Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "pendapat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pendapat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat perselisihan pendapat berkenaan Goa.
  2. Terdapat beberapa pendapat tentang asal usul nama Kajang:
  3. Kemudian, diabsahkan oleh Imam Nawawi dengan pendapat tersebut
  4. Semau tinjauan pendapat menunjukkan Casey mendahului pesaingnya.
  5. Tidak ada suatu pendapat yang muktamad tentang asal-usul orang Aryan.
  6. Para hakim juga boleh memberi pendapat bertentangan secara berasingan.
  7. Terdapat beberapa pendapat yang berlainan mengenai sejarah pembentukan negeri Perlis.
  8. Ini didasari oleh pendapat pihak British telah meminggirkan masyarakat cina Tanah Melayu.
  9. Isu bidang kuasa dikira dalam dua jenis kes ICJ: iaitu isu perbalahan dan pendapat nasihat.
  10. Namun begitu, pendapat jackson telah ditolak oleh Phya Sakda Bidaj, Presiden Suruhanjaya Siam.
  11. Justeru pertelingkahan pendapat itu dan penggarisan sempadan Setul-Perlis terpaksa ditangguhkan.
  12. Terdapat juga pendapat menyatakan bahawa ia merupakan jin liar yang bertindak mengganggu manusia.
  13. Menurut pendapat pakar maritim, Pulau Batu Puteh] atau Pedra Branca bukan sebuah pulau tetapi batu.
  14. Malah ada pendapat yang mengusulkan bahawa bunian ini adalah hasil gabungan hubungan manusia dan jin.
  15. Hakim-hakim boleh memberi keputusan bersama atau memberikan pendapat mereka sendiri secara berasingan.
  16. Ahli matematik sentiasa mempunyai pendapat berlainan tetang perbezaan antara matematik tulen dan gunaan.
  17. Terdapat sesetengah pendapat bahawa Langsuir berasal daripada wanita yang mati bersalin atau selepas itu.
  18. Keputusan pendapat umum yang dikelolakan oleh akhbar The Malay Mail itu telah disiarkan pada 29 November 1949.
  19. Di negara yang autokratik, mereka yang mempunyai perbezaan pendapat dengan kerajaan mungkin akan dihukum mati.
  20. Tindakan atau pendapat berkemungkinan adalah satu yang orang bertimbang rasa akan memegang, dengan akibatnya."
  21. Terdapat beberapa pendapat mengenai asal-usul orang bunian, antaranya adalah mereka adalah dari keturunan jin.
  22. Kedua-dua pihak penyokong dan penentang menuntut kepada dalil nyah ontologi untuk menahan pendapat masing-masing.
  23. Namun terdapat pendapat yang mendakwa apabila (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.
  24. Anggota Suruhanjaya berbeza pendapat mengenai sungai manakah yang boleh dianggap sebagai punca utama bagi sungai Golok.
  25. Kini Alan Kennedy selalu muncul di televisyen memberikan pendapat semasa siaran langsung SkySports dan media-media lain.
  26. Sultan Iskandar juga digeruni sebagai pendisiplin tegas yang sanggup meluahkan pendapat peribadi mengenai perihal kerajaan.
  27. Masing-masing akan berkongsi tenaga, pendapat dan masa semata-mata untuk memastikan aktiviti seperti ini dapat di laksanakan.
  28. Satu pendapat nasihat adalah satu fungsi mahkamah yang terbuka hanya untuk badan dan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  29. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu orang-orang Melayu dari Kuala Lumpur..
  30. Terdapat percanggahan pendapat samada objek matematik seperti nombor wujud secara semula jadi, ataupun hasil ciptaan manusia.
  31. Sebagai prinsip, pendapat nasihat Mahkamah bersifat nasihat dalam cirinya, namun mereka berpengaruh dan dihormati secara meluas.
  32. Maka dengan itulah kita akan menemui pendapat yang berbeza-beza mengenai takrif falsafah di antara ahli-ahli falsafah itu sendiri.
