Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kaedah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kaedah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Inilah yang dipanggil kaedah saintifik.
  2. KDNK boleh dikira menggunakan kaedah perbelanjaan :
  3. KDNK juga boleh dikira menggunakan kaedah pendapatan :
  4. Rapid detox ialah kaedah terbaru dalam proses tarikan.
  5. Namun kaedah ini mempunyai batasnya, terutama dalam aplikasi.
  6. Kini, terdapat banyak kaedah moden untuk menyelesaikan kamiran.
  7. Selain kaedah di atas, kaedah Bernhard Riemann juga boleh diterima.
  8. Cara yang terbaik ialah menggunakan kedua dua kaedah secara serentak.
  9. Heron memerikan satu kaedah menghitung punca kuasa dua secara lelaran.
  10. Cara menghubungkan rangkaian dengan kaedah ini dinamakan internetworking.
  11. Hasil tersebut yang berbeza diakibatkan oleh kaedah dan peralatan yang berlainan.
  12. Kedua-dua kaedah ibu roti, dan doh masam bagi membakar roti menurut pola yang sama.
  13. Analisis fungsi juga ada mencampurkan kaedah algebra linear dengan analisis matematik.
  14. Bahagian pertama untuk Geographia ialah perbincangan data dan kaedah yang dipergunakan.
  15. Kertas menjelaskan kaedah ini boleh didapati di sini: http://web.uvic.ca/econ/ewp0202.pdf
  16. Dengan itu, semua DRM yang didakwakan rosak sebagai kaedah melindungi kawalan hak cipta sah.
  17. Kasi dan kaedah pengasian kimia telah digunakan bagi perogol kental dalam sesetengah negara.
  18. Bidang lain dalam biologi adalah berdasarkan skala organisma dikaji dan kaedah mengkaji mereka.
  19. Pada masa itu, banyak idea dan kaedah dari kurun sebelumnya diitlakkan sebagai algebra abstrak.
  20. Archimedes menggunakan kaedah penyusutan untuk mengira nilai Ï€, luas bulatan dan luas parabola.
  21. Salah satu kaedah yang terkenal dipanggil kamiran Lebesgue yang diterbitkan oleh Henri Lebesgue.
  22. Ethnografi merupakan kaedah dasar, inductive, yang banyak bergantung pada penyertaan -pemantauan.
  23. Pengkaji yang lain pula berpendapat satu kesinambungan wujud antara kaedah komunikasi semua haiwan.
  24. Sumber air penting untuk proses perlombongan bijih timah kerana kaedah perlombongan palong digunakan.
  25. Keputusan daripada kedua dua kaedah ini boleh digunakan untuk menguatkan hujah antara satu sama lain.
  26. Kaedah Rumi merupakan kaedah rasmi Bahasa Malaysia seperti yang dimaktub dalam Perlembagaan Malaysia.
  27. Penggunaan kapal korek dapat melombong dengan banyak tetapi kaedah ini memerlukan belanja yang tinggi.
  28. Melalui kaedah UML, pembangun perisian hanya perlu merekacipta model dan kod java dijana oleh perisian.
  29. Abad yang sama, ahli matematik India Aryabhata menggunakan kaedah yang hampir sama untuk mencari luas kiub.
  30. Walaubagaimanapun, tetap ada pelbagai usaha yang dilancarkan untuk menghidupkan semula kaedah penulisan Jawi.
  31. Sebaliknya, bukti membina menetapkan yang sesuatu objek wujud dengan memberikan satu kaedah untuk mencarinya.
  32. Pembangunan kaedah membilang telah membawa kepada pembangunan matematik, tatatanda matematik dan sistem angka.
  33. Menurut kaedah ini, kawasan di bawah suatu garis itu dipecahkan kepada kepingan-kepingan mencancang yang kecil.
  34. Hari ini, kajian sosiologi mengkaji organisasi manusia dan institusi sosial, kebanyakannya melalui kaedah bandingan.
  35. Semua tiket yang dijual, rata-rata mengamalkan kaedah penjualan tiket berkonsep 'siapa datang awal, dia akan dapat .
  36. Pengejaran gambar rajah ialah kaedah penghujahan visual dengan "anak panah" abstrak yang digabung dalam gambar rajah.
