Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "khas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "khas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia melindungi diri dengan pelindung khas dipanggil sklerit.
  2. Terdapat beberapa set khas yang sering digunakan dalam matematik.
  3. Dengan rawatan khas satah karbon boleh diatur agar sejajar dengan gentian.
  4. Ini dijalankan di sisi kawalan institusi yang khas dan pilihan raya institusi.
  5. Telur kupu-kupu dilekatkan pada daun dengan bahan perekat khas yang cepat mengeras.
  6. Bagaimanapun, terdapatnya juga banyak agensi khas untuk tujuan-tujuan yang tertentu.
  7. Membran khas yang menyokong telur ini adalah sifat-sifat semua amniot, termasuk mamalia s.
  8. kaca mata gerhana dan menggunakan teleskop atau binokular yang direka khas untuk Matahari.
  9. tularensis memerlukan bahantara khas untuk pengkulturan, seperti eksrak yis arang bertimbal.
  10. Sheikh Muszaphar Shukor kemudiannya berjaya membuat tuntutan balas ganti rugi khas RM25,000.
  11. Namun begitu, saiz bagi mana-mana set khas ini boleh dibandingkan dengan ukuran kekardinalan.
  12. Tidak dipercayai oleh Soviet, Amin telah dibunuh oleh pasukan khas Soviet pada Disember 1979.
  13. Selain itu pembawa kavadi akan diiringi oleh beberapa orang pembantu khas dari tempat masing-masing.
  14. Selain itu, mereka juga menggunakan gelas khas dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada buluh.
  15. Kebudayaan khas di Yogyakarta termasuk pementasan ketoprak, jathilan, dan wayang kulit, antara lain.
  16. Ditubuhkan dalam tahun 1942, pasukan ini menjadi model untuk banyak pasukan khas negara-negara lain.
  17. Oleh itu , ia boleh dibawa dengan tangki-tangki khas dengan jumlah yang banyak ke tempat-tempat yang memerlukannya.
  18. Bahagian pendahuluan dari buku ini menumpukan pada kes khas dimana masukan dan keluaran dari fungsi bilangan nyata.
  19. Sejumlah sekolah swasta khas yang mengajar bahasa Inggeris untuk anak-anak warga asing juga dapat ditemui di sekitar bandar.
  20. Terdapat juga kod khas yang diperuntukkan untuk tujuan pengujian serta untuk menunjukkan ketiadaan urus niaga mata wang (XXX).
  21. Stadium ini dibina khas untuk menganjurkan Sukan Komenwel 1998 di mana Malaysia menjadi tuan rumah sukan pasa tahun tersebut..
  22. Pada hari-hari inilah, Sultan dan putera sulungnya Tunku Mahkota mengadakan sesi khas untuk bertemu mesra dengan rakyat Johor.
  23. Sebuah ISBN mungkin dapat dilantik untuk isu khas sebuah majalah, tambahan dengan kod ISSN untuk majalah sebagai keseluruhannya.
  24. Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke rumah untuk melakukan istiadat ijab qabul yakni pernikahan.
  25. Salah sejenis pakaian tradisional Vietnam yang terlaris ialah " xo Dxi" yang dipakai untuk peristiwa khas seperti perkahwinan atau pesta.
  26. Ahli bahasa Tamil pada zaman dahulu mengelaskannya sebagai aksara khas , tetapi kini aksara ini amat jarand ditemui dalam bahsa Tamil moden.
  27. Ibadah umrah adalah merupakan suatu ibadah yang hampir menyamai ibadah haji akan tetapi tiada waktu yang khas atau tertentu untuk melakukannya.
  28. Banyak negara seperti Monaco dan Andorra mempunyai perjanjian khas dengan kesatuan ini membolehkannya mengguna dan menghasilkan mata wang Euro.
  29. Divisyen ke-11 India ditugaskan di bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu dan diberikan tanggungjawab khas mempertahankan sempadan dengan Thailand.
  30. Suku Minang mempunyai masakan khas yang popular dengan sebutan Masakan Padang, dan sangat digemari di Indonesia, Malaysia, bahkan sampai mancanegara.
  31. Sesetengah beluncas mempunyai struktur khas bergelar osmeterium yang dibokongkan untuk merembeskan bahan kimia yang busuk atas tujuan pertahanan juga.
  32. Akan tetapi, nama khas ini lebih menonjol kemudian, maka negara ini mendapat gelaran "Russkaya Zemlya" (Русская Земля), iaitu "Tanah Rus'".