  33. Cabang ini mempunyai sedikit kaitan dengan geometri, meskipun terdapat percanggahan pendapat tentang apakah sebenarnya hubungan ini.
  34. McCaskill dan Talent saling mengatasi antara satu sama lain dengan perbezaan yang kecil dalam tinjauan pendapat ketika proses kempen.
  35. Perbezaan pendapat ini telah membuka ruang perdebatan tentang falsafah samada matematik "dicipta" atau "ditemui" (seperti dalam sains).
  36. Majlis Perundangan Persekutuan telah memberi peluang kepada orang ramai untuk memberikan pendapat kepada ketiga-tiga rekabentuk tersebut.
  37. Bagi tokoh selain mereka, terdapat percanggahan pendapat di kalangan para sarjana, dan kadangkala identifikasi dibuat hanya dengan tekaan.
  38. Sejarawan moden berbeza pendapat tentang kedudukan sebenar "Ho-Lo-Tan", namun kajian lanjut menunjukkan ia terletak di Semenanjung Tanah Melayu.
  39. Bagaimanapun terdapat pendapat yang berbeza dengan menekankan bahawa perkataan "Allah" itu kata khusus dan bukan terbentuk dari "al" dan "ilaah".
  40. Pendapat pertama merujuk kepada Goa yang terdapat di India, manakala pendapat kedua merujuk pada sebuah tempat bernama Gowa yang terletak di Sulawesi.
  41. Everett Koop mengatakan ketagihan nikotin adalah hampir sama dengan ketagihan heroin dan kokaina, tetapi ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat beliau.
  42. Bagaimanapun, mengikut pendapat ulama Sunni, mazhab muktabar yang boleh dibuat pendapat dan beramal untuk umum hanya empat mazhab, mengikut qaul yang rajih.
  43. Sementara McKinley mengajarkan kesabaran, berita tentang letupan dan kematian 266 pelaut Amerika pendapat Hangat diaduk menjadi garang menuntut respon segera.
  44. Tarikh yang tepat untuk peristiwa ini tidak dapat dipastikan, tetapi terdapat pendapat menganggarkan pada 700 S.M sehingga permulaan era Kristian, sekitar 1 Masihi.
  45. Namun begitu, Suruhanjaya Sempadan menyelesaikan perselisihan pendapat ini apabila mereka menggunakan Nautical Chart untuk mendapatkan pengukuran yang lebih sempurna.
  46. Maria Magdalena, salah seorang pengikut dan murid Jesus, seringkali digambarkan sebagai seorang pelacur yang diampuni Jesus, meskipun pendapat ini masih diperdebatkan.
  47. Sesetengah pendapat mengatakan bahawa orang Aryan berasal dari kawasan Artik, sesetengah mengatakan Asia Tengah, dan segelintir mengatakan Mediterranean dan sebagainya.
  48. Kerana perbezaan pendapat antara FIFA dan Union des Socixtxs Franxaises de Sports Athlxtiques, kesatuan sukan di negara ini, Perancis bergelut untuk mewujudkan identiti.
  49. Pada lawatan itu, sebuah "Panel Penasihat Antarabangsa" yang terdiri daripada 30 orang ahli teknologi maklumat telah ditubuhkan untuk bertukar pendapat terhadap kejayaan MSC.
  50. Berdasarkan perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri mestilah seorang anggota Dewan Rakyat, yang pada pendapat Yang di-Pertuan Agong, memimpin kumpulan majoriti dalam parlimen.
  51. Kini, beliau berpendapat bahawa kemanusiaan tidak banyak berbeza daripada haiwan, yakni sebuah pendapat yang bertentangan dengan anggapan yang dipegang oleh kawan-kawan paderinya.
  52. Di UK, ratu memegang mesyuarat mingguan rahsia dengan Perdana Menteri untuk membeincangkan polisi kerajaan dan untuk memberikan pendapat baginda dan menasihatkan pada isu-isu hari ini.
