Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "bertukar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bertukar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Oleh itu, ia mungkin bertukar dalam masa terdekat.
  2. Teknik pensampelan masih tidak bertukar semenjak itu.
  3. Contoh-contoh kemahiran yang bertukar kepada sukan ialah:
  4. Tetapi tidak lama kemudian nama ini telah bertukar kepada Bagan.
  5. Sekali lagi bertukar kepada Kesatuan Burma pada 23 September 1988.
  6. Sekarang, kebanyakan telah bertukar agama kepada Kristian dan Islam.
  7. Wilayah-wilayah tersebut akhirnya bertukar tangan peada 25 Oktober 1535.
  8. Operator penambahan adalah bertukar tertib - urutan a dan b tidak penting.
  9. Dalam zaman moden awal, aliran teras alkimia bertukar menjadi kimia moden.
  10. Parsi mula bertukar menjadi Islam Syiah ketika zaman Safawi, pada tahun 1501.
  11. Kemudian bertukar kepada Republik Sosialis Kesatuan Burma pada 4 Januari 1974.
  12. Dalam sejarah yang lebih terkini, peranan perempuan telah bertukar secara pesat.
  13. Davies dan George Brown, tetapi kemudian bertukar kepada jurusan sastera (Sejarah).
  14. Setelah beberapa hari, larva bertukar kepada pupa dan seterusnya menjadi anak lebah.
  15. Pemukiman ini bertukar nama menjadi "bahagian Sarawak" selama pengembangan kerajaan.
  16. Mackenzie yang menganut agama Gereja Presbiterian telah bertukar kepada Gereja Baptis.
  17. Jasad tersebut sentiasa bertukar antara satelit dan planet bergantung kepada orbitnya.
  18. Larutan kalsium hidroksida bertukar menjadi keruh disebabkan pembentukan kalsium karbonat.
  19. Apabila metana disejukkan ke paras suhu -161'C ia bertukar dari bentuk gas menjadi cecair.
  20. Namun perarakan kematian bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya dengan menghina Melayu.
  21. Dari catatan I-Tsing, nama negeri Mo-Lo-Yu baru bertukar menjadi Sribogha ketika beliau melawatnya.
  22. CIN adalah fasa sebelum sel itu bertukar menjadi sel barah berbahaya dan boleh menjangkiti sel lain.
  23. Pada pukul 7 petang, angkatan penjajahan Jepun bertukar arah dan belayar ke utara menujui Teluk Siam.
  24. Saling bertukar dan berkongsi sumber adalah penting dalam sistem ekonomi masyarakat pemburu-pengumpul.
  25. Pengangkutan utama yang dahulunya merupakan perahu dan tongkang telah bertukar kepada kereta dan lori.
  26. Pada mulanya, bahagian insangnya berwarna merah jambu sebelum bertukar kepada merah keperang-perangan.
  27. Selepas beberapa minggu batuk bertukar sifat, dengan baruk diikuti serta merta dengan bunyi "whooping".
  28. Larva itu bertukar menjadi pupa dengan bergantung pada substrat lalu bersalin kulit buat kali terakhir.
  29. Bagaimanapun gunung berapi mampu menjadi pendam selama tempoh 610 tahun sebelum bertukar menjadi aktif semula.
  30. Minorka dikembalikan kepada Sepanyol dalam Perjanjian Amiens pada tahun 1802 setelah dua kali bertukar tangan.
  31. Berdasarkan Mei 2006 penukaran matawang asing, x1.3 bilion bertukar menjadi keuntungan tahunan US$2.44 bilion.
  32. Hanya pada tahun 1872, barulah pemukiman ini bertukar nama menjadi "Kuching" semasa pemerintahan Charles Brooke.
  33. Misalnya, ruble Rusia bertukar daripada RUR kepada RUB, dengan B datangnya daripada huruf ketiga perkataan "ruble".
  34. Cara hidup itu bertukar pada sekitar tahun 9000 SM apabila kaedah-kaedah pertanian dan pembajakan tanah mula dicipta.
  35. Ketika ini, larva berhenti makan dan mula mencari tempat yang sesuai untuk bertukar menjadi pupa, lazimnya di bawah daun.
  36. Sindrom Rengsa Usus tidak juga akan bertukar menjadi barah dalam jangka panjang sebagaimana yang menjadi kebimbangan ramai.
  37. Keadaan belum menjadi tenang sama ada bertukar undang-undang akan berubah membenarkan Puteri Aiko sebelum menjadi maharani.
  38. Perekrutan berakhir pada tahun 1872 selepas Elmina bertukar tangan kepada United Kingdom berikutan Perjanjian Sumatera 1871.
  39. Protes bertukar kepada keganasan etnik dan merosakkan harta benda, hampir 1,000 orang terbunuh dan hampir 600,000 disesarkan.
