Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "dicipta"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dicipta" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Undang-undang asas itu telah dicipta pada 1887.
  2. Ia dicipta untuk memudahkan kerja-kerja mengaturcara.
  3. Skala Richter dicipta oleh Charles Francis Richter pada 1935.
  4. Satu daripada bahasa buatan dipanggil Esperanto telah dicipta oleh L.
  5. Kod ISO 639-1 yang baharu tidak dicipta jika kod ISO 639-2 sudah wujud.
  6. Salah satu daripada pelbagai alatan yang telah dicipta untuk mengukur masa.
  7. Jin merupakan sejenis makhluk halus yang dicipta dari api.
  8. Pam sedut pertama dicipta pada 1206 oleh jurutera Islam dan pencipta, Al-Jazari.
  9. Ia dicipta oleh penganut-penganut Taoisme untuk menggambarkan konsep ajaran Laozi.
  10. Dengan itu hantu kopek dicipta bagi menyelamatkan mereka daripada ancaman tersebut.
  11. Namun, drug ini tidak digunakan secara meluas sehinggalah jarum hipodermik dicipta pada 1853.
  12. Ovum adalah lebih besar daripada sperma dan secara amnya, kesemuanya dicipta sewaktu dilahir.
  13. "orang hitam kecil", merujuk kepada saiz kedil mereka, dan dicipta oleh pengembara Eropah awal.
  14. Dengan berlalunya masa, mata-mata wang yang baharu dicipta dan mata-mata wang yang lama ditamatkan.
  15. Torpedo" benar dicipta oleh Robert Whitehead, seorang jurutera British, pada pertengahan dekad 1800-an.
  16. Dengan itu hantu kum-kum dicipta sebagai sindiran kepada kumpulan yang memegang kepada ajaran Islam ketika itu.
  17. Perkataan Shinto dicipta dari gabungan dua huruf bahasa Cina (神道, dibaca shen dao menurut bacaan Cina moden).
  18. Blu-ray dicipta sejajar dengan pengenalan HDTV, yang berkeupayaan memancarkan mutu siaran lebih jelas serta interaktif.
  19. Fizik Moden sekarang menjelaskan bahawa atom dan tenaga tidak boleh dicipta atau dimusnahkan dalam satu tindak balas kimia.
  20. Terdapat dakwaan lain bahawa mikroskop dan teleskop dicipta oleh Roger Bacon dalam 1200-an, tetapi hal ini tidak dibuktikan.
  21. Menurut lagenda Jepun, pedang Jepun dicipta oleh pandai besi bernama 'Amakuni' pada 700 CE, bersama denga proses lipatan besi.
  22. Di sesetengah negara Eropah, kesemua anthropologi budaya dikenali sebagai ethnologi (istilah yang dicipta dan ditakrif oleh Adam F.
  23. Wilayah Bangkok dicipta pada tahun 1972 dengan percantuman wilayah Bangkok yang lama, changwat Phra Nakhon, dengan wilayah Thonburi.
  24. Tamadun Korea berada di puncaknya pada kurun ke-15, semasa pemerintahan Raja Sejong Agung, di mana aksara Korea,, dicipta pada masanya.
  25. Dalam konflik tersebut, sejenis kapal baru yang ternyata amat berkesan – bot torpedo yang lincah dan kecil, dicipta oleh John Ericsson.
  26. Sesetengah ahli matematik percaya yang trigonometri asalnya dicipta untuk mengira kedudukan matahari, latihan tradisional dalam buku tertua.
  27. Istilah ini dicipta oleh Auguste Comte, yang berharap untuk menyatukan semua kajian mengenai manusia -- termasuk sejarah, psychologi dan ekonomi.
  28. International Centre adalah sebuah pertubuhan perantaraan kerajaan dicipta pada 1974 melalui suatu perjanjian di antara UNESCO dan kerajaan Perancis.
  29. Guinea masa kini dicipta sebagai sebuah tanah jajahan oleh Perancis pada tahun 1890, dengan Noxl Balley sebagai gabenor pertama dan Pulau Tombo sebagai ibu negaranya.
  30. Kebelakangan ini, sistem angka yang paling laris digunakan dikenali sebagai angka Hindu-Arab yang dipercayai dicipta oleh dua orang ahli matematik India yang tersohor.
  31. Tunku Abdul Rahman yang menjadi Ketua Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri pada ketika itu telah membuat ketetapan agar sebuah lagu kebangsaan dicipta sebelum merdeka.
  32. Bagaimanapun, ilmu feng shui kini telah dicemarkan dengan pelbagai kepercayaan karut yang mungkin dicipta oleh pengamal-pengamal feng shui semata-mata untuk mendapat untung.
  33. Istilah familia dicipta oleh ahli botani Perancis, Pierre Magnol, dalam karyanya, Prodromus historiae generalis plantarum, in quo familiae plantarum per tabulas disponuntur.
  34. Hampagas torricellian dicipta dengan mengisi bekas kaca tinggi yang tertutup disebelahnya dan diisi dengan raksa dan bekas tersebut diterbalikkan dalam mangkuk berisi raksa.
