Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "mahupun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mahupun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 0 sendiri bukan negatif mahupun positif.
  2. Kebanyakan karya sastera baik hikayat, puisi mahupun prosa bertulisan Jawi.
  3. Bahagian tanju agak terdedah dan lazimnya ia tidak bertutup mahupun beratap.
  4. Pakaian sutera atau kapas mahupun jaket nilon semuanya dibuat daripada bahan kimia.
  5. Litar jenis ini dikenali sebagai 'isyarat campuran' berbanding analog mahupun digital.
  6. Seruling kebiasaan ditiup dengan mulut, mahupun terdapat alat yang ditiup melalui hidung.
  7. Lain spesies lain saiz telurnya, namun semua telur kupu-kupu berbentuk sfera mahupun ovat.
  8. Dalam peperangan ini puluhan ribu nyawa, baik penduduk awam mahupun askar Iran, terkorban.
  9. Imam Syafii menolak Istihsan dari Imam Abu Hanifah mahupun Mashalih Mursalah dari Imam Malik.
  10. Oleh itu, kita tidak dapat melihat zarah-zarah jirim itu mahupun menggunakan mikroskop cahaya.
  11. Beberapa jenis kulat dimakan untuk sifat psikedeliknya, baik untuk rekreasi mahupun untuk agama.
  12. Hakim-hakim ICJ tidak boleh memegang sebarang jawatan lain, mahupun mewakili mana-mana kepentingan.
  13. Ia dipertuturkan oleh kebanyakan populasi China tempatan di sana, sama ada di rumah mahupun pejabat.
  14. Tetapi, unit seperti Special Air Service, baik British mahupun Australia, menyusup masuk secara rahsia.
  15. Malah, bandar ini sering diberi jolokan "yang pertama" di sidang penulisan bercetak mahupun elektronik.
  16. Telur ayam dipergunakan secara meluas untuk berbagai-bagai hidangan, baik yang manis mahupun yang tidak.
  17. Dia tidak mahu ketidakadilan berlaku dalam proses pilihanraya samaada dari pihaknya mahupun pihak kerajaan.
  18. Pada masa ini litar analog menggunakan litar digital mahupun pemprosesan mikro untuk meningkatkan prestasi.
  19. Sebenarnya, kupu-kupu dewasa mampu hidup selama seminggu mahupun hampir setahun bergantung pada spesiesnya.
  20. Dalam pada itu, aksara-aksara ini tidak terdapat dalam kamus bahasa Cina bertulisan tradisional mahupun ringkas.
  21. Jerman kemudiannya mencapai kawalan secara langsung mahupun tidak langsung ke atas sebahagian besar benua Eropah.
  22. Akan tetapi, tidak Zhang mahupun laporan Xinhua memberi sebarang indikasi akan perlawaan sedemikian akan menjadi.
  23. Sebagai kuasa ekonomi utama, Jepun mempunyai ekonomi ketiga terbesar dari segi KDNK nominal mahupun pariti kuasa beli.
  24. Catatan sejarah mencatatkan pelbagai kes penyeksaan dan pembunuhan, baik terhadap musuh politik mahupun penduduk awam.
  25. Al-Quran menerangkan dalam surat An Nisaa':157 bahawa Nabi Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib oleh orang-orang Kafir.
  26. Bagi masyarakat majoriti Muslim Algeria, mereka tidak diberikan taraf kewarganegaraan Perancis mahupun hak untuk mengundi.
  27. Petempatan pemburu-pengumpul baik kekal mahupun sementara, atau kedua-duanya, bergantung pada kecenderungan berpindah-randah.
  28. Setiap spesies kupu-kupu mempunyai julat tumbuhan perumah yang sendiri, baik yang hanya satu spesies mahupun pelbagai spesies.
  29. Monaco juga mempunyai pasukan dan kehadiran polis yang terbesar di dunia, baik dari segi per kapita mahupun dari segi keluasan.
  30. Kebanyakan kupu-kupu mengumuhkan bendalir pewarna lebihan selepas keluar dari kepompong, baik yang putih, merah mahupun jingga.
  31. Ketika hayatnya, beliau dapat mengikuti pelbagai perkembangan ilmu pengetahuan, baik di bidang ilmu dan politik mahupun ilmu agama.
  32. Jarak ke pusat bumi boleh dipergunakan untuk kedudukan-kedudukan yang amat dalam mahupun untuk kedudukan-kedudukan di ruang angkasa.
  33. Nombor-nombor nyata terdiri daripada semua nombor yang boleh diungkapkan melalui angka perpuluhan, baik nombor nisbah mahupun nisbah.
  34. Pupusa sering disajikan dengan curtido (sejenis salad kol pedas mahupun kubis yang diasamkan) dan sos tomato, yang dimakan pakai jari.
  35. Zaman Masyarakat Paleolitik Malaysia tidak mempunyai sempadan mahupun negara, bahkan tidak berkerajaan, beragama, berduit dan sebagainya.
  36. Genetik merupakan bidang sains yang mengkaji fenomena pewarisan dan variasi dalam kesemua makhluk hidup, samada manusia mahupun bakteria.