  40. Bermula dari tarikh itu, Perlis yang asalnya sebuah daerah jajahan Kedah bertukar menjadi sebuah negeri naungan yang berdaulat.
  41. Gunung berapi yang aktif mungkin bertukar menjadi separuh aktif, menjadi pendam, sebelum akhirnya menjadi tidak aktif atau mati.
  42. Untuk ke tingkat-tingkat melebihi 41/42, penumpang perlu menaiki lif segera, kemudian bertukar lif ke tingkat-tingkat tinggi itu.
  43. Wanita sedemikian boleh bertukar peranan dari perempuan simpanan dan (courtesan) bergantung kepada keadaan dirinya dan sekeliling.
  44. Dari sinilah bermulanya perniagaan bertukar barangan dan perdagangan diantara orang-orang tempatan dengan pedagang-pedagang asing.
  45. Suhu tempatan negara ini bertukar mengikut musimnya dan cuaca harian di pengaruhi oleh kawasan daratan dan lautan di sekelilingnya.
  46. Marks, mereka bertukar nama kepada Ardwick Association Football Club pada tahun 1887, dan seterusnya kepada nama Manchester City F.C.
  47. Namun sikap Indonesia telah bertukar dan berusaha menentang keras penubuhan negara Malaysia daripada menjadi sebuah negara yang bebas.
  48. Sehingga awal tahun 1942, Tentera Paksi mencapai kejayaan, tetapi keadaan mula bertukar apabila Amerika Syarikat menyertai peperangan.
  49. Kemudian, kehilangan ekor, sirip dorsal bertukar menjadi tulang belakang diikuti tengkorak serta kehilangan tulang yang melindungi insang.
  50. Melalui proses ini gas asli yang telah bertukar dalam bentuk cecair dikurangkan menjadi 1/600 dari jumlah isipadu gas asli di dalam bentuk gas.
  51. Oleh itu mereka yang aktif secara seksual atau sering bertukar pasangan perlu menjalani ujian kesihatan yang lebih kerap seperti ujian lumuran Pap.
  52. Sementara kesenian menggunakan pedang untuk tujuan asalnya kini telah lapuk, kenjutsu telah bertukar menjadi gendai budo - kesenian bela diri untuk masa kini.
  53. Kesemua kawasan yang ditawan membubarkan organisasi negeri lama dan bertukar menjadi negara moden seperti yang kita kenali pada hari ini, iaitu negara bangsa.
  54. Dalam tahun 1974, Liverpool bertukar menjadi wilayah metropolitan di dalam wilayah Metropolitan Merseyside; sebelum itu Liverpool berada dalam wilayah Lancashire.
  55. Perkampungan itu, yang akan bertukar menjadi bandar perubatan selepas temasya berakhir, dilengkapi sebuah poliklinik, dewan makan, kolam renang dan gelanggang tenis.
  56. Bandar ini pada asalnya didiami oleh puak Celt dan Roman sebelum ia bertukar menjadi kota Zaman Pertengahan dan Baroque, serta menjadi ibu negara Empayar Austria-Hungary.
  57. Dalam Perang Crimea (1853-1856), kuasa-kuasa Rusia terpaksa memindahkan Abkhazia dan Putera Michael (1822-1864) yang seolah-olah bertukar kepada Empayar Turki Uthmaniyyah.
  58. Pada tahun 1920, negara Dervish telah runtuh selepas pengeboman udara bertubi-tubi oleh Britain, dan kawasan-kawasan Dervish telah bertukar menjadi kawasan negeri naungan.
  59. Pada lawatan itu, sebuah "Panel Penasihat Antarabangsa" yang terdiri daripada 30 orang ahli teknologi maklumat telah ditubuhkan untuk bertukar pendapat terhadap kejayaan MSC.
  60. Jirim boleh bertukar bentuk dari satu keadaan fizik ke satu keadaan fizik yang lain apabila sesuatu benda itu dipanaskan atau disejukkan iaitu berkaitan dengan perubahan suhu.
  61. Persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  62. Montenegro kemudiannya mengenakan dasar ekonominya sendiri dan bertukar menggunakan Deutsche Mark sebagai mata wangnya yang utama berdasarkan nasihat pakar ekonomi pada masa itu.
  63. Dalam tahun 1914, Bennett bertukar khidmat ke Pasukan Tentera Imperial Australia dan dihantar ke Mesir dalam bulan Oktober 1914 sebagai penolong pegawai pemerintah Batalion ke-6.
  64. Gejala tarikan boleh dikurangkan dengan mengurangkan dos opioid secara perlahan-lahan selama beberapa hari atau minggu, selepas bertukar kepada opioid tindak lama seperti metadon.
  65. Pada tahun 1840-an, perusahaan ini mula bertukar corak dengan penemuan kawasan baru, kemasukan modal Cina dan pengenalan cara-cara perlombongan yang lebih efektif oleh orang Cina.
