Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "alat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "alat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Piagam PBB menguntukkan enam alat yang utama, iaitu:
  2. Kedua alat ini mulai berasa gatal dan kemerah-merahan.
  3. Alat alat pengiring tarian adalah set gong dan gendang.
  4. Selain suara manusia, seruling merupakan alat muzik yang tertua.
  5. Majlis Keselamatan UN merupakan alat yang paling berkuasa dalam PBB.
  6. Rebab merupakan sejenis alat muzik bertali yang berasal dari Afghanistan.
  7. Pinyin juga menjadi alat yang berguna untuk menginput teks Cina ke dalam komputer.
  8. Okarina, xun, pan pipes, dan wisel polis, dan wisel bosun adalah alat yang tertutup.
  9. Selain itu, mereka menggunakan alat batu sebagai alat utama dalam kehidupan seharian.
  10. Dasar pro-bumiputra tertentu wujud sebagai suatu alat aksi afirmatif untuk bumiputera.
  11. Seruling ataupun flut ialah sebuah alat muzik dari famili alat tiup kayu atau woodwind.
  12. Terdapat juga alat muzik tradisional yang lain seperti serunai/seruling dan gitar buluh.
  13. Isi padu seruling boleh ditingkatkan dengan menambah besar alat penyalun dan lubang ton.
  14. Corak tulisan ringkas ini amat penting sebagai alat komunikasi dalam persekitaran mereka.
  15. Seruling kebiasaan ditiup dengan mulut, mahupun terdapat alat yang ditiup melalui hidung.
  16. Antara alat pengiraan terawal termasuklah pembaris gelongsor, jadual logaritma dan nomograf.
  17. Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai dihidangkan sebagai minuman istimewa.
  18. Namun alat muzik seumpama ini amat kurang dimainkan kerana proses pembuatannya yang agak rumit.
  19. Bidang sains yang menyiasat objek kecil menggunakan alat sedemikian dikenali sebagai mikroskopi.
  20. Pengguna boleh memilih menu dengan menggerakkan ke kiri atau ke kanan menggunakan alat pengawal.
  21. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled.
  22. Alat batu yang digunakan oleh manusia Zaman Paleolitik ialah alat repihan seperti alat batu penetak.
  23. DualShock 3 menggantikan alat pengawal Sixaxis sebagai alat pengawal utama untuk konsol PlayStation 3.
  24. Mereka juga mencipta alat seperti beliung yang digunakan untuk menggali tanah dan alat untuk mengetam kayu.
  25. Pada 30 Oktober 2008, Sony telah memulakan pengeluaran konsol PlayStation 3 bersama alat pengawal DualShock 3.
  26. Di samping itu mereka akan mengumpulkan alat muzik seperti biola, gong dan gendang bagi mengiringi mereka nanti.
  27. Inilah yang membezakan seorang penggubah daripada seorang ahli muzik yang mengimprovisasi atau bermain alat muzik.
  28. Mengikut klasifikasi instrumen muzik Hornbostel-Sachs, seruling atau flut dikategorikan sebagai alat tiupan pinggir.
  29. Nama Sixaxis juga merujuk kepada teknologi pengesanan gerakan yang digunakan dalam alat pengawal ini serta DualShock 3.
  30. Tenaga yang terdapat pada peneroka sudah menurun dan tidak akan dapat menegndalikan satu alat pun menjelang tahun 2025.
  31. DualShock 3 juga merupakan alat pengawal tanpa wayar yang mempunyai input USB mini yang digunakan untuk pengecasan bateri.
  32. Aliran udara perlu diarahkan pada sudut dan halaju betul; jika tidak udara yang terkandung di dalam alat tidak akan bergetar.
  33. Ini bermaksud mereka seharusnya menutup alat kemaluan dan bahagian diantara pusat dan lutut setiap masa kecuali atas dasar privasi.
  34. Ia juga menjadi satu alat yang digunakan dalam cabang matematik yang lain seperti kombinatorik, algebra abstrak dan analisis matematik.
  35. Bagaimanapun, kedua-dua mereka kini telah rosak sekarang." Kedua-dua alat itu telah ditarik balik dan satu masih menunggu untuk dibaiki.
