Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "begitu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "begitu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Akhirnya tempat itu ditinggalkan begitu sahaja.
  2. Kawalan keselamatan diadakan dengan begitu rapi.
  3. , dan amat kaku (kerana getaran bergerak begitu pantas).
  4. Namun begitu penubuhan tadika oleh pihak swasta amat menggalakkan.
  5. Beliau begitu bimbang dengan peperangan dan serangan pihak Jerman.
  6. Mahathir dalam keadaan yang stabil dan begitu kukuh pada ketika itu.
  7. Dia mencuba untuk berdagang di Timur Jauh tetapi tidak begitu berjaya.
  8. Mukim ini tidak begitu penting dari segi pentadbiran kerajaan setempat.
  9. Kelas masyarakat tidak begitu dibahagi-bahagikan secara ketat di Yoshiwara.
  10. Walaupun begitu bangsa Thai boleh juga ditemui di negara lain di Asia Tenggara.
  11. Mereka dapati pulau ini berhantu, banyak yang terbunuh dan hilang begitu sahaja.
  12. Meskipun begitu terdapat pedang daripada emas yang digunakan sebagai hiasan sahaja.
  13. "Kemewahan" ini memaksudkan kepuasan hati mereka dengan kebendaan yang begitu sedikit.
  14. Dari segi mercu tanda sukan, kompleks Aspire yang begitu hebat merupakan lambang utama.
  15. Dalam penggunaan harian, ia mungkin tidak begitu tepat sebagaimana diterangkan di bawah.
  16. Namun begitu Taiping tidaklah dilanda banjir kecuali kawasan paya bakau di sebelah Barat.
  17. Walau bagainamapun, ekonomi tidak begitu berkembang, dan akhirnya ekonomi semakin merosot.
  18. Pemangsa juga boleh menjadi mangsa organisme lain, begitu juga mangsa boleh menjadi pemangsa.
  19. Maharaja Cina begitu kagum sehinggakan dia menitahkan pembinaan institut muzik Funan di Nanjing.
  20. Di Tawau adanya Hutan Simpan Bukit Gemuk yang begitu cantik pemandangannya jika dilihat dari jauh.
  21. Namun begitu serangan berjaya dipatahkan oleh Rejimen Askar Melayu Diraja Malaya dan Askar Gurkha.
  22. Pada amnya pentadbiran berjalan dengan aman, namun begitu terdapat juga beberapa penentangan kecil.
  23. Sungguhpun begitu pendek tempoh pemangkuannya, namun pengaruh Dorgon dalam dinasti Qing memang mendalam.
  24. Objek ini namun begitu mungkin mengekalkan sesetengah geometri, seperti pada kes dari ikatan hiperbolik.
  25. Sultan Ibrahim telah memerintahkan supaya mendakwa Sunday Mirror, tetapi perkara itu lenyap begitu sahaja.
  26. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan
  27. Dalam keadaan cecair, suatu permukaan jelas logam itu kelihatan agak kehijauan, dan begitu juga dengan emas.
  28. Namun begitu pada tahun 1998, Dataran Merdeka ditenggelami air banjir kilat yang melimpah dari Sungai Bonus.
  29. Sungguhpun begitu dianggarkan antara 20 dan 30% penduduk masih taat setia kepada pemerintahan beraja British.
  30. Bandaraya ini terletak di tengah negeri Melaka dan tidak begitu jauh sekali dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.
  31. Namun begitu di dunia yang nyata, tiada kes dilaporkan mengenai adanya manusia yang mati dibunuh oleh puntianak.
  32. Walaupun doktornya telah mendiagnosis penyakit itu beberapa tahun dahulu, beliau tidak menganggapnya begitu teruk.
  33. Menurut orang tua-tua, pada masa dahulu kawasan tebing sungai Segamat begitu lurus dengan pasir di tebingnya halus.
  34. Namun, pakar undang-undang mengibaratkan hal sebegini sebagai skop perihal yang begitu luas dalam Jadual Kesembilan.
  35. Walaupun tidak begitu menonjol pada masa kini, namun fosil graptolit yang penting mungkin tergolong dalam kelompok ini.
  36. Konsol PC Engine laris dijual di Jepun, tetapi jualan untuk versi Amerika Utara, TurboGrafx tidak begitu memberangsangkan.