  37. Musiknya termasuk lagu keagamaan yang digunakan untuk memperingati Natal mahupun hari raya lain, khususnya yang berkaitan dengan para santo.
  38. Yu banteng, Carcharhinus leucas, adalah yang paling terkenal dari beberapa spesies yang berenang di air laut mahupun air tawar dan di delta-delta.
  39. Putrajaya menjadi penanda aras kepada pembangunan dan pentadbiran sesebuah bandar baik di peringkat dalam negara mahupun di peringkat antarabangsa.
  40. Semua nombor nisbahadalah nombor nyata dan seperti dengan nombor nisbah, nombor nyata boleh dikelaskan, baik sebagai positif, sifar, mahupun negatif.
  41. Mikrob juga digunakan oleh ahli bioteknologi, baik dalam penyediaan makanan dan minuman mahupun dalam teknologi moden berasaskan kejuruteraan genetik.
  42. Penyiaran ialah pengedaran isyarat audio dan/atau video yang memancarkan rancangan kepada audiens, baik orang ramai mahupun golongan-golongan tertentu.
  43. Contohnya, meskipun sering mengelakkan diri dari satu sama lain, namun pernah dirakamkan juga harimau jantan mahupun betina berkongsi habuan buruannya.
  44. Perang itu mengakibatkan beratus-ratus ribu pelarian daripada kedua-dua pihak, dan beribu-ribu orang dibunuh, baik dalam perang mahupun oleh penghapusan bangsa.
  45. Dalam konteks biologi, Australasia bukan Dunia Baru mahupun Lama, kerana flora dan faunanya ketara bezanya daripada flora dan fauna di Eurasia dan benua Amerika.
  46. Penemuan yang paling memeranjatkan ialah kehadiran aktiviti gunung berapi bulan Io, yang belum pernah dicerap sama ada dari Bumi ataupun oleh Pioneer 10 mahupun Pioneer 11.
  47. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  48. ini adalah kerana garam pada masa kini merupakan satu bahan yang amat diperlukan sama ada digunakan dalam bidang perubatan, pertanian mahupun dalam bidang pembuatan makanan.
  49. China yang wujud pada hari ini dikenalpasti wujud sebagai suatu tamadun, negeri atau negara mahupun beberapa tamadun, negeri atau negara yang berkecempung di tempat yang sama.
  50. Kekayaan yang sangat besar yang didapati dari minyak, sangat membantu permainan dan pembentukan kekuatan peranan dari keluarga Kerajaan Saudi baik di dalam mahupun luar negeri.
  51. Disebabkan ketangkasan dan sifat ingin tahu ini, kambing digeruni kerana bolos dari kandang dengan menaiki pagar dan kurungan secara sengaja mahupun semata-mata kerana senang dipanjat.
  52. Walaubagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa Sabah telah menjadi sebuah negara mahupun merdeka secara hakiki, berikutan ketiadaan pengiktirafan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  53. Dengan latihan yang intensif dalam semua bentuk cabaran samada konvensional mahupun perperangan insurgensi, batalion ini dilatih supaya siap siaga bagi menghadapi ancaman musuh-musuh negara.
  54. Ujian peluru berpandu ini manjadi selepas beberapa minggu spekulasi yang mengatakan bahawa Korea Utara sedang bersedia melancarkan satu peluru, tetapi tidak kuantiti mahupun tapaknya diduga.
  55. Mata Hari kemudian sering berkelana baik antara kota mahupun antara negeri kerana terkenal sering bepergian, maka dia tidak punya kesulitan untuk menyusup, termasuk dalam masa Perang Dunia I.
  56. Bennett dikatakan memaksa latihan keras untuk askar-askar Australia, dan mempercayai latihan yang diadakan menjadikan askar-askar Australia lebih baik daripada askar India mahupun askar-askar British.
  57. Lebih-lebih lagi, China turut dikecam atas pencabulan hak asasi manusia oleh kerajaan-kerajaan negara lain mahupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, di samping sering kali mengganggu kebebasan akhbar.
  58. Televisyen atau televisi ialah sejenis media telekomunikasi terkenal yang digunakan untuk memancarkan dan menerima gambar bergerak, sama ada monokrom ("hitam putih") mahupun warna, lazimnya diiringi bunyi.
  59. George tidak tahu bertutur dalam bahasa Inggeris, dan menghabiskan banyak masanya di dalam istana di Hannover, serta tidak mempunyai pengetahuan, mahupun minat, dalam perincian-perincian kerajaan Inggeris.
  60. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  61. Kaya dengan tema-tema rasisme, cinta, kecemburuan dan penderhakaan, Othello masih dipersembahkan di teater profesional mahupun rakyat serta menjadi asas untuk pelbagai adaptasi opera, filemmahupun sastera.
  62. Semua sel, baik prokariot mahupun eukariot, dilitupi oleh membran untuk mengasingkan isi dalamnya daripada persekitaran luarnya, mengawal apa yang keluar masuk sel itu, serta memelihara potensi elektrik sel.