  36. Mahir dalam pertempuran berkuda dan memanah, wira puak clan warriors merupakan alat yang digemari Maharaja bagi mematahkan pemberontakan.
  37. Fungsi gegaran yang terdapat pada alat pengawal ini tidak mengganggu fungsi pengesanan gerakan, malah ianya boleh digunakan bersama-sama.
  38. Para sejarawan Sepanyol juga mencatat tentang peranan penting Quipu sebagai alat mnemonik untuk berkomunikasi dan merekod maklumat berangka.
  39. Gas yang selebihnya dihantar ke Unit Pencairan di mana ia dicarikan dengan menyejukkan suhu ke paras -161'C dengan menggunakan alat penyejuk.
  40. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan.
  41. Mikrokomputer menjadi alat perniagaan apabila atur cara hamparan elektronik VisiCalc dilancarkan untuk mesin Apple II, dan seterusnya untuk IBM PC.
  42. Bunyi seruling boleh ditingkatkan dengan penggunaan alat resonan yang lebih besar, aliran udara besar, atau dengan meningkatkan halaju aliran udara.
  43. Alat pengawal tanpa wayar Sixaxis merupakan alat pengawal tanpa wayar rasmi untuk PlayStation 3 sehingga digantikan dengan alat pengawal DualShock 3.
  44. Sejak 1970-an, kemunculan pita video, cakera laser, DVD dan kini Blu-ray juga menjadikan peti televisyen sebagai alat untuk menayangkan bahan rakaman.
  45. Dengan itu, Shinto digunakan sebagai alat bagi menggalakkan penyembahan Maharaja, dan Shinto dieksport ke jajahan yang ditawan seperti Hokkaido dan Korea.
  46. Untuk menghasilkan karya menggunakan cat tempera, alat dan bahan yang digunakan ialah berus jenis lembut atau keras, kertas tebal, kain kanvas atau papan.
  47. Berlainan dengan alat rid, seruling ialah sebuah alat aerofon atau alat tiup tanpa rid yang mengeluarkan bunyi daripada aliran udara yang merentasi lubang.
  48. Matematik digunakan di seluruh dunia sebagai alat penting di dalam pelbagai bidang, termasuklah sains semula jadi, kejuruteraan, perubatan dan sains sosial.
  49. Karbon dioksida memadamkan api, dan juga sebahagian alat pemadam api, terutamanya direka bagi api eletrik, mengandungi cecair karbon dioksida bawah tekanan.
  50. Pemain seruling tiupan tepi menggunakan lubang pada tepi tiub bagi menjana ton, berbanding pemain alat tiupan hujung yang mempunyai lubang tiup di hujungnya.
  51. Kesemua alat pengawal Sixaxis yang dijual tidak termasuk dengan kabel USB ke mini USB, tidak termasuk dengan alat pengawal Sixaxis yang dijual bersama konsol.
  52. Sistem avionik pesawat juga ditukar, alat panduan dan komunikasi khas dipasang untuk kawalan formasi penerbangan pada pesawat pemintas satu tempat duduk, Su-27.
  53. DualShock 3 juga mempunyai reka bentuk serupa dengan Sixaxis dengan perbezaan hanyalah pada cetakan "DUALSHOCK 3" yang terdapat pada bahagian atas alat pengawal.
  54. Peniup seruling menukar pic bunyi dengan menutup atau membuka lubang pada badan alat, dan dengan itu menukar panjang berkesan alat penyalun dan frekuensi resonan.
  55. Namun, ia menyukarkan pemain baharu membuat bunyi penuh daripada seruling melintang berbanding alat seperti rekorder yang, seperti dikatakan, mempunyai saluran udara.
  56. Di antara alat-alat yang digunakan ialah kapak, sabit, pisau, dan mata lembing.Mereka juga menggunakan tulang mawas sebagai salah satu daripada alat yang mereka gunakan.
  57. Sebelum melakukan hubungan seks, individu tersebut akan berasa panas, fikiran menjadi agresif, deria kulit menjadi peka, alat zakar menjadi panjang, tegang dan mengeras.