  53. Ada pendapat yang menganggap bulan Safar bulan Nahas atau bulan Bala kerana di dalam bulan ini terutamanya pada hari Rabu terakhir, Allah banyak menurunkan bala kepada makhluknya di dunia ini.
  54. Kemasukkan UMNO ke Sabah sejak 1991 telah menyebabkan percanggahan pendapat antara UMNO dengan ahli politik dan penduduk tempatan kerana mereka berpendapat bahawa hak dan kepentingan mereka terhakis.
  55. Pakar maritim Datuk Dr Abu Bakar Jaafar memberi pendapat pulau didefinisikan sebagai kawasan semulajadi yang lebih tinggi dari laut dan dikelilingi air serta boleh menampung habitat secara semulajadi.
  56. Menurut Richard Jeffrey, "Sebelum pertengahan abad ketujuh belas, istilah 'probable' (Bahasa Latin probabilis) bermakna diluluskan, dan digunakan pada segi itu, univocally, pada pendapat dan tindakan.
  57. Sungguhpun begitu, tentangan terhadap pendapat bahawa hampagas wujud dalam alam semulajadi berterusan sehingga Revolusi Saintifik, dengan ilmuan seperti Paolo Casati mengambil belah pihak anti-vacuist.
  58. Sebuah tinjauan pendapat yang dijalankan oleh Majalah Tempo pada awal dekad 1990-an menunjukkan bahawa hanya sekitar 12% daripada orang-orang Jawa menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pertuturan harian.
  59. Terdapat pendapat yang menyamai peristiwa Bukit Kepong dengan Alamo, di mana anggota polis Bukit Kepong sama seperti penduduk berhadapan dengan cabaran yang hebat dan berjuang sehingga ketitisan darah terakhir.
  60. Terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa silat kini semakin tidak mendapat sambutan daripada golongan pemerintah yang sepatutnya memelihara seni ini dengan alasan terdapat unsur-unsur khurafat yang terdapat dalam silat.
  61. Apabila Massachusetts negeri yang diwakili Kerry membenarkan perkahwinan sejenis, ia menyebabkan berlaku perpecahan pendapat di kalangan mereka yang berfahaman liberal dan konservatif dalam Demokratik dan parti bebas yang lain.
  62. Konfrontasi Sukarno telah berubah dari sekadar perang kata-kata menjadi konfrontasi ketenteraan, hal ini berlaku selepas Suruhanjaya khusus PBB yang dibentuk untuk mengumpul pendapat rakyat setempat tentang pembentukan Malaysia.
  63. Pendapat beliau tentang sebab malapetaka Challenger amat berbeza dengan pendapat rasmi laporan Suruhanjaya Rogers, dan lebih mengkritik pihak pengurusan kerana tidak mempedulikan perkara-perkara yang dikemukakan oleh para juruteranya.
  64. Banyak pendapat telah dimajukan oleh pelbagai pihak tentang konsep 1 Malaysia yang telah perkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Abdul Razak apabila beliau mengambil alih teraju kepimpinan kerajaan pada 3 April yang lalu.
  65. Ia menyatukan kerelatifan khas dan hukum kegravitian semesta Isaac Newton yang memperlihatkan graviti bukan dari sudut daya (sepeti pendapat tradisi) tetapi lebih kepada manifestasi lengkungan masa dan ruang yang dihasilkan oleh jisim-tenaga bagi ruang-masa.
  66. Ahli Republikan telah mengeksplotasikan isu perkahwinan sejenis ini dengan mengadakan pungutan pendapat di 11 negeri yang konservatif yang membawa kepada jumlah yang keluar mengundi di negeri ini tinggi; kesemua negeri ini memberi kemenangan kepada Republikan.