  33. Perasmian diiringi pertunjukan bunga api sebagai gimik perasmian dan persembahan sajak, dikir barat, nasyid dan nyanyian oleh jemputan khas iaitu Mawi, M.
  34. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  35. Al Jazeera Satellite Network adalah pemilik dan pengendali beberapa saluran dedikasi khas selain saluran berita antarabangsa 24 jam bahasa Arab Al Jazeera.
  36. Semua item tersebut akan dimasukkan ke dalam plastik khas berpelekat dan kemudian dimasukkan kedalam plastik penggantung yang turut diberikan oleh pembanci.
  37. Peraturan-peraturan khas untuk dipatuhi oleh orang ramai juga akan ditentukan untuk menjaga suasana gawai yang meriah tanpa pergaduhan dan gangguan yang lain.
  38. Sistem avionik pesawat juga ditukar, alat panduan dan komunikasi khas dipasang untuk kawalan formasi penerbangan pada pesawat pemintas satu tempat duduk, Su-27.
  39. Jepun sering membayar atau mencipta hubungan khas dengan kuasa-kuasa wilayah supaya dapat menjejaskan usaha-usaha kerajaan pusat Nasionalis untuk menyatukan China.
  40. Dengan keruntuhan Kesatuan Soviet, peranan TLD pada abad ke-21 kembali kepada angkatan tentera laut khas untuk ekpedisi ketenteraan sejagat dan operasi laut lepas.
  41. Penggunaan objek-objek ini dalam mekanik kuantum, kerelatifan khas dan statistik telah meluaskan lagi skop aplikasi algebra linear dari ruang lingkup matematik tulen.
  42. Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja ke-146 pada 2 Mac 1989 dipengerusikan oleh Sultan Selangor memutuskan Sultan Azlan dari Perak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-9.
  43. Sebahagian besar pihak yang terlibat konflik bersenjata dengan Indonesia adalah askar Britain dan Australia, terutama sekali pasukan khas mereka iaitu Special Air Service.
  44. Algebra linear biasanya dihadkan pada kes ruang vektor dimensi yang terhingga, sementara kes-kes khas dimensi tidak terhingga biasanya dikaji dalam analisis fungsi linear.
  45. Sejak zaman pertengahan, Raja-raja England dan United Kingdom mempunyai menteri-menteri yang baginda-baginda itu memberi kepercayaan khas dan dianggap sebagai ketua kerajaan.
  46. Pesta Kaamatan atau nama lain iaitu atau di dalam bahasa Kadazan "Magavau" merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu untuk menghormati semangat padi.
  47. Pertumbuhan di kawasan terbabit mula rancak, akan tetapi perlindungan khas diberikan buat hutan paya bakau yang masih menutupi tebing selatan tersebut agar ia terus terpelihara.
  48. Ketika itu pasukan ini turut diperkukuhkan oleh tiga konstabal polis khas dan empat Polis Tambahan bagi tugas mengawal dan lain-lain, yang menjadikan 22 orang anggota kesemuanya.
  49. Peperangan di Eropah, Afrika Utara dan Mediteranean melihat penubuhan pasukan khas seperti pasukan Komando, Special Air Service, Long Range Desert Group dan pasukan Payung Terjun.
  50. Sewaktu Perang Dingin berlangsung, TLD ditukarkan menjadi satu tentera laut khas untuk peperangan anti-kapal selam, dan merupakan tentera laut paling aktif di Lautan Atlantik Utara.
  51. Peningkatan pengiklanan di abad 20-an, Logo penaja sudah mula diletakkan diatas baju, dan baju replika dibuat khas untuk peminat, menjana sejumlah pendapatan buat pasukan atau kelab.
  52. Satu majlis istiadat penganugerahan pingat khas Darjah Dato' Seri Azlanii kepada 25 orang penerima dan pembacaan watikah ikrar taat setia juga diadakan di Balairong Seri Istana Iskandariah.
  53. Di pawagam, air batu kering digunakan bagi menghasilkan kesan khas kabus: apabila air batu kering ditambah kepada air, penyejatan campuran CO2 dan udara lembap sejuk terpeluwap sebagai kabus.
  54. Sebarang pegawai bertauliah boleh meminta CARS tetapi ia paling baik dikendalikan oleh pegawai khas seperti pegawai artileri, pemerhati hadapan atau lebih baik lagi pegawai perhubungan udara.
  55. Lima daripada daerah ini mendapat taraf autonomi khas yang membolehkannya menggubal perundangan mengenai hal-ehwal setempat; daerah-daerah berkenaan ditandai bintang (*) dalam jadual do bawah.