  37. Sistem ini banyak menerima kajian semula, tetapi itupun sering banyak bergantung kepada pandangan dan kaedah Karlgren.
  38. Beliau membuat beberapa sumbangan seperti mengaplikasikan kaedah penyusutan untuk mencari luas kawasan melalui kamiran.
  39. Berbagai-bagai Editor Kaedah Input juga wujud untuk menginput aksara Cina, seperti yang terkenal ialah kaedah Changjie.
  40. Peristiwa Memali adalah insiden yang dianggap oleh parti pemerintah sebagai satu kaedah untuk menghapuskan ajaran sesat.
  41. Teori nombor boleh dibahagikan kepada beberapa bidang, berdasarkan kaedah yang digunakan dan jenis persoalan yang dikaji.
  42. Jika melakukan kaedah ini, maka kedua-dua kaedah dibawah tidak perlu lagi dilaksanakan pada tuan dan isi rumah yang sama.
  43. Bukti berkebarangkalian ialah di mana contoh ditunjukkan wujud dengan kepastian, menggunakan kaedah teori kebarangkalian.
  44. Pada permulaan abad ke-20, ahli matematik menggunakan kaedah aksiom yang mendapat pengaruh kuat dari contoh David Hilbert.
  45. Sebaliknya, Shinto merupakan himpunan kaedah dan upacara bertujuan untuk menyelaraskan hubungan manusia hidup dengan kami.
  46. Dengan itu, Aristotle meletakkan asas bagi apa yang akhirnya berkembang kepada kaedah saintifik beberapa abad kemudiannya.
  47. Roti doh masam seringkali dihasilkan dengan pencetus doh masam (berlainan dengan kaedah pencetus yang dibincangkan di atas).
  48. Walaupun objek utama dalam matematik diskret ialah objek diskret, kaedah analisis dari matematik selanjar juga biasa digunakan.
  49. Sarjana Zaman Pembaharuan menggunakan kaedah kemanusiaan dalam pembelajaran, dan mencari realisme dan emosi manusia dalam seni.
  50. Fizik matematik ialah satu disiplin saintifik yang membangunkan kaedah matematik untuk aplikasi ke dalam masalah-masalah fizik.
  51. Sesetengah ahli sosiologi pula berpendapat kaedah kualitatif mampu memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap proses sosial.
  52. Sebelum itu, rumus-rumus matematik ditulis menggunakan perkataan, satu kaedah yang menyusahkan yang menghadkan penemuan matematik.
  53. Teori persamaan pembezaan agak maju dan kaedah yang digunakan untuk kajian mereka mempunyai perbezaan ketara dengan jenis persamaan.
  54. Sebelum kemunculan komputer moden, kaedah berangka sering bergantung pada interpolasi tangan dalam jadual-jadual bercetak yang besar.
  55. Unsur kimia, biasanya dipanggil unsur, ialah bahan yang tidak dapat dibahagi atau ditukar kepada bahan lain dengan kaedah kimia biasa.
  56. Steno berhujah bahawa lapisan batu (atau strata) terbaring dalam kaedah penyesaran, dan setiap satu lapisan merupakan "kepingan" masa.
  57. Mazhab lain, tidak mempunyai kaedah cukup yang dibukukan untuk dijadikan panduan dalam bidang perundangan sebagaimana yang empat tadi.
  58. Dalam zaman pascamoden, Bahasa Malaysia biasanya ditulis dalam kaedah Rumi dan kadangkalanya dalam kaedah Jawi untuk pengupacaraan agama.
  59. Subjek seperti teori nombor algebra, topologi algebra dan geometri algebra mengaplikasi kaedah algebra ke dalam bidang matematik yang lain.
  60. Teknik pertama yang sistematik dan tersusun dalam menyelesaikan masalah kamiran adalah kaedah penyusutan (exhaustion method) oleh Eudoxus ca.
  61. Sesuatu soalan itu akan menjadi persoalan falsafah apabila soalan itu tidak dapat diselasaikan melalui kaedah pengamatan ataupun kaedah sains.
