Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "swasta"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "swasta" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rumsfeld telah lama berkhidmat di bidang swasta dan awam.
  2. Beliau telah dilahirkan di sebuah klinik swasta di Tokyo.
  3. Namun begitu penubuhan tadika oleh pihak swasta amat menggalakkan.
  4. Ibrahim Yaakob menyertai sektor swasta sebagai pengarah Bank Pertiwi.
  5. Kuasa pasaran dan sektor swasta dibenarkan menentukan pembangunan praktikal.
  6. Universiti swasta AIMST turut beroperasi di pekan Bedong, dekat Sungai Petani.
  7. Pemilikan swasta digalakkan dalam sektor perindustrian, perdagangan dan pertanian.
  8. Disamping itu, banyak syarikat swasta dan kawasan pertanian telah dirampas oleh kerajaannnya.
  9. Para pelajar juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta bagi pendidikan peringkat tinggi.
  10. Pendidikan Malaysia boleh didapatkan dari sekolah tanggungan kerajaan, sekolah swasta atau secara sendiri.
  11. Perkhidmatan perubatan swasta di Melaka semakin dicari oleh pesakit-pesakit sejauh Indonesia dan Singapura.
  12. Sektor swasta membantu usah negara-negara Selatan dengan mewujudkan Perbadanan Selatan-Selatan Malaysia Bhd.
  13. Universiti swasta pula dibiawai secara persendirian kerana biasanya mempunyai lebih kebebasan daripada dasar negeri.
  14. Sejumlah sekolah swasta khas yang mengajar bahasa Inggeris untuk anak-anak warga asing juga dapat ditemui di sekitar bandar.
  15. Shah Alam mempunyai banyak klinik swasta yang menyediakan perkhidmatan kesihatan yang boleh didapati hampir di setiap bahagian.
  16. 85 peratus daripada belanjawan pembinaan, iaitu sebanyak AS$2.1 bilion dibekalkan oleh sektor swasta melalui pembidaan dan tender.
  17. Hospital Straits, Hospital Putra, Hospital Melaka dan Pusat Perubatan Pakar Pantai merupakan pusat perubatan swasta yang amat popular.
  18. TV3 ataupun Sistem Televisyen Malaysia Berhad merupakan saluran televisyen swasta pertama di Malaysia di bawah naungan konglomerat Media Prima.
  19. Ekonomi Perancis menggabungkan keusahawanan swasta berleluasa dengan campur tangan kerajaan yang banyak (namun kian merosot) (lihat dirigisme).
  20. Selain itu, kerajaan British juga berusaha untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan kepada perkembangan perusahaan bijih timah swasta kepunyaan orang Eropah.
  21. Kerajaan sentiasa berusaha untuk mengurangkan kadar pengangguran, menggalakkan pelaburan asing, dan syarikat swasta masih dimilikki oleh syarikat milik kerajaan.
  22. Terdapat juga kegiatan peternakan seperti rusa, lembu dan kambing yang diusahakan secara kecil-kecilan dan ladang, samada milik persendirian, swasta atau kerajaan.
  23. Pada tahun 1966, penduduk cuba mendapatkan lesen untuk mendirikan sekolah swasta di Taipa, satu daripada dua pulau yang merupakan sebahagian daripada wilayah Makau.
  24. Doha juga merupakan rumah kepada banyak sekolah antarabangsa yang diasaskan khusus untuk komuniti ekspatriat, dengan berdozen jenis sekolah swasta beroperasi di bandar itu.
  25. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  26. Penswastaan syarikat-syarikat milikan awam serta pembukaan sektor-sektor tertentu kepada penyertaan swasta dan asing masih berterusan meskipun menghadapi perdebatan politik.
  27. Baru-baru ini kerajaan Malaysia memutuskan hendak melaksanakan penggunaan bahasa Melayu yang betul terutama di sektor swasta dengan tidak menggalakkan penggunaan Bahasa Rojak.
  28. Anda tidak perlu mahir semua bahasa aturcara dan pemikiran logik serta algoritma perlu tinggi untuk melepasi kelayakan dalam temuduga terutamanya syarikat swasta dan multinasional.
  29. DSTN 2 dijangka dapat menyediakan satu rangka kerja yang lebih dinamik untuk pembangunan S&T, dengan penekanan yang lebih kepada penglibatan sektor swasta dan juga P&P yang berasaskan pasaran.
  30. Di samping itu, pembangunan komersil terbaru yang bakal menempatkan hospital swasta dan pusat membeli-belah sedang dilaksanakan di tebing utara Sungai Muar di atas tapak yang ditebusguna daripada hutan paya bakau.
  31. Subang Jaya dikenali sebagai kawasan institusi pengajian tinggi, di mana terletaknya kolej swasta yang masyhur seperti Kolej Tayor's, Kolej Inti, Kolej Metropolitan, Universiti Monash, Kolej Segi serta Kolej Universiti Sunway.
  32. Pergolakan politik, termasuk mogok-mogok dalam sektor kerajaan dan swasta pada sepanjang tahun 1992 dan 1993 telah menjejaskan rancangan reformasi, menyusutkan asas cukai, serta mengganggu kegiatan-kegiatan ekonomi yang penting.
  33. Sebuah syarikat penyiaran swasta dari Malaysia, ASTRO dengan usahasama sebuah syarikat dari Brunei, Kristal Sdn Bhd telah menyediakan perkhidmatan televisyen kabel berbayar dan radio di negara itu yang dikenali sebagai Kristal-Astro dan Kristal FM.
  34. Sekiranya penduduk pulau berkenaan memerlukan rawatan perubatan yang terdapat di pusat perubatan tempatan, mereka boleh mendapatkan kemudahan yang disediakan oleh perkhidmatan perubatanswasta yang terbaik di Chile atau Perkhidmatan Kemudahan Kesihatan di Britain yang tertakluk kepada senarai menunggu yang disediakan.
  35. Daripada jumlah keluasan tersebut seluas 2.807 juta hektar kelapa sawit ditanam oleh pihak estet swasta (59.8%) sementara 20.2% dimajukan oleh Skim Kerajaan (FELDA - 675,167 ha, RISDA- 80,262 dan FELCRA- 160,832), 321,947 hektar (7,1%) oleh Skim Kerajaan Negeri dan bakinya seluas 540,194 hektar (12.98%) oleh pekebun kecil.
  36. Ekonomi Rwanda terjejas semasa pembunuhan bangsa beramai-ramai pada tahun 1994, dengan jumlah kehilangan nyawa yang banyak, gagal untuk memperbaiki infrastruktur, sumber kewangan pertanian yang dirampas dan terbiar menyebabkan penurunan yang banyak dalam KDNK dan memusnahkan kebolehan negara ini untuk menarik minat sektor swasta dan asing dalam pelaburan.
  37. Di kota ini, terdapat Universiti Gadjah Mada, universiti negeri yang tertua di Indonesia, serta juga berbagai-bagai universiti swasta terkenal yang lain seperti UPN "Veteran", AMIKOM, STIE SBI, Universiti Kristian Duta Wacana (UKDW), Universiti Islam Indonesia (UII) yang merupakan universiti swasta tertua di Indonesia, dan Universiti Muhammadiyah Yogyakarta (UMY), selain daripada Institut Kesenian Indonesia (ISI) dan Universiti Negeri Yogyakarta (UNY).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...