Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kekurangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kekurangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Untuk rencana lanjutan, lihat penyakit kekurangan zat
  2. Mereka kekurangan alatan peperangan dan askar yang terlatih.
  3. 8 negara anggota PBB tidak terangkum kerana kekurangan data.
  4. Pengangguran berkitar disebabkan oleh kekurangan permintaan bagi buruh.
  5. Konsonan ini membuat untuk kekurangan aspirat bandingan dalam Phoenicia.
  6. Abdul Ghafar memberi alasan kekurangan guru Melayu dan kemudahan pembelajaran .
  7. Tentera British tidak mempunyai kereta kebal dan kekurangan pesawat udara tempur.
  8. Batalion tempatan turut kekurangan pengalaman dan dalam sesetengah kes tanpa latihan.
  9. Apabila kawasan yang sebelum ini laut menjadi daratan, haiwan marin kekurangan tempat tinggal.
  10. Ketakseimbangan ini boleh disebabkan oleh kekurangan kemahiran, lokasi, atau karektor peribadi.
  11. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang mati ketika membina kota tersebut.
  12. Biji benih betina dihasilkan dengan merawat hermaphrodyte betina yang kekurangan gen jantan dengan hormon.
  13. Ketiga-tiga jenis sistem keapungan magnet untuk kegunaan keretapi mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.
  14. Disebabkan kekurangan air dilepaskan ke dalam laut, terdapat kejatuhan aras laut sebanyak 120 meter dari masa kini.
  15. Malangnya, kajian itu dihentikan pada tahun 1973 akibat kekurangan dana dan juga kerana kemajuannya tidak seberapa.
  16. Kejohanan ini tidak diadakan selepas edisi 1971 selama empat belas tahun kerana kekurangan profesionalisme dan faedah.
  17. Pembelian cemas telah mengakibatkan kekurangan makanan dan inflasi, serta juga rusuhan-rusuhan di pasar-pasar tempatan.
  18. Pertanian disukarkan oleh kekurangan hujan, dan terhad kepada hanya empat buah pulau pada kebanyakan bulan setiap tahun.
  19. Disebabkan kekurangan tenaga kerja, dasar pasca-perang pada mulanya membawa pekerja dari Jerman, Poland dan seluruh Eropah.
  20. Antara isu-isu yang ditangani oleh kerajaan pimpinan ANC termasuklah pengangguran, wabak AIDS, kekurangan perumahan dan jenayah.
  21. Kerana perbezaan dalam epistemologi, antropologi sebagai sebuah disiplin mempunyai kekurangan kohesi selama beberapa dekad terakhir.
  22. Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.
  23. Contohnya, Inggeris Moden, tidak seperti Jerman atau Belanda dan Romance Moden, kekurangan tatabahasa jantina dan persetujuan adjektif.
  24. Gejala batuk Coughing fits berkemungkinan diikuti dengan muntah, yang dalam kes teruk boleh menyebabkan kekurangan zat ( malnutrition ).
  25. Topik seperti perkauman, perhambaan atau korban manusia, dengan itu, menarik perhatian antropologi termasuk teori termasuk kekurangan zat.
  26. Iklim yang tidak memuaskan, serangan malaria dan kekurangan kemudahan asas telah menjadi faktor penghalang kepada pembangunan pulau tersebut.
  27. Kerosakan pada otak cenderung memberi kesan besar pada organ, kadang kala menyebabkan kekurangan besar dalam kecergasan, ingatan, dan pergerakan.
  28. Namun, kekurangan peringatan yang fizikal secara keseluruahan telah menyebabkan ramai pakar sukar percaya terhadap asal-usul etnik Peranakan Cina.
  29. Orang-orang Mesir purba tahu bahawa memberi pesakit makan hati akan membantu merawat rabun malam, yang kini diketahui akibat kekurangan vitamin A.
  30. Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955.
  31. Meskipun, Gabenor-Jendral tidak dipilih secara lanjut, mereka kekurangan mandat masyhur yang dipegang, untuk contohnya, oleh seorang presiden Ireland.
  32. Namun, masalah kekurangan infrastruktur dan gejala sosial yang meningkat menghambat kemajuannya sebagai sebuah pusat ekonomi terpenting di Asia Tenggara.
