Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "Angkasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Angkasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Stesen Angkasa Antarabangsa pada 7 Ogos 2005
  2. Stesen Angkasa Antarabangsa March 2006.Klik untuk pembesaran.
  3. Ia merupakan bolak-balik keempat dibina, dan tiba di Pusat Angkasa Kennedy John F.
  4. Visual kapal Soyuz berlabuh di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) turut dipaparkan.
  5. Terbaru, Greece merupakan ahli dalam Agensi Angkasa Eropah (ESA) sejak tahun 2005.
  6. Stesen ini menggabungkan Stesen Angkasa Freedom, Mir-2 (Rusia) dan Columbus (Eropah).
  7. Dia berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa menaiki Soyuz TMA-11 pada 10 Oktober 2007.
  8. Mulai STS-101 pada 2000 pula, Atlantis menghantar bekalan dan peralatan ke Stesen Angkasa Antarabangsa.
  9. Bahan ini dihantar oleh Kapal Angkasa Amerika Syarikat, kapal-kapal angkasa Soyuz dan Progress Rusia, dan lain-lain.
  10. Lau Chen Chen dari Agensi Angkasa Negara melarang orang ramai melihat matahari secara terus kerana boleh merosakkan mata.
  11. Beliau berlepas ke angkasa pada 10 Oktober 2007 dengan menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan oleh Stesen Angkasa Antarabangsa.
  12. Fungsi Stesesn Angkasa Antarabangsa adalah untuk menjalankan ujikaji serta penyelidikan dalam angkasa lepas serta memantau angkasa lepas.
  13. Stesen Angkasa Antarabangsa ialah sebuah stesen kemudahan penyelidikan antarabangsa yang sekarang ini masih lagi dipasang di dalam orbit rendah bumi.
  14. Feynman membantu dalam pembinaan bom atom, dan kemudian menjadi seorang anggota suruhanjaya yang menyiasat Bencana Bolak-balik Angkasa Lepas Challenger.
  15. Atlantis berjaya dilancarkan buat kali terakhir pada 8 Julai 2011 jam 16:29 UTC, dan mendarat di Pusat Angkasa Kennedy pada 21 Julai 2011 jam 09:57 UTC.
  16. Stesen ini mengorbit(mengelilingi) Bumi setiap 92 minit dengan kelajuan 27,744 km/j Dalam sehari, Stesen Angkasa Antarabangsa mengelilingi Bumi lebih kurang 15.7 orbit.
  17. Sehingga hari ini, bahagian-bahagian Stesen Angkasa Antarabangsa masih dibina dan dipasang oleh angkasawan-angkasawan Amerika Syarikat, Rusia dan pihak lain setiap tahun.
  18. Rusia juga bersetuju menghantar seorang angkasawan rakyat Malaysia sebagai angkasawan ke Stesen Angkasa Antarabangsa sebagai sebahagian daripada pembelian pesawat Sukhoi ini.
  19. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis adalah kapal angkasa lepas aktif terakhir dalam armada bolak-balik angkasa lepas yang dimiliki oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa (NASA).
  20. Perlepasan ke angkasa sebagai tetamu kerajaan Rusia, Sheikh Muszaphar dirujuk sebagai "peserta penerbangan angkasa-lepas" selepas laporan akhbar Agensi Angkasa Lepas Persekutuan Rusia (Russian Federal Space Agency) dan NASA.
  21. Penerbangan terakhir ini diberikan kebenaran oleh Presiden Barack Obama pada Oktober 2010, untuk membawa bekalan tambahan ke Stesen Angkasa Antarabangsa dan mengambil kesempatan daripada persediaan yang dijalankan untuk misi Lancar jika Perlu, yang hanya akan dilancarkan sekiranya anak kapal STS-134 Endeavour memerlukan penyelamatan.
  22. Sebagai seorang Muslim, dan berpuasa diakhir bulan Ramadhan semasa di angkasa lepas, Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia, telah menerbitkan satu buku panduan untuk Muslim di angkasa-lepas.Buku bertajuk Perlaksanaan Ibadah di Stesen Angkasa Antarabangsa, dan bermuka-surat sebanyak 18 keping, menerangkan bagaimana untuk mengenalpasti waktu solat, dan masalah yang melibatkan hal berpuasa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...