  37. Sungguhpun begitu 'yang merayau' tidak bergerak sebarangan; ia kekal pada jaluran yang sama di langit, dikenali sebagai Buruj.
  38. Sejarah awal Kelantan tidak begitu jelas, tetapi temuan arkeologi mempertunjukkan kesan petempatan manusia di zaman prasejarah.
  39. Pada tahun pertama kemerdekaan penuh Kyrgyzstan, Presiden Akayev kelihatannya begitu bersungguh-sungguh menyokong proses reform.
  40. Terdapat pekerja yang telah bekerja berpuluh-puluh tahun telah diberhentikan begitu sahaja dan tidak diberikan apa-apa pampasan..
  41. Islam sudah begitu sebahagian daripada identiti Melayu sehingga adat istiadat Islam telahpun diasimilasikan dengan budaya Melayu.
  42. Meskipun penentangan orang-orang Melayu begitu hebat, kerajaan British enggan menarik balik pelakasanaan rancangan Malayan Union.
  43. Namun begitu di belakang MyPR mempunyai cetakan data mengenai negara asal pemegang MyPR termasuk nombor permit permastautin tetap.
  44. Tentera British tidak menjangkakan Trolak akan tewas dengan begitu pantas dan tiada amaran diterima bahawa tentera Jepun akan tiba.
  45. Namun begitu kedatangan tentera Mongol membawa kepada kemusnahan Rhages menyebabkan ramai penghuni kota itu melarikan diri ke Teheran.
  46. Burung-burung dan ikan juga ada ditemui di kawasan Kutub Utara biarpun ianya tidaklah begitu hampir dengan titik geografi Kutub Utara.
  47. Dalam bola sepak, begitu juga sukan-sukan lain, "kit" merujuk kepada peralatan yg menepati piawai dan pakaian yang dipakai oleh pemain.
  48. Senjata, bot, bekalan, dan radia station yang berfungsi ditinggalkan begitu sahaja dalam tergesa-gesa dan jatuh ketangan tentera Jepun.
  49. Perintah itu begitu terkutuk sehingga mencetuskan tentangan terhadap pemerintahan Qing di Jiangnan sehingga seawal-awalnya akhir 1640-an.
  50. Memandangkan bahan kimia begitu mempengaruhi kehidupan kita, maka bidang kimia sudah pasti menjadi satu bidang kerjaya yang amat penting.
  51. Kawasan ini terdiri daripada lembah-lembah dan dataran yang begitu indah mata memandang dalam dakapan alunan bukit-bukau dan pergunungan.
  52. Sega dan Nintendo boleh dikatakan amat berjaya dalam mengeluarkan permainan video yang begitu banyak untuk konsol permainan video mereka.
  53. Jika kadar lani sebenar ialah $1.80/x maka ini menandakan paun terlebih 20% nilainya, atau begitu juga dolar Amerika terkurang 16.7% nilainya.
  54. Ciri-ciri Islam begitu mendalam dalam adat Minang sehingga mereka yang tidak mengamalkan Islam dianggap telah terkeluar dari masyarakat Minang.
  55. Penukaran musim tidak begitu terserlah dan angin dari barat laut sering membawa hujan yang lebat dan kadangkala angin ribut dan puting beliung.
  56. Sungguhpun begitu terdapat dikalangan mereka yang memeluk agama Islam yang telah disisihkan oleh keluarga asalnya yang masih belum memeluk Islam.
  57. Terdapat hanya satu kardinal tidak terhingga yang boleh dikira, iaitu, berbanding kardinal tidak terhingga yang jumlahnya begitu banyak, contohnya
  58. Walaupun begitu elemen-elemen dasar ini masih lagi wujud dan akan diganti secara beransur-ansur apabila bumiputera sudah mempunyai keyakinan diri.
  59. Walaupun begitu koloni di Amerika mempunyai tanah pertanian yang besar dan baik serta menarik ramai imigran Inggeris yang sukakan cuaca yang sederhana.
  60. Namun, apabila berkata tentang buah, dari segi masakan, yang dimaksudkan dengan buah ialah hasil daripada pokok-pokok yang boleh dimakan begitu sahaja.