  62. Keempat-empat mazhab ini mempunyai peraturan, kaedah dan panduan yang sempurna lagi lengkap yang ditulis oleh mereka dalam kitab masing-masing.
  63. Pembiakan seks ialah kaedah pembiakan yang utama untuk kebanyakan organisma yang dapat dilihat, termasuknya hampir kesemua haiwan dan tumbuhan.
  64. Oleh itu mungkin lebih baik untuk tetap dengan kaedah berlipat seperti yang dicadangkan oleh Yitzhaki (1991) dan Karagiannis dan Kovacevic (2000).
  65. Ramai pembakar roti melihat kaedah pencetus sebagai tolak-ansur antara hasil yang terjamin oleh ibu roti , dan citarasa hasil penapaian lebih lama.
  66. Kumpulan ini membincangkan prestasi pemain, kaedah latihan, taktik permainan dan membuat penilaian mengenai pasukan lawan untuk permainan berikutnya.
  67. Konsep ini menggunakan pembinaan kompas dan sisi lurus klasik, membuktikan teorem ini dengan kaedah yang sama yang digunakan ahli geometri Yunani purba.
  68. Ramai ahli matematik membezakan antara matematik gunaan yang berkaitan dengan kaedah matematik, dengan aplikasi matematik di dalam sains dan kejuruteraan.
  69. Gunakan sebaiknya kaedah ini sekiranya anda memasuki rumah yang lama tidak diduduki atau diganggu hantu raya atau anda mengalami sakit yang tiada puncanya.
  70. Hal ini mendapat kritikan contohnya dari Vladimir Arnold yang berpendapat, ia terlalu banyak mengambil kaedah Hilbert, dan kurang mengambil kaedah Poincarx.
  71. Kebanyakan daripada Elements menyatakan keputusan-keputusan dalam apa yang kini disebut sebagai teori nombor, yang boleh dibuktikan menerusi kaedah geometri.
  72. Sekiranya arteri koronari tersumbat, tempat masalah boleh dipintas dengan pembedahan pintas arteri koronari atau ia boleh diluaskan melalui kaedah angioplasty.
  73. Murid-murid sekolah Tamil, contohnya, masih diajar aksara-aksara Tamil melalui kaedah xtticxdi, kaedah rima abjad yang direka kira-kira pada abad pertama Masihi.
  74. Tidak banyak kaedah jelas penyelesaian persamaan pembezaan lelurus; orang-orang yang dikenali biasanya bergantung kepada persamaan yang mempunyai tertentu simetri.
  75. Walaupun kedua bidang mempunyai asal yang sama, mereka adalah berbeza dari segi astronomi menggunakan kaedah saintifik, sementara astrologi tidak mempunyai asas sains.
  76. Gunakan teleskop, kamera dan binokular yang dilengkapi dengan penuras suria yang selamat serta menggunakan kaedah pantulan terus melalui teleskop, binokular atau cermin.
  77. Komponen kualiti tandan seperti peratusan perahan minyak dan hasil isirung ditentukan melalui kaedah 'analisis tandan', dengan 3 - 5 tandan dianalisis bagi setiap pokok.
  78. Kebanyakan orang menerima kaedah ini sebagai cara yang paling boleh dipercayai untuk mendapatkan maklumat mengenai alam, dunia, badan manusia atau binatang dan lain-lain.
  79. Biasanya, engin diesel akan memberi kuasa kepada motor elektrik untuk memutarkan tayar, atau sesetengah engin diesel menghantar kuasa ke tayarnya melalui kaedah hidrolik.
  80. Selain itu, doh boleh dibuat dengan kaedah pencetus, apabila tepung, air, dan kemudiannya agen penaik dicampurkan sehari sebelum dibakar, dan dibenarkan diperam semalaman.
  81. Kaedah pelaksanaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia buat pertama kalinya memperkenalkan kaedah pengumpulan data yang pelbagai iaitu:
  82. Meiosis merupakan salah satu kaedah pembiakan asekual yang berlaku dalam tumbuhan dan haiwan untuk menghasilkan zuriat yang dapat mewarisi ciri-ciri genetik daripada induk.