  63. Ia memberikan hitungan bahasa dengan seberapa lengkap yang mungkin, baik bahasa moden mahupun bahasa pupus, bahasa kuno atau bahasa binaan, bahasa utama atau bahasa minor, serta bahasa tulisan mahupun yang bukan.
  64. Kupu-kupu yang baru keluar perlu mengambil masa untuk mengembangkan kepaknya dengan darah sambil menjemurkan kepaknya, baik satu jam mahupun berjam-jam lamanya; pada ketika inilah ia amat terdedah kepada pemangsa.
  65. Mereka mematuhi amalan bulan suci apabila berpuasa semasa waktu siang yang madatori, dan mengelak memakan daging babi tetapi mereka tidak mengerjakan sembahyang lima waktu sehari mahupunpergi ke masjid secara kerap.
  66. Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa penyeliaan dan pengubahan keputusan semua Mahkamah Bawahan, serta juga bidang kuasa untuk membicarakan semua rayuan daripada Mahkamah Bawahan, baik kes sivil mahupun kes jenayah.
  67. Sains komputer secara umumnya adalah pengkajian kalkulasi (computation) dan pemprosesan maklumat, sama ada dari segi perkakasan mahupun perisian.Seseorang yang pakar dalam bidang perkomputeran dipanggil Saintis Komputer.
  68. Bahasa Melayu dalam tulisan Jawi merupakan bahasa perantaraan seluruh lapisan masyarakat, baik para raja, bangsawan, ilmuwan agama mahupun orang keramaian, di samping menjadi lambang tradisi kebudayaan dan tamadun Melayu.
  69. Pedang Samurai daripada Kota Belud amat tinggi kualitinya dan senang di perolehi sehinggakan menjadi tarikan dan cenderamata yang harus di beli oleh para pelancong dari luar negara mahupun dalam negeri yang singgah ke Kota Belud.
  70. Pada abad ke-14, ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka, bahasa Melayu dijadikan lingua franca di Kepulauan Melayu, tidak kira dituturkan oleh penduduk tempatan mahupun saudagar dan seniman yang mengunjungi Melaka melalui Selat Melaka.
  71. Disebabkan istilah Taoisme mempunyai tafsiran yang berbeza telah menyebabkan salah faham dan menimbulkan banyak kekeliruan yang agak meluas terhadap istilah ini, baik di kalangan orang bukan Cina mahupun di kalangan orang Cina diri juga.
  72. Perang ini sebahagian besarnya berlangsung di Perancis, dan meskipun ia mirip satu perang saudara Perancis mahupun konflik antarabangsa, sejarahwan Philippe de Vries menganggap bahawa perang ini telah "terjadi pada sekitar tingkat provinsi".
  73. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan malar hijau, baik pokok mahupun renek, termasuklah kebanyakan spesies konifer, live oak, holly, gimnosperma "purba" seperti sikad, dan juga kebanyakan angiosperma dari iklim lebih panas seperti pokok hutan hujan dan Eucalyptus.
  74. Pantai, laut, pulau, hasil laut, tempat bersejarah, hutan bakau, hutan bukit dan kemudahan-kemudahan rekreasi adalah merupakan produk-produk pelancongan yang menjadi daya tarikan utama pelancong-pelancong tempatan mahupun luar negeri untuk datang ke Daerah Manjung yang indah ini.
  75. Di Kedah mahupun Kulim, pesakit hospital juga hendaklah pergi berdaftar nama di tempat yang berdekatan di Pulau Pinang seperti Butterworth daluhu jika mahu pergi ke negeri lain, kemudian baru boleh pergi ke Hospital Pulau Pinang untuk mendapat rawatan, bukannya di Klinik kesihatan negeri Kedah.
  76. Setiap jenis hidupan, tidak kira kuman, tumbuhan, haiwan mahupun manusia, mempunyai sesuatu yang membezakannya dari hidupan-hidupan lain, iaitu sifat atau ciri-ciri, dan sifat-sifat yang asas sekali termasuk anatomi, fungsi (perjalanan badan hidupan), dan perilaku atau tabii (tindak-tanduk hidupan).
  77. Oleh kerana kereta api maglev tidak mempunyai banyak persamaan dan pertindihan dari segi teknologi berbanding kereta api beroda yang lain, pelaksanaannya sering menghadapi halangan mahupunsekatan samada dari segi teknologi, ekonomi mahupun politik lebih-lebih lagi apabila infrastruktur sedia ada tidak boleh disesuaikan untuk penggunaannya.
  78. Ada kekhuatiran bagi kaum Orang Melayu Malaysia beragama Islam, baik dari ahli-ahli parti politik UMNO sendiri mahupun ahli-ahli dari PAS, melarang seorang bukan Bumiputera daripada menjadi Perdana Menteri, namun Kerajaan telah berulang kali menyakinkan Rakyat, bahawa Perlembagaan tidak mewajibkan dan membenarkan seseorang daripada etnik bukan Bumiputera untuk menjadi Perdana Menteri.
  79. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal selia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umum khususnya dari kalangan para jemaah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...