaman yang terletak di Teluk Bengal .
  22. Pada hakikatnya, apabila ia sudah kembang, ia mengeluarkan bau yang teramat busuk, dan tumbuhan ini juga agak berat.
  23. Pada tahun-tahun berikut, pasaran menunjukkan banyak syarikat mengeluarkan konsol yang hampir serupa kepada pengguna.
  24. Oleh sebab wujudnya lambakan aspirin di pasaran, pengguna tidak dapat mengenal pasti siapa yang mengeluarkan "Aspirin".
  25. Sejurus selepas perang, Maharaja turut mengeluarkan kenyataan yang membatalkan tuntutannya sebagai status "dewa hidup".
  26. Demi tidak membebankan kerajaan, Sultan dengan murah hati akan mengeluarkan biaya keluarga diraja untuk sambutan kali ini.
  27. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau menekan pada tali-tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai-bagai pic.
  28. Bidang fizik atom, molekul, dan optik berhadapan dengan atom dan molekul, dan cara mereka menyerap dan mengeluarkan cahaya.
  29. Begitu juga, dengan keluaran Internet Explorer 5.0, Microsoft mengeluarkan versi pertama XMLHttpRequest yang melahirkan Ajax.
  30. Darby Holladay dari AS menyatakan bahawa Amerika Syarikat percaya reaktor itu mengeluarkan tenaga nuklear untuk kegunaan awam.
  31. Pada tahun 1971, ASEAN mengeluarkan Deklarasi Kawasan Aman, Bebas dan Berkecuali yang berfahamanan berkecuali dan anti-nuklear.
  32. Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang.
  33. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak masih belum dapat mengeluarkan statistik untuk membuktikan kesahihan hipotesis masing-masing.
  34. Sebelum kematian beliau, Gobind Singh mengeluarkan dekri bahawa Guru Granth Sahib adalah guru terakhir dan abadi bagi orang Sikh.
  35. Hasilnya mereka mengeluarkan konsol permainan video yang lebih kecil dan murah daripada konsol popular mereka iaitu Atari 2600 Jr.
  36. Dalam kes-kes perbalahan, ICJ mengeluarkan suatu keputusan yang mengikat pada negara-negara yang sudi menerima bidang kuasa mahkamah.
  37. Sungai Mekong adalah sungai ke-12 terpanjang di dunia, ke-10 terbesar dari segi isipadu dan mengeluarkan 475 km padu air setiap tahun.
  38. Menyusul akhir Perang Balkan I, orang-orang Albania mengeluarkan Proklamasi Vlore pada 28 November 1912, mengisytiharkan 'kemerdekaan'.
  39. Pada tahun 2001, Microsoft mengeluarkan Windows XP, iaitu versi pertama yang merangkumi keluaran-keluaran kegunaan perniagaan dan rumah.
  40. Sega dan Nintendo boleh dikatakan amat berjaya dalam mengeluarkan permainan video yang begitu banyak untuk konsol permainan video mereka.
  41. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka.
  42. Walau bagaimanapun, pada Mei 2005 Malcolm Glazer berjaya menyempurnakan pengambilalihan kelab dan mengeluarkan kelab dari senarai bursa saham.
  43. INTV terus mengeluarkan Intellivision dalam kuantiti yang kecil dan mengeluarkan permainan video baru untuk Intellivision sehingga tahun 1991.
  44. Microsoft sekali-sekali mengeluarkan pek-pek servis untuk sistem pengendalian Windows untuk membaiki masalah-masalah dan menambahkan ciri-ciri.
  45. Pada tahun 2001, Kerajaan China mengeluarkan Undang-undang Bahasa Umum Kebangsaan, yang menyediakan asas undang-undang untuk penggunaan pinyin.
  46. Pada 20 November 1985, Microsoft mengeluarkan versi runcit pertama Microsoft Windows yang asalnya berbentuk sambungan grafik untuk sistem MS-DOS.
  47. Satu lagi teknik berkesan adalah dengan memasukkan dan mengeluarkan kepala zakar dari mulut dengan sangat laju (tanpa menurun ke pangkal batang).
  48. Pada akhir tahun 2001, dengan mengeluarkan Xbox, Microsoft memasuki pasaran konsol permainan berbilion dolar yang dikuasai oleh Sony dan Nintendo.
  49. Lebih dari 500 buah kilang berbagai jenis yang mengeluarkan produk untuk kegunaan tempatan dan eksport memenuhi 9 buah kawasan perindustrian utama.
  50. Pada hari Rabu 22 Disember 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia telah mengeluarkan keputusan awal / permulaan bancian penduduk dan perumahan Malaysia 2010.
  51. Selepas Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin mengeluarkan titah, penganjur perhimpunan menerima tawaran kerajaan untuk berhimpun di stadium.
  52. Syarikat Bally dan syarikat Magnavox (konsol Odysseyx pada tahun 1978) mengeluarkan konsol berasaskan katrij yang diprogramkan mereka sendiri ke pasaran.
  53. Berlainan dengan alat rid, seruling ialah sebuah alat aerofon atau alat tiup tanpa rid yang mengeluarkan bunyi daripada aliran udara yang merentasi lubang.
  54. Sinaran inframerah biasanya dikaitkan dengan haba, kerana haba pada suhu bilik ke atas akan mengeluarkan radiasi yang tertumpu kepada jalur inframerah tengah
  55. Saiz kad yang kecil menyebabkan NEC mengeluarkan konsol mereka sekali lagi sebagai konsol permainan video mudah alih (Bahasa Inggeris: handheld game console).
  56. Pada tahun 1990, Nintendo mengeluarkan konsol Super Famicom ke pasaran dan versi Amerika Syarikat sebagai Super Nintendo Entertainment System setahun kemudian.
  57. Syarikat pengeluar permainan video di Eropah seperti Hanimex, SECAM, dan Soundic mengeluarkan konsol berasaskan katrij yang tidak mempunyai cip mikropemproses.
  58. Microsoft juga mengeluarkan pelayar web sendirinya iaitu Internet Explorer, bersama Windows 95 Plus! Pack pada Ogos 1995 dan versi-versi Windows yang seterusnya.
  59. Bahagian tengah dwilapisan ini hampir tidak mempunyai air dan mengeluarkan molekul-molekul seperti gula dan garam yang boleh larut dalam air tapi tidak dalam minyak.
  60. Oleh kerana sebahagian daripada mayat Huminodun itu mengeluarkan benih padi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambarayon".
  61. BERSIH berpendapat bahawa adalah tidak adil bagi pihak polis tidak mengeluarkan permit untuk mengadakan perhimpunan ini kerana ia hanyalah menyuarakan suara rakyat di sini.
  62. VES mengeluarkan katrij yang mempunyai cip mikropemproses yang boleh ubah membolehkan katrij itu hanya memerlukan satu cip ROM sahaja untuk menyimpan arahan mikropemproses.
  63. Dalam kes yang agak jarang berlaku, kerajaan pernah mengeluarkan satu Kertas Putih yang mengandungi cadangan-cadangan kerajaan yang akhirnya diluluskan sebagai undang-undang.
  64. Ramatex Bhd., syarikat tempatan yang mengeluarkan pakaian di Namibia menjangkakan perolehan sebanyak RM950 juta pada akhir tahun ini hasil eksport produknya ke pasaran Eropah.
  65. Pada tahun 1993, Microsoft mengeluarkan Windows NT 3.1, sebuah sistem pengendalian perniagaan yang dilengkapi antara muka pengguna Windows 3.1 dengan inti yang berbeza sekali.
  66. Selepas itu pengeluaran bijih timah menurun secara mendadak kerana negara-negara lain turut mengeluarkan bijih timah dan menyebabkan harga bijih timah merudum di pasaran dunia.
  67. Pada tahun 1995, Microsoft mengeluarkan versi terbaru sistem pengendalian utamanya iaitu Windows 95 yang bercirikan antara muka pengguna serba baru, termasuk butang mula yang baru.
  68. Negara ini mempunyai industri persenjataan yang besar dan buatan tempatan sepenuhnya, iaitu mengeluarkan majoriti besar kelengkapan tentera sementara hanya mengimport sedikit senjata.
  69. Diva rock Malaysia, Ella pernah menyanyikan lagu ini dalam versi rock, sementara kumpulan thrash metal Malaysia, Cromok pernah mengeluarkan beberapa versi instrumental untuk lagu ini.
  70. Mereka juga mengeluarkan konsol Atari 7800, konsol yang secara teknikalnya sama dengan konsol NES tetapi mempunyai kebolehan untuk serasi dengan permainan video dari konsol Atari 2600.
  71. Planet terestrial kecil hilang kebanyakan atmosferanya akibat pembesaran ini, namun gas yang hilang boleh diganti dengan mengeluarkan gas dari mantel dan dari hentaman komet kemudiannya.
  72. Di Eropah dan Amerika Selatan, konsol Master System bersaing dengan NES menyaksikan permainan video baru dikeluarkan meskipun Sega mengeluarkan konsol mereka yang terbaru iaitu Mega Drive.
  73. Berdasarkan rekod awam yang ada, Putrajaya Holdings juga telah mengeluarkan bon yang bernilai RM4.5 bilion bagi pembangunan Putrajaya yang kini merupakan mercu tanda bagi kejayaan Malaysia.
  74. Syarikat NEC mengeluarkan konsol permainan video pertama untuk generasi keempat dikenali sebagai PC Engine selepas syarikat Hudson Soft menawarkan mereka dengan cip mikpropemproses yang lebih maju.
  75. Setiap KRK mengeluarkan pasport dengan sendirinya, hanyak kepada penduduk tetap yang juga merupakan warga Republik Rakyat China, iaitu, warga Republik yang memuaskan mana-mana daripada syarat berikut:
  76. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya Kuala Lumpur.
  77. Pada 16 Mei, beliau menambah saham kepada 75% untuk mengeluarkan kelab tersebut daripada Bursa Saham, menjadikannya milik persendirian sekali lagi, dan telah mengumumkan niat beliau dalam masa 20 hari.
  78. Sepanjang sedasawarsa pentadbiran Jiang Zemin, prestasi ekonomi RRC berjaya mengeluarkan 150 juta orang petani dari kancah kemiskinan serta menampung kadar pertumbuhan KDNK purata tahunan sebanyak 11.2%.
  79. Lohong yang mengeluarkan bahan gunung berapi (lava, iaitu magma yang keluar kepermukaan, dan abu gunung berapi dan gas kebanyakannya wap dan gas magma boleh didapati dimana-mana sahaja di kawasan tersebut.
  80. Hassan telah mengeluarkan satu ordinan agama bahawa sesiapa warga Somalia yang tidak dapat menerima satu matlamat kesatuan Somalia dan tidak bergaduh di bawah pimpinannya akan dikira sebagai kafir atau gaal.
  81. Di mana organ lain PBB hanya boleh membuat cadangan kepada ahli-ahli kerajaan, Majlis Keselamatan mempunyai kuasa untuk mengeluarkan resolusi yang mesti dipatuhi oleh kerajaan negara ahli di bawah Piagam PBB.
  82. Polis Sabah telah mengeluarkan kenyataan bahawa Perhimpunan di Tanjung Lipat tidak akan diteruskan, dengan sebab Dewan Bandaraya Kota Kinabalu tidak memberi kebenaran untuk Bersih mengadakan perhimpunan aman.
  83. Perkhidmatan Polis Queensland memaklumkan perkara ini kepada keluarganya dan mengedarkan The Queensland Police Service memberitahu keluarganya dan mengeluarkan kenyataan kepada media berhubung peristiwa berkenaan.
  84. Begitu juga dengan sawah padi di Kuala Selangor yang diurus secara estet dengan kaedah pengairan serta penanaman moden, berjaya mengeluarkan hasil purata sehektar tertinggi di negara ini iaitu lebih 7 tan sehektar.
  85. Mahkamah Tinggi Ipoh bagaimanapun telah mengeluarkan perintah melarang Speaker Dewan Undang Negeri Perak V.Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak mengikut undang-undang pada 3 Mac 2009 (Bernama).
  86. Satu bentuk sama adalah konsep kebolehan bangunan kerajaan mempunyai kebolehan mempunyai kuasa, seperti "The White House today released a statement..." ("Rumah Putih pada hari inimengeluarkan satu kenyataan akhbar...")
  87. Hormon tersebut akan menaikkan kadar denyutan jantung, meninggikan tekanan darah, menambah penyaluran darah ke otot-otot, mengurangkan penyaluran darah ke kulit dan organ dalaman, danmengeluarkan glukosa daripada hati.
  88. Syarikat ini mengeluarkan satu penawaran awam permulaan di pasaran saham, di mana disebabkan berikutan kenaikan harga saham telah melahirkan 4,000 orang jutawan dan kira-kira 12,000 jutawan di kalangan kakitangan Microsoft.
  89. Untuk mengelakkan kemungkinan perselisihan mahkamah dengan Joseph Swan yang meraih peten British setahun sebelum Edison, beliua bersama Swan membentuk syarikat Ediswan untukmengeluarkan dan menghasilkan ciptaan berkenaan di Britain.
  90. Didalam sistem berparlimen, badan eksekutif akhirnya bergantung kepada kehendak badan perundangan; meskipun badan perundangan tidak mengeluarkan arahan terus kepada angkatan tentera dan dengan itu tidak menguasai tentera dalam apa jua maksud.
  91. Walau bagaimanapun, memandangkan pengarang dokumen selalu mengabaikan perlunya mengeluarkan aksara-aksara tersebut, maka pelayar web sering menganggapnya sebagai penanda hanya apabila teks yang seterusnya mengesahkan tujuannya sebagai penanda.
  92. Namun OECD mengeluarkan Pusat Kewangan Luar Pesisir Labuan dalam senarai hitam syurga cukai yang tidak bekerjasama atau komitmennya untuk bekerjasama dalam memerangi penyalahgunaan pematuhan dalam piawai percukaian hanya beberapa hari kemudian.
  93. Misalnya semasa kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, Amerika Syarikat mengeluarkan suatu kenyataan yang mencadangkan bahawa ia tidak boleh mengemukakan bukti sensitif kepada Mahkamah oleh sebab kehadiran hakim-hakim daripada negara-negara blok Timur.
  94. Pada awal tahun 1980-an, kebanyakkan syarikat pengeluar konsol permainan video telah mengeluarkan konsol mereka sendiri, dan kebanyakkan konsol yang dikeluarkan pula secara teknikalnya mempunyai ciri-ciri yang lebih tinggi berbanding dengan konsol Atari 2600.
  95. Untuk membezakan produk mereka dengan konsol-konsol yang lebih lama, Nintendo mengeluarkan konsol mereka sebagai Nintendo Entertainment System yang mempunyai slot untuk memasukkan katrij yang berada di depan, sama seperti peranti video VCR termasuk robot plastik.
  96. Pada bulan Januari 2008, sehari sebelum CES 2008, Warner Bros.,satu-satunya studio utama yang mengeluarkan filem dalam kedua-dua format HD DVD dan Cakera Blu-ray, mengumumkan bahawa pihaknya akan hanya mengeluarkan filem dalam Cakera Blu-ray selepas bulan Mei 2008.
  97. Pelayan yang menggabungkan lebih cepat, lebih tinggi kapasiti cakera keras, lebih besar peminat komputer atau penyejukan air untuk membantu mengeluarkan haba, dan bekalan kuasa tidak terganggu yang memastikan pelayan terus berfungsi sekiranya berlaku kegagalan kuasa.
  98. Pada tahun 2007, Sultan Iskandar mengeluarkan titah perintah yang hanya membenarkan gelaran Istana dipakai oleh kediaman dan hartanah yang dimiliki oleh Sultan dan Tunku Mahkota, manakala hartanah yang dimiliki oleh kerabat diraja yang lain dikenali sebagai "Kediaman".
  99. meskipun begitu para sahabat lain seperti Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman dan Sayyidina Abdul Rahman bin Auf berbesar hati mengeluarkan perbelanjaan majlis perkahwinan kedua pengantin itu demi memuliakan Rasulullah SAW, kekasih yang amat mereka cintai.
  100. Tidak lama sebelum menjadi YDPA pada April 1984, Sultan Iskandar mengeluarkan usul agar Orang Asli digolongkan sebagai "Bumiputera Asli", kerana baginda berpendapat bahawa Orang Asli ini berbeza sekali identitinya dari orang Melayu kerana kebanyakan mereka bukan umat Islam.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...