  35. Angkasa luar dan medium interstelar merupakan hampagas berkualiti tinggi secara semulajadi, kualiti hampagas lebih baik boleh dicipta secara buatan dengan teknologi masa kini.
  36. Di Zaman Pertengahan semasa pemerintahan kerajaan Rom, singgah kubah telah dicipta bagi membolehkan struktur kubah yang bulat diletakkan di atas bangunan berbentuk segi empat.
  37. Tidak rasmi, mereka juga termasuk di dalam istilah politik yang dicipta [Orang Ulu]] - dipopularkan oleh persatuan politik yang dikenali sebagai Persatuan Kebangsaan Orang Ulu atau.
  38. Selepas pertengkaran bertahun-tahun antara raja dan kerajaan, uji kaji demokrasi dibubarkan pada tahun 1959, dan sebuah sistem panchayat "tanpa parti politik" dicipta untuk memerintah Nepal.
  39. Peta tertua Semenanjung Tanah Melayu yang masih wujud ialah Geographike Huphegesis yang dicipta pada abad ke-13 Masihi, berdasarkan data yang dihimpunkan oleh Ptolemy pada abad pertama Masihi.
  40. PlayStation 3 menggunakan cip mikropemproses Cell, yang dicipta oleh Sony, Toshiba dan IBM yang berteraskan kepada Power Processing Element berkelajuan 3.2 GHz dan lapan Synergistic Processing Elements (SPE).
  41. Kalendar ini dicipta kerana Kalendar Julian dinilai kurang tepat, sebab permulaan musim bunga semakin maju sehingga, perayaan Easter yang sudah disepakati sejak Konsili Nicea I pada tahun 325 tidak tepat lagi.
  42. Kita tidak mahu ilmu dan teknologi yang dicipta ditinggalkan di menara gading dan sebaliknya mesti diterjemahkan kepada kemakmuran negara, menjana produk, perkhidmatan, peluang pekerjaan, mengeksport dan menjana pendapatan negara.
  43. Tidak seperti pengetahuan tentang kerajaan Singhasari, Majapahit dan sebagainya, tiada pengetahuan yang berterusan tentang Srivijaya meskipun dalam sejarah Indonesia; masa lalunya yang dilupakan sebenarnya telah dicipta semula oleh ahli sejarah asing.
  44. Pada 1960, sebuah majlis penasihat yang dianggotai penduduk Solomon telah digantikan dengan sebuah majlis perundangan; dan sebuah majlis mesyuarat kerajaan telah dicipta sebagai badan yang bertanggungjawab membuat polisi baru untuk protektorat tersebut.
  45. Sebuah komposisi kecerunan wujud dalam Sistem Suria, dicipta oleh haba dan tekanan radiasi dari Matahari; objek yang lebih dekat itu kepada Matahari, iaitu lebih dipengaruhi oleh haba dan tekanan radiasi, adalah terdiri dari elemen dengan poin kecairan tinggi.
  46. Pada abad 20-an, kasut bola menjadi ringan dan lembut, seluar pendek dipakai lebih pendek, dan kemajuan dalam pembuatan pakaian dan cetakan membernarkan baju dicipta dengan lebih ringan mengunakna serat sintetik yang semakin berwarna-warni beserta rekabentuk kompleks.
  47. Pada masa dahulu harga garam adalah sangat mahal.Ini adalah kerana terdapat sebuah negara yang membayar gaji tenteranya dengan garam dan dari situlah kata nama 'gaji' dalam bahasa Inggeris diciptaiaitu 'salary' yang diambil daripada perkataan Latin yang bermaksud 'garam'
  48. Pam enam silinder blok tunggal oleh Taqi al-Din, dicipta pada 1551, juga mencipta separa hampagas, yang erbentuk "ketika pemberat timah hitam ("lead") naik ke atas, ia menarik piston bersamanya, menghasilkan hampagas yang mearik air melalui injap satu hala edalam silinder piston."
  49. Perkataan Biologi itu sendiri telah dikatakan dicipta pada 1800 oleh Karl Friedrich Burdach, tetapi ia muncul pada judul Jilid 3 buku Michael Christoph Hanov Philosophiae naturalis sive physicae dogmaticae: Geologia, biologia, phytologia generalis et dendrologia, diterbitkan pada 1766.
  50. Meskipun AFA dimaksudkan untuk hanya mewakiki ciri-ciri penuturan yang relevan kepada bahasa itu sendiri, satu set simbol tambahan dipanggil Extended IPA turut dicipta olej pakar fonologi untuk merakam ciri-ciri penuturan yang tiada kesan langsung pada pengertian dalam bahasa (seperti berkertak gigi, pelat menyebut bunyi "s", dan bunyi yang dihasilkan pesakit bibir bercelah).
  51. Abjad Fonetik Antarabangsa atau singkatannya AFA merupakan sistem transkripsi fonetik yang dicipta oleh para pakar bahasa dengan tujuan menawarakan kaedah yang seragam, tepat dan unik bagi mewakili bunyi-bunyi dalam mana-mana bahasa pertuturan, serta juga sering digunakan hari demi hari oleh para pakar bahasa, ahli patologi pertuturan dan pakar terapi pertuturan, guru bahasa asing, pengarang kamus, dan pengalih bahasa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...