  56. Bagi vertebrata, diusulkannya satu populasi khas sel embrio yang dipanggil kresta neural sebagai "lapisan germa keempat", dan disangkakan merupakan kebaharuan yang penting dalam evolusi struktur kepala.
  57. Senator Jim Talent dari Missouri, yang dipilih dalam pilihan raya khas pada 2002 untuk tempoh empat tahun selepas itu dengan majoriti yang tipis, menerima saingan yang amat sengit daripada Parti Demokrat.
  58. Huruf pangkal untuk bahagian nama pertama selalu ditulis dengan huruf besar, manakala huruf pangkal untuk bahagian nama kedua tidak, walau jika ia berasal daripada nama khas seperti nama orang atau tempat.
  59. Persatuan Karyawan Perak telah mengadakan wacana khas bertajuk 'Siri Bercakap Dengan Jin' pada 20 Jun 2011 di Auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Perak,Jalan Raja Di Hilir, lpoh, Perak.
  60. Satu episod panjang rancangan TV Kanak-kanak Australia The Wiggles bertajuk "Wiggly Safari" kelihatan ditujukan khas kepada Steve, dan beliau muncul banyak kali dalamnya beserta isteri dan anak perempuannya.
  61. Perhatikan, sebagai contoh, bahawa perkataan Shinto itu sendiri berasal dari Chinese dan kebanyakan pengukuhan codification mitos Shinto dilakukan dengan matlamat khas bagi menjawap pengaruh kebudayaan Cina.
  62. Kulit katak adalah separa telap, menjadikan mereka mudah terdedah kepada kekeringan, dengan itu mereka sama ada tinggal di tempat-tempat yang lembap atau mempunyai penyesuaian khas untuk menangani habitat kering.
  63. Walaupun mereka berada di kedudukan kelima dalam Liga Perdana Inggeris 2004-05 , Liverpool telah diberi pengecualian khas oleh UEFA selaku penyandang juara, di mana mereka telah diletakkan di pusingan kelayakan pertama.
  64. Pembahagian pentadbiran utama di Korea Selatan terdiri daripada lapan buah wilayah, satu wilayah pentadbiran sendiri khas, enam bandar raya metropolitan , satu bandar raya khas dan satu bandar raya pentadbiran sendiri khas.
  65. Pupusa berasal dari kata pipil-Nahuatl, pupushahua, yang bererti tortilla yang diisi dengan keju, buncis, chicharrxn (daging babi), ayote, krim, lobak merah, dll. 2 hidangan khas El Salvador lain adalah yuca frita dan pan con pavo.
  66. Pelantar istimewa dan tilam kapas empuk akan dibuat terutamanya di ruai Ketua Rumah atau Gawai sebagai tempat singgah-sana para tetamu khas yang dijemput hadir semasa upacara duduk berbaris mengikut kedudukan sosial masing-masing nanti.
  67. Mereka yang dijemput khas untuk menggubah lagu kebangsaan ini adalah terdiri daripada Benjamin Britten, Sir William Walton yang menggubah lagu perbarisan untuk permahkotaan Ratu Elizabeth II, penggubah opera Amerika Gian Carlo Menotti dan Zubir Said.
  68. Di negara-negara di mana kad pengenalan khas tiada/tidak diwajibkan, kegagalan menunjukkan pengenalan diri kepada pihak berkuasa apabila diminta mungkin menyebabkan pelaku dibawa ke balai polis untuk pengenalan lanjut meskipun tiada kesalahan dilakukan.
  69. Gerakan wanita merupakan sebahagian daripada perjuangan untuk mencapai kesamarataan peluang dengan lelaki, dan untuk mencapai kesamarataan hak tanpa mengira jantina, meskipun hubungan dan syarat-syarat yang khas diterima secara sukarela dalam perkahwinan.
  70. Tanpa sokongan yang baik, biarpun mempunyai ketebalan perisai dan daya gerak, ia mudah dimusnahkan dengan meriam anti-kereta kebal khas, kereta kebal lain, roket anti-kereta kebal, periuk api anti-kereta kebal, infantri dan pesawat khas anti-kereta kebal.
  71. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatankhas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  72. Ia menyatukan kerelatifan khas dan hukum kegravitian semesta Isaac Newton yang memperlihatkan graviti bukan dari sudut daya (sepeti pendapat tradisi) tetapi lebih kepada manifestasi lengkungan masa dan ruang yang dihasilkan oleh jisim-tenaga bagi ruang-masa.