  61. Keadaan Melwood begitu usang dalam tahun 1959, dan Bill shankly kemudiannya menukarkan Melwood menjadi satu pusat latihan yang moden yang serba lengkap.
  62. Tasik Labong yang terkenal dengan ikan toman dan kelisa begitu juga Sungai Endau juga menyediakan lokasi dan cabaran kepada kaki pancing ikan air tawar.
  63. Perkataan terakhirnya sebelum beliau meninggal dunia pada 15 Februari 1988 adalah: "Kematian ini begitu bosan", menurut Joan Feynman, adik perempuannya.
  64. Pegawai Jeneral", merujuk secara am dan dengan tidak begitu khusus sebagai "Jeneral", mana-mana pegawai tentera yang memegang satu-satu pangkat Jeneral.
  65. Pertempuran Bukit Chandu pada 14 Feb 1942 yang begitu sengit merupakan satu titik tanda sejarah yang membuktikan keperwiraan dan keberanian askar Melayu.
  66. Oleh itu, istilah "rumpai" merupakan suatu konsep yang relatif, dan takrif yang lebih umum untuk "rumpai" ialah sesuatu tumbuhan yang tidak begitu berjaya.
  67. Bunga-bunga untuk spesies yang lain diperdebungakan oleh angin ; oleh sebab bunga-bunga ini tidak perlu menarik pendebunga, bunganya tidak begitu menonjol.
  68. Pada tahun 1613, petempatan di muara Sungai Singapura dibakar hingga musnah oleh penyerang Portugis, dan dibiarkan begitu sahaja selama dua abad seterusnya.
  69. Versi 3 turut diberkaskan dengan Internet Mail and News, NetMeeting, dan satu versi awal Windows Address Book, begitu juga disertakan dalam Windows 95 OSR 2.
  70. Perkhidmatan ini telah berfungsi selama hampir sebelas tahun, namun begitu masalah pada sistem elektroniknya menyebabkan teknologi ini tidak dapat diteruskan.
  71. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  72. Sistem pengaturcaraan untuk enjin 3D pula menggunakan LibGCM dan PSGL, namun begitu kebanyakkan pembangun menggunakan LibGCM yang menawarkan prestasi yang tinggi.
  73. Walau bagaimanapun, perkembangan perindustrian di Johor Bahru yang begitu pesat telah menjadikannya sebagai salah satu pusat perindustrian yang terbesar di negara.
  74. Walau bagaimanapun, teorem akas tidak selalunya betul: peristiwa berkebarangkalian 0 tidak selalunya mustahil, begitu juga peristiwa berkebarangkalian 1 adalah pasti.
  75. Keadaan London yang begitu sarat dengan penduduk telah mengundang wabak-wabak penyakit taun yang meragut 14,000 nyawa pada tahun 1848, dan 6,000 orang pada tahun 1866.
  76. Selepas ambil alih komunis pada tahun 1949, Shanghai menjadi lembap di bawah pencukaian kerajaan pusat yang begitu berat serta penyingkiran kebanyakan unsur borjuisnya.
  77. Walaupun terdapat juga banyak usahawan Indonesia yang berjaya yang berasal daripada suku Jawa orang Jawa tidak begitu menonjol dalam bidang perniagaan dan perindustrian.
  78. Ini bermakna bahasa Melayu Moden bukanlah merupakan pengembangan daripada dialek Johor-Riau dan bahasa Melayu Moden tidak begitu rapat hubungannya dengan dialek yang lain.
  79. Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun tidaklah begitu berbeza dan kasar.Beza antara bahasa Kadazan dan Dusun ialah seperti bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia.
  80. Jika penghuni tempat kediaman memilih untuk melangsaikan urusan soal selidik banci secara DOPU maka cara e-Census tidak diperlukan untuk dilaksanakan, begitu juga sebaliknya.
  81. Sebagai hasilnya, Doha kini mengalami perkembangan ekonomi, dengan pembangunan bandar yang begitu pesat - kebanyankkannya hasil dari program pemodenan Sheikh Hamad bin Khalifa.
  82. Namun begitu untuk ia bukan sesuatu yang mudah kerana belangkas terdapat sejenis toksin yang boleh memberikan ketidakselesaan kepada deria atau biasanya dikenali sebagai MABUK.