  66. Biasanya cendawan tersebut dijumpai di serata dunia di kawasan berumput di mana dapat dikenalpasti melalui bau kimia beracun, fenol dan isinya akan bertukar kuning apabila lembik.
  67. Ketika zaman Tudor, gelombang Reformasi menyebabkan negara beralih ke arah mazhab Protestan, dan sebahagian besar kota London bertukar pemilik daripada pihak gereja kepada persendirian.
  68. Ia hanya pada tempoh awal moden, khususnya pada tempoh Azuchi-Momoyama dan awal tempoh Edo pada lewat 16 dan awal abad ke 17 perkataan saburai bertukar diganti dengan perkataan samurai.
  69. Namun begitu, persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  70. Hubungan dengan Singapura bertukar keruh setelah Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh adalah milik Singapura setelah lama direbut oleh kedua-dua negara.
  71. Kerana kesuburan labu Tok Batin itu, maka ramai orang datang ke ladang labu Tok Batin tersebut.Mereka menamakan tempat itu sebagai ‘Jalar Labu' sehingga lama-kelamaan bertukar menjadi Jelebu.
  72. Karbon dioksida cair hanya terbentuk pada tekanan melebihi 5.1 atm; pada tekanan biasa, ia bertukar antara bentuk gas dan pepejal secara langsung melalui proses yang dikenali sebagai pemejalwapan.
  73. Kini Tentera British tidaklah sebesar pasukan semasa di zaman kegemilangannya, sebaliknya telah bertukar bentuk menjadi satu pasukan yang perkasa dan dilengkapkan dengan senjata dan peralatan moden.
  74. Menurut rancangan asal, Muhammad Indera dimaklumkan bahawa serangan itu hanya sebagai amaran sahaja, bagaimanapun serangan yang turut disertai Komisar Goh Peng Tun itu bertukar menjadi tragedi buruk.
  75. Dalam peringkat pengolahan lebih tinggi, ia menggunakan medan pseudovektor dan pseudoskalar, yang serupa dengan medan vektor dan skalar kecuali ia bertukar tanda dalam peta yang terbalik orientasinya.
  76. Roosevelt menandatangani pengistiharan perang tidak lama kemudian, menggelar hari sebelumnya "tarikh yang akan kekal dalam infamy." US Government meneruskan kerahan tentera, dan mula bertukarkepada ekonomi perang.
  77. Harimau jadian atau juga dikenali sebagai harimau akuan dalam budaya Melayu dan orang asli, antaranya orang Semai, merujuk kepada sejenis ilmu yang membolehkan penuntutnya bertukar menjadi harimau apabila dikehendaki.
  78. Negara-negara yang hangat menyambut Krismas meskipun bilangan penduduk Kristian yang kecil seperti Jepun, telah menerima kebanyakan aspek-aspek sekular dalam sambutan Krismas seperti bertukarhadiah, hiasan lampu dan pokok Krismas.
  79. Apabila Borneo Utara bersatu dengan Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu bagi membentuk Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, negeri ini bertukar nama dan dikenali sebagai Sabah, dengan Jesselton kekal sebagai pusat pemerintahan utama.
  80. Kemudian, apabila Singapura berpisah daripada Kesatuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, kerajaan Malaysia dan Singapura mengambil alih saham majoriti daripada BOAC dan pemegang saham yang lain dan syarikat ini bertukar nama menjadi Malaysia-Singapore Airlines.
  81. Baru-baru ini, Bahrain telah bertukar menjadi masyarakat kosmopolitan dengan dua masyarakat campuran: dua pertiga populasi Bahrain terdiri daripada masyarakat Arab, manakala yang lain adalah pendatang dan pekerja dari negara seperti Iran, Asia Selatan, dan Asia Tenggara.
  82. Jangkitan virus Human Papilloma yang tersebar melalui hubungan seks memberi risiko yang tinggi pada wanita yang sering bertukar pasangan hubungan seks ataupun wanita yang mempunyai seorang sahaja pasangan hubungan seks akan tetapi pasangannya itu banyak bertukar pasangan berhubungan seks.
  83. Mulai abad ke-2 SM hingga abad ke-9 M, penguasaan kepulauan ini bertukar tangan antara empayar-empayar tempatan berikut, iaitu: Satavahana, Kshatrapa Barat, Abhira, Vakataka, Kalachuri, Konkan Maurya, Chalukya dan Rashtrakuta, sebelum dikuasai oleh wangsa Silhara mulai tahun 810 hingga 1260.
  84. Pada tahun 1516, putera berhaluan sekular ĐuraÄ‘ Crnojević turun daripada tahktanya untuk memberi peluang kepada Ketua Bishop Vavil memerintah, dan kemudiannya Montenegro bertukar menjadi negara teokrasi dibawah pemerintahan putera-bishop dari Cetinje, satu tempat yang dipegang dari tahun 1697 oleh keluarga Petrović-NjegoÅ¡ dari klan RiÄ‘ani.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...