  58. Namun begitu, alat pengawal ini mempunyai ciri-ciri tambahan seperti penggunaan teknologi Bluetooth untuk kawalan tanpa wayar serta mempunyai teknologi pengesanan gerakan.
  59. Seruling yang mempunyai banya alat penyalun dapat dimainkan mengikut satu alat resonan setiap kali atau lebih dari satu alat resonan sekali gus (seperti dengan flut ganda).
  60. Kini, komputer banyak memainkan peranan yang penting dalam pendidikan, sama ada sebagai alat bantu mengajar atau pun melalui pendidikan atas talian (pendidikan jarak jauh).
  61. Prestasi kereta bergantung kepada sistem elektronik, aerodinamik, ampaian dan tayar, manakala sistem kawalan cengkaman dan alat bantuan lain telah diharamkan sejak tahun 2008.
  62. Berikutan Grand Prix San Marino, di mana pasukan Benetton, Ferrari dan McLaren telah disiasat kerana disyaki melanggar larangan yang dikenakan oleh FIA tentang alat elektronik.
  63. Beliau kemudiannya mengarahkan pembantunya yang merupakan seorang ahli teknologi atau jurutera untuk memperbaiki alat tersebut dengan membuang harmonik daripada hasil bunyinya.
  64. Beliau menggunakan secret ballot iaitu sbuah alat eletrik yang boleh menghidupkan semua eletrik di Ontario pada tahun 1874; kemudian beliau juga meneruskan laluan utama keretapi.
  65. Alat pengawal ini direka berdasarkan kepada alat pengawal DualShock 2 yang mengekalkan ciri-ciri seperti butang yang sensitif kepada tekanan, susun atur butang serta reka bentuk.
  66. Antara alat muzik tradisional bagi masyarakat Melayu di Malaysia adalah seperti Serunai, Geduk, Gedumbak, Canang, Kesi, Tetawak, Kecerek, Gendang Sembilan seruling dan sebagainya.
  67. Fipple memberi alat timbre yang berlainan daripada seruling yang tidak mempunyai fipple dan memudahkan permainan alat tersebut; walau bagaimanapun, pemain kehilangan sedikit kawalan alat.
  68. Peti televisyen yang dijual sejak akhir 1930-an sudah menjadi salah satu alat penerima komunikasi utama dalam rumah, perniagaan dan institusi, khususnya sebagai sumber hiburan dan berita.
  69. Pada masa kini, umum telah mengetahui bahawa alat ini beroperasi dengan memancarkan elektron dari elektrod tunggal melalui kombinasi di antara pancaran medan elektron dan pancaran termion.
  70. Di bawah kepimpinan Rumsfeld, syarikat Searle berjaya mendapat kelulusan daripada FDA, (sebuah agensi yang bertanggungjawab mengawal pengedaran makanan, alat persolekan, alat perubatan dll.).
  71. Mungkin sekali belang berfungsi sebagai alat penyamaran untuk membantu harimau menyorokkan diri dalam bayang bertelau-telau dan rumput panjang di persekitarannya, sambil menghendap mangsanya.
  72. Galian arkeologi telah membongkar bukti bahawa terdapat sekumplan kecil pemburu pada Zaman Batu, diikuti dengan populasi yang lebih besar pada Zaman Logam yang menghasilkan lesung dan alatbesi.
  73. Satu kawasan pengeluaran peralatan batu yang tidak diganggu di mana peralatan kerikil dihasilkan dengan menggunakan alat seperti andas dan tukul batu telah digali di tapak arkeologikal Kota Tampan.
  74. Sebagai sebahagian daripada projek lima tahun untuk memasang alat pelampung tsunami di sekitar kepulauan Indonesia, kerajaan itu telah meletakkan dua alat tersebut di samping pulau Sumatra tahun lalu.
  75. Mereka menghasilkan alat logam daripada gangsa dan besi.Mereka juga bercucuk tanam, menangkap ikan, berburu binatang liar di hutan, menternak binatang ternakan, dan menjalankan perniagaan secara tukar barang.
  76. Jejantas udara Menara Berkembar Petronas ini juga sentiasa dilengkapi alat pemadam api moden yang terkini, terdapat juga sistem pengesanan haba, asap dan suhu dengan penggera keselamatan dan alatpercikan air.