  67. Fungsi-fungsi utamanya adalah untuk menyelesaikan pertikaian undang-undang yang dirujuk kepada ia oleh negara dan memberi pendapat berkenaan persoalan berkait undang-undang yang timbul kepada organ dan agensi yang dibenarkan merujuk kepadanya untuk mendapat jawapan.
  68. Walaupun Truman telah dikalahkan dalam kempen pemilihanan semulanya pada tahun 1952 disebabkan kancah di Korea serta tinjauan-tinjauan pendapat yang tidak memuaskan, cendekiawan-cendekiawan pada hari ini menempatkannya sebagai salah satu daripada sepuluh Presiden yang terbaik.
  69. Matematik eksperimen terus berkembang menjadi satu entiti utama dalam matematik selain pengiraan dan simulasi yang terus berperanan penting dalam kedua-dua sains dan matematik, sekaligus menyanggah pendapat sesetengah pihak yang menuduh matematik tidak menggunakan kaedah saintifik.
  70. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecut pertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  71. Hardy menganggap beberapa ahli fizik seperti Einstein dan Dirac, antara ahli matematik "sebenar", tetapi ketika beliau menulis Apology beliau juga menganggap kerelatifan am dan mekanik kuantum sebagai "tak berguna", membenarkan beliau berpegang pada pendapat yang hanya matematik "kusam" yang berguna.
  72. Pada kebiasaannya saka ini diwarisi dikalangan keluarga pemilik asal, tetapi terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa saka ini boleh diwariskan kepada kepada sesiapa saja dan cara mewariskan saka pula terdiri sama ada menerusi perbuatan seperti bersalaman atau menerusi lafaz seperti: “engkaulah sahabat aku dunia dan akhirat.”
  73. Di persidangan itu juga, Marshall Sahlins membentangkan kertas kerja bertajuk, "Notes on the Original Affluent Society" (Catatan Masyarakat Mewah Asli), yang mana beliau mencabar pendapat umum bahawa pemburu-pengumpul hidup secara "berseorangan, miskin, menjijikkan, seperti binatang dan pendek badan," seperti yang diusulkan oleh Thomas Hobbes pada tahun 1651.
  74. Sebuah menyatakan mitos umum yang Hearst respons pendapat nya ilustrator Frederic Remington bahawa keadaan di Cuba tidak cukup buruk untuk memastikan permusuhan dengan: "anda memberikan gambar dan saya akan memberikan perang." ini yang disebut " jurnalisme kuning "Namun, luar biasa di New York City, dan sejarawan tidak lagi menganggapnya sebagai kekuatan utama membentuk suasana kebangsaan.
  75. Namun sebelumnya Soekmono berpendapat bahwa pusat Srivijaya terletak di kawasan hiliran Batang Hari, antara Muara Sabak hingga ke Muara Tembesi (di provinsi Jambi sekarang), dengan catatan Mo-lo-yu (I-Tsing) tidak di kawasan tersebut, jika Mo-lo-yu berada di kawasan tersebut, beliau cenderung kepada pendapat Moens, yang sebelumnya juga telah berpendapat bahawa pusat pemerintahan Srivijaya berada di kawasan Candi Muara Takus (provinsi Riau sekarang), berdasarkan anggaran petunjuk arah perjalanan dalam catatan I-Tsing,.
  76. Mahathir memulakan bidasan-bidasan hangat terhadap badan kehakiman, dan memberitahu majalah Time, "Badan kehakiman berkata, ' Walaupun kamu meluluskan undang-undang dengan menimbangkan sesuatu, kami berfikir bahawa fikiran kamu adalah salah, dam kami hendak memberikan tafsiran sendiri.' Kalau kita tidak bersetuju, Mahkamah-mahkamah akan berkata, 'Kami akan mentafsirkan pertentangan pendapat kamu.' Kalau kami [kerajaan dan Parlimen] mengikut, kami akan hilang kuasa perundangan." Mahathir juga mengecam "kambing hitam [hakim]... yang hendak... kebebasan yang keterlaluan," dan menuduh mereka kerana bermuka-muka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...