Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "optik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "optik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bandingkan ciri-ciri optik ini dengan ciri-ciri optik perak, emas dan aluminium.
  2. Blu-ray memenangi perang format cakera optik definisi tinggi, menewaskan format HD-DVD.
  3. Bidang fizik atom, molekul, dan optik berhadapan dengan atom dan molekul, dan cara mereka menyerap dan mengeluarkan cahaya.
  4. Arthropods mempunyai satu otak pusat dengan tiga bahagian dan cuping optik besar di belakang setiap mata untuk pemprosesan penglihatan.
  5. Namun begitu, adalah dikeahui bahawa penggunaan laser dengan jarak gelombang lebih pendek akan membolehkan storan optik berkemampatan tinggi.
  6. Sebagai contoh, Issac Newton telah memberi sepenuh masa terhadap penulisan alkimia berbanding dengan subjek yang lain seperti optik atau fizik.
  7. Menjelang akhir 1920-an, diusahakan pula sistem televisyen yang menggunakan teknologi optik dan elektronik sahaja yang menjadi asas kepada semua sistem televisyen masa kini.
  8. Perkhidmatan UniFi IPTV, HyppTV juga boleh didapati di Melaka dan kebanyakan negeri lain, tetapi kotak kabel gentian optik diperlukan untuk diletakkan berhampiran dengan tapak pemasangan.
  9. Berikutan perkembangan ini, pada 19 Februari 2008, Toshiba mengumumkan penamatan pengeluaran peranti HD DVD, sekaligus membolehkan Cakera Blu-ray menjadi piawaian industri untuk cakera optikdefinisi tinggi.
  10. Pada 8 Oktober 2014, Hadiah Nobel dalam Kimia telah dianugerahkan kepada Eric Betzig, William Moerner dan Stefan Hell bagi "pembangunan penyelesai-super mikroskop pendarfluor," yang membawa "mikroskop optik ke dalam dimensi nano".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...