Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "diusahakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diusahakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Falsafah merupakan sesuatu yang diusahakan oleh setiap bangsa.
  2. Projek itu yang diusahakan oleh Agibs Engineering and Construction Sdn.
  3. Di Malaysia, dua jenis padi telah diusahakan iaitu padi sawah dan padi huma.
  4. Pengamalan kaedah-kaedah ini memerlukan manusia menetap di tanah yang diusahakan seumur hidup mereka.
  5. Keluasannya mencakupi 4,000 batu persegi serta diusahakan secara tradisional tanpa penggunaan jentera.
  6. Getah dan kelapa sawit juga diusahakan di sini di mana kebanyakannya meliputi kawasan felda dan felcra.
  7. Aktiviti ekonomi seperti perikanan komersial, perkapalan, dan pelancongan antara aktiviti yang rancak diusahakan disitu.
  8. Jawapan yang selalu diusahakan oleh para saintis untuk mencuba menjawab pertanyaan tersebut adalah dengan menilik kepada konsepsi hakikat manusia.
  9. Kajayaan perjanjian ini sebenarnya diusahakan dan dimulakan bersungguh-sungguh oleh Edward Henry Strobel Penasihat Hal Ehwal Luar Negeri Kerajaan Siam.
  10. Mustafa Ton melantik Ahmad Mahmud sebagai Ketua Pengarang Variapop Group dan sebagai jalan meningkatkan pengedaran, SBDJ telah diusahakan dan terbukti berjaya.
  11. Di Asia Tenggara, tapak arkeologi di Phumi Mlu Prey, Kemboja menemui tanda-tanda kegiatan penuangan gangsa dan besi yang diusahakan sebelum abad pertama Masihi.
  12. Langkah terpenting yang akan diusahakan oleh Kerajaan Venetiaan adalah meneruskan usaha-usaha ke arah keamanan yang telah dirintis oleh kerajaan awam sebelumnya.
  13. Terdapat juga kegiatan peternakan seperti rusa, lembu dan kambing yang diusahakan secara kecil-kecilan dan ladang, samada milik persendirian, swasta atau kerajaan.
  14. Dokumentari The Making of SBDJ sedang diusahakan bagi merakamkan lokasi-lokasi khususnya di Perak, Malaysia dan Sumatera berkaitan dengan 'siri Bercakap Dengan Jin' ini.
  15. Menjelang akhir 1920-an, diusahakan pula sistem televisyen yang menggunakan teknologi optik dan elektronik sahaja yang menjadi asas kepada semua sistem televisyen masa kini.
  16. Memandangkan tanah hutan di sekitar Mengkibol sedang diusahakan bagi penanaman getah maka NMB bercadang untuk membina sebuah stesen kereta api di kawasan tersebut dalam tahun 1910.
  17. Pada tahun 1894, orang awam republikan mengambil alih tampuk kuasa, sehingga mencetuskan “kitaran perang saudara, kemelut kewangan, dan ketidakcekapan pentadbiran yang berpanjangan.” Pada tahun 1902, kerajaan memulakan pemulihan dasar-dasar yang diusahakan sewaktu zaman Empayar, iaitu dasar-dasar yang menjanjikan keamanan dan ketenteraman dalam negara serta memulihkan nama baik Brazil di mata dunia, serta berjaya merundingkan beberapa perjanjian yang diluaskan serta mengukuhkan sempadan Brazil.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...