  83. Contohnya, pembuktian Euclid terhadap bilangan tidak terhingga nombor perdana dan kaedah berangka yang anggun yang mepercepatkan pengiraan, seperti transformasi Fourier cepat.
  84. Dalam analisis angka, kaedah Newton-Raphson yang membundarkan punca kuasa sesebuah fungsi boleh menyebabkan lelaran kacau jika fungsi tersebut tidak mempunyai punca kuasa nyata.
  85. UK diiktiraf sebagai sebuah negara bersenjata nuklear, sementara perbelanjaan ketenteraannya adalah yang ketiga atau keempat terbanyak di dunia, bergantung pada kaedah pengiraannya.
  86. Beberapa penyelidikan awal yang disumbang oleh ARPANET termasuk kaedah rangkaian tanpa-pusat (decentralised network), teori queueing, dan kaedah pertukaran paket (packet switching).
  87. Kemudian, pinyin diperkenalkan di sekolah rendah sebagai kaedah mengajar sebutan Bahasa Mandarin Baku, serta digunakan untuk meningkatkan kadar celik huruf di kalangan golongan dewasa.
  88. Khususnya, kaedah Haber-Bosch untuk mensintesis ammonium nitrat mengurangkan keperluan amalan tradisional yang membabitkan kitar semula nutrien menerusi penggiliran tanaman dan baja haiwan.
  89. Di dalam bidang pertanian ia biasanya dikaitkan sebagai "tumbuhan perosak" dan selalunya di hapuskan dengan beberapa kaedah kawalan rumpai samada kaedah mekanikal, kimia, kultur dan biologi.
  90. Biasanya, tanah hutan tropika adalah rendah kandungan nutriennya, menjadikannya agak terdedah kepada kaedah tebang bakar yang wujud dalam sesetengah amalan sistem pertanian pertanian pindah.
  91. Ia merupakan cabang antropologi yang membawa kaedah linguistik untuk menangani masalah antropologi, menghubungkan analisis bentuk-bentuk linguistik dan proses penafsiran proses sosial budaya.
  92. Sistem Hanyu Pinyin mengatasi sistem-sistem perumian terdahulu seperti Wade-Giles dan Perumian Peta Pos China, dan menggantikan Zhuyin sebagai kaedah panduan fonetik Cina di tanah besar China.
  93. Satu-satunya kaedah yang digunakan pada hari ini adalah melalui pembelahan nuklear, meskipun begitu kaedah-kaedah lain pada satu hari nanti termasuk pelakuran nuklear dan pereputan radioaktif.
  94. Pengelasan biologi atau pengelasan saintifik merupakan kaedah taksonomi saintifik yang digunakan dalam pengumpulan dan pengelasan organisma menerusi kategori organisma seperti genus atau spesis.
  95. Contohnya, kaedah kuantitatif boleh menghurai corak am sosial, manakala kaedah kualitatif pula boleh membantu dalam memahami bagaimana seseorang individu bergerak balas terhadap perubahan sosial.
  96. Perisian ini bukan sahaja memperbolehkan kita melakukan kerja-kerja pengaturcaraan biasa, malah program ini juga menyokong konsep pembangunan perisian mengunakan kaedah terkini seperti menggunakan UML.
  97. Pada awalnya, bilangan harimau dianggarkan dengan mengisi kesan jejak kakinya dengan acuan lepa, sehingga kaedah ini didapati kurang berkesan lalu diganti oleh cubaan kaedah menggunakan rakaman kamera.
  98. Dengan membuat perbandingan merentasi semua budaya tradisi dan wilayah budaya (berasaskan ruang), antropologi telah mengembangkan pelbagai jenis kaedah perbandingan, bahagian penting bagi kajian sains mereka.
  99. Teori sistem dinamik menekankan analisa sistem secara kualitatif yang ditetapkan oleh persamaan kebezaan, manakala banyak kaedah berangka telah dimajukan untuk menentukan penyelesaian dengan setepat-setepatnya.
  100. Ahli sosiologi sering kali bergantung kepada kaedah kuantitatif untuk menghurai corak hubungan sosial, dan untuk membina model model yang boleh membantu dalam meramal perubahan sosial dan kesannya kepada manusia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...