Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "beralih"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "beralih" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Telegraf" dan "Telegram" beralih ke sini.
  2. Tetapi kini 'pusat' Kajang beralih kepada bangunan Plaza Metro.
  3. Iago beralih kepada menghasut Othello agar berwaspada dengan Cassio dan Desdemona.
  4. Selepas itu tumpuan Empayar Uthmaniyyah beralih kepada bahagian barat empayar terbabit.
  5. Fungsi-fungsi pentadbiran dan kehakiman kerajaan beralih dari Kuala Lumpur ke Putrajaya.
  6. Menjelang musim 1961, kesemua pasukan yang bertanding beralih kepada kereta berenjin tengah.
  7. Orang murtad boleh beralih kepada agama yang lain atau memilih untuk kekal tanpa agama (ateisme).
  8. Awal tahun 1960, Ahmad Mahmud beralih menjadi buruh kasar membina jana elektrik di Cameron Highland.
  9. ketika Dinasti Hồ, Vietnam memakai nama Đại Ngu tetapi kemudiannya beralih ke Đại Việt semula.
  10. Pada setengah pertama abad ke-20, pusat graviti pelabuhan Rotterdam beralih ke barat menuju ke Laut Utara.
  11. Menjelang 9 Februari, pendaratan Jepun beralih ke barat daya, di mana mereka bertembung dengan Brigade Induia ke-44.
  12. Ketika harga kapas antarabangsa runtuh, pekebun beralih kepada kopi, coklat, pisang, dan yang paling berjaya, kelapa.
  13. Apabila pewarisan bentuk buah difahami, penanaman komersil beralih daripada bahan dura kepada kacukan dura x pisifera.
  14. Kemudian beralih dengan kelahiran Kesultanan Johor moden di Tanjung Puteri, yang sekarang dikenali sebagai Johor Bahru.
  15. Mereka kemudiannya mengeksport aspek budaya ini kepada Jepun, membantu negara itu untuk beralih ke sistem yang bertamadun.
  16. Beliau memulakan kerjaya sebagai seorang guru (1949 - 1955) sebelum beralih sepenuhnya kepada kerjaya politik (1955 - 2004).
  17. Sedangkan dekad 1960-an menyaksikian aktivisme sosial, masyarakat semakin beralih kepada kekhusyukan diri pada dekad 1970-an.
  18. Dengan wujudnya perdamaian dengan pesaing utamanya, perhatian Inggeris beralih kepada mendirikan koloninya sendiri di luar negara.
  19. Bahasa Rojak adalah suatu jenis percakapan di Malaysia yang menakrifkan amalan beralih kod yang serupa dengan pijin, Manglish dan Singlish.
  20. Kemudian beliau beralih ke bahasa dan penulisan, satu langkah yang banyak melindungi beliau daripada kemarahan Revolusi Kebudayaan Mao Zedong.
  21. Pada Disember 1947, Ishak Haji Mohamed telah menjadi presiden PKMM yang ketiga dan PKMM beralih daripada konsep komunisme kepada nasionalistik.
  22. Dwilapisan ini boleh mempunyai bentuk gel pepejal dalam suhu lebih rendah tetapi beralih fasa kepada bentuk bendalir pada suhu yang lebih tinggi.
  23. Ketika ini, Malaysia beralih dari ekonomi berasaskan pertanian kepada ekonomi berasaskan perindustrian yang termasuk komputer dan barangan elektronik pengguna.
  24. Ketika berlangsungnya Majlis Vatican Kedua, sungguhpun perantaraan Katolik beralih ke bahasa tempatan, namun bahasa Latin kekal sebagai bahasa rasmi Kota Vatican.
  25. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  26. Kemusnahan ekonomi dan sosial akibat Perang Dunia Pertama mendorong sesetengah rakyat Itali cenderung beralih arah kepada Parti Fasis Negara yang dipimpin oleh Benito Mussolini.
  27. Ketika beralih dari MS-DOS ke Windows, kejayaan keluaran Microsoft Office membolehkan syarikatnya semakin kuat menyaingi perisian aplikasi lain seperti WordPerfect dan Lotus 1-2-3.
  28. Ketika zaman Tudor, gelombang Reformasi menyebabkan negara beralih ke arah mazhab Protestan, dan sebahagian besar kota London bertukar pemilik daripada pihak gereja kepada persendirian.
  29. Dia berjaya mempengaruhi sekurang-kurangnya moral tentera Perancis sehingga berjaya mematahkan pengepungan itu pada Mei 1429, menukar gelombang peperangan beralih kepada tentera Perancis.
  30. Pada 1990, selepas Revolusi 1989, Parti Komunis menyerahkan kuasanya dan Bulgaria beralih kepada sistem demokrasi dan kapitalisme pasaran bebas lalu mengamalkan sistem berparlimen di dalam sebuah republik berperlembagaan satuan.
  31. Setelah diperintah oleh beberapa pemerintahan beraja tempatan lebih daripada 2000 tahun, beberapa bahagian Sri Lanka diduduki oleh Portugal dan Belanda pada permulaan kurun ke-16, sebelum penguasaan keseluruhan negara tersebut beralih ke tangan Empayar British pada tahun 1815.
  32. Hasil peristiwa-peristiwa inilah China beralih dari ekonomi terancang menjadi ekonomi campuran yang semakin terbuka persekitaran pasarannya, iaitu sistem yang diistilahkan sebagai "sosialisme pasaran" oleh sesetengah pihak, dan secara rasminya "Sosialisme bercirikan China" oleh kerajaan RRC.
  33. Kawasan hutan semakin berkurangan dan memberi laluan kepada perluasan padang rumput, maka berubahlah rupa bentuk dan sifat kuda yang beralih kepada rumput sebagai makanan, bertumbuh semakin besar, dan berlari lebih pantas kerana perlunya menyelamatkan diri daripada pemangsa yang juga semakin pantas.
  34. Minat syarikat beralih daripada perdagangan kepada wilayah semasa kurun ke-18 ketika kemerosotan kuasa Empayar Mughal dan juga apabila Syarikat India Timur Inggeris bergelut dengan saingan dari Perancis, “La Companie franxaise des Indes orientales", semasa Perang Karnatik di India tenggara pada tahun 1740an dan 1750an.
  35. Pada awal abad ke-19, manakala Rusia dan Uthmaniyyah telah berlumba-lumba untuk menguasai rantau ini, para pemerintah Abkhazia beralih ke belakang dan seterusnya di seluruh perpecahan keagamaan. Percubaan pertama untuk masuk ke dalam hubungan dengan Rusia telah dibuat oleh Kailash Bey pada 1803, tidak lama selepas pemerbadanan timur Georgia ke empayar Tsaris berkembang.
  36. Banyak dalam perniagaan dan agama masyarakat, yang sampai sekarang menentang perang, beralih sisi, meninggalkan McKinley dan Speaker Reed hampir sendirian dalam perlawanan mereka terhadap perang Pada 11 April., McKinley berakhir perlawanan dan meminta Kongres untuk kuasa untuk menghantar Amerika tentera ke Cuba untuk menamatkan perang saudara di sana, tahu bahawa Kongres akan memaksa perang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...