  33. Misalnya, rabun dan anemia(penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah) Penyakit anemia ini adalah disebabkan kekurangan vitamin B12 atau zat besi.
  34. Perkembangan yang dilihat positif oleh pemerhati tempatan ini diharap menjadi kenyataan memandangkan TLDM mengalami masalah kekurangan kapal atau platform untuk operasinya.
  35. Merton Beckwith-Smith, berada sepenuh kekuatan tetapi kekurangan pengalaman dan latihan; kebanyakan unit lain berada bawah kekuatan sepenuhnya disebabkan kempen tanah besar.
  36. Ia juga sepatutnya memulakan siaran secara rasmi pada bulan Jun 2006 tetapi ditunda ke kemudian hari atas sebab kekurangan teknologi televisyen definasi tinggi pada waktu itu.
  37. Salah fungsi pada perkembangan saraf semasa embrionik pada otak mampu disebabkan oleh faktor genetik, penggunaan dadah, kekurangan zat pemakanan, dan penyakit semasa kehamilan.
  38. Akibatnya, orang yang berada dalam bilik tertutup akan mengalami perasaan sukar bernafas akibat pengumpulan karbon dioksida, meskipun sebelum kekurangan oksigen menimbulkan masaalah.
  39. Berbeza dengan kekurangan sumber matematik Mesir, pengetahuan kita tentang matematik Babylonia berasal daripada melebihi 400 buah tablet lempung yang diekskavasi sejak dari dekad 1850-an.
  40. dikeluarkan, Kerry tewas dalam kiraan undi popular kerana kekurangan sebanyak 3,012,499 undi kepada Bush yang mendapat sebanyak 62,040,610 dan kekurangan undi Badan Pemilih sebanyak 19 undi.
  41. Meskipun kedua-dua pengekodan ini mempunyai hubungan jelas dengan satu set aksara tertentu, kekurangan pemetaan satu ke satu antara set aksara ringkas dan tradisional mencetuskan hubungan de facto.
  42. Pada September 2006, Sony mengumumkan bahawa pelancaran konsol PlayStation 3 di kawasan PAL ditangguhkan sehingga Mac 2007, kerana kekurangan bahan yang digunakan untuk membina pembaca cakera Blu-Ray.
  43. Walaupun mulanya ditaruh harapan tinggi, namun kepimpinan Roh diselubungi tuduhan kekurangan kecekapan, diburukkan lagi dengan keasyikan Roh berbalah dengan lawan-lawannya yang turut menjejaskan sokongan awam.
  44. Dalam Greek timur, dimana kekurangan nafas seluruhnya, huruf eta (dari konsonan aspirat Semitik /ħ/, heth) telah juga digunakan untuk e panjang, dan akhirnya huruf omega telah diperkenalkan untuk satu o panjang.
  45. Pada masa yang sama, Saddam Hussein, presiden Iraq ketika itu, mengambil kesempatan diatas kekabutan selepas revolusi Iran dan juga kekurangan populariti Iran di negara-negara barat, untuk melancarkan perang ke atas Iran.
  46. Di bawah kepimpinan beliau, Malaysia Airlines telah membentangkan Business Turnaround Plan pada Februari 2006 yang telah mendedahkan kekurangan hasil, rangkaian yang tidak berkesan dan tahap produktiviti staff yang rendah.
  47. Merujuk kepada ahli sejarah, Geoffrey Parker, "Pendudukan Sweden menyeebabkan kemerosotan dalam bidang pertanian dan kekurangan kapita, hasil tuaian jatuh mendadak dan wabak Maut Hitam melanda negara ini pada tahun 1647 dan 1651.
  48. Stigma sosial yang lebih besar terhadap kemurungan lelaki, serta kekurangan rangkaian sokongan dan bantuan sosial untuk kemurungan mereka sering dikenal pasti sebagai alasan-alasan yang utama untuk kadar membunuh diri lelaki yang tidak seimbang.