  73. Namun demikian, kitab-kitab Apokrifa masih dimasukkan didalam Alkitab terbitan kelompok Protestan didalam bahagian khas yang berasingan daripada Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru sehingga tahun 1820'an kerana ia dianggap sebagai berguna bagi tujuan keagamaan.
  74. Distrito Federal adalah berlainan daripada negeri-negeri lain kerana ia adalah satu bahagian politik yang khas di Mexico milik kerajaan persekutuan secara keseluruhannya dan bukan untuk satu kerajaan tempatan tertentu, dan oleh itu, lebih terhad kuasa setempatnya.
  75. Pada 12 Ogos 2010, Microsoft mengumumkan bahawa IE9 Beta Awam akan dilancarkan pada 15 September 2010 semasa satu acara khas di San Francisco yang dipautkan pada idea 'kecantikan web.' Adalah disahkan bahawa pelayar ini hanya akan berfungsi pada Windows Vista dan Windows 7.
  76. Beliau bersama-sama rakan sekerjanya Gordon Danby membangunkan satu konsep maglev menggunakan magnet pegun yang dipasangkan pada kenderaan bergerak untuk menghasilkan daya mengangkat elektrodinamik dan juga daya menstabil pada gelung yang dibentuk khas di atas sebuah laluan.
  77. Antara kemudahan-kemudahan yang terdapat dalam Balai berlepas termasuk mesin ATM, pusat kecergasan, bilik sembahyang, bilik merokok, perkhidmatan kesihatan, ruang menunggu syarikat penerbangan, ruang pameran khas mengenai sejarah KLIA, kaunter maklumat dan kios maklumat elektronik.
  78. Iklim yang sangat panas dan lembap di Bushehr, banyak air garam di udara kerana berhampiran Lautan Hindi dan Teluk Parsi.Walaupun stainless steel boleh berkarat, dan teknologi lukisan khas telah dibangunkan untuk melindungi elemen struktur stesen.Pada musim panas suhu boleh mencecah 50 x C.
  79. China diperintah oleh Parti Komunis China di bawah sistem satu parti, dan berbidang kuasa di 22 wilayah (provinsi), lima kawasan berautonomi, empat perbandaran tadbiran langsung (Beijing, Tianjin, Shanghai, dan Chongqing), dan dua kawasan pentadbiran khas yang berautonomi tinggi (Hong Kong dan Makau).
  80. Walaupun soalan-soalan asas kewujudan, keunikan, dan kebolehpanjangan penyelesaian bagi persamaan pembezaan lelurus, dan paparan baik masalah nilai awal dan sempadan bagi PPS lelurus adalah masalah keras dan resolusi mereka dalam kes-kes khas yang dianggap sebagai satu kemajuan penting dalam matematik teori.
  81. Ekoran berakhirnya permusuhan itu, Persekutuan Majlis Rusia memanggil sidang khas pada 25 Ogos 2008 bagi membincang pengiktirafan Abkhazia dan Ossetia Selatan .Pada 25 Ogos Federation Council sebulat suara mengundi untuk menanyakan Presiden Rusia soal mengiktiraf kemerdekaan Ossetia Selatan dan Abkhazia.[Parlimen Rusia]] mengundi menyokong usul ini pada hari berikutnya.
  82. Melalui kaedah ini, pembanci akan meninggalkan Kit Banci yang mengandungi item seperti berikut: Borang Soal Selidik (Dokumen 2), Pen khas untuk kegunaan urusan DOPU, Sampul Surat yang tertera perkataan "URUSAN SERI PADUKA BAGINDA" di bahagian muka sampul surat pada bahagian paling atas, Panduan Mengisi Borang Soal Selidik (DOPU) (Dokumen 15b), Panduan Mengisi e-Census (Dokumen 6) (Terhad) dan Surat Pemberitahuan Lawatan Semula (Dokumen 7).
  83. Selepas itu, kehadiran Rusia diperkukuh dan highlander dari Barat Kaukasia akhirnya ditakluki oleh Rusia pada tahun 1864. Autonomi Abkhazia, yang telah berfungsi sebagai "zon penampan" pro-Rusia di rantau ini menyusahkan, tidak lagi diperlukan oleh kerajaan Tsaris dan pemerintahan Shervashidze berakhir; pada November 1864, Puter Prince Michael terpaksa meninggalkan haknya dan menetap di Voronezh. Kemudian pada tahun yang sama, Abkhazia telah digabungkan ke dalam Empayar Rusia sebagai provinsi tentera khas daripada Sukhum-Kale yang telah berubah, pada tahun 1883, menjadi avtonomnyy sebagai sebahagian daripada Kutais Guberniya .

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...