  83. Augustin begitu tertarik hati dengan keadaan persekitaran istana yang dikelilingi dengan pokok-pokok “Stak” dan beliau lebih terpesona dengan keindahan kota mahligai Sultan.
  84. Selepas menerima tekanan yang begitu kuat, pihak British yang masih ingin meneruskan Malayan Union mencadangkan satu jawatankuasa dihantar untuk melihat reaksi masyarakat Melayu.
  85. Namun begitu apabila seseorang anggota polis atau tentera menamatkan perkhidmatan mereka, nombor kad pengenalan mereka akan ditukar kepada kod nombor asal tempat kelahiran mereka.
  86. Pada awal serangan Jepun di Borneo, pihak British tidak mempunyai keupayaan untuk mempertahankan Borneo namun begitu ada sebahagian kecil cuba mempertahankan Borneo secara gerila.
  87. Para pengarangnya berspekulasi bahawa bunga karang—setidak-tidaknya bunga karang yang dikajinya—tidaklah begitu primitif, tetapi sebaliknya mungkin diringkaskan secara sekunder.
  88. Koloni-koloni Amerika ini membekalkan tembakau, kapas dan beras di selatan dan peralatan tentera untuk kapal di utara, tetapi tidak begitu lumayan daripada koloni-koloni di Caribbean.
  89. Saiz dan usia Zuhrah sama seperti Bumi tetapi iklimnya jauh lebih mencabar, dengan suhu sekitar 460 darjah Celsius dan begitu banyak karbon dioksida iaitu gas rumah hijau utama di Bumi.
  90. Dia amat menyayangiku, begitu percaya akan aku; dan aku berasa aku mempunyai suatu tujuan untuk hidup, suatu orang yang harus aku tidak mengecewakan." Ibunya kemudian mengajarnya di rumah.
  91. Dalam alam haiwan, sitoplasma mengambil hampir separuh daripada isi padu sel, manakala di dalam sel-sel tumbuhan, sitoplasma tidak mengambil begitu banyak ruang kerana adanya vakuol-vakuol.
  92. Mana-mama perkataan yang mengandungi "ch" kini diisih dalam susunan huruf di antara perkataan yang mengandungi "ce" dan "ci", dan bukannya menyusuli "cz" sebelum ini; begitu juga untuk "ll".
  93. Satu-satunya kaedah yang digunakan pada hari ini adalah melalui pembelahan nuklear, meskipun begitu kaedah-kaedah lain pada satu hari nanti termasuk pelakuran nuklear dan pereputan radioaktif.
  94. Namun begitu tarikhnya sentiasa berubah mengikut kalendar Masihi kerana kalendar Hijrah adalah mengikut peredaran bulan manakala kalendar Masihi pula mengikut peredaran Bumi mengelilingi Matahari.
  95. Melihatkan sokongan rakyat yang begitu kuat mempertahankan tahta mereka, telah menyedarkan sekelian baginda sultan untuk turut berjuang bersama-sama rakyat jelata untuk menggagalkan Malayan Union.
  96. Walaupun begitu penglibatannya dalam krisis peluru berpandu Cuba, yang hampir-hampir mencetuskan peperangan nuklear, telah menjadi punca kejatuhannya sebagai ketua parti dan ketua negara pada 1964.
  97. Namun begitu pada 1 Januari 1906 Labuan telah diserahkan kembali kepada British dan menjadi sebahagian daripada Negeri-negeri Selat pada 30 Oktober 1906 bersama-sama Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.
  98. Tercetus dari pertelingkahan puak-puak kongsi gelap pendatang Cina yang melakukan aktiviti perlombongan bijih timah di daerah Larut iaitu Ghee Hin dan Hai San, yang begitu ramai di Kelian Pauh ketika itu.
  99. Pengunduran orang eropah dari Pulau Pinang, dengan penduduk tempatan dibiarkan begitu sahaja ditangan tentera Jepun menyebabkan malu besar bagi pihak British dan mengasingkan mereka dari penduduk tempatan.
  100. Namun begitu tiada butir-butir terperinci berkenaan syarikat yang akan menjalankan projek tersebut dan tidak diketahui sama ada rel ini akan dihubungkan dengan perkhidmatan rel laju sedia ada, KLIA Ekspres.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...