  49. Taib Mahmud telah menulis dan menerbitkan beberapa buku Islam dan karya lain termasuk: "Nabi Muhammad dan Misinya, Islam dan Kegunaan Umat Manusia", "Kebebasan dalam pemikiran Islam", dan "Strategi yang sesuai untuk pembangunan negara semasa menghadapi kekurangan sumber".
  50. Di edisi-edisi jurnal yang berikutan, Darwin membayangkan kegunaan fauna Kepulauan Galxpagos sebagai buktinya evolusi: "memandangkan kekurangan burung-burung di kepulauan ini, seseorang mungkin sangka bahawa sejenis spesies telah dipilih untuk pengubahsuaian bagi pelbagai tujuan yang berlainan".
  51. Sedangkan butir-butir bunga berentomofili cenderung bersifat besar, melekat, serta kaya dengan protein (lagi satu "faedah" untuk pendebunga), butir-butir debunga untuk bunga beranemofili biasanya kecil, amat ringan, dan tidak mempunyai banyak nilai pemakanan kepada serangga meskipun ia masih dikumpulkan semasa kekurangan makanan.
  52. Ekoran tekanan Amerika dan Eropah pada Rusia, perjanjian disemak semula pada September 2006, di mana penghantaran bahan api ke Bushehr dijadualkan bermula pada Mac 2007 .Pada Februari 2007, kerja-kerja di tapak tetangguh kerana kekurangan dana, dan Atomstroyexport mengurangkan bilangan pekerja di tapak daripada 3,000 kepada hanya 800.
  53. Sungguhpun hanya satu kes melioidosis pernah dilaporkan di Bangladesh, sekurang-kurangnya lima kes telah dibawa masuk ke UK dari negara tersebut, yang mencadangkan bahawa melioidosis adalah endemik kepada negara tersebut dan terdapat masaalah besar kurang diagnosis atau kurang lapor, kemungkinan besar kerana kekurangan kemudahan makmal.
  54. Menerusi seluruh sejarah disiplin, ahli alkimia berusaha untuk memahami keadaan semulajadi prinsip-prinsip tersebut, dan mencari beberapa susunan dan memahami keputusan eksperiment kimia mereka yang sering dilemahkan oleh reagen yang tidak berkualiti, kekurangan pengukuran kuantitatif, dan sistem penamaan yang membingungkan dan tidak selaras.
  55. Kesan negatif inflasi termasuk pengurangan nilai sebenar wang dan item-item monetari lain dari masa ke semasa, ketidakpastian terhadap inflasi pada masa hadapan boleh mengurangkan pelaburan dan simpanan, dan inflasi yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan barangan apabila pengguna mula menyorokkan barangan kerana bimbang harga akan naik pada masa akan datang.
  56. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telah menjatuhkan semula." Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.
  57. Terdapat juga penyakit genetik yang disebabkan oleh kekurangan, keterlebihan, atau kecacatan gen dalam DNA orang yang terbabit; penyakit toksik disebabkan oleh pendedahan berlebihan kepada toksin alam sekitar seperti logam berat; Penyakit kekurangan yang disebabkan oleh kekurangan zat dalam makanan tertentu; penyakit autoimun yang disebabkan oleh sistem pertahanan badan menyerang tisu badan sendiri; penyakit yang disebabkan oleh kepercayaan pesakit sendiri; dan penyakit yang menggabungkan jenis-jenis penyakit tersebut, termasuklah yang disebabkan oleh punca yang tidak diketahui.
  58. Mengikut mazhab Shafie, seorang isteri boleh menuntut fasakh melalui kadi atau mahkamah disebabkan oleh kekurangan suaminya seperti gila ; penyakit kusta; penyakit sopak; penyakit yang menghalang mereka daripada melakukan persetubuhan; suami tidak mampu memberi nafkah belanja kepada isterinya seperti makan dan minum serta tempat tinggal, pakaian, memberi mahar dengan cara tunai sebelum bersetubuh kerana kepapaan atau muflis atau sebagainya; suami tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan isterinya terlalu lama dan tidak memberi khabar berita; suami yang menzalimi dan memudaratkan isterinya; suami yang fasik serta melakukan maksiat terhadap Allah dan tidak menunaikan kewajipan kepada Allah; dan murtad salah seorang (suami atau isteri).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...