Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "titah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "titah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sesungguhnya Menteri Besar patuh kepada titah tersebut, namun Sultan tidak mengambil jawatannya.
  2. Sampai bila pun beta akan cari ikhtiar untuk mendapatkan semula pulau milik Johor itu," titah baginda.
  3. Sistem mahkamah merangkumi sebuah mahkamah perlembagaan yang bidang kuasanya meliputi keperlembagaan akta-akta parlimen, titah diraja, dan hal-hal politik.
  4. Bandar Penggaram dibuka pada 1 Januari 1894 oleh Dato' Muhamad Salleh bin Perang, Dato' Bentara Luar Johor atas titah sultan Abu Bakar, sultan Johor ketika itu.
  5. Pada April 1981, Tunku Mahmud dilantik semula sebagai Tunku Mahkota tidak lama sebelum kemangkatan ayahandanya sebulan berikutnya, selepas itu ditabalkan sebagai Sultan Johor, atas titah ayahandanya.
  6. Pada tahun 2007, Sultan Iskandar mengeluarkan titah perintah yang hanya membenarkan gelaran Istana dipakai oleh kediaman dan hartanah yang dimiliki oleh Sultan dan Tunku Mahkota, manakala hartanah yang dimiliki oleh kerabat diraja yang lain dikenali sebagai "Kediaman".
  7. Salah satu keputusan paling kontroversi yang diambil oleh Dorgon adalah mengeluarkan titah perintah pada Julai 1645, yang mewajibkan semua lelaki berbangsa Cina Han forced untuk mencukur rambut depan dan menyikat rambut yang selebihnya menjadi tocang, jika tidak boleh dihukum mati.
  8. Satu titah perintah telah dikeluarkan dengan kuil itu mendapat nama Cheng tien wan shou yang bermaksud "kurniaan 10,000 tahun dari Syurga" (dipercayai Candi Bungsu, salah satu bahagian dari candi yang terletak di Muara Takus) dan sebuah loceng ditempa untuk dihadiahkan kepada utusan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...