Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kearah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kearah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dengan itu, Shinto secara harafiahnya bererti "laluan kearah ketuhanan "kami".
  2. Walaupun sebelum Zaman Kuno, penduduk Mesir telahpun mengorak langkah kearah membina tamadun yang maju.
  3. Salah satu bergerak ke pantai timur menuju ke Kuantan, dan satu lagi ke selatan menuju kearah Sungai Perak.
  4. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  5. Pada masa yang sama, sekumpulan pegawal kampung lain dari Kampung Durian Chondong menggunakan sampan berkayuh kearah Bukit Kepong bagi memberi bantuan.
  6. Pihak Greek mara perlahan-lahan kearah kem Parsi dan pantai sehingga mereka sejauh sekitar 150–200 ela dan dalam jarak panah pemanah Parsi, yang berada di hadapan.
  7. Kawasan Republik Ukrainian Socialist Soviet diperbesarkan kearah barat tidak lama sebelum dan selepas Perang Dunia II, dan sekali lagi pada 1954 dengan pengalihan Crimea.
  8. Bersih dalam itu telah menemui pihak polis dalam meminta pihak polis menjaga keselamatan para peserta, juga meminta supaya tidak bertindak menembak gas pemedih matakearah peserta.
  9. Daerah Manjung dikenali sebagai Bandar Maritim Negeri Perak sejajar dengan kepentingannya di dalam menyumbang kearah pembangunan maritim yang kaya di sekitar persisiran pantai daerah berkenaan.
  10. Walaubagaimana, ramai juga yang bersetuju bahawa kehadiran Al Jazeera di kalangan dunia Arab banyak membantu kearah kebebasan bersuara media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  11. Pada pukul 8.30 malam 8 Februari, pasukan mesingan Australia melepaskan tembakan keatas kapal yang mengangkut gelombang pertama 4,000 tentera dari Division ke-5 dan Division ke-18 kearah Pulau SIngapura.
  12. Oleh kerana Xavier kurang berpuas hati dengan hasil pelayanannya, beliau membuat rancangan untuk mengembangkan usahanya kearah Timur dan menyusun rencana perjalanan ke Makassar di Sulawesi pada tahun 1545.
  13. Botha akan kekal sebagai simbol aparteid, kami juga mengingati usahanya mengambil langkah kearah perundingan secara aman bagi negara kita." Keluarganya telah menolak tawaran pengkebumian negara state funeral dan akan mengadakan pengkebumian pada 8 November ini.
  14. Meletakkan pedangnya pada kedudukan mudah dihunus menggambarkan rasa syak dan sentiasa bersedia untuk menghunus; dengan itu samaada dia meletakkannya pada sebelah kiri atau sebelah kanan, dan samaada mata bilah diletakkan melengkung kearah atau menjauhi dirinya adalah adab etiquette penting.
  15. Apabila Scythians mengalahkan pihak Parsi dalam pertempuran dan Darius mengundurkan tenteranya kearah jambatan penting yang dikawal oleh Miltiades dan pihak Greek yang lain, Miltiades dilapurkan telah mencadangkan agar pihak Greek memusnahkan jambatan dan menghalang pihak Parsi, dengan itu membenarkan pihak Scythians untuk memusnahkan pihak Parsi.
  16. Sejak beribu-ribu tahun dahulu pastinya penghuni gua telah pun mendongak kearah langit dengan penuh kekaguman dengan apa yang mereka lihat disitu, oleh itu dari satu segi, mereka merupakan seorang pemerhati bintang; mereka menyedari perkara luar biasa yang berlaku, seperti gerhana, dan tidak hairanlah rekod bertulis mengenai teori dan pengamatan manusia telah wujud sejak tulisan dicipta.
  17. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  18. Selain telur sebagai bahan makanan, kadangkala telur juga dibuat bahan balingan kearah rumah,kereta, dan orang ramai.Adegan ini pada kebiasaannya berlaku tatkala untuk meraikan sambutan Hari Halloween atau Hari Lahir Seseorang.Perkara ini biasanya dikenali sebagai Egging dalam kebanyakan Negara-negara pertuturan Bahasa Inggeris (English-speaking countries), perbuatan seperti ini dianggap sebagai Minor Vandalism kerana kesan negetif yang mungkin diterima dari putih telur mampu merosakkan dinding rumah selain melunturkan warna kerena,juga mampu menyebabkan masalah mata yang serius jika terkena pada mata.Selain dari itu, telur juga turut menjadi bahan balingan untuk menandakan protes dan tunjuk perasaan bagi sesuatu perkara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...