  77. Selepas Zaman Neolitik,teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam.Zaman Logam di Malaysia bermula kira-kira 4000 tahun dahulu.Pada zaman ini manusia telah mencipta alat gangsa dan besi.
  78. Bagaimanapun, apabila ditanya berapa banyak alat pelampung itu dapat digunakan, Prihantoro menjawab: "Tiada." Seterusnya beliau mengatakan, "Kita perlukan sekurang-kurangnya 22 alat pelampung untuk meliputi seluruh Indonesia.
  79. Menjelang awal 1800-an, teknik dan alat pertanian, simpanan biji benih, dan kultivar telah diperbaik sehingga hasil daripada setiap unit tanah bertambah berkali-kali, berbanding dengan daya pengeluarannya pada Zaman Pertengahan.
  80. Sebagai alat PBB tunggal yang diwakili oleh kesemua ahli, Perhimpunan ini bertindak sebagai forum untuk ahli-ahlinya membincangkan persoalan undang-undang antarabangsa serta membuat keputusan tentang pengendalian pertubuhan ini.
  81. Hubungan seks biasanya bermula dengan kucupan, belaian atau sentuhan bahagian kulit lembut, menggosok atau menggesel dan memasukkan alat zakar ke dalam liang faraj secara berulang dan disudahi dengan kekejangan/inzal (puncak syahwat) secara berperingkat dalam beberapa detik.
  82. Setelah simpanan wang sementara terkumpul banyak, kerajaan El Salvador membuat rencana integrasi rencana kewangan yang bermula pada tarikh 1 Januari 2001, di mana dolar Amerika Syarikat menjadialat pembayaran yang sah di samping Colxn El Salvador, dan semua laporan rasmi mula menggunakan dolar.
  83. Ikan yu mencakup spesies yang berukuran sebesar telapak tangan yu pigmi, Euprotomicrus bispinatus, sebuah spesies dari laut dalam yang panjangnya hanya 22 cm, hingga yu paus, Rhincodon typus, ikan terbesar, yang bertumbuh hingga sekitar 12 meter dan yang, seperti ikan paus, hanya makan plankton melalui alat penyaring di mulutnya.
  84. Statut ini juga memasukkan kesalahan seksual baru yang dikenali sebagai "serangan melalui penembusan", yang mempunyai hukuman yang sama dengan hukuman rogol, dan ia dilakukan apabila seseorang itu memasukkan, secara seksual, mana-mana bahagian badannya, atau apa-apa alat yang lain, ke dalam alat kelamin wanita atau lubang dubur, tanpa mendapat persetujuan.
  85. Walaupun seorang wanita yang memaksakan seorang lelaki untuk bersetubuh tidak boleh disabitkan atas kesalahan merogol, dia boleh disabitkan kesalahan "kerana menyebabkan seseorang itu melakukan perbuatan seksual tanpa persetujuan", kesalahan yang juga membawa hukuman penjara seumur hidup sekiranya ia melibatkan kemasukan ke dalam mulut, lubang dubur atau alat kelamin wanita.
  86. Hubungan seks didefinisikan sebagai persenyawaan, persetubuhan, "bersatu", hubungan kelamin atau jimak adalah satu aktiviti merangsangkan deria sentuhan kulit secara keseluruhan sehingga memasukkan alat zakar ke dalam lubang faraj (wanita) atau mana-mana liang individu lain secara geselan berulang dengan niat ingin mengeluarkan air mani (lelaki atau wanita) sedikit atau seluruhnya.
  87. Alat-alat matematik yang ditemukan termasuk sebatang pembaris perpuluhan yang tepat, dengan pembahagian-pembahagian kecil dan persis, sebuah alat kulit yang bertindak sebagai kompas untuk mengukur sudut-sudut pada permukaan satah atau pada ufuk dalam gandaan 40-360 darjah, sebuah alat kulit yang digunakan untuk mengukur 8–12 bahagian penuh ufuk dan langit, serta sebuah alatuntuk mengukur kedudukan bintang bagi tujuan-tujuan pengemudian.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...