Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "televisyen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "televisyen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat satu saluran televisyen nasional iaitu Rwanda Television.
  2. Ia diinspirasikan oleh heroin eponim siri televisyen Xena: Warrior Princess.
  3. Stesen televisyen Metro TV melaporkan beberapa bangunan runtuh dan terbakar.
  4. Ia juga merupakan rangkaian televisyen definisi tinggi yang pertama di dunia.
  5. Sebuah perkhidmatan televisyen internet dimiliki oleh kerajaan negeri Selangor.
  6. Ini termasuklah komunikasi menggunakan telefon, computer, televisyen dan radio.
  7. Antaranya ialah kemunculan televisyen hitam dan putih sebagai hiburan alternatif.
  8. Sebahagian besar kegiatan lapang, surat khabar, dan televisyen diberikan kepada sukan.
  9. Penyiaran televisyen tergendala antara 1 September 1939 hingga 7 Jun 1946 semasa Perang Dunia II.
  10. "Televisyen" juga boleh memaksudkan peti televisyen, rancangan televisyen atau pancaran televisyen.
  11. Stephen Robert "Steve" Irwin ialah ahli alamiah, pakar hidupan liar, dan tokoh televisyen Australia.
  12. Televisor yang dijual pada tahun 1930–1933 merupakan televisyen keluaran besar-besaran yang pertama.
  13. Media bahasa Kantonis juga disiarkan dalam saluran televisyen Malaysia, terutamanya RTM2,NTV7 dan 8TV.
  14. Hyoujungo adalah bentuk yang diajar di sekolah dan digunakan di televisyen dan segala perhubungan rasmi.
  15. Rancangan televisyen dan radio diedarkan melalui penyiaran radio atau cable, atau kedua-duanya serentak.
  16. Pada masaini, siaran televisyen yang dapat diterima dinegara kita ialah TV3, NTV7, 8TV, TV, TV9 dan ASTRO.
  17. Pada tahun 1936, Kxlmxn Tihanyi menerangkan prinsip televisyen plasma, iaitu sistem panel rata yang pertama.
  18. Empat buah stesen televisyen siaran bebas dari Australia disiarkan di dalam zon waktu yang sama dengan Perth.
  19. BBC memulakan penyiaran televisyen percubaan pada tahun 1932 dengan menggunakan sistem 30-talian mekanik penuh.
  20. Persaingan terhadap BBC diperkenalkan pada tahun 1955 dengan kemunculan ITV, sebuah televisyen komersil yang bebas.
  21. Perkhidmatan televisyen satelit yang dimiliki oleh Astro All Asia Networks dan ia boleh didapati di seluruh negara.
  22. Media siaran seperti radio, rakaman muzik, filem, televisyen dan internet memancarkan maklumat mereka secara eletronik.
  23. Malah Astro juga mendahului stesen televisyen lain apabila memperkenalkan saluran khusus Angkasa1 menerusi saluran 588.
  24. Kini Alan Kennedy selalu muncul di televisyen memberikan pendapat semasa siaran langsung SkySports dan media-media lain.
  25. Sistem Televisyen Malaysia Berhad atau TV3 telah diperbadankan pada 1983 sebagai televisyen perdagangan pertama di Malaysia.
  26. Formula Satu mempunyai jumlah penonton televisyen global sebanyak 527 juta orang sepanjang Kejuaraan Dunia Formula Satu 2010.
  27. Kira-kira 19,000 unit televisyen elektronik telah dikilangkan di Britain, dan 1,600 unit lagi di Jerman, sebelum Perang Dunia II.
  28. Seterusnya, televisyen pula ialah penyiaran gambar bergerak beserta bunyi menerusi kabelatau udara atau skrin pada kaca televisyen.
  29. Kini, bola sepak menjadi satu industri yang lumayan melalui pendapatan hak siaran televisyen dan penjualan tiket di stadium-stadium.
  30. Republikan melancarkan ribuan iklan televisyen yang menyatakan bahawa Kerry mempunyai dasar yang tidak menentu dalam isu Perang Iraq.
  31. Penyiar radio dan televisyen kebangsaan menikmati liputan seluruh negara melalui menara pemancar ulang, sistem satelit dan edaran kabel.
  32. Mumbai juga terkenal sebagai pusat perusahaan filem dan televisyen berbahasa Hindi dan Marathi, yang dikenali dengan timangan Bollywood.
  33. Tahun 1997 melihat kemunculan televisyen Rossum buat pertama kalinya dengan tetamu kemunculan di atas Law & Order sebagai Alison Martin.
  34. Kononnya ada rakaman televisyen oleh pemberita dari BBC dan Australia, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh.
  35. TV3 ataupun Sistem Televisyen Malaysia Berhad merupakan saluran televisyen swasta pertama di Malaysia di bawah naungan konglomerat Media Prima.
  36. Televisyen julung kalinya digunakan secara praktikal di Jerman, apabila siaran televisyen seharian dimulakan di negara tersebut pada tahun 1929.
  37. Perkhidmatan dalam talian MSN, stesen televisyen kabel MSNBC dan majalah dalam talian Microsoft Slate semuanya digolongkan di bawah bahagian ini.
  38. Sesebuah sistem televisyen boleh memakai pelbagai piawaian teknikal seperti analog, digital (DVB, ATSC, ISDB dsb.) ataupun definisi tinggi (HDTV).
  39. Dengan satu asas yang kukuh pengeluar televisyen telah merevolusikan pengeluaran kandungan tempatan untuk tahap mengkagumkan dalam industri siaran.
  40. Sebuah peti televisyen biasa terdiri daripada bermacam-macam litar elektronik di dalamnya, termasuk litar penerima dan penyahkod isyarat penyiaran.
  41. Pada zaman awal televisyen, peti televisyen elektromekanik komersil dijual dari tahun 1928 hingga 1934 di United Kingdom, Amerika Syarikat dan Rusia.
  42. Sejak 1970-an, kemunculan pita video, cakera laser, DVD dan kini Blu-ray juga menjadikan peti televisyen sebagai alat untuk menayangkan bahan rakaman.
  43. Penyiaran televisyen satelit Malaysia Astro tersedia di Melaka dan juga semua negeri-negeri lain kecuali Timur laut Sarawak meskipun tidak tersenarai.
  44. Antara saluran televisyen yang dimiliki oleh pihak kerajaan negara Brunei ialah RTB 1, RTB 2, RTB 3, RTB 4, RTB 5 dan RTB New Media (Portal permainan).
  45. Saluran televisyen di Selangor terbahagi kepada tujuh stesen siaran percuma, satu rangkaian televisyen satelit dan dua perkhidmatan televisyen internet.
  46. Sungguhpun demikian, pengetahuan yang diperoleh dari usaha sistem berteknologi mekanik adalah penting demi pembangunan televisyen yang elektronik sepenuhnya.
  47. Anak Pontianak ialah sebuah siri televisyen seram Malaysia arahan Shuhaimi Baba untuk TV3, sebagai kesinambungan kepada filem Pontianak Harum Sundal Malam 2.
  48. Akhbar bercetak pertama diterbitkan pada 1605, dan masih bertahan hingga kini meskipun mendapat saingan dari teknologi seperti radio, televisyen dan internet.
  49. Bagaimanapun pada tahun 2003, Irwin telah dilaporkan sebagai dalam susunan untuk menjadi juruacara bagi rancangan temu bual dalam rangkaian televisyen Australia.
  50. Di peringkat terawal pembangunannya, televisyen menggunakan gabungan teknologi optik, mekanik dan elektronik untuk merakam, memancarkan dan memaparkan imej visual.
  51. Stesyen televisyen satelit Al Jazeera Bahasa Arab saluran berita telah mula dipancarkan pada tahun 1996, dengan ibu pejabat dan pusat penyiaran yang terletak di Doha.
  52. Konsep pemancaran imej bergerak televisyen yang berkuasa elektrik mula-mulanya dilakarkan sebagai "telefonoskop" pada tahun 1878, sejurus selepas terciptanya telefon.
  53. Kebelakangan ini saluran televisyen Malaysia menampilkan rancangan berbahasa Hokkien dari Taiwan untuk mengimbangkan kandungan dialek-dialek Cina dalam media Malaysia.
  54. Pada tahun 1978, BBC mogok sejurus sebelum Hari Krismas dan dengan itu, menyekat semua penyiaran kedua-dua saluran televisyen dan menyatukan keempat-empat stesen radionya.
  55. Menjelang akhir 1920-an, diusahakan pula sistem televisyen yang menggunakan teknologi optik dan elektronik sahaja yang menjadi asas kepada semua sistem televisyen masa kini.
  56. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  57. Kerajaan Singapura mencegah akhbar tempatan dan majalah-majalah daripada membawa susunan rancangan untuk saluran ini, meskipun ada bagi saluran televisyen Malaysia yang lain.
  58. Ia juga sepatutnya memulakan siaran secara rasmi pada bulan Jun 2006 tetapi ditunda ke kemudian hari atas sebab kekurangan teknologi televisyen definasi tinggi pada waktu itu.
  59. Pada tahun 1936, Sukan Olimpik di Berlin disiarkan kepada stesen televisyen di Berlin dan Leipzig di mana orang awam boleh menyaksikan acara-acara temasya sukan secara langsung.
  60. Pada tahun 1927, pencipta Rusia, Lxon Theremin membangunkan sistem televisyen berasaskan gelendong cermin yang menggunakan teknik selang-seli untuk mencapai leraian imej 100 baris.
  61. Sistem televisyen juga digunakan untuk pantauan keselamatan, kawalan proses industri, dan panduan senjata, di tempat-tempat yang sukar atau terlalu bahaya untuk diperhati dengan dekat.
  62. Penyiaran radio dan televisyen satelit boleh meliputi kawasan-kawasan sebesar seluruh benua, manakala saluran Internet boleh mengedar teks atau audio dan video berstrim ke seluruh dunia.
  63. Peti televisyen yang dijual sejak akhir 1930-an sudah menjadi salah satu alat penerima komunikasi utama dalam rumah, perniagaan dan institusi, khususnya sebagai sumber hiburan dan berita.
  64. Beberapa stesen televisyen dan laman web berkaitan ramalan cuaca juga melapurkan status keluhuran daun-daun tersebut pada sepanjang musim tersebut sebagai perkhidmatan kepada pelancong-pelancong.
  65. Saluran satelit pertama negara, Astro dilantik sebagai pusat transmisi di Malaysia yang akan menyiarkan secara langsung pengembaraan dua angkasawan ini kepada semua stesen televisyen di Malaysia.
  66. Pada tahun 1926, jurutera Hungary, Kxlmxn Tihanyi mereka sistem televisyen yang menggunakan unsur-unsur imbasan dan paparan elektronik sepenuhnya, menggunakan prinsip "storan cas" dalam tiub imbasan.
  67. Tidak seperti permainan komputer yang dimainkan di komputer yang sememangnya mempunyai monitor sendiri, konsol permainan video perlu disambungkan ke televisyen untuk memaparkan imej grafik permainan.
  68. Peti televisyen elektronik komersil pertama dengan tiub sinar katod dikilangkan oleh Telefunken di Jerman pada 1934, diikuti oleh pembuat elektronik yang lain di Perancis, Britain, dan Amerika Syarikat (1938).
  69. National Broadcasting Company, NBC, bahasa Melayu: "Syarikat Penyiaran Kebangsaan") ialah sebuah rangkaian televisyen Amerika Syarikat yang beribu pejabat di Bangunan GE di Pusat Rockefeller, Bandar Raya New York.
  70. Microsoft juga berpijak di pasaran-pasaran selain sistem pengendalian dan set perisian pejabat dengan aset-aset seperti rangkaian televisyen kabel MSNBC, portal Web MSN dan ensiklopedia multimedia Microsoft Encarta.
  71. Semenjak pelancarannya, TV3 telah mendahului stesen televisyen lain di Malaysia dan telah dua kali menjangkau 41% bahagian penonton, peratusan penonton tertinggi pernah dicapai oleh sebuah stesentelevisyen Malaysia.
  72. Pada tahun 1927 juga, Philo Farnsworth menjayakan sistem televisyen berhasil yang pertama di dunia dengan imbasan elektronik kedua-dua peranti penerimaan dan paparan, yang ditunjukkan kepada media akhbar pada 1 September 1928.
  73. Pada Februari 2008, The New York Philharmonic Orchestra menjadi orkestra Amerika Syarikat yang pertama membuat persembahan di Korea Utara, meskipun untuk handpicked "dijemput penonton." konsert itu disiarkan oleh televisyen nasional.
  74. Sebuah syarikat penyiaran swasta dari Malaysia, ASTRO dengan usahasama sebuah syarikat dari Brunei, Kristal Sdn Bhd telah menyediakan perkhidmatan televisyen kabel berbayar dan radio di negara itu yang dikenali sebagai Kristal-Astro dan Kristal FM.
  75. Sejak pembatalan kawal selia pasaran televisyen dan radio United Kingdom pada dekad 1980-an, BBC telah menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari sektor komersil, khususnya perkhidmatan-perkhidmatan televisyen satelit, televisyen kabel, dan televisyen digital.
  76. Saluran televisyen Animal Planet kemudian melancarkan episod Crocodile Hunter istimewa yang dipanggil "Crocodiles & Controversy", dalam bahasa melayu "Buaya Dan Kontroversi", yang dikatakan mahu cuba menjelaskan tentang "Insiden Bayi Bob" dan peristiwa di Antartika.
  77. Pada tahun 1884, Paul Gottlieb Nipkow, seorang penuntut universiti berusia 20 tahun di Jerman, mematenkan sistem televisyen elektromekanik yang menggunakan sejenis cakera pengimbas berputar yang ditebuk lubang-lubang yang membentuk lingkaran ke pusat untuk proses perasteran.
  78. Pengasasan Fxdxration Internationale du Sport Automobile pada tahun 1979 mencetuskan perang FISA-FOCA, apabila FISA dan presidennya Jean-Marie Balestre kerap berselisih dengan Persatuan Pembina Kereta Formula Satu mengenai keuntungan siaran televisyen dan peraturan teknikal.
  79. Marsha Milan Londoh ialah seorang penyanyi dan pelakon Malaysia yang terkenal kerana meraih tempat keempat dalam pusingan akhir musim ketiga Akademi Fantasia, dan pernah membintangi dramatelevisyen Internet buatan Malaysia yang pertama, Kerana Karina, di laman web gua.com.my.
  80. Sistem penyiaran yang terkecil merupakan sistem siar raya berinstitusi yang memancarkan perbualan dan muzik dalam lingkungan tempat-tempat terbatas seperti sekolah atau hospital, dan stesen radio atautelevisyen berkuasa rendah yang memancarkan program dalam kawasan setempat yang kecil.
  81. Pertandingan itu dibentuk sebagai FA Premier League pada 20 Februari 1992 berikutan keputusan kelab-kelab dalam Football League First Division untuk berpisah daripada The Football League, yang pada asalnya ditubuhkan pada 1888, dan mengambil kesempatan hak-hak penyiaran televisyen menguntungkan.
  82. Rossum yang pernah dicalonkan untuk Anugerah Seniwati Muda pada 1999 untuk Persembahan Terbaik dalam TV untuk kerjanya di filem televisyen Genius, diikuti oleh lakonan-lakonan seperti Caroline Beels di Snoops dan Audrey Hepburn muda dalam filem televisyen ABC The Audrey Hepburn Story pada tahun 2000.
  83. Dengan empat pusat penyiaran di Doha, Kuala Lumpur, London dan Washington DC serta jabatan biro berita antarabangsa di segenap penjuru dunia, Al Jazeera English bertekad untuk melaraskan agenda berita, merumpunkan budaya dan menyalurkan pandangan umum kepada lebih 1 bilion penonton televisyen berbahasa Inggeris.
  84. Walaupun terdapat kegunaan televisyen yang lain seperti televisyen litar tertutup, namun kegunaan yang paling utama ialah penyiaran televisyen yang berasaskan sistem penyiaran radio sedia ada yang dibangunkan pada 1920-an, menggunakan pemancar frekuensi radio berkuasa tinggi untuk menyiarkan isyarat televisyen ke penerima TV.
  85. Akhir 1998, Surayud dilantik sebagai Ketua Angkatan Tentera Thailand dengan kontroversi kerana ramai lagi pegawai tentera yang lebih senior.Beliau melantik ramai rakan sedarjah di Kelas 12 SRMA untuk jawatan penting.Antaranya ialah Leftenan JeneralSompong Maivichit yang mengendalikan stesen televisyen Channel 5.Beliua juga menggantikan Jenderal Pang Malakul na Ayudhya, Leftenan Jeneral Boonrod Somtap dan Jeneral Charn